Grass-root activisme

Heb je vragen over de vereniging? Stel ze hier!
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Grass-root activisme

Bericht door Nate_0 »

Misschien is het een idee om ook eens te kijken naar wie de topics die emmeren over activisme in Nederland begint?

Dat ik het niet voldoende eens ben met T-Nederland als stichting en dus heb besloten mij niet als lid aan te sluiten betekent niet dat ik vervolgens tig posts ga plaatsen over hoe het zit met het activisme in Nederland/hoe belabberd het is/met veel nuances en afleidingsmaneuvres probeer te zeggen dat IK niet genoeg word gehoord of gesteund. En Frederique, ik vind het een beetje kinderachtig worden, to be honest, naast nog dat het op mij over komt als slecht uitgevoerd populisme (waar al méér dan genoeg van bestaat) en het opjutten van mensen op het forum (en daar heb ik het ook niet zo op).
meerdere zakken met zaagsel
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Tja Nate, als je het prima vindt dat je met één bezoekje aan VUmc of UMCG je hele eigen risico kwijt bent omdat ze voor een consult dat in ieder ander ziekenhus €30 kost, €1800 mogen rekenen...

Dat heeft natuurlijk niks met opjutten te maken. Dat heeft te maken met het proberen een kwetsbare groep te beschermen en te helpen.

Overigens: één van de activisme-topics is technisch gesproken door een mod gestart, maar is een afsplitsing van een ander onderwerp.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Grass-root activisme

Bericht door Nate_0 »

Ik zeg niet dat het prima is, maar dat soort zaken vind ik persoonlijk eerder onder het bestaan van het eigen risico vallen. Je bent voor allerlei dingen je eigen risico kwijt; zo ben ik door het slikken van medicatie waar ik niet zonder kan ieder jaar ook dat eigen risico kwijt. Pas op het moment dat je voor de rest volledig gezond bent, of alles wat je neemt buiten dat eigen risico valt, heb je de luxe om je te focussen op 1 ding terwijl dit... Ja, voor mij is het niet echt aan elkaar gerelateerd.
meerdere zakken met zaagsel
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Het was maar een voorbeeld. Ik had het ook over buitenlandvergoedingen kunnen hebben, of de weigering van het VUmc om je te registreren zoals je zelf wilt. En nog en boel dingen, waar veel mensen zelf de energie niet meer voor hebben om achteraan te gaan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Grass-root activisme

Bericht door Veronica »

Emma schreef:Tja Nate, als je het prima vindt dat je met één bezoekje aan VUmc of UMCG je hele eigen risico kwijt bent omdat ze voor een consult dat in ieder ander ziekenhus €30 kost, €1800 mogen rekenen...

Dat heeft natuurlijk niks met opjutten te maken. Dat heeft te maken met het proberen een kwetsbare groep te beschermen en te helpen.

Overigens: één van de activisme-topics is technisch gesproken door een mod gestart, maar is een afsplitsing van een ander onderwerp.
Vergeet ook niet dat VU even paar maanden bezig is voordat het de boel declareert, heb dus regelmatig meegemaakt dat na een bezoekje in januari ik pas 9 a 10 maanden later de rekening kreeg van eigen risico terwijl ik ook ziekenhuizen ken die dat binnen 6 weken doen.

Dat terzijde, kabinet maar klagen dat de zorg duurder wordt dus wat nou als het kabinet die taak aan de huisarts overliet, bespaard hun veel geld en meer dan bloed prikken en waardes nakijken + recept voorschrijven is het niet en een huisarts is VEEL goedkoper dan die 1800 euro.

(en menig huisarts is minder arrogant, luistert beter en probeert vaak iets aan eventuele klachten te doen in plaats van te zeggen "wij zien het niet dus er is niks aan de hand", en als een huisarts niet bevalt dan kun je tenminste een andere zoeken)

Dan bovenop (in mijn geval) bespaard het reiskosten en tijd die ik kwijt ben om daar te komen + alle stress en de neiging om iemand daar te wurgen omdat ze alweer niet luisteren als je lichamelijke klachten hebt.

Mijn verzekeraar betaald nu dus 1800 euro voor 10 minuten dat ik daar verspil met iemand die niet luistert en even een recept voorschrijft, ja hoor ik wil ook zo'n baan dan...

Huisarts is (vaak) en dichterbij en vaak ook meer persoonlijk betrokken, ik zie mijn huisarts wel vaker dan 2x a 10 minuten per jaar en hij luistert nog beter naar mij ook.

Kan prima in mijn ogen, voor een bio vrouw schrijft een huisarts ook oestrogenen indien nodig en bij een bio man schrijft hij/zij ook androcur voor als die noodzaak ertoe is, waarom moeten wij omdat wij transgenders zijn verplicht naar het VU?

(soms is er inderdaad een eventueel onderzoek noodzakelijk voordat een bio vrouw oestrogenen krijgt of bio man androcur, maar achteraf schrijft een huisarts die recept gewoon voor als de diagnose er al is)

Ik wijk af dus sorry daarvoor, maar in principe zou het VU niks meer dan de diagnose en operaties moeten doen de rest kan een huisarts prima zelf doen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Samantha
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jan 2014, 20:50
Gender: Transgender

Re: Grass-root activisme

Bericht door Samantha »

Veronica schreef:
Emma schreef:Tja Nate, als je het prima vindt dat je met één bezoekje aan VUmc of UMCG je hele eigen risico kwijt bent omdat ze voor een consult dat in ieder ander ziekenhus €30 kost, €1800 mogen rekenen...

Dat heeft natuurlijk niks met opjutten te maken. Dat heeft te maken met het proberen een kwetsbare groep te beschermen en te helpen.

Overigens: één van de activisme-topics is technisch gesproken door een mod gestart, maar is een afsplitsing van een ander onderwerp.
Vergeet ook niet dat VU even paar maanden bezig is voordat het de boel declareert, heb dus regelmatig meegemaakt dat na een bezoekje in januari ik pas 9 a 10 maanden later de rekening kreeg van eigen risico terwijl ik ook ziekenhuizen ken die dat binnen 6 weken doen.

Dat terzijde, kabinet maar klagen dat de zorg duurder wordt dus wat nou als het kabinet die taak aan de huisarts overliet, bespaard hun veel geld en meer dan bloed prikken en waardes nakijken + recept voorschrijven is het niet en een huisarts is VEEL goedkoper dan die 1800 euro.

(en menig huisarts is minder arrogant, luistert beter en probeert vaak iets aan eventuele klachten te doen in plaats van te zeggen "wij zien het niet dus er is niks aan de hand", en als een huisarts niet bevalt dan kun je tenminste een andere zoeken)

Dan bovenop (in mijn geval) bespaard het reiskosten en tijd die ik kwijt ben om daar te komen + alle stress en de neiging om iemand daar te wurgen omdat ze alweer niet luisteren als je lichamelijke klachten hebt.

Mijn verzekeraar betaald nu dus 1800 euro voor 10 minuten dat ik daar verspil met iemand die niet luistert en even een recept voorschrijft, ja hoor ik wil ook zo'n baan dan...

Huisarts is (vaak) en dichterbij en vaak ook meer persoonlijk betrokken, ik zie mijn huisarts wel vaker dan 2x a 10 minuten per jaar en hij luistert nog beter naar mij ook.

Kan prima in mijn ogen, voor een bio vrouw schrijft een huisarts ook oestrogenen indien nodig en bij een bio man schrijft hij/zij ook androcur voor als die noodzaak ertoe is, waarom moeten wij omdat wij transgenders zijn verplicht naar het VU?

(soms is er inderdaad een eventueel onderzoek noodzakelijk voordat een bio vrouw oestrogenen krijgt of bio man androcur, maar achteraf schrijft een huisarts die recept gewoon voor als de diagnose er al is)

Ik wijk af dus sorry daarvoor, maar in principe zou het VU niks meer dan de diagnose en operaties moeten doen de rest kan een huisarts prima zelf doen.
Ze mogen bij het vumc beter iederen vervangen dan.

Mijn goede vriendin die een MTF is uiteindelijk an zelfmedicatie begonen door het vumc want ze had na 4 jaar hormoongebruik aleen lichamelijke en mentale klachten en vumc deed niks.

Op een dag vroeg ze om dosis verhoging en vumc zei nee want haar wardes waren perfect in orde volgens hun maar ze zeiden nooit hoe hoog tot ze aandrong.

Ze vroeg op alle metingen van de laatste 3 jaar en kwam achter dat haar oestrogenen tussen de 37P/MOL en 53P/MOL waren in die periode maar vumc bleef niks doen dus ging ze naar een vrouwen arts voor hormoon metingen.

Die arts wou eerst niet haar helpen tot ze haar verhaal hoorde en omdat zij geen ekspertise had over transgenders kon ze niet veel zeggen maar ze vond het wel raar dat vumc voor vrijwel iederen 1 hetzelfde dosis hanteerd die ze niet verhogen als het moet ook zei die arts dat er goed gecontroleerd zou moeten worden hoe wij op hormonen reageren en daarop de dosis op aanpassen omdat iedere lichaam anders is en iedereen een andere dosis nodig heeft en ook vond ze het schandalig dat vumc niet naar klachten luisterde en dosis niet eventueel anpast en dus ook niet verhoogt als dat moet.

Nadat zij bij deze arts was gewest vroeg ze haar huisarts of dit klopte en deze bevestigd dat en kreeg ze zelfs op papier een brief van de huisarts en van de vrouwenarts dat vumc hun mag bellen voor bevestiging.

Bij haar bezoek bij vumc in 2015 gaf ze die brief en vumc weigerde te bellen want hun zijn sinds jaren transgender eksperts en weten dus beter hoe de wardes moeten zijn ze begon aan te dringen maar er werd nee gezegd.

Bij volgende bezoek eind 2015 begon ze weer over maar de endocrinolog negeerde haar en ik was toen zelfs bij en zag dat en uiteindelijk in 2016 kwam het zelfs zover dat ze verwijderd werd door beveiliging omdat ze bleef door dringen en dat vond het vumc agressief.

Ze diende een klacht in en begon aan zelf medicatie via haar huisarts die de waardes verhoogde maar wel op haar eigen risico en sindsdien heeft ze minder lichamelijke klachten en waardes rond 300P/MOL.

Ik vind het erg dat dit gebeurde en wie weet of er niet meer transgenders zijn die zoiets mee maken of hebben mee gemaakt dus ik vind dat er nodig iederen daar vervangen met worden want hoe vumc handeld voelt alsof wij hun slaaf zijn.

Ik ben niet tegen dingen als vumc maar ik ben tegen hun onmenselijke praktijken omdat hun zich de eksperts noemen!
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

Volgens mij zou geen enkele psycholoog meer diagnose moeten doen. Diagnose van iemand anders dan de transgender zegt namelijk niets: alleen de transgender weet wat die voelt en alleen de transgender weet of (en zo ja, hoeveel) weerstand/angst die voelt. Dus heeft een keuringspsycholoog niets te zoeken in ons proces. Dit kan ook prima, in het buitenland bestaan al lang oplossingen waarbij huisartsen hormonen voorschrijven zonder verplichte psych. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: https://gendergp.co.uk
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Grass-root activisme

Bericht door Nate_0 »

De psycholoog stelt in basis niet zozeer de genderdysforie vast, though, de enige persoon die dat doet ben jijzelf. Wat de psycholoog doet is achterliggende problematiek bekijken en inschatten of jij voldoende in staat bent om een weloverwogen keuze tot transitie te maken, en of dat veilig is voor jou in de situatie waar je op dat moment in zit. Daarnaast zijn de kleinere, onafhankelijke instellingen als Stepwork of het PII er ook voor psychologische begeleiding tijdens de transitie. Da's vast niet nodig voor iedereen, maar voor een grote groep is het alleen maar fijn en aan de andere kant is er een kleine groep die absoluut niet ZONDER die extra steun zal kunnen.

Dat het VU en UMCG doen alsof zij alleen genderdysforie vast mogen stellen en zichzelf als extreem superieur zien ten opzichte van de patient/andere instanties/andere werkwijzen is inderdaad erg jammer en ik ben het daar ook niet mee eens, maar een psycholoog als verplichte tussenstap op de manier dat Stepwork die op dit moment biedt lijkt mij nog steeds wel een vereiste, zeker gezien de hoeveelheid mensen met genderdysforie die aan comorbide stoornissen lijden.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Grass-root activisme

Bericht door Jer158 »

Frederique schreef:Dit kan ook prima, in het buitenland bestaan al lang oplossingen waarbij huisartsen hormonen voorschrijven zonder verplichte psych. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: https://gendergp.co.uk
Daar noem je er ook eentje... Eentje waarvan ik toevallig weet dat die "arts" (= het woord niet waard) levensgevaarlijke situaties heeft laten ontstaan bij trans patiënten door letterlijk niet naar de uitslagen van bloedtests te kijken. Het zegt ook wel wat dat je je hormonen moet kopen bij haar eigen apotheek, die op dit moment overigens gesloten is wegens onderzoek naar het in gevaar brengen van die patiënten.

Dat neemt niet weg dat er in andere landen inderdaad artsen zijn die zonder tussenkomst van psychologen hormonen voorschrijven (vaak endocrinologen i.p.v. huisartsen) op basis van WPATH richtlijnen.
Hung her from the branches of a mango tree
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

@Jer158: Heb je daar meer info over? Ik weet nl dat zij zwaar is aangevallen vanuit bestaande genderteams, maar dat leek mij (op afstand) meer op "je probeert ons prachtige proces te verstoren" dan dat er werkelijk iets achter zat...

Ik ben zowel uit Engeland, Duitsland, Canada, de VS, Australië en Nieuw-Zeeland huisartsen tegengekomen die zelf hormonen voorschrijven. Het is niet zo bijzonder als je misschien denkt.

Alvast bedankt,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Plaats reactie