Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Venusss »

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat mannen en vrouwen toch een andere seksbelevenis hebben en dat iemands gender niet perse met kinderen baren te maken heeft. Geslachtsgemeenschap hoort seksueel bevredigend en spiritueel bevrijdend te zijn. Kortom wat in je paspoort staat bepaald niet wat jouw innerlijke geslacht is totdat deze gewijzigd is. Genderdysforie is een aangeboren aandoening. Het is daarom zeeeeeeeer belangrijk dat je veel ervaring opdoet zodat je niet zomaar een keuze maakt.

De vraag die mij als puber met genderdysforie bezig hield was heel zwart wit. (1) Wil je kinderen kunnen baren of (2) wil je zaad verspreiden in zoveel mogelijk vrouwen of mannen. Ik leerde later dat je als biologische vrouw ook geboren kan worden zonder baarmoeder of dat mannen niet vruchtbaar konden zijn. Dus mijn stelling van kinderen baren als vrouw en als man zaad verspreiden dat klopte niet helemaal. Maar wat was het dan wel...

Ik kwam met een nieuw idee dat beiden geslachten overeenstemmende meningen en voorkeuren kunnen hebben. Deze mix van overeenstemmende voorkeuren kon ik het beste plaatsen als het midden geslacht oftwel trans-anders a.k.a. Third gender. Naar mijn mening is voor 100% vrouw of 100% man zijn iets te maken heeft met een bepaald gedragsvoorkeur en dus niets iets te maken met bepaalde kleding stijl, waarmee je in het openbaar het prettigste in voelt.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Mr.X »

Het verschil tussen mannen en vrouwen is zelfs in de natuur moeilijk te definieren. Want definities als "vrouwtjes baren de jongen, of leggen de eieren" werkt lang niet altijd. Denk maar aan zeepaardjes, waar het mannetje de jongen baardt.
Op chromosoom gebied is het toch ook wel weer wat lastig. Want om nou te zeggen dat een XX persoon een vrouw is en een XY persoon een man, klopt in de brede lijnen. Maar er zijn ook XXY personen ed, en hoe zit dat dan? En om te zeggen dat mannen het geslacht bepalen van hun jongen klopt voor mensen, maar weer niet voor vogels. Daar zijn het de vrouwtjes die het geslacht van jongen bepalen (zij hebben ZW chromosomen, en mannetjes ZZ). Dus ook dat werkt niet.

Ik denk dat de meest gangbare definitie zit in de grootte van propagulen. Vrouwtjes hebben relatief grote eicellen, en mannen relatief kleine zaadcellen.

Maar goed, dat is de biologie. Wij mensen maken het extra gecompliceerd door er een laag cultuur over te verven. Cultuur is toch ook wel weer erg subjectief, dus wat iemand een man of vrouw maakt verschilt van persoon tot persoon.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

Mr.X schreef:Het verschil tussen mannen en vrouwen is zelfs in de natuur moeilijk te definieren. Want definities als "vrouwtjes baren de jongen, of leggen de eieren" werkt lang niet altijd. Denk maar aan zeepaardjes, waar het mannetje de jongen baardt.
Op chromosoom gebied is het toch ook wel weer wat lastig. Want om nou te zeggen dat een XX persoon een vrouw is en een XY persoon een man, klopt in de brede lijnen. Maar er zijn ook XXY personen ed, en hoe zit dat dan? En om te zeggen dat mannen het geslacht bepalen van hun jongen klopt voor mensen, maar weer niet voor vogels. Daar zijn het de vrouwtjes die het geslacht van jongen bepalen (zij hebben ZW chromosomen, en mannetjes ZZ). Dus ook dat werkt niet.

Ik denk dat de meest gangbare definitie zit in de grootte van propagulen. Vrouwtjes hebben relatief grote eicellen, en mannen relatief kleine zaadcellen.

Maar goed, dat is de biologie. Wij mensen maken het extra gecompliceerd door er een laag cultuur over te verven. Cultuur is toch ook wel weer erg subjectief, dus wat iemand een man of vrouw maakt verschilt van persoon tot persoon.
Maar dan heb je het dus over het verschil tussen fysiek/biologisch gender en genderbeleving/rolpatronen en ook in de biologie zijn hier uitzonderingen op te vinden (leeuwinnen die de rol van leeuw op zich nemen e.d.)

In dat geval zou je je ook af kunnen vragen of GD een even groot probleem zou zijn in een cultuur waar mannen en vrouwen hetzelfde worden behandeld en het verschil enkel zou zitten in de grootte van zaad/eicellen.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Wat maakt iemand nou een man of een vrouw ? Persoonlijk denk ik, los der passabel zijnde/veroordeeld en beoordeeld wordende als,........... Dat ben je gewoon, in je hart, innerlijk ziel, je denken, voelen, willen, gedrag, zijn, enz,.................................. ongeacht hoe je er uitziet.

Ik ben geen bioloog, maar als we het toch, even over dieren hebben, dan vergelijk ik mezelf graag :oops: : Een beetje en eerder met de " vrouwelijke hyena's " der neo-penis en lichaamsbouw kennende. Maar ergens, ben ik ook wel een beetje jaloers ( der lengte, en natuurlijke groei) :fpalm: .

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Mr.X »

In dat geval zou je je ook af kunnen vragen of GD een even groot probleem zou zijn in een cultuur waar mannen en vrouwen hetzelfde worden behandeld en het verschil enkel zou zitten in de grootte van zaad/eicellen.
Ik denk dat het dan een voor ons een veel kleiner probleem zou zijn. Natuurlijk zouden we dan nog fysiek problemen hebben, maar hoe mensen met je omgaan, en hoe je gezien wordt, zou dan geen probleem meer zijn.

En ja, ik had het over het fysieke gedeelte in de biologie. Maar ook daar zijn heel veel uitzonderingen op (zoals nick ook al aangeeft met het Hyena voorbeeld). En dan zijn er ook nog veel organismen die zich niet eens seksueel voortplanten, of die zowel man en vrouw zijn.

Wat ik dus wilde zeggen was dat man of vrouw zijn eigenlijk niet echt te definieren is, door de vele verschillen tussen soorten. Wat wel vrij uniek is zoveel verschil te zien binnen een soort. Mensen zijn gewoon erg complex, al helemaal door al die cultuur verschillen.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20190712 »

Nate_0 schreef:
In dat geval zou je je ook af kunnen vragen of GD een even groot probleem zou zijn in een cultuur waar mannen en vrouwen hetzelfde worden behandeld en het verschil enkel zou zitten in de grootte van zaad/eicellen.
Denk dat dat verschilt per individuele beleving. Mogelijk zou er meer acceptatie van buitenaf zijn, maar dan blijft het innerlijke gevoel en het uiterlijke verschil. Een beetje zoals genderneutraal opvoeden niet zorgt voor genderneutrale kinderen, maar wel dat mensen die zich man noch vrouw voelen (of nog niet passabel zijn) zich op bepaalde sociale vlakken makkelijker kunnen begeven.

Voor sommigen is dat de hoofdmoot van de dysforie, als man of vrouw (of niet binair) behandelt worden scheelt dan enorm. Sommige transmannen zeggen zelf geen problemen met hun tieten te hebben, maar ze eraf halen zodat anderen dan 'hij' zeggen.
Maar voor een ander deel transgenders is als man of vrouw gezien worden, het uiterlijke aspect, juist wel heel belangrijk, omdat dat hetgeen is wat een soort kortsluiting geeft in je hoofd, dat gevoel dat dat lijf niet klopt.

Ik vond het walgelijk toen ik net begon met de transitie dat alles zo in man/vrouw hokjes zat- maar nu is het geen probleem voor me, zelfs al ben ik zo gay als wat en zetten mensen me weg als 'verwijfd'. (Vrouwen trouwens reduceren je direct tot geen echte man zijn, noemen me spontaan girrrrl en willen mn nagels lakken en met me shoppen, wat ik haat. Braak. Mannen daarentegen zien me alleen als geen competitie omdat mn speelveld anders is...Maar zouden me nooit als vrouw behandelen. Het zijn niet alleen de vrouwen die emancipatie nodig hebben...)

Anyway...ik hoop heel erg dat diversiteit wordt omarmd en niet zozeer dat mannen en vrouwen als een pot nat worden gezien.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door janine2363 »

Als je "man" en "vrouw" als twee uitersten, tegen polen ziet, dan ligt er een antwoord in culturele en maatschappelijke stereotypen, dus
wat anderen gemiddeld vinden wat een man/vrouw is en wat een man/vrouw doet. Voor een transgender is dat niet fijn en toch willen
sommigen zo snel mogelijk een transitie maken naar de andere kant (lijkt het wel), da's (voor mij) een paradox

Als je als blanke naar een land als Zuid-Afrika zou gaan en je zou je zwart schminken en zeggen: "Ik ben zwart", dan denk ik dat vele
(echte ???) zwarte mensen zich behoorlijk beledigd voelen. Zij zullen zeggen: Het, je hebt niet zomaar het recht om mijn culturele
identiteit en de hele geschiedenis die dat meedraagt je zomaar toe te eigenen.

Kan je als man dan vrouw, of als vrouw man worden als: "Klik, knop om, operatie gedaan, looks in orde". Lijkt me van niet

Als je "man" en "vrouw" ziet, niet als twee uitersten, maar als Ying, Yang, twee verschillende maar samenhangende rollen, die door de
tijd een paar echte gebaande paden hebben gevormd (mannen en vrouwen zijn biet gelijk, wel gelijkwaardig), en daaromheen heel veel
valse paden van de rollen patronen, de preconcepties en discriminatie. Dan kan je zeggen, Hey, er is een manier van doen, denken, reageren,
de wereld beschouwen die meer op het vrouwelijk pad ligt dan het mannelijke. Maar ook je gevoel voor esthetiek, het lichaam en vorm van de
man of de vrouw die beter bij je zelf beeld aansluit. Of de manier van seks beleving: Sensueel of sexueel belangrijker ?

Ik denk dat als je een steekproef zou houden en iedereen zou vragen naar de voor hun meest belangrijke normen en waarden, dat er
echt wel een man / vrouw verschil te zien is. (Ik heb geen twijfel aan welke kant van de lijn ik val, ik heb er ook geen twijfel over
dat ik niet op een van de uitersten, voor zover die er echt zijn, val)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20190501 »

Een citaat uit het artikel "Over mannen, vrouwen en hun hormonen" van Petra De Sutter , Guy T’Sjoen , Robert Rubens (vrouwenkliniek en dienst endocrinologie van UZ Gent, ook namens het genderteam aldaar):

"Tenslotte dient gezegd dat mannelijk en vrouwelijk gedrag minder ver uit elkaar liggen dan meestal wordt aangenomen. Zo verschilt het gedrag binnen een groep mannen of een groep vrouwen tussen individuen van hetzelfde geslacht doorgaans veel meer dan de gemiddelde verschillen in genderspecifiek gedrag tussen beide geslachten!"
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
NicolleLaheye
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:27
Gender: Transgender

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door NicolleLaheye »

Vraag mij dan ook af wat nou de definitie is van typisch mannelijk of vrouwelijk gedrag? Denk dat dit vooral maatschappelijk bepaald wordt en met het soort mensen dat je omgaat of uit welk milieu dat je komt.

Zou wel eens een gebruiksaanwijzing willen lezen waarin dit gedrag precies omschreven staat. :D

Liefs Nicolle.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

Er is geen definitieve definitie voor typisch mannelijk of vrouwelijk gedrag ;) Iedereen zal daar immers anders over denken, en je hoeft je niet 100% mannelijk/vrouwelijk te gedragen om over te komen als dat geslacht.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie