Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Alexandra »

Het is een aardige kwelspreuk.

Het hangt maar net af vanaf welk perspectief je het bekijkt... en dat zijn er nogal wat. Biologisch, psychologisch, sociologisch, etc.

De "normale" consensus van de gewone man en vrouw op straat is die van het uiterlijk, en wat er in je broek zit. Naïef natuurlijk, maar het is wel waar we rekening mee moeten houden. Dat elke "man" als foetus eerst vrouwelijk was, dat kun je 100x uitleggen. Iemand iets nieuws bijbrengen is moeilijk. En een mening veranderen, vrijwel onmogelijk. Onwetend blijven is makkelijker...

Mijn mening? het maakt me allemaal niet zoveel meer uit... Ik voel me vrouw, en ben het ook lichamelijk. Maar een deel van mijn gender is ook "mannelijk"... een mix, er tussenin. En dat vind ik wel zo prettig. Dat saaie man OF vrouw gedoe is niet aan mij besteed.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

Tja... als je je richt op de ontwikkeling van de foetus is het ook duidelijk dat mensen zoogdieren zijn en bijzonder veel op bijvoorbeeld varkens lijken...

(Oh wacht. Dat zijn sommige van ons ook...)
meerdere zakken met zaagsel
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Alexandra »

En de worm...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door janine2363 »

Simão schreef:Ik denk dat transgender iets is en een transgender persoon niet iemand is die iets wil worden, dit terzijde.
Ik denk dat eerder ergens de betekenis van "trans" mis-begrepen heb of "trans" vs. "transitie", verward. Dus op de beweging, de verandering, i.p.v, de betekenis van het latijn: "aan de ander kant". Ook intuitief de notie om, vrouw of man -te worden- voelt toch absurd aan. Sommige dingen -zijn-.

Mijn geboorte recht opeisen, kijk, -dat- klinkt intuitief wel OK. Goed zelfs.
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Alatàriël »

in mijn opzicht heb je enkel een man en een vrouw in de biologiche factor.
je hebt immers als mens een mannetje variant en een vrouwtjes variant nodig om de soort te kunnen voortplanten.

maar buiten dit feit om is er enkel de maatschappelijk ingedeelde en opgevoede man en vrouw.
zoals iedereen aangeleerd is. onbewust worden alle kinderen al volgens die richtlijnen opgevoed.
daardoor weet niemand meer beter.

mijn mening is dat iedereen gewoon mens is. niet man of vrouw. (heel moeilijk in deze maatschappij, i know ;) )
je kan je ruig en stoer voor doen. maar ook lief en kwetsbaar.
je kan je mooi maken met make-up, of juist heel agressief en sterk kleden.
allemaal afhankelijk van hoe jij voelt en waar jij je prettig bij voelt.

nogmaals,
dit is mijn mening.

ik weet niet of jullie hem al kennen,
maar ik vond dit wel een goede site.klik hier
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Alatàriël »

oeps,
ik zie dat ik op een oud forum bericht reageer.
niet in de gaten gehad dat ik pas op pagina 1 zat op het moment dat ik reageerde.
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

Tja... ook biologisch gezien zijn er mensen die niet man of vrouw zijn ;)
meerdere zakken met zaagsel
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Alatàriël »

Nate_0 schreef:Tja... ook biologisch gezien zijn er mensen die niet man of vrouw zijn ;)
jah, is ook zo ;)
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door janine2363 »

Alatàriël schreef:is er enkel de maatschappelijk ingedeelde en opgevoede man en vrouw. zoals iedereen aangeleerd is. onbewust worden alle kinderen al volgens die richtlijnen opgevoed. daardoor weet niemand meer beter.

mijn mening is dat iedereen gewoon mens is. niet man of vrouw. (heel moeilijk in deze maatschappij, i know ;) )
Dan is hetgeen iemand man- of vrouw- maakt, in de context van de maatschappij waar hij/zij leeft, de keuze voor, of het zich identificeren met die, over lange tijd opgebouwde, richtlijnen.

Ik zou heel graag leven in een maatschappij waar iedereen mens is, en door die gelijkheid zich kan diversificeren, kan uiten, maar uit vrijheid, welbevinden en dus zonder discriminatie of sexisme. Maar in de maatschappij waarin ik leef, of op zijn minst zoals ik die waarneem, met mijn opvoeding, mijn leven, die mijn waarneming beinvloeden is het anders.

Als je oudere berichtjes van mij zou lezen, met stellige overtuiging geschreven, of deze, met net zoveel stellige overtuiging geschreven, dan zijn die in tegenspraak met elkaar (dus of ik ben nog steeds in staat te leren, of ik denk gewoon nooit na over wat ik schrijf).

Het is een soort "Titanic-meets-iceberg" ding. Of na een hele dag winkelen het: "Dat-jasje-past-echt-precies-om-mijn-schouders-zit-als-gegoten" ding.

Wat mij dan klaarblijkelijk vrouw maakt is dat ik met plezier het rol patroon ga bevestigen. Sterker, uit dat gebaande & gekende patron ga ik kracht halen. Vandaar dat het zeggen van "Het is mijn geboorte recht" (i.e. het volgen van dat patroon) mij intuitief logisch lijkt. Maar misschien is dit ook maar een tussen fase. In alle strijd die me nog te wachten staat heb iets van vaste grond onder mijn voeten nodig en dat ik me later toch weer van het patroon vrij kan maken, want dat is intuitief -ook- logisch.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20190516 »

Vrouw zijn heeft voor mij niets te maken met hoge hakken,jurken of make-up
Lang haar,grote of kleine borsten,of zelfs de hoogte van je stem.nu 9 maanden sinds de start van mijn hrt
Begrijp ik mezelf steeds beter en wat het voor mij betekent vrouw te zijn.
Voor mij betekent het dat mijn ziel en lichaam steeds beter matchen.
Dat ik veel beter bij mijn gevoel en emoties kan,kan huilen als ik mij naar voel.
Emotionele banden heb met vriendinnen die met vrienden nooit zo diep waren als met deze vrouwen.
Connecten met vrouwen in het algemeen.het gevoel thuis te zijn.voor iedereen die in het begin van de transitie zit,
Of je al wel of nog geen hormonen gebruikt......in het begin wilde ik ook alles zo snel mogelijk,vroeg mij af waar mijn borsten nu bleven.
Nu begrijp ik dat ik moet proberen te genieten van elke verandering die ik doormaak,het gaat langzaam
Zelf zie je het vaak niet eens,maar langzaam,stapje voor stapje kom je dichter bij jouw doel.
Onthoud dat iedereen mooi is en hij of zij er mag zijn.wees vooral trots op jezelf en verbreek het contact met mensen
Die jouw vergiftigen met negatieve gedachten.houd van jezelf,dan kan je ook van anderen houden.......
Liefs Rikki
Offline
Plaats reactie