hokjes denken

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
SamSilver
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2018, 10:17
Gender: Trans FtM
Locatie: belgie

hokjes denken

Bericht door SamSilver »

Omg, met de feestdagen heb ik 12 dagen bena bij men moeder (en zus, haar vriend en tante) gelogeerd...amai, en zelfs op kerst zelf als er nog meer volk was, om de een of andere reden moet iedereen zo nodig ineens heel erg hard (of express) in hokjes gaan denken.
Allee vroeger toen ik nog vrouw was (:p) vond iedereen het doodnormaal dat ik mannendingen deed, leuk vond, continu in jogging rondliep, vooral een beetje buiten de maatschappij lopen zo, als iedereen cola dronk, dan dronk ik fanta bv.
Men vond me raar, apart, en ik was daar blij mee :p.

Nu sinds iedereen mij moet gaan aanzien als man (allee moeten nie, maar degene die mij zo niet gaan zien, kunnen de boom in, die wil ik niet in mijn leven), zit iedereen continu van: een man doet dit en niet dat, zus en zo, je moet je zo gedragen (by the way, ik gedraagde me nooit als vrouw dus ik heb geen idee waar ze het over hebben dan), en nog erger, blijkbaar alles wat ik doe, eet of aandoe, maakt me gay?
Dus mijn reactie is dan: wtf!! ze verkochten dit gewoon in de mannenafdeling hoor, der stond niet een sectie apart met bv: gay schoenen! (ik had net nieuw sneakers gekocht), of ik zeg ze: ja se, dan ben ik maar gay.
Thuis kan ik daar mee om, maar hey, als ze zon dingen over straat gaan roepen O_o, ge zou zo eens de verkeerde tegenkomen die anti LBGT is, just saying.

Ik bergijp alleen niet waarom ze vroeger nooit iet zeiden en me met rust lieten.....en nu opeens willen ze me vormen naar hun beeld......no thank you, ik loop slecht in de lijn, hoe harder ze hiermee doorgaan, hoe rapper ik straks eens ga snauwen van: hey! nu is't genoeg met die onzin he!
Zouden ze dit doen om ermee om te kunnen gaan? express grapjes maken als copingsmechanisme?

(enne tussen mannen alleen.....word het soms echt erg, allee, met nieuwjaar wilde ze men packer al afsteken met het vuurwerk O_o....als grap wel he, die was toch al gescheurd)

Men zus gisteren: nu mag je niet meer in die winkel komen (een bepaalde decoratiewinkel hier in t dorp, met sieraden en cadeauprul) en ik zo: waarom niet? ze verkopen daar van die modelautos!! en voor cadeaus voor anderen :p.
Ze hebben het zelfs over mijn nagels he, dat die te lang zijn en dan is mijn excuus: ik moet op t werk wel stickers pellen he, dat gaat letterlijk niet zonder nagels (echt das een feit :s)
*Live and let live*
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: hokjes denken

Bericht door Anon20190508 »

Komt omdat men helaas aan trans mannen en vrouwen vaak hogere gender-eisen stelt dan aan cis mensen.
Ze verwachten van trans mensen dat ze zich ineens extreem gaan gedragen naar de stereotypes die horen bij hun wensgeslacht, want anders 'wil je het niet graag genoeg' ofzo. Niet elke cis man noemt andere mannen 'bro' of 'dude' maar als trans mannen dat niet doen, zijn ze soft. Niet elke cis vrouw draagt graag een jurk, maar als een trans vrouw niet van jurken houdt, is ze misschien toch wel echt te mannelijk om een vrouw te zijn.

Heel lullig en oneerlijk, maar helaas werkt dat nog steeds zo voor veel cis mensen.

Overigens betwijfel ik echt of mensen je op straat zullen gaan naroepen dat je gay bent vanwege een paar schoenen, hoor. Je familie zit alleen heel dicht bovenop je dus die hebben de tijd om echt te oordelen.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: hokjes denken

Bericht door AJpoekie »

Wat kut allemaal..

Bedoel je gaat niet in transitie om weer in een ander hokje terecht te komen en daar wéér allerlei verwachtingen waar te moeten maken.
Je gaat in transitie, omdat je jezelf wil kunnen zijn.
En blijkbaar is dat nogal lastig voor jouw omgeving.

Ik weet niet waarom ze het doen... Daar kunnen veel dingen achter zitten.. Maar het is in ieder geval nogal respectloos en kwetsend voor jou.
Misschien werkt het om hier een keer serieus het gesprek over aan te gaan, maar jij kan het beste inschatten over hoe dit aan te pakken.

Tot die tijd: omring je door mensen die je wel accepteren zoals je bent.
Je kan hun denken en gedrag niet veranderen, maar wel de keuzes maken waar jij gelukkig van wordt en je goed bij voelt.
Het is frustrerend en vermoeiend om te moeten vechten tegen bepaalde denkbeelden van anderen.

Ik zou jezelf in ieder geval niet steeds verdedigen en dingen uitleggen (bijv. waarom je nagels lang zijn). Je moet dat zelf weten, het is jouw leven en je bent niemand verantwoording schuldig Sam.

Geen wijze raad van mijn kant dus, maar wel wat empathie.
Ik heb ook zo mijn struggles met mijn familie (eerlijk gezegd zou het een compliment zijn als ze me "gay" noemden ;-) , simpelweg omdat ze me dan eindelijk een als man zien en dat weigeren ze nu nog pertinent. Dat vind ik gewoon kut. Want die hormonen gaan mij niet meer of minder man maken. Fysiek misschien, maar niet met wie ik ben).

Blijf lekker bij jezelf! ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me