werk

Gevoelens die je met de wereld deelt
Plaats reactie
monique_47
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2014, 11:22
Gender: Vrouw

werk

Bericht door monique_47 »

hoe zit het bij jullie?
ik werk als internationaal vrachtwagenchauffeur en ik merk op mn werk dat ik me steeds vaker irriteer aan de sexistische opmerkingen van mn collega,s ,,tuurlijk is de transportsector een keiharde mannenwereld in het begin was er respect en vertrouwen maar naarmate de tijd verstrijkt gaan ze steeds verder ,ik sta sterk in mijn schoenen maar merk dat ik me vaker irriteer en ook dat ik er steeds minder zin in heb om naar mn werk te gaan .
heb er over gedacht om het er met mijn leidinggevende over te hebben maar weet niet of dat een goed idee is,verder gaat het super in chauffeurscafe,s en bij de klanten gaat het prima maar het is meer als je terugkomt op de zaak,

grt monique
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: werk

Bericht door Anon20190508 »

Dat zal je in elke baan hebben die zich afspeelt in een 'mannenwereld', denk ik. Aangezien jij er niks van zegt, denk ik zo, denken zij dat het boor jouw niks uitmaakt. Het zou niet jouw verantwoordelijkheid moeten zijn, maar het helpt als je het gewoon al bij de heren aankaart dat je het vervelend vind. Zij kunnen niet je gedachten lezen.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: werk

Bericht door Tijgertje »

Geef duidelijk je grenzen aan en neem gesprekken op, waar jij het besproken onderwerp in bent. Jij kunt iets op een bepaalde manier ervaren, maar als je een geluidsopname kunt overleggen hoe dingen werkelijk zijn gezegd en in welke context, sta je een stuk sterker.

Als jij jezelf gediscrimineerd voelt, kun je dit in eerste instantie het best met je werkgever bespreken. Misschien hebben zij een intern protocol hoe ze met discriminatie omgaan. Als dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, zou je aangifte kunnen doen.

Natuurlijk is het lastig om je eigen collega's aan de "schandpaal" te moeten nagelen, maar ze zullen respect moeten hebben voor jou persoonlijke levenssfeer. Mannenwereld of niet.

Ik werk in een machocultuur en ben er redelijk scherp op als ik het idee krijg dat opmerkingen met een dubbele lading worden gezegd, Benoem vooral hoe het bij jou voelt, als iemand iets op een bepaalde manier tegen je zegt.

Meest belangrijke is "wees open". Doe alles in de openheid. Ik ga ook gekleed in een jurk of rok naar m'n werk en kleed me daar om. Ben zoals je wilt zijn, dan is het voor iedereen duidelijk en hoeven er verder ook geen grappen over gemaakt te worden.
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: werk

Bericht door Benjamin »

Waar vinden dit soort gesprekken plaats?

Ik werkte voorheen in de bancaire sector en dat is ook echt een mannenwereld waarin soms best grove dingen gezegd werden over vrouwen (niet over mij trouwens). Ik heb dat op een gegeven moment aangekaart in een teamoverleg, want ik vond het echt niet kunnen. Daarbij heb ik ook wat voorbeeldjes gegeven die ik voor die gelegenheid had genoteerd. Eigenlijk hielp dat toen wel, maar het scheelt ook dat dat net in de #metoo-hype was, en dat er bedrijfsbreed meer aandacht was voor ongewenste intimiteiten etc. Als je het aankaart tijdens een officieel moment zoals een teamoverleg, zet het mensen aan tot nadenken en laat je merken dat het menens is en dat je niet gewoon een beetje zit te miepen. Als het dan nog doorgaat zou je je leidinggevende kunnen inschakelen en een officiële klacht neerleggen. Als die daar niets mee doet, ga je over hem/haar een klacht indienen bij zijn/haar leidinggevende, etc.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
monique_47
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2014, 11:22
Gender: Vrouw

Re: werk

Bericht door monique_47 »

dank voor jullie feedback
Plaats reactie