Nieuwe chat! Zie dit topic.

Tips CV

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Tips CV

Bericht door Esther »

Hoi allemaal,

Ik lees regelmatig over de problemen die sollicitaties met zich mee kunnen brengen.
Ik kan op het topic niet reageren, dus doe ik het maar hier.

Wij hebben het zo aangepakt;
Achternaam
Voornaam
Roepnaam---> Logan ( ofwel zijn nieuwe naam )

Bij een sollicitatie wordt daarop ( meestal ) direct gereageerd.
Bij mijn werkgever bijvoorbeeld;
Mag ik vragen waarom jij Logan heet en jouw geboortenaam anders is?
Antwoord: Hij is een transman.
Reactie; Dat is duidelijk en gesprek gaat weer verder.

Wij hebben de instelling van werkgever mag direct weten wie hij voor zich heeft.
Is de werkgever niet open minded, dan is dat zoiezo niet het bedrijf waar jij wilt werken.
Er zijn genoeg open minded werkgevers te vinden

Zo doen wij het ook bij de huisarts. ( Idee van onze huisarts )
Op papier staat zijn geboortenaam en hij wordt geroepen met de naam Logan
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Tips CV

Bericht door Ender »

Ik heb op mijn CV gewoon mijn mannennamen staan, nog nooit een probleem mee gehad :)

Wist je trouwens dat je via een deskundige officieel (al) je voornamen/geslacht kan laten wijzigen? Dan heb je een gesprek met de deskundige en die, als die overtuigd is, kan dan een verklaring maken. Komt dan zo te staan in de BRP en wordt doorgevoerd naar de gemeente waar je woont, waar je dan een nieuw paspoort/ID-kaart/rijbewijs kan bestellen. Kost wel wat om dat te doen voordat je in een traject zit, iets van 250 euro meen ik.
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Tips CV

Bericht door Esther »

Dank je wel voor jouw reactie Ender.

Wij wilde wel eerder de naamswijziging etc. door late voeren, maar dat is momenteel helaas niet financieel haalbaar.
Kans is groot dat het Stepwork wordt en niet het VUMC
Dat betekend voor mij elke week of elke 2 weken 500 km rijden..
Het belangrijkste maar als eerst.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Tips CV

Bericht door Marijn »

Off-topic, maar reactie op reiskosten:
Ik krijg bij Alwin vanwege om de week een dubbele afspraak, dat scheelt een hoop.

Is de trein geen optie? Ik reis zelf meestal met dagkaart aanbiedingen voor 12,50 (na 9:00) die ik vindt via pepper.com (vorig jaar kreeg ik die aanbiedingen nog zelf van de ns). Daar komt bijna iedere maand wel een aanbieding voorbij voor dagkaarten die dan een paar maanden geldig zijn. Zie er nu ook weer een (die ga ik ook gebruiken, heb er een hoop nodig).

https://nl.pepper.com/aanbiedingen/ns-a ... 2017-47997

Je kan er tot 9 tegelijk in het winkelwagentje stoppen en dan afrekenen en dat zovaak herhalen als nodig.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Tips CV

Bericht door Marijn »

En on-topic

Het valt me op dat je elders het ook hebt over het vragen aan je transzoon? Waarom niet gewoon zoon? En waarom op het cv niet alleen Logan? OK, ik snap dat het handig is om werkgevers op deze manier te filteren, maar je bent niet verplicht aan iedereen kenbaar te maken dat je zoon trans is. Het is gewoon je zoon.

Dit is niet als kritiek bedoeld trouwens. Gewoon een suggestie.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Mason
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:36
Gender: Trans FtM
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips CV

Bericht door Mason »

Ik gebruikte ook voor de naamswijziging gewoon mijn nieuwe naam op mijn cv en een 'm' bij geslacht. Kreeg er bij het gesprek dan wel wat vragen over, maargoed.

Wat daarna gebeurt, heb je ook niet volledig in de hand, maar dan heb je je in ieder geval kunnen laten zien (ben helaas wel vaak afgewezen om het trans-zijn, maar dat terzijde).

Ik zou in ieder geval niet de oude naam (of officieel de huidige naam, als het nog niet is veranderd) op de cv zetten. Dat kan vooraf al voor vragen stellen die dan niet meteen beantwoord kunnen worden, omdat ze enkel de sollicitatiebrief en cv hebben.
Groetjes,

Mason
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Tips CV

Bericht door Esther »

Hoii Marijn,

Thnx voor de link van pepper.
Mooi om zoiets achter de hand te hebben, maar 10 uur reistijd is mij een beetje te.

Hoiii Mason,
Ik wist niet dat het " mocht" om gewoon de voornaam weg te laten en bij gslacht m te zetten.
Had er nog niet over gedacht dat mensen aan de hand van de CV hun eigen conclussie trekken, dus hele mooie tip.
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Tips CV

Bericht door Esther »

Hoi Marijn,
Ik snap heel goed de bezwaren van jullie als ik het over mijn transzoon heb.
Jullie hebben daar ook gelijk in.

Alleen op het werk tegen de bezoekers zeg ik transzoon.
( Wij doen ook geen normaal werk, soort van seizoenswerk, slapen bijvoorbeeld ook op het werk )
Dit omdat hij cup F in zijn werkkleding niet kan verbergen.
Als ik zei zoon dan werd er negatief op hem gereageerd.
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Tips CV

Bericht door Esther »

Dit bericht haal ik vanavond ( ivm privacy ) weer weg

Wij staan bijvoorbeeld op de damestoiletten en die vinden het niet zo fijn als er een man staat.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Tips CV

Bericht door Marijn »

Dat weghalen gaat je niet lukken. Dat kan alleen korte tijd na het plaatsen. Ik had het bij je introductie al gelezen. In die situatie snap ik het zeker.

Overigens zag ik bij die treintickets dat het deze keer niet mogelijk is om de reisdata later te bepalen. Is voor afspraken waar de datum vooraf vast staat natuurlijk niet zo'n probleem, maar verder niet zo handig. Tot nu toe kon je daar bij dit soort aanbiedingen altijd wel voor kiezen. Misschien passen ze dat nog aan of is het volgende maand anders.

Ooh, tien uur reistijd is wel erg veel ja.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown