Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Als genderdysforie in enige mate "erfelijk" is, zal het nog steeds gaan om een heel kleine kans dat een kind er ook last van heeft. Kijk maar eens hoe weinig het voorkomt dat meerdere kinderen uit een gezin trans zijn, en hoeveel vaker de eeneiïge tweelingbroer/-zus van een trans kind niet trans is dan wel.

Je zoon zal inderdaad zelf het woord moeten doen bij het genderteam. In principe graven ze wel totdat ze voldoende antwoord hebben. Daarbij ga ik ervan uit dat het "moeilijk over gevoelens praten" bij je zoon een kwestie is van gewenning en niet een absoluut onvermogen. Wat dat betreft is het wel belangrijk dat je zoon zijn schroom wat opzij zet. Er gaan vragen komen over onderwerpen waar hij liever niet over praat, maar het is in zijn eigen belang dat hij daar wel eerlijk en open op antwoordt.

Dat gezegd hebbende, ik weet niet hoe dit "moeilijk over gevoelens praten" zich uit in het dagelijks leven. Ik loop bij een onafhankelijk genderteam waarbij er ook ruimte is om dat soort dingen te bespreken. Ik heb er namelijk ook last van. Ze gebruiken een meer holistische benadering waar ze i.p.v. (alleen) als vleeskeuring fungeren ervoor willen zorgen dat je het traject zo sterk mogelijk door komt. Daar is wat voor te zeggen...

De borstoperatie kan/mag tegenwoordig eerder dan na een jaar hormonen, maar ik heb nog niemand gehoord bij het VU waarbij daar sprake van was. Misschien dat het via een alternatieve route wel mogelijk is (meestal via een reductie), en via Stepwork zou het sowieso eerder kunnen.
Hung her from the branches of a mango tree
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Fijn om te horen dat ze goed gaan " graven" .
Probleem is eigenlijk meer dat hij niet weet hoe hij moet reageren op vragen over zijn sexuele geaardheid, omdat dat nog onbekend is en daar ook geen ervaring mee heeft.
Krijgt hij daar veel vragen over?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Veel vragen niet per se, maar ze gaan er sowieso naar informeren. Het is prima als Logan aangeeft dat hij daar nog niet over uit is. Ze willen o.a. uitsluiten dat de wens om een transitie vanuit geïnternaliseerde homofobie o.i.d. komt. Sommige mensen vinden het namelijk makkelijker te accepteren dat ze trans (zouden) zijn dan dat ze niet hetero (zouden) zijn.

Daarnaast kan hij ook vragen verwachten over seksuele ervaringen en fantasieën e.d. Ook allemaal niet zo relevant, maar ze gaan er wel naar vragen om bijv. na te gaan of er sprake is van misbruik of een gender fetish o.i.d.

EDIT: Het is prima als seks niet zo'n ding is voor hem. Dat is het voor veel pre-alles trans mensen niet, ook voor mij niet. Er zijn echter ook mensen die vervolgens weigeren antwoord te geven op de vragen, en dat kunnen de meeste psychs niet waarderen. :lol:
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Nate_0 »

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat Logan zelf antwoord geeft op de vragen, en het is prima om iets nog niet te weten. Zo weet ik bijvoorbeeld nog niet of ik bottom surgery wil, en dat is nooit een probleem geweest.

Overigens is "geen ervaring" hebben niet zozeer een vereiste om zeker te zijn over je geaardheid (of andersom, je kunt ervaring hebben en er nog niet zeker over zijn). Dat betekent ook dat vragen over geaardheid nog steeds gesteld kunnen worden op het moment dat hij aan geeft geen ervaring te hebben met relaties oid.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Hoewel het voor een genderteam goed is om te zien dat Logan een goed supportsysteem heeft in de vorm van zijn ouder(s?), ben ik het met Nate eens dat het belangrijk is dat Logan zelf zijn eigen wensen en problemen kan verwoorden zonder tussenkomst van zijn ouders. Het is super dat je hem bij iedere stap wil bijstaan, maar dat is uiteindelijk wel vanaf de zijlijn
Hung her from the branches of a mango tree
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Danielle »

Mag ik vragen hoe oud Logan ongeveer is? Op basis van wat je vertelt schat ik in dat hij midden in zijn tienerjaren zit. Dan is hij oud en wijs genoeg om zelf het woord te doen. Ik zou zelfs adviseren dat jullie als ouders niet bij (alle) gesprekken moeten zitten, maar gewoon in de wachtkamer moeten blijven. Hij moet zelf, zonder gestuurd worden door zijn ouders in gesprek met de psycholoog. Dat 'moeilijk over gevoelens praten' prikken ze zo doorheen, dat is hun werk.

Genderdysforie Is persoonlijk en wordt vaak omgeven door schaamte. Zeker op momenten dat er gevraagd wordt naar geaardheid en seksuele/romantische fantasieën. In de regel is dat iets dat kinderen niet graag met hun ouders erbij bespreken. Maar ook voor andere onderwerpen die aan bod komen is het vaak makkelijker praten met een afstandelijke professional als er geen mensen bij zijn met wie je een emotionele band hebt.

Wees ook voorzichtig met alle informatie voor hem te filteren. Het risico bestaat dat je daarbij bewust of onbewust informatie die jou onwelgevallig is achterhoud.Laat hem zelf ook informatie zoeken, genoeg website en informatieve youtube kanalen die daar geschikt voor zijn.

Tenslotte: er zijn geen aanwijzingen dat genderdysforie erfelijk is. De consensus is nu dat het ontstaat door een complexe samenloop van (epi)genetische factoren en invloeden van buitenaf. De keuze om eicellen in te vriezen zal je zoon zelf moeten maken, je mag hem die mogelijkheid niet bij voorbaat al onthouden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Daar heb je helemaal gelijk in Jer.
Overigens ben ik alleenstaand en heeft Logan alleen mij en mijn moeder, zijn broer accepteert hem nu volledig
( Zeer lichte vorm van autisme, heeft alleen moeite om aan veranderingen te wennen, maar dat gaat steeds sneller )
Heeft via het werk ook een paar leuke contacten gekregen.

Op zich heeft hij geen probleem om gevoelens etc. met mij te delen en kan zich bij mij goed uitten.

Hoi Danielle,
Dank je wel voor jouw reactie,
Mijn zoon is overigens 19 jaar oud.
Vertrouwt psychologen en psychiaters totaal niet en daarom ben ik juist bang dat hij dichtklapt.
Hij is in het verleden flink bedreigt door een kinderpsycholoog en orthopedagoog, ook door een leerkracht.
Hierover heb ik destijds een ( mail ) klacht ingediend.
Er is ook via de mail terug gereageerd.
Daarin wordt het ook toegegeven, misschien slim om die bij het eerste gesprek mee te nemen?

Normaal zoekt mijn zoon zelf dingen uit, maar door de 8 maanden wachttijd
( waren er eerst 4 en tijdens informatieavond kreeg hij te horen dat het 8 maanden werden ) heeft hij daar momenteel niet de energie voor.

Sinds het telefoontje van Stepwork is hij ineens een stuk vrolijker..
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Hoi Esther, ik herken best e.e.a. wat je over je zoon schrijft in mijzelf.

Ik ken weinig mensen die zo close zijn met hun ouders als ik. Dat wil niet zeggen dat er geen dingen zijn die ik niet altijd met hen bespreek. In mijn geval waren dat juist ook die trans zaken, en de diepe dieptepunten. Niets ten nadele van jou (of mijn ouders), maar er zijn dingen die lastig te bespreken zijn met iemand met wie je zo close bent omdat je er zelf bijvoorbeeld dusdanig niet oké mee bent (voor mij mijn trans zijn wat ik zelf moeilijk kon accepteren), of omdat je je de ander wil beschermen (voor mij wat betreft de dieptepunten), of noem maar een reden. Juist omdat je schrijft over een ontkenningsfase en over moeilijk over gevoel praten, zou het mij niet verbazen als zoiets bij jouw zoon ook aan de orde is.

Ik zou er dan ook voor waken aan te nemen dat je zoon alles openlijk met jou bespreekt. (Overigens heb ik mijn ouders uiteindelijk wel mijn levensverhaal laten lezen en zijn ze bij enkele gesprekken aanwezig geweest omdat het zo uitkwam, maar ik neem aan dat jij dat geenzins verwacht van Logan. Dat zeg ik voor de volledigheid.)

Sommige psychologen laten het aan de cliënt over of ouders van volwassen kinderen bij alle gesprekken aanwezig mogen zijn maar er zijn ook psychologen die dat allicht liever niet hebben. De dynamiek is namelijk hoe dan ook anders met een ouder erbij. Jouw input zal sowieso worden gevraagd bij de "heteroanamnese" (= het gesprek met een derde over de voorgeschiedenis).

Van Logan's eerdere slechte ervaringen met -logen en -aters hoeft hij geen bewijs mee te nemen. Al dit soort relevante ervaringen kan hij in zijn levensverhaal kwijt dat tijdens de gesprekken zal worden besproken. Dat dichtklappen kun jij hem niet bij helpen, de psycholoog wel. Die probeert hem juist op zijn gemak te laten voelen om te voorkomen dat hij überhaupt dichtklapt, en zelfs als dat gebeurt is het niet het einde van de wereld. Die psycholoog is er om hem te helpen, niet om hem tegen te werken. Dat is een hele belangrijke voor Logan om te onthouden
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Nate_0 »

Overigens is Stepwork een kleine persoonlijke kliniek, en zijn ze niet te vergelijken met grotere instanties. Ik ben flink wat slechte -ogen en -aters tegen gekomen tijdens een dikke 10 jaar in verschillende vormen van hulpverlening, maar daar hoef je je bij Alwin en Lucien geen zorgen over te maken en ook niet bij de psychiater die de second opinion uitvoert.

Het is hooguit zo dat ze extra de tijd nemen voor Logan (en dat zou dan inderdaad een iets langer traject betekenen), omdat een vertrouwensband tussen de psycholoog en cliënt wel heel erg belangrijk is--zowel om te peilen of hij het traject aan kan (bij Stepwork gaan ze er van uit dat je per definitie genderdysforie hebt, als jij zegt dat je het hebt) als tijdens het traject, omdat er vaak meer behoefte is aan steun vanuit het genderteam tijdens en na de start van de hormonen en voor aanloop van de operaties e.d.

Steun vanuit de familie en vrienden is natuurlijk erg belangrijk, maar Logan moet het uiteindelijk zelf doen. Vandaar ook dat een zekere individualiteit belangrijk is, ook op het moment dat het niet zo goed gaat. Bij de intake van Stepwork weet ik in ieder geval wel dat het geen enkel probleem is als er iemand bij is (de cliënten na mij kwamen gezamenlijk).

Verder ben ik het volledig met Jer eens. Ik heb overigens zelden een psycholoog gehad die zo met me mee dacht en mee werkte als bij Stepwork (ik sprak laatst nog met een meisje die afgewezen is voor hormoonbehandeling door het UMCG, maar inmiddels van Stepwork wél groen heeft gekregen), over het Vu heb ik verschillende verhalen gehoord en ik kan daar zelf niet over oordelen.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Nog iets anders, bij Stepwork maakt het niet (of veel minder) uit als het een of twee gesprekken langer duurt. Bij het VU ben je dan weer maanden verder...
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie