Nieuwe chat! Zie dit topic.

SOS intro

TRIGGER WARNING - deze sectie gaat over suïcide, ofwel zelfmoord
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

SOS intro

Bericht door Eva »

.
SOS

TRIGGER WARNING

Deze tekst gaat over suïcide, ofwel zelfmoord.
Als de schrik je nu om het hart slaat heeft dat misschien een reden. Misschien realiseer je je dat je in de gevarenzone zit.
Neem dat serieus. Bel 0900-0113 of ga naar https://www.113.nl om te chatten.
We zijn ons er van bewust dat bellen of chatten met zo’n organisatie op zich al bijzonder heftig kan zijn. Je gaat als het ware een deur door en vraagt je misschien af of er daarna een weg terug is.
In dat geval kan T-Nederland een tussenfase zijn. Of misschien ook gewoon bijdragen aan een oplossing. Praten met iemand die jouw twijfels, je angsten, herkent en naar je luistert. Meedenkt, als je wilt. Dat kan makkelijker zijn dan je diepste gevoelens te uiten naar een klinisch geschoold maar neutraal persoon. Zonder binding of ervaring met wat een transgender mens ervaart.
Veel van ons soort mensen (osm) herkennen dit uit de diagnostische fase van hun traject.
In dat geval:
Stuur een mailtje aan [email protected] of bel met 085 2012 123 (SOS-lijn T-Nederland)
Bij T-Nederland is kennis en ervaring aanwezig. Ze volgen trainingen bij gerenommeerde instituten en hebben geleerd wanneer je iemand moet doorverwijzen, naar wie dat moet, en vooral naar wie je juist niet doorverwezen moet worden.

Dit draadje is interactief, maar gemodereerd. Je bijdrage wordt na lezing gepubliceerd.
Het verschijnt dus niet direct nadat je het hebt gepost.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: SOS intro

Bericht door Eva »

Aanvulling:

We zijn met dit project eerder naar buiten gekomen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dat had redenen die hier niet heel belangrijk zijn.

Op de vraag of 113@t-nederland ook telefonisch of via WhatsApp bereikbaar is het volgende antwoord: ja, daar zijn we mee bezig. Duurt in elk geval nog een paar dagen, maar we proberen een 24/7 te bereiken.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: SOS intro

Bericht door Anon20190516 »

Heel goed iniatief... dit kan zeker een grote steun leveren aan mensen die echt in de knoop zitten.❤️
Offline
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: SOS intro

Bericht door Eva »

.
.

De stand van zaken

Op onder andere Facebook zijn we een crowdfunding-actie gestart. Daar komen naast positieve ook negatieve reacties op. Teneur: vrijwilligers van T-Nederland kunnen professionals niet vervangen. Uiteraard komen deze reacties vooral van mensen die de doelstellingen niet hebben begrepen en vermoedelijk niet eens hebben gelezen.

Wat we wel doen is trainingen volgen die ons, de vrijwilligers, in staat stellen in een vroeg stadium te signaleren en begeleiden. Deze cursussen worden ondermeer door 113 zelf georganiseerd, om zelf doeltreffender te kunnen werken. Dat zij dit een training voor 'Poortwchter' noemen vind ik minder geslaagd, maar daarvan zijn ze zich bewust. Aan verbetering wordt gedacht.
Die training zal door elk van de vrijwilligers moeten worden gevold en is redelijk betaalbaar.

Een zwaardere cursus wordt gegeven door Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO), duurt drie dagen en kost 2500 euro. Dat kan Bruin niet trekken en daarvoor zijn we op zoek naar centjes. Een heleboel. Liefst voor minstens twee preventiewerkers binnen T-Nederland.

Meer weten over onze crowdfunding: Eventueel zelf een bescheiden (onbescheiden mag ook) bijdrage leveren? Klik hier!
.
.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: SOS intro

Bericht door Anon20230219 »

Vind het een heel goed initiatief want er vallen teveel transgenders tussen de kieren van het leven door, waarvan je vaak denkt sjees die had misschien met een klein menselijk gebaar geholpen kunnen zijn.

Als T-Nederland de drempel wat lager kan maken richting goede hulp dan is dat alleen maar geweldig.
Zal zeker ook een kleine bijdrage geven omdat het mij erg aan het hart gaat.

Lisa
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 apr 2017, 19:57
Gender: Trans MtF
Locatie: Noord-Brabant

Re: SOS intro

Bericht door Dominique »

Vind het een heel goed en bijzonder initiatief die zeker mijn steun kan genieten.

Vooral doordat ik verschillende keren zelf met bijvoorbeeld 113online.nl te maken heb gehad. Het irriteerde me heel erg dat de mensen die je bijvoorbeeld op de chat spreekt totaal niet weten of een voorstelling kunnen maken van welke gedachten door een transgender heen kan gaan. Ze doen uiteraard hun best, daar kan ik niets op aanmerken, maar als dit initiatief er eerder was geweest dan denk ik dat ik meer het gevoel van gehoord en begrepen te zijn hebben gevoelt.

Dus ik hoop dat jullie deze project gauw volledig operationeel hebben en dat iedereen de juiste trainingen hebben gevolgd en dat er voldoende geld ervoor ingezameld kan worden.

Do
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: SOS intro

Bericht door Eva »

Dank je wel, Dominique.

Gisteren was voor mij een bijzondere dag. Een intensieve trainingsdag over hoe om te gaan met suïcidaal gedrag. Zeven cursisten uit de praktijk, dagelijkse omgang met mensen in problemen. Ik was eigenlijk een beetje vreemde eend in de bijt, zo zonder BIG-registratie, maar dat bleek ook een voordeel te hebben. Elke oefening, deels met een professioneel acteur, werd in de groep besproken. Daarbij bleek dat ik - vanuit hun standpunt gezien - nogal out of the box dacht en handelde. Minder klinisch, persoonlijker vooral.

Autorijden, zitten vooral, was pijnlijk met al die veren... poe!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)