Twijfelen.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Hielke schreef: 08 okt 2019, 19:37
Caelan schreef: 08 okt 2019, 18:10
Hielke schreef: 08 okt 2019, 17:06 Ik sluit me helemaal aan bij Irene: dingen uitproberen en kijken hoe dat voelt. Je gevoel vertelt je altijd meer over jezelf dan je gedachten, denk...eh...voel ik ;)

Verder: ken je het (werk)boek "You and your gender identity" van Dara Hoffman-Fox?
Het boek ken ik niet, maar ik ga hem zeker opzoeken als dit mij zou kunnen helpen. Dankjewel voor de tip!
Mocht het boek je wat lijken dan mag je mijn exemplaar wel hebben. Ik bleek al te zeker van mijn zaak voor dit boek ;)
Ik zag hem op bol.com, maar het was alleen een e-book en helaas heb ik geen e-reader. Overigens ben ik sowieso meer van de fysieke boeken... Haha.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Twijfelen.

Bericht door Hal »

Ik sta nog heel erg aan het begin, (pre-everything, zoals ze dat in het Engels ook wel noemen) en ik merk het vooral aan hoe gelukkig ik word van de dingen die ik uitprobeer. Binder aan? Yay! Poloshirtje aan? Whoa, cool! Eindelijk een spijkerbroek aan met zakken waar ook echt wat in past? Geweldig! Herendeo? Zalig!

En ook: merken hoeveel dingen ik toch al deed en die ik wegschreef als 'ik ben gewoon raar', maar die voor een FtM ontzettend logisch zijn. Zoals eigenlijk al 20 jaar mannenkapsels hebben (en het vertikken om naar de kapper te gaan omdat je er niet tegen kunt dat ze zoveel drukte maken over je kapselkeuze "want als meiiiisje, blabla", en dus je eigen haar maar knippen). En al 15 jaar mannenonderbroeken dragen. Iebelig worden van het idee dat ik eigenlijk m'n teennagels zou moeten lakken (en dus altijd dichte schoenen dragen, zelfs bij +30 graden)... altijd al van zwemmen gehouden hebben, maar al sinds je puberteit "toevallig" je zwempak vergeten als je bij een zwembad of meer of zee in de buurt bent omdat je je er zo ellendig bij voelt als je zo'n ding aan zou moeten doen. Door de halve wereld weggezet worden als een "humorloze feminist" omdat je er zo oprecht nijdig van wordt als iemand je eraan herinnert dat je een vrouw bent (overigens ben ik wel een feminist en misshcien ook wel humorloos, maar dat is niet omdat ik vrouw zou zijn).

Ik heb (nog?) geen enkele twijfel. Tot nu toe word ik alleen maar zekerder van mijn zaak. Mochten er twijfels komen, dan schrijf ik je nog terug.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Twijfelen.

Bericht door Hielke »

Caelan schreef: 08 okt 2019, 20:38
Ik zag hem op bol.com, maar het was alleen een e-book en helaas heb ik geen e-reader. Overigens ben ik sowieso meer van de fysieke boeken... Haha.
Mocht je het willen hebben, stuur me dan via PB een postadres. Dan stuur ik het daar naar toe (gratis en voor nop. Ik vind het toch maar zonde dat het hier ongebruikt in de kast staat).
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Twijfelen.

Bericht door Simão »

Misschien mis ik iets, maar je hoeft toch niet in transitie te gaan? Ik ben nooit in transitie gegaan (hoewel ik dat als tiener wel gewild had, voor de duidelijkheid) en er is zinvol leven zonder transitie mogelijk.
Zeker als je twijfelt doe je toch gewoon dingen die je op dit moment belangrijk en fijn vind? Dat kan zelfs gewoon per dag verschillen als je bv genderfluid bent.
Je vindt vanzelf wel uit wat belangrijk is voor je.

Het is echt niet zo dat als je erachter komt dat je transgender bent, je daarom maar in transitie moet.
Mensen gaan in transitie omdat ze ongelukkig zijn met wat ze hebben of zich incompleet voelen om wat ze niet hebben.
Een ander bekend gevoel is dat ze meer tegen het hij of zij en hun geboortenaam kunnen omdat ze voelen dat het niet past.
Als je dat gevoel (nog) niet hebt, waarom zou je er dan aan beginnen?
Laatst gewijzigd door Simão op 09 okt 2019, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Simão schreef: 09 okt 2019, 10:39 Misschien mis ik iets, maar je hoeft toch niet in transitie te gaan? Ik ben nooit in transitie gegaan (hoewel ik dat als tiener wel gewild had, voor de duidelijkheid) en er is zinvol leven zonder transitie mogelijk.
Zeker als je twijfelt doe je toch gewoon dingen die je op dit moment belangrijk en fijn vind? Dat kan zelfs gewoon per dag verschillen als je bv genderfluid bent.
Je vindt vanzelf wel uit wat belangrijk is voor je.

Het is echt niet zo dat als je erachter komt dat je transgender bent, je daarom maar in transitie moet.
Mensen gaan in transitie omdat ze ongelukkig zijn met wat ze hebben of zich incompleet voelen om wat ze niet hebben.
Als je dat gevoel (nog) niet hebt, waarom zou je er dan aan beginnen?
Daar ben ik het mee eens, alhoewel er bij mij wel degelijk iets speelt met ongelukkige en incomplete gevoelens. Dat maakt het denk ik zo verwarrend, als je snapt wat ik bedoel.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Twijfelen.

Bericht door Simão »

Ik snap het, maar zolang je niet denkt dat je niet langer meer zo door kunt, is er geen noodzaak tot transitie.
Daarbij kun je als transman eigenlijk best gemakkelijk van alles proberen zonder meteen drastische maatregelen te nemen.
Ik zou zeggen begin eens met een binder (als je die nodig hebt, ik weet natuurlijk niet hoeveel borstvorming je hebt) of wikkel, en kijk wat het met je doet. Koop een goedkope packer (mr Limpy).

Ben je toevallig weegschaal van sterrenbeeld? Die staan bekend om tijwfelen ;)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Simão schreef: 09 okt 2019, 10:57 Ik snap het, maar zolang je niet denkt dat je niet langer meer zo door kunt, is er geen noodzaak tot transitie.
Daarbij kun je als transman eigenlijk best gemakkelijk van alles proberen zonder meteen drastische maatregelen te nemen.
Ik zou zeggen begin eens met een binder (als je die nodig hebt, ik weet natuurlijk niet hoeveel borstvorming je hebt) of wikkel, en kijk wat het met je doet. Koop een goedkope packer (mr Limpy).

Ben je toevallig weegschaal van sterrenbeeld? Die staan bekend om tijwfelen ;)
Een binder is, gelukkig, niet nodig. Sowieso doe ik al relatief veel op het gebied van kleding.

Nee, niet eens. Mijn sterrenbeeld is schorpioen!
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Twijfelen.

Bericht door Simão »

Hoe zou je jezelf voor willen stellen aan vreemden?
Ben je wel eens als man in een vreemde stad uitgeweest bv?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Twijfelen.

Bericht door Marijn »

Simão schreef: 09 okt 2019, 10:57 Ik snap het, maar zolang je niet denkt dat je niet langer meer zo door kunt, is er geen noodzaak tot transitie.
Daar denk ik persoonlijke (en ik weet velen met mij) anders over. Als je door transitie gelukkig wordt/denk te worden vind ik dat ook een geldige reden.

Neemt niet weg dat je inderdaad niet per se in transitie hoeft en dat het zeker een goed idee is om het stap voor stap te doen en te bekijken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Twijfelen.

Bericht door Caelan »

Marijn schreef: 09 okt 2019, 11:16
Simão schreef: 09 okt 2019, 10:57 Ik snap het, maar zolang je niet denkt dat je niet langer meer zo door kunt, is er geen noodzaak tot transitie.
Daar denk ik persoonlijke (en ik weet velen met mij) anders over. Als je door transitie gelukkig wordt/denk te worden vind ik dat ook een geldige reden.

Neemt niet weg dat je inderdaad niet per se in transitie hoeft en dat het zeker een goed idee is om het stap voor stap te doen en te bekijken.
Transitie hoeft inderdaad niet perse, maar ik denk wel dat het inderdaad zo is zoals jij zegt: als je door transitie (denkt) gelukkig(er) te worden, is dat genoeg reden om het te doen. Het leven is immers te kort om een groot deel niet gelukkig (genoeg) door te brengen.

Buiten dat alles ben ik al een tijd bezig (bewust en onbewust) met mezelf te 'maken' hoe ik altijd heb willen zijn. De vraag is alleen nog of mij dat gelukkig genoeg maakt of dat het toch niet genoeg is. Daar zit ik over in twijfel, want het is lastig genoeg om uit te vogelen (vind ik) wat er nu precies aan de hand is.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Plaats reactie