Nieuwe chat! Zie dit topic.

De Vaart

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Daar ben ik nog even. Niks is wat het lijkt en het leven is een lange emotionele achtbaan. Denk je het ene moment tot de kern van de zaak te zijn gekomen, slaat het andere moment de twijfel om het hart. Ik ben rond de 50 en heb op internet al verscheidene verhalen gelezen die matchen met mijn gevoelens, alleen heet het daar "midlifecrisis".

Gedurende mijn leven ben ik de stabiele factor geweest. De steun en toeverlaat waar je altijd een beroep op kon doen. De stabiele factor ben ik nog steeds, maar ik wordt de laatste tijd met vraagstukken geconfronteerd, die voorheen nooit een issue waren. Een vraag die me al een paar weken in z'n greep houdt is "ben ik werkelijk de persoon die ik dacht dat ik was?". Voor het eerst in mijn leven voel ik me onzeker en heb ik sterke twijfels.

Ik zoek naar antwoorden, maar kan ze niet vinden. Door de dysforie die ik bij mijzelf vermoed, vond ik het lastig om mijn (mannelijke)evenbeeld in de spiegel te zien. Om mijn bewustwordingsproces een handje te helpen ben ik afgelopen tijd een paar keer naakt voor de spiegel gaan staan en heb hardop tegen mezelf gezegd wat ik zag.

Conclusie één "Ik ben een man", althans ik ben geboren als man en conclusie twee "zo goed als je er nu uitziet, heb je er nog nooit uitgezien!". Ik zag mezelf gek genoeg liever in mijn alter ego in de spiegel en heb ook hier hardop tegen mezelf gezegd wat ik zag. "Je bent een aantrekkelijke, trotse vrouw met sexappeal en prachtige lange benen!"

In mijn leven zijn veel dingen anders gelopen alles ik had gewild. Terugkijkend kan ik hier ook alleen maar mezelf de schuld van geven. Als ik hier een beredenering op loslaat heeft mijn jeugd mij in dit opzicht erg onzeker gemaakt. Ik was blij dat ik een stabiele, veilige ondergrond had opgebouwd en (onbewust) bang was dat ik het zou verliezen. Voor mijn gevoel ben ik hierdoor als persoon niet helemaal goed uit de verf gekomen. Zo weet ik dat vrouwen zich tot mij aangetrokken voelen en ik hier echt niet zo onzeker over had hoeven zijn. Maar ja, achteraf he? Mijn opleiding had eveneens een goede basis geweest voor een glasrijke carrière, maar ik kon het gevecht niet aangaan, bang om te verliezen wat ik had opgebouwd.

Gaandeweg ben ik wel steeds meer voor mezelf durven gaan kiezen en de laatste 10 jaar is er langzaam aan iets gaan veranderen. Het gemis wat ik ervoer in mijn mannelijke persoon, vond ik gek genoeg in mij als vrouw. Als man was ik een grijze muis, kon niet goed meekomen en voelde me vooral niet goed begrepen. Ook voelde ik een zekere afstand tot andere mannen en kon me niet goed met ze identificeren. Het is een proces wat geleidelijk aan is gegroeid en toen ik er uiteindelijk aan toe durfde te geven, is het bloempje in mijzelf in bloei geschoten. Ik heb het geluk in mijn leven gevonden en omarmt. Ik voel me trots en sta emotioneel wagenwijd open.

Voor het eerst in m'n leven kon ik me ook echt verplaatsen in andere mensen hun gevoelens en zowaar inspelen op hun behoeftes. Ik ben er als persoon flink door gegroeid en mensen om me heen zeggen het ook dat ik nog nooit zo makkelijk benaderbaar ben geweest. De vrouw in mij voelde als een endorfine eruptie. Geluk en liefde deden z'n intrede in mijn leven.

Mijn traject bij de Vaart heeft echt een hele hoop bij me losgemaakt. Ik ben ondertussen op het punt beland, dat ik mezelf emotioneel opnieuw moet herontdekken. Zoals het nu voor me voelt ben ik altijd een gesloten typetje geweest. Hierdoor hield ik onbewust ook te weinig rekening met mijn omgeving, door mijn onderliggende traumatische jeugdervaring. Het tonen van mijn emoties stond niet op de eerste plaats, dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.

Doordat ik me nu veel meer durf open te stellen, komen emoties ook veel harder bij me binnen. Met als onderliggende aanjager mijn psychologisch onderzoek, besef ik dat ik echt even pas op de plaats moet maken en objectief naar zaken moet blijven kijken. Er spelen een aantal dingen in mijn leven die mij emotioneel flink beroeren. Werk, relatie, toekomstverwachtingen, verliefdheid (wat al helemaal geen goede raadgever is :)). Zaken die lang verborgen waren, komen ineens allemaal naar de oppervlakte. Het mooie en tevens frappante is, dat zonder dat je hier iets aan kunt doen, je lichaam het signaal afgeeft om hier vooral goed naar te blijven luisteren.

Ik voel me verder prima en heb helemaal geen reden om te huilen (misschien van geluk), maar sinds een maand heb ik een huil oog waar ongecontroleerd vocht uitstroomt en verder niets te maken heeft of er iets in mijn oog zit. Het vocht klotst tegen de randen op zal ik maar zeggen. Ook tijdens het schrijven van dit verhaal houd ik het niet droog en waarom?

Mijn traject heeft me wakker geschud, zaken verduidelijkt en tegelijkertijd aan het twijfelen gemaakt. Doordat ik me veel meer open kan stellen voor een ander, is er iets (heel kort en heel pril, voor een normaal mens mag het geen naam hebben) op mijn pad gekomen, wat de man in mij heeft wakker geschud. Het was maar een vonkje van een sterretje, maar het heeft korte tijd een uitslaande frituurpan brand veroorzaakt. Het bleek echter een onmogelijke liefde en omwille van het gezond verstand, moest de deksel terug op de pan om het vuur tot bedaren te krijgen.

Ik dacht werkelijk op het goede spoor te zitten, maar de vrouw in mij heeft de geboren man wakker geschud en tot leven gebracht. De geest stak zijn kop uit de fles, de verwarring is compleet. Hoe moet dit nu verder? Ik ben er nog niet helemaal uit zoals je leest. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.....
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: De Vaart

Bericht door Sander »

Een hoop om over na te denken, wat fijn dat je er zo open over kunt schrijven
Heb je nog begeleiding bij De Vaart?
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Ja gelukkig wel. Zal echt even niet weten hoe ik hieruit kom zonder hulp. Ik probeer het allemaal te rangschikken. Ik maak ook voortdurend aantekeningen in mijn mobiel, maar de logische volgorde ontbreekt alleen nog een beetje. Ik maak kleine stapjes in (hopelijk) de goede richting.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Deze komt te vervallen
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: De Vaart

Bericht door Matijs »

Tijgertje schreef: 31 aug 2019, 16:30 Deze komt te vervallen
Het topic? Waarom?
###
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Welk topic?
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: De Vaart

Bericht door Marijn »

Ciem schreef: 31 aug 2019, 22:23
Tijgertje schreef: 31 aug 2019, 16:30 Deze komt te vervallen
Het topic? Waarom?
Ik denk dat @Tijgertje de specifieke reactie bedoelde. Dat ze een andere tekst heeft verwijderd en dit ervoor in de plaats heeft gezet. Of niet?
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Dat klopt. Ik moest er nog even wat langer over nadenken, maar omdat je hier maar een betrekkelijk korte tijd hebt om over je post na te denken, heb ik het verwijderd. Goed gezien.