De stand van zaken op 3 oktober 2019

TRIGGER WARNING - deze sectie gaat over suïcide, ofwel zelfmoord
Plaats reactie
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

De stand van zaken op 3 oktober 2019

Bericht door Eva »

Het zat even tegen op trainingsgebied. De kostbare cursus van het SBO werd te elfder ure afgeblazen wegens te weinig belangstelling. Pijnlijk voor mij omdat niet alleen organisaties fondsen beschikbaar hebben gesteld, maar ook veel particulieren. Bijdragen, vaak tientjes en vijfjes, en dan ook anoniem. Terugbetalen was dus ook praktisch niet in alle gevallen mogelijk. Bovendien allerminst de bedoeling; daar leer je niets van.

Gelukkig heb ik inmiddels ook contacten in die wereld, tot op academisch niveau en dat hielp en helpt me andere trainingen te vinden en te volgen, zodat het beschikbare geld toch wordt besteed zoals door de gevers bedoeld.

Gisteren had ik een trainingsdag bij Arkin, in GGZ-kringen geen onbekende organisatie. Als voorbereiding al een e-learning-traject gevolgd. Van de zeven cursisten was ik de enige die niet professioneel bij een GGZ-instelling werkt. De training was in hoge mate interactief en door mijn andere basis ontstonden er heel boeiende discussies. Vanuit de optiek van de andere cursisten was ik degene die out of the box dacht en handelde.

Voor mij was de training van onschatbare waarde. Diep op de materie ingaan met mensen die elke dag met suïcidaal gedrag worden geconfronteerd. De waarde van deze training gaat die van de eerder gevolgde poortwachtertraining van 113 ver te boven.

Aan het einde van de dag mijn verdere studietraject onder de loep genomen. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen...


Wat gaan we verder doen...
Een forumlid heeft zich bij mij gemeld als ondersteuner wanneer dat nodig is. Zij is psychiatrisch verpleegkundige en dus ook zeer bekend met het fenomeen zelfdoding. Een ander forumlid, een ervaringsdeskundige, zal over niet al te lange tijd ook deel gaan uitmaken van het te vormen team.

Zo'n team is nodig, dat bleek mij ook gisteren weer. Het waren schatten van mensen, inclusief de cursusleider en de acteur, maar de transgenderwereld (bestaat die trouwens...?) was hen allen volkomen vreemd. Niet voor het eerst werd me gesuggereerd dat ik eigenlijk zelf ook cursus zou moeten geven bij 113.
Voor het komende jaar zullen eerst workshops worden georganiseerd, met name gericht op zorgverlenende organisaties, in of buiten de formele GGZ.

Er is genoeg werk te doen!

Heb je hulp nodig? Bel 0900-0113 of ga naar https://www.113.nl om te chatten.

Krijg je het gevoel dat ze je daar niet begrijpen dan mag je contact opnemen met mij:
Stuur een mailtje aan [email protected] of bel met 085 2012 123.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie