Nieuwe chat! Zie dit topic.

Meerdere transgenders in 1 gezin

Gevoelens die je met de wereld deelt
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Dante »

Ik weet niet zo goed waar ik dit bericht/vraag op het forum kwijt kan, maar vond deze rubriek wel het beste passen.
Ik worstel er al een tijdje (maanden) mee om bij mijn ouders uit de kast te komen. Een van de oorzaken hiervan is denk ik dat ik een (trans)zus heb, die dit ongeveer 2,5 jaar geleden openbaar heeft gemaakt bij ons in de familie. In die tijd was ik er voor mezelf ook al mee bezig, maar ben gek genoeg door de coming out van mijn zus toen meer gaan twijfelen. Bij haar vielen namelijk alle puzzelstukjes van haar leven in elkaar. Mijn gevoelens daarbij waren veel minder concreet, waardoor de twijfel weer groter werd. Het eerste wat ik dacht toen ik via mijn ouders op de hoogte werd gebracht van de coming out van mijn zus: " o mijn god, nu durf ik het van mezelf nooit meer te vertellen" . En tot op heden heb ik dit dus ook nog steeds niet gedaan. Dit tot grote frustratie van mezelf.

Zijn er mensen hier op het forum die hier ervaring mee hebben (meerdere transgenders in 1 gezin)? Ook tips zijn welkom om de drempel te verlagen!
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Simão »

Dante schreef: 03 feb 2019, 11:58 Bij haar vielen namelijk alle puzzelstukjes van haar leven in elkaar. Mijn gevoelens daarbij waren veel minder concreet, waardoor de twijfel weer groter werd.
Ik zou er dan niet vanuit gaan dat je transgender bent. Er zijn wel wat mee mogelijkheden in het spectrum.
Wat geeft je het idee dat je niet het gender hebt dat bij je lichaam past?

Bereffende coming out, je kunt het natuurlijk ook zo brengen dat je twijfels hebt en hun kijk er op vraagt. Ze gewoon betrekken in het proces van "ik ben niet zo zeker van mijn gender" ipv "ik moet jullie wat vertellen, ik ben transgender".
Uiteindelijk wil je alleen maar dat ze weten dat je er mee worstelt, er mee bezig bent zodat ze kunnen steunen, en ze niet gewoon een nieuw label/persoon presenteren, neem ik aan.

Heb je er met je zus over gesproken? Zij kan het namelijk ook aankaarten bij je ouders.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Anon20200101 »

Naast wat @Simão schrijft, wat me een heel goede opmerking lijkt om mee te nemen, voor zover je dat zelf nog niet had gedaan. Je geeft zelf aan dat je twijfelt.

Maar dit betekent niet dat je niet transgender bent. Kijk maar naar de Wachowski Sisters.

Ik heb met je expliete vraag in de iets ruimere zin mee te maken gehad.
Mijn moeders broertje is eind 60's begin 70's uit de kast gekomen als transvrouw (maar heeft tijdens HRT fase in een psychose zelfmoord gepleegd).
Toen ik 'klaar' was voor m'n coming out (heeft 30 jaar geduurd), zat mijn trans tante in absentia echt wel aan de tafel. En ik ben wat dat betreft ook blij dat mijn grootmoeder, die is 3 jaar voor m'n coming out overleden, moet twee keer die emotionele stress van een (klein)kind wat uit de kast komt als trans.

Wat betreft het verlagen van die drempel naar je ouders, vraag je zus om advies, en misschien mee te gaan als je 'het' gesprek met je ouders wil aangaan.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 03 feb 2019, 12:34 moet twee keer die emotionele stress van een (klein)kind wat uit de kast komt als trans.
= NIET twee keer DOOR die emotionele stress van een (klein)kind wat uit de kast komt als trans HOEFT/MOET.
(Ik heb iets te snel op "verstuur" gedrukt")
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Matijs »

Meteen zeggen dat iemand niet trans is, is wel erg snel geconcludeerd. De één weet gelijk wat er aan de hand is, voor de ander is het een langere zoektocht (want stel nou dat je er naast zit, tegenwoordig zijn er zoveel termen).

Ook hoeft het niet om gendertwijfels te gaan. Er zijn meerdere soorten twijfels. Misschien eerst even navragen waarover hij twijfelt?

Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen dat het moeilijker is om transgevoelens kenbaar te maken als een naaste familielid dat ook heeft. Hoe groot is die kans tenslotte?

Niet te snel oordelen dus.
###
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Sara »

Wat betreft die ‘kans’: de ‘meningen’ kunnen er over verschillen, maar we kunnen er vanuit gaan dat transgender zijn een oorzaak heeft. Die oorzaak zal misschien een genetisch component hebben, misschien een omgevingscomponent, misschien allebei. Met gezinsleden deel je doorgaans genetisch materiaal en je leeft waarschijnlijk in dezelfde omgeving. De kans dat je een gezinslid hebt die ook transgender is, is derhalve groter dan dat je er geen hebt. De kans is niet per se 100% omdat er geen zuivere oorzaak lijkt te zijn, maar dat je aan dezelfde factoren bent blootgesteld die het veroorzaken, is aannemelijk.

Zelfs als je ervan uitgaat dat transgender zijn vooral een kwestie van complete willekeur is, dan kam het nog steeds een keer voorkomen dat een gezin meerdere transgenderpersonen heeft. Zelfs met een perfect gebalanceerde dobbelsteen kun je vijf keer zes achter elkaar gooien, etc.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Simão »

Ciem schreef: 04 feb 2019, 22:52 Meteen zeggen dat iemand niet trans is, is wel erg snel geconcludeerd.
Ik neem aan dat je op mijn post reageert en die niet goed geinterpreteerd hebt.Zeggen dat je geen trans hoeft te zijn is niet hetzelfde als zeggen dat iemand niet trans is.
Als je zegt dat je denkt dat je been gebroken is en de dokter zegt dat je daar niet vanuit hoeft te gaan, bedoelt hij of zij echt niet dat het niet gebroken kán zijn, alleen dat er ook een kans is dat het wat anders kan zijn dat ook veel pijn geeft.

Mijn vraag naar twijfel over gender betreft de kwestie waarom gedacht wordt aan persee transgender zijn. Het gaat niet om de worsteling om uit de kast te komen, daar kunnen inderdaad zoveel redenen voor zijn.
Maar je gaat niet uit het niets roepen dat je trans bent als je niet aan je gender twijfelt. Lijkt mij. Het gaat niet over de keuze tussen pndakaas en jam. Dat een ander soort twijfelen. Dit gaat over hoe zeker je bent van je gender. Het is toch niet raar om te vragen waarom iemand niet zo zeker is van het gender dat toebedeeld was? Dat komt toch ergens vandaan?

Overigens kijk ik persoonlijk niet op van meerdere niet cis personen in een gezin.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Dante »

Ik begrijp dat een berichtje plaatsen over de kans op meerdere niet cis mensen binnen 1 gezin, reacties oproept die naar de wetenschappelijke/analytische kant neigen. Dat vind ik ook niet erg. Ik ben zelf ook rationeel en analytisch ingesteld, dus dat begrijp ik wel. In dit geval echter, was dit niet mijn insteek.
Ik twijfel niet aan mijn trans zijn. Wel zoekende naar de vorm waarin ik me het gelukkigst/prettigst ga voelen.
Ik was meer nieuwsgierig of er nog meer mensen op dit forum zijn die ook een broer of zus hebben die trans is en aansluitend heb ik van me afgeschreven dat ik het hierdoor wel lastiger vindt om het aan mijn ouders te vertellen.
Mijn (trans)zus weet het al wel van mij. Haar reactie was dat ze niet verbaasd was en het al wel gedacht had en blij voor me was dat ik nu ook eindelijk kan gaan zijn /worden wie ik werkelijk ben (waren niet haar letterlijke woorden, maar dat is wat ik ervan onthouden heb...)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Simão »

Dante schreef: 07 feb 2019, 07:49
Mijn (trans)zus weet het al wel van mij. Haar reactie was dat ze niet verbaasd was en het al wel gedacht had en blij voor me was dat ik nu ook eindelijk kan gaan zijn /worden wie ik werkelijk ben (waren niet haar letterlijke woorden, maar dat is wat ik ervan onthouden heb...)
Kan ze dan niet helpen met je coming- out?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Meerdere transgenders in 1 gezin

Bericht door Dante »

Dat zou in theorie wel kunnen, maar wil zelf de ballen hebben om het op eigen kracht te doen. Het moet gewoon!