Respect en Begrip

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Plaats reactie
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Respect en Begrip

Bericht door Patricia »

De basis van elke betrokkene en transgender persoon is respect en begrip. Ik hoorde wel eens iemand zeggen ik heb Respect voor je beslissing maar begrijpen doe ik het niet. Ik denk dat meer mensen deze zin en context wel begrijpen. Ik als betrokkenen heb een diep respect voor mijn partner en haar keuze maar snap ik waarom of hoe zoiets voelt? Buiten het feit om wat zij me heeft verteld, simpelweg nee. Dat is ook logisch want ik ben een zoals ze zeggen CIS vrouw en ik heb die gevoelens niet. Ik heb geen genderdysforie. Dat staat los van het respecteren van een beslissing.

(Cisgender (of "cisseksualiteit") is een Engelstalige term waarmee mensen worden aangeduid van wie de seksuele identiteit overeenkomt met het biologische geslacht waarmee zij geboren zijn. De term wordt doorgaans gebruikt als de tegenhanger van transgender, waarbij het biologische geslacht en identiteit niet overeenkomen)

Natuurlijk tonen wij als betrokkene respect en begrip naar diegene is onze directe omgeving die in transitie wil gaan of er voor kiest om onder het andere geslacht het leven te vervolgen. Maar wat minsten net zo belangrijk is, is het respect en begrip naar ons als betrokkene toe. Begrip en Respect dat we soms tijd nodig hebben, dat wij het soms ook moeilijk vinden, dat wij sommige dingen niet “kunnen” begrijpen. Daar moet net zo goed naar gekeken worden. Als niet transgender kunnen degene die dat wel zijn niet van ons verwachten dat wij al hun gevoelens van trots, blijdschap en verdriet begrijpen. Zolang we wat we niet begrijpen maar wel respecteren

Liefde, Respect, Steun en Begrip daarmee staat en valt alles.
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Respect en Begrip

Bericht door janine2363 »

Als betrokkenne onderga je het passief, je wordt voor een voldongen feit gesteld, de keuzes lijken voor je gemaakt te zijn geworden. Je voelt je onmachtig. Dat maakt het voor de betrokkene moeilijker dan voor de persoon in transitie (die heeft dan inmiddels al geaccepteerd dat haar/zijn innerlijk hem/haar al voor een voldongen feit heeft gesteld)

Voor de persoon in transitie is het dan weer moeilijk, omdat, dit wetende, een coming-out kan betekenen dat (het lijkt dat) je -alles- kwijt (kan raken) dat is IMHO waarom veel transgenders nooit aan een transitie beginnen.

En, oh ja, de betrokken zijn/haar seksualiteit wordt ook in vraag gesteld. Dat was een deur waar mijn echtgenote absoluut niet doorheen kon. Maar zelfs los van die orientatie. Dat is haar levenskeuze. Wil de betrokkene leven met een man of met een vrouw ? Een betrokkene die hierin de keuze kan maken om bij elkaar te blijven heeft zeker mijn respect, maar ook de betrokkene die respectvol zegt: Nee, sorry, dat wil en kan ik niet.
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Re: Respect en Begrip

Bericht door Patricia »

Het accepteren van het niet zo verder willen is zeker ook een kwestie van respect. Respect voor het leven database de ander wil. Liefde is ook loslaten
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
KarelDB
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2018, 23:30
Gender: Transgender
Contacteer:

Re: Respect en Begrip

Bericht door KarelDB »

Perfect verwoord, Patricia.
Plaats reactie