Een boek voor partners van transgender mensen

Help! Mijn partner/kind/ouder is transgender!
Plaats reactie
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Een boek voor partners van transgender mensen

Bericht door Hal »

(Ik zou dit eigenlijk in het forum voor betrokkenen willen plaatsen, maar daar mag ik niet posten. Zou een van onze mods did draadje misschien willen en kunnen verrplaatsen naar een passend subforum? Alvast veel dank!)

Boekrecensie "The Trans Partner Handbook" van Jo Green

Dit is een Engelstalig boek specifiek voor de levenspartners van mensen die transgender zijn. Voor een deel beschrijft de auteur (nonbinair, partner van een trans vrouw) bepaalde processen, daarbij expliciet aangevend dat dit niet voor iedereen gelijk is en dat het grotendeels gestoeld is op de omstandigheden in het VK, maar er worden ook steeds vignettes gegeven van verschillende partners en ook een ex-partner, met name bij minder procedurele en meer emotionele onderwerpen. De weergegeven relaties zitten op verschillende plekken op het spectrum van seksuele geaardheid en relatiesamenstelling, wat ik erg fijn vindt.

Ik heb mijn partner stilzwijgend het boek in handen gedrukt toen ik het tegenkwam in een zeer goed geoutilleerde boekwinkel en het toen die het aanschafte heb ik het boek natuurlijk alsnog eerst zelf gelezen ;). Je bent boekenwurm of niet. In elk geval ben ik er lovend over. Het is een eerlijk boek dat goed weergeeft dat je soms als 'partner van' in een spagaat kunt komen te zitten tussen wat je partner nodig heeft, en wat jouw eigen noden zijn. Er staan tips in waarvan anderen aangeven dat ze er zelf baat bij hebben gehad dus die zijn wellicht nuttig, maar ik kan me voorstellen dat het vooral fijn voelt om een stuk erkenning te krijgen voor je eigen rol en gevoel in een proces dat jarenlang kan duren. In die zin vind ik het echt een cadeautje van een boek - had ik geweten dat het bestond, dan had ik het al eerder aan mijn lief gegeven. Al was het maar als signaal dat ik vind dat hun gevoelens in mijn transitie een zeer centrale rol spelen.

Het boek bevat ongeveer 180 pagina's en is opgedeeld in thema's zoals identiteit, sex, geestelijke gezondheid, kinderwens en gezinsvorming, sociale en medische transitie en 'coming out'. Zelf leken niet alle onderwerpen me even interessant, maar ik kan me voorstellen dat anderen wel veel behoefte hebben om juist over die onderwerpen te lezen. Voor mijn gevoel misten er geen onderwerpen.

Zelf hoop ik dat mijn lief en ik dit boek kunnen gebruiken als aanknopingspunt voor gesprekken over thema's die mijn lief wellicht lastig onder woorden weet te brengen of waar die nog niet eeder bij heeft stilgestaan. Ook hoop ik dat het hun helpt om hun eigen rol te vinden in mijn transitie - niet alleen als toeschouwer, maar als familielid en 'partner in crime'.

De auteur steekt voor mijn gevoel een liefdevolle en begrijpende hand uit naar mensen die kunnen voelen dat hun leven totaal verandert in een proces waarover ze voor hun gevoel wellicht heel weinig zeggenschap of controle hebben, maar waar heel veel van hun liefde, toewijzing en praktische steun wordt gevraagd.

Ik geef dit boek 5/5 <3
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie