Grass-root activisme

Heb je vragen over de vereniging? Stel ze hier!
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

Hallo,

Nog even n.a.v. deze thread over activisme: het is misschien goed om aan te geven hoe het in Nederland met activisten werkt. Activisten werken meestal via het "grass-root activisme"-model. Dat betekent dat iedere activist vrij is om te doen (en te laten) wat bij hem/haar/haam past, en als iemand een actie heeft waarvan die denkt "ik ken ook die-en-die die een goede rol bij mijn actie zou kunnen spelen" dan wordt zo iemand uitgenodigd.

Dus, als je graag wilt dat je mening meetelt, dan kun je dat het best doen door ZELF actief te worden. Kijk naar wat jij weet/kunt wat een ander niet kan. Laat zien hoe die kennis/kunde een ander kan helpen. En je zult zien dat je dan vaker gevraagd wordt om je mening dan dat je zelf niets doet.

Invloed verwerf je door actief te worden. Wordt actief. Ga iets doen. Kom uit je schulp. Laat zien wie je bent. Stop met mopperen, start met iets te doen. Iemand die alles afkraakt zal nooit ergens voor gevraagd worden. Iemand die altijd alles goed vindt en geen inhoudelijke bijdrage levert zal nooit ergens voor gevraagd worden. Iemand die opbouwend kritisch is, of zelf de handen uit de mouwen steekt, wordt vaak gevraagd en zal zelfs regelmatig "nee" moeten zeggen omdat die anders wel overal aan kan beginnen maar niets kan afmaken...

Er zijn meerdere plekken in de transgenderbeweging in Nederland waar je mee kunt helpen - als je dat wilt en als je dat ligt. Niet alleen bij T-Nederland, ook bij de Vereniging Genderdiversiteit en TNN en Patientenorganisatie Transvisie staan bestuursplekken open. Misschien ben je beter in 1:1 begeleiding van andere transgenders? Of in groepen van transgenders? Er zijn meerdere plekken in Nederland waar in de organisatie van avonden voor T*'s mensen nodig zijn. Gendertalent was nooit gelukt als initiatiefnemers hier niet zelf veel tijd en energie in gestoken hadden. Misschien leuk om in jouw regio ook zoiets op te zetten? Vind je het leuk om iets wat ik hier nog niet genoemd heb te organiseren? Laat je niet weerhouden door wie-dan-ook, zoek zelf uit wat er nodig is om het te doen en begin gewoon. Vraag indien nodig mensen waarvan je denkt dat die je goed kunnen helpen en, als die mensen tijd en zin hebben, kunnen jullie samen iets moois maken.

Groetjes,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Zelf actie ondernemen heeft niks te maken met een bepaald soort functioneren van activisme in Nederland. Als je wilt inspreken bij welk politiek orgaan dan ook, vraagt men namens wie je spreekt. Ben je uit jezelf opgestaan om iets te gaan bereiken wat jij belangrijk vindt, zul je altijd moeten zeggen dat je namens jezelf spreekt. Schrijf je een brief als bestuurslid van TNN, zul je er altijd in zetten dat dat de mening van TNN is. En stel dat ik eens ergens spreek over iets waar we het op het forum of in de vereniging nog niet over hebben gehad, dan zal ik niet mijn mening verkondigen als ware dat de mening van de leden van T-Nederland.
Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

Dat klopt. Maar nergens aan meedoen en vervolgens klagen dat je niet gehoord/nergens in betrokken wordt is ook -net- iets te gemakkelijk.

Overigens spreek ik altijd -of- namens mijzelf, -of- namens de Facebook-groep Verkeerde Aannames. Nooit namens alle transgenders in Nederland.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Ik heb geen aanwijzingen dat dat hier nog gebeurt, dat klagen.

Overigens ben ik lid van die Facebook groep omdat ik het interessant vind wat je te vertellen hebt, niet perse omdat ik het er volmondig mee eens ben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

Dat mag. ;-)

Je weet dat ik laatst een poll georganiseerd heb om te kijken in hoeverre er voldoende support was om namens die groep door te gaan. Die support was er toen voldoende.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Grass-root activisme

Bericht door Ender »

Daarom is er dus ook T-Groningen ;) waar ik jou nog nooit over gehoord heb
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Precies, Robin. T-Groningen, de picknick in Utrecht, Almere, en meer. En dat zijn de activiteiten van mensen die nu hier aftief zijn. Er zijn shopping uitjes georganiseerd, make-up workshops georganiseerd, en er zijn mensen die anderen helpen met het versturen van brieven aan verzekeraars om vergoedingen te regelen.

Het gebeurt allemmaal. Gewoon, door mensen die zich voor een ander willen inzetten. We groeien als een actieve groep die voor zichzelf opkomt. Daar horen alle terreinen bij, ook het contact met politiek en ministeries. Dat mag niet geclaimd worden door groeperingen die vinden dat ze daar de oudste rechten toe hebben, of wat dan ook hun motivatie mag zijn. Samen ben je sterker. Dàt is de eigen kracht van mensen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Grass-root activisme

Bericht door Frederique »

Zie je wel, het gaat -weer- om landjepik of landje-terugveroveren...

Waar het mij om gaat, is dat mensen zo veel mogelijk zelf creatief zijn, samenwerken waar mogelijk en iets gaan DOEN. In plaats van te emmeren wie het beste *alle* transgenders vertegenwoordigt (we waren er toch al uit dat *niemand* alle transgenders vertegenwoordigt?). Als T-Nederland het handig vindt om met ministeries te gaan praten, dan moeten we dat gewoon gaan doen. En dan zien we wel wat er gebeurt...
Laatst gewijzigd door Frederique op 25 jun 2017, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Grass-root activisme

Bericht door Jannet V »

Frederique schreef:Zie je wel, het gaat -weer- om landjepik of landje-terugveroveren...

Waar het mij om gaat, is dat mensen zo veel mogelijk zelf creatief zijn, samenwerken waar mogelijk en iets gaan DOEN. In plaats van te emmeren wie het beste *alle* transgenders vertegenwoordigt (of waren we er al uit dat *niemand* alle transgenders vertegenwoordigt?).
Maar natuurlijk!
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Grass-root activisme

Bericht door Emma »

Frederique schreef:Zie je wel, het gaat -weer- om landjepik of landje-terugveroveren...

Waar het mij om gaat, is dat mensen zo veel mogelijk zelf creatief zijn, samenwerken waar mogelijk en iets gaan DOEN. In plaats van te emmeren wie het beste *alle* transgenders vertegenwoordigt (of waren we er al uit dat *niemand* alle transgenders vertegenwoordigt?).
Nee hoor. Je reageert vooral alsof er een bedreiging is bij gekomen. Een groep mensen die misschien wel iets anders vindt dan wat er de afgelopen tijd is geroepen, of meer nuance wil. Misschien doet dat wel een beetje van het werk dat verzet is teniet.

Het gaat niet om landjepik. Het gaat om niet-vrijblijvende inspraak. Ik kan het ook niet helpen dat we pas de tweede zijn die dat organiseren. Ik emmer er dan ook niet over, we gaan wat DOEN. En nu val ik in herhaling, maar ik heb al eerder gezegd: waar samen te werken valt, wordt er samengewerkt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie