Nieuwe chat! Zie dit topic.

what's in the name

Pas ik nou in een hokje of niet?
Bardem
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 dec 2017, 11:19
Gender: Transgender
Locatie: Aalst

what's in the name

Bericht door Bardem »

Het is al honderd jaar geleden dat ik hier nog geweest ben. En er is één en ander gebeurd sindsdien.

Enkele stiekeme make-overs en dito bezoeken aan een psycholoog later stond ik plots voor mijn partner in een situatie waarin ik het eruit floepte dat ze een leuke rok aan had en dat het fijn moest zijn om die aan te hebben. Enkele hinderpalen later zijn we nu in een situatie waar ze het min of meer aanvaardt en ik mijn eerste rok gekocht heb die gewoon thuis geleverd kan worden.

De laatste jaren waren jaren van zelf-ontdekking. Elke midlifecrisis waardig ben ik lang op zoek geweest wie ik eigenlijk ben. Hoe wil ik de tweede (en laatste) helft van mijn leven spenderen? Ben ik trans? Non binair? Gender non conform misschien? Queer dan? Of 'gewoon' een travestiet?

Ik weet het nog steeds niet. En ik begin meer en meer te geloven dat ik er nooit ga achter komen, omdat mensen wellicht nooit honderd procent in één (artificieel) hokje gezet kunnen worden.

Ik ben een man. Een man die ergens in de doorsnede zit van de mannelijke en vrouwelijke normen. Wat die ook mogen zijn. Moest er een pilletje bestaan om gedurende enkele dagen een vrouw te kunnen zijn, ik zou me dadelijk de grootst mogelijke doos aanschaffen. Maar dat bestaat niet. Het is wat het is.

Aan ieder die ook op zoek is naar een plaats, een recht om te bestaan: elke plaats is jouw plaats. Er zijn geen hokjes, enkel artificiële normen. We zijn allen een unieke mix van kenmerken. Niet meer, maar zeker ook niet minder dan dat.

En laat je niet ontmoedigen dat de maatschappij in het algemeen niet écht verder kan kijken dan deze voor sommige verstikkende hokjes. Probeer vrij te zijn voor jezelf. In plaats van een hokje te zoeken, was het voor mij beter de mix van kenmerken te leren kennen waaruit ik besta.

Nu nog de moed vinden om de maatschappij te trotseren. Om ook buitenshuis een rok of eender wat aan te trekken. Om te zijn wie ik ben zonder de veilige muren van mijn huis.



En ééntje die mijn leven veranderd heeft:

Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: what's in the name

Bericht door Marica »

Dat heb ik juist gedaan. Schijt aan wat een ander van mij vind, ik ben gewoon mijzelf gaan zijn. Rokje aan en gaan. Toen een make up cursus samen met mijn vrouw. Waar we ongelooflijk om elkaar gelachen hebben. Je leert er de basis, niet geheel onbelangrijk als vrouw.
Zelfverzekerd als ik ben, ben ik de wereld toegetreden als mijzelf, eindelijk mijzelf.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: what's in the name

Bericht door Marica »

Het verbaasde mijn vrouw zelfs hoe ik mij zelfverzekerd gedroeg in die begintijd dat ik mij als vrouw presenteerde. Daar was ik dan. Geen weg meer terug voor mij. Ik ben een stoer wijf dat een biertje, maar ook een wit wijntje lust. Ik bbq graag, en ben een vleeschmens.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)