De Vaart

Gevoelens die je met de wereld deelt
Plaats reactie
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

De Vaart

Bericht door Tijgertje »

Laatste week van februari had ik een intake gesprek bij de Vaart in Assen. Hoewel de Vaart ook in Almere (dichterbij) gevestigd is, vinden alle intakes plaats in Assen. Geen idee welke beredenering hieraan ten grondslag ligt, maar goed je moet er wat voor over hebben.

Gelukkig was het lekker weer. Zonnetje scheen en het was relatief rustig op de weg. De 125 km in anderhalf uur gereden, dus ging redelijk snel. De Vaart in Assen was ook makkelijk te vinden. Aan de over van een Vaart, gevestigd in een herenhuis. Aan de buitenkant leek het heel wat, binnen aangekomen leek het pand eerder op instorten te staan.

De intakeformulieren en m'n levensverhaal had ik netjes ingevuld. Er moest nog een formulier bij, wat ik in de wachtkamer (annex woonkamer) nog even had ingevuld. De afspraak was om 12.30 uur en om 12.00 uur liep ik binnen. Mooi op tijd dus. Om stipt 12.30 uur hoorde ik iemand mijn achternaam roepen, zonder toevoeging van meneer of mevrouw. Goed gedaan, want als ik ergens een hekel aan heb is het wel het krampachtige gedoe of je een mannetje of vrouwtjes bent en als zodanig aangesproken wilt/moet worden. Ik wordt het liefst gender neutraal bij mijn voornaam aangesproken.

De dame die me meenam begeleide me naar een kamer waar een man met een rolmaat en schroevendraaier, de roede van een gordijn aan het herbevestigen was. Blijkbaar was die van de muur gedonderd wat me, gezien de staat van onderhoud van het pand, ook weer niet geheel verbaasde. De ruimte maakte een tamelijk geleefde indruk. Er zat niet een bepaalde structuur in waar wat lag, maar gelukkig wist de bewoonster van de kamer alle feilloos te vinden.

De dame (begin 60 schat ik) was of een zware rookster, of had een mega bronchitis. De eerste 15 minuten van het gesprek kwam ze vanwege een vreselijke hoestbui niet aan spreken toe. Ik maakte me oprecht zorgen over haar en vroeg me af wat ik zou doen als ze een hartstilstand zou krijgen. Beademen of reanimeren? Op gegeven moment klonk het net alsof er iets losschoot in haar longen en prompt hield het hoesten op en kon het gesprek beginnen.

Ze liep door de formulieren heen die ik haar gegeven had en aan de hand van een bepaalde vragen methodiek, schreef ze uiteindelijk op haar papier met aantekeningen het woord "hulpvraag" en omcirkelde het. "In je levensverhaal zit wel een duidelijk rode lijn en ik vermoed dat er ook wel sprake is van een jeugd trauma" zei ze. De dame vertelde dat het aan haar was om een advies op te stellen, wat vervolgens beoordeeld zou worden. Ze liet echter zoveel ruimte vallen wanneer (en of ik überhaupt in aanmerking zou komen) dat ik uiteindelijk met een leeg gevoel weer weggegaan ben. Ik dacht nog, leuk om weer eens in Assen te zijn geweest, maar je zult er verder wel niets meer van horen.

Het gesprek voelde niet bepaald bevredigend. Des te groter was geluk toen ik afgelopen week ineens werd gebeld met de mededeling dat ik begin april bij hun nieuwe vestiging in Lelystad, mag verschijnen. Alles bij elkaar heeft het maar twee weken geduurd voordat ik weer iets van ze hoorde.

Hopelijk gaat het balletje nu een beetje rollen. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat en mocht er iets te melden zijn, dan horen jullie van me.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: De Vaart

Bericht door Anon20190508 »

Hey Tijgertje, hoop dat het inderdaad is wat je ervan verwacht! Wees overigens niet bang om de feedback van je indruk daar te laten horen: kan me voorstellen dat de onzekerheid over de termijn wanneer je wat zou horen waar jij mee zat, heel vervelend kan zijn. Zeker voor een kwetsbare groep als de onze :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: De Vaart

Bericht door JustMe »

Hoi,

Mooi dat je nu verdere stappen kan maken.

Ik denk dat ze hoofdbehandelaar of iets dergelijks is en dat daarom de intake bij haar in Assen gebeurd. Mogelijk dat ze daarom ook aangaf dat het aan haar is om advies op te stellen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

Het spijt me om te horen dat je ervaring in Assen niet fijn was. Hopelijk komt er wél iets positiefs uit, en kan je wel je diagnostiek traject bij hen starten.

Ik deel je ervaring echter wel. Ik ben ook in Assen geweest voor een intake (om na omvallen van PII een alternatief te zoeken, had ik me bij PsyTrans, verbonden aan De Vaart, en bij Stepwork aangemeld, om toch uiteindelijk bij T-cendent uit te komen en mijn therapeut te behouden), en ging daar zelfs "sterk verontwaardigd" weer weg voor een 2.5u ov trip terug naar huis.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: De Vaart

Bericht door AJpoekie »

Niet echt een fijn begin voor je, hoop dat je straks wél een fijne klik hebt met je behandelaar en met een tevreden gevoel uit de gesprekken gaat.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het soms allemaal wel op zijn pootjes terecht komt, maar dat kan even duren.
Mijn allereerste gesprek was bij Bas Fels in Amsterdam en dat vond ik verschrikkelijk.
Daarna heb ik mij aangemeld bij Stepwork en toen ik mijn intakegesprek had moeten hebben was er helemaal niet te bekennen.. Blijkbaar had mijn therapeut mij ge-smst dat het gesprek niet door kon gaan, maar dat bericht was nooit aangekomen, omdat ik toen op vakantie was en mijn SIM-kaart niet in gebruik had. Het was een verschrikkelijke ochtend, zat daar maar te wachten en proberen mensen van Stepwork te bereiken, maar omdat ik niet wist wie mijn therapeut was kon die oh zo vriendelijke meneer aan de telefoon helemaal niks (schat van een man, hij heeft me later ook nog ge-smst en heeft er wel alles aan gedaan om te zorgen dat ik me toch weer wat beter voelde en er een oplossing kwam).

Ook in het begin van het traject liep het bij mij niet op rolletjes, maar nu ben ik echt zeer tevreden over de klik die ik heb met mijn behandelaar.
Soms duurt het even, kost wat strijd en moeite.

Zo'n intakegesprek is natuurlijk sowieso niet erg bevredigend, je krijgt gewoon veel vragen.
Een beetje een goede therapeut zorgt ook nog voor een goede klik, dat is haar helaas niet gelukt.

Sterkte nog met wachten en wens je veel succes met je traject!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: De Vaart

Bericht door robin1963 »

Ik Wil hier toch ook wel iets over zeggen:
Ik deel jullie ervaring totaal niet.
Ik ben inmiddels iets meer dan een jaar bij de Vaart. Mijn psycholoog is Eva Marijn (Psytrans) en ik kan alleen maar positief zijn.
Via haar vrij snel (binnen een half jaar naar het MST in Enschede gegaan (Endocrinoloog dr. Huisman).
Wel eerst uitgebreide diagnose gesteld incl second opinion enz..wat ik erg goed vind maar dat is geloof ik ook verplicht
Zij heeft mijn laserbehandeling geregeld, het contact en aanmelding naar het UMCG voor geslachtsoperatie (inmiddels bezig met ontharen via UMCG).
Dit alles is allemaal erg soepel en snel verlopen.
Tevens begeleid zij mijn vrouw hoe om te gaan met dit hele proces, iets waar zij zich erg voor inzet. Lees haar stuk op de site van transgender en partner.
Mijn vrouw is hier erg positief over en het gaat erg goed.
Als ik met een probleem zit kan ik haar altijd bereiken via mail.
Het gebouw aan de vaart is een prachtig herenhuis, waar gebruik wordt gemaakt van de bestaande kamers. Niet altijd even modern? nee maar is dat van belang?
Is het ver weg? kom kom 125km 200km?
We leven in Nederland, wat zijn afstanden. Het lijkt altijd wel dat als je vanuit de randstad komt dat Noord Nederland het einde van de wereld is ;)
Ik ga om de twee weken naar Almere voor logopedie, vanuit het Noorden.
Tja.....je moet er wat voor over hebben en het valt allemaal wel mee..
Je kan trouwens ook direct naar Eva Marijn, ze zit in Apeldoorn (Psytrans.nl)
Bij dit alles geldt natuurlijk dat je er zelf ook wel veel voor moet doen.
Heel veel succes natuurlijk met je hele traject en...het komt goed :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

robin1963 schreef: 21 mar 2019, 11:24 Je kan trouwens ook direct naar Eva Marijn, ze zit in Apeldoorn (Psytrans.nl)
Ik had mij na het omvallen van PII direct - maar wel onder voorbehoud, in de hoop terug te kunnen naar mijn zelf-doorstartende therapeut - aangemeld bij psytrans, niet bij De Vaart, en toch verwezen zij mij expliciet door naar De Vaart voor hun intake. Dit is sindsdien (april 2018) wellicht gewijzigd?

Omdat mijn diagmostische fase al klaar was, en letterlijk 'alleen nog maar' wachtte op verwijsbrief SRS, en een hele map vol met oa. deskundigenverklaring, medische verklaring, en bewijs van start behandeling HRT, maar niet mijn patientendossier, werd er bij De Vaart tijdens het intakegesprek (pakweg 2/3 weken na aanmelding?) alleen maar herhaald "tsja, u heeft dossier niet, en vooral, u heeft rapportage van gedane diagnostische tests niet, dus moeten we waarschijnlijk eerst zelf diagnostiek gaan doen met u".
Deze persoon zou bovendien niet mijn therapeut geworden zijn, ze - misschien dezelfde persoon als waar @Tijgertje mee heeft gesproken, al kan ik me geen hoesten herinneren, wel het moeilijk ter been zijn - stelde zich voor als de persoon die de intake zou doen en een aanbeveling zou doen voor mijn mogelijke therapeut. Dat vond ik wel jammer, dat je niet direct met je toekomstige therapeut spreekt, maar in plaats daarvan alleen met een tussenpersoon; je koopt toch ook niet ongezien een huis?

Ik was ook by Stepwork aangemeld (waar de wachtlijst toen circa 3 maanden was), en kon mid Augustus gezien worden voor een intake door mijn toekomstige therapeut zelf (niet een tussenpersoon voor de intake), waar (terwijl ik ook toen mijn patientendossier, noch de rapporten in bezit had) eigenlijk werd gezgd: "ok, we gaan aan de slag, je hebt de diagnose al, we gaan zorgen dat je op korte termijn die verwijsbrief dan krijgt".
Enkele dagen daarna kreeg ik te hoten dat ik toch bij mijn originele therapeut kon blijven.

Wat ik vooral merk in deze, is YMMV. We hebben allemaal onze eigen ervaringen en specifiekheden in ons behandeltraject.
@robin1963 is tevreden bij De Vaart/PsyTrans, ik voelde me daar niet fijn behandeld.
Ik ben zeer tevreden met mijn therapeut, Tanja, die kennelijk op dit forum door velem verguisd wordt.
Ik zeg in prive gesprekken met vrienden en andere transmensen steeds vaker "1000 transgenders, 1001 verschillende trajecten en ervaringen"
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

Ik zie, of zag, trouwens geen probleem bij mijn reistijd naar Assen (als je die impressie had dat ik daarover klaagde dan is dat niet wat ik probeerde over te brengen); ik reis voor mijn traject de hele wereld rond.
Therapie had ik in Woerden, Schoonhoven, via Skype, en eergisteren toevallig in Utrecht zelf. (en daartussen dus die twee intakes in Assen en Amersfoort), en voor handtekening psychiater ging ik naar Capelle a/d/ ijssel
Logopedie had ik in eerste instantie in Nieuwegein, en sindsdien in Rotterdam
Voor HRT ben ik aan het verhuizen van Den Haag naar Eindhoven
Voor FFS had ik intake in Amsterdam en word behandeld in Zoetermeer.
En mijn SRS had ik in Bangkok, Thailand.
Als een ding me hierbij opvalt, is het dat ik blij ben dat ik in Utrecht woon; voor elk aspect moet ik wel ergens anders heen, maar woon centraal tussen alles in.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: De Vaart

Bericht door JustMe »

LauraHeleneN schreef: 21 mar 2019, 11:51
Omdat mijn diagmostische fase al klaar was, en letterlijk 'alleen nog maar' wachtte op verwijsbrief SRS, en een hele map vol met oa. deskundigenverklaring, medische verklaring, en bewijs van start behandeling HRT, maar niet mijn patientendossier, werd er bij De Vaart tijdens het intakegesprek (pakweg 2/3 weken na aanmelding?) alleen maar herhaald "tsja, u heeft dossier niet, en vooral, u heeft rapportage van gedane diagnostische tests niet, dus moeten we waarschijnlijk eerst zelf diagnostiek gaan doen met u".
Deze persoon zou bovendien niet mijn therapeut geworden zijn, ze - misschien dezelfde persoon als waar @Tijgertje mee heeft gesproken, al kan ik me geen hoesten herinneren, wel het moeilijk ter been zijn - stelde zich voor als de persoon die de intake zou doen en een aanbeveling zou doen voor mijn mogelijke therapeut. Dat vond ik wel jammer, dat je niet direct met je toekomstige therapeut spreekt, maar in plaats daarvan alleen met een tussenpersoon; je koopt toch ook niet ongezien een huis?
Lijkt wel of wij bij hetzelfde gesprek hebben gezeten :)

Ik kreeg ook precies hetzelfde te horen over die diagnostische tests. Deze heb ik toen nog opgevraagd bij de curator en door gestuurd naar de Vaart.

Maakte vervolgens helemaal niets uit.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: De Vaart

Bericht door Anon20200101 »

JustMe schreef: 21 mar 2019, 15:30 Lijkt wel of wij bij hetzelfde gesprek hebben gezeten :)

Ik kreeg ook precies hetzelfde te horen over die diagnostische tests. Deze heb ik toen nog opgevraagd bij de curator en door gestuurd naar de Vaart.

Maakte vervolgens helemaal niets uit.
Jammer dat dit uiteindelijk niets bleek uit te maken voor jou. Jij bent dus wel verder gegaan met je behandeling bij De Vaart?

Ik bedenk met trouwens nu dat ik mijn patientendossier al wel in bezit had, en dat ook ter inzage aan De Vaart had gegeven, maar inderdaad die test-uitslagen niet (wist ook niet eens van de noodzaak daarvan, omdat in het dossier wel de uitslagen stonden, maar uiteraard niet de individuele respons per vraag/testmoment)

Ik heb De vaart meteen afgebeld en gevraagd mijn info te vernietigen zodra ik bij Stepwork wel een prettige en meedenkende partij ontmoette; dat was een dag en nacht verschil.
Ook bij Stepwork hield ik mijn inschrijving onder voorbehoud, in afwachting van wat Tanja al dan niet kon doen, maar ze waren bereid om me zo snel mogelijk wel aan die benodigde verwijsbrief te helpen omdat de SRS datum intussen ook al vast stond.
Enkele dagen daarna kreeg ik van Tanja posotief bericht, en meldde me ook af bij Stepwork, en kon ik bij Tanja, ondanks die 4 maanden onderbreking toch gevoelsmatig (voor mijn traject) "zonder onderbreking" door.
Plaats reactie