Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Veronica »

Emma schreef:Persoon: Maar ik snap het niet hoor, hoe kun je je nu vrouw voelen als je als man bent geboren?

Ik: Je kunt je je er helemaal niks bij voorstellen he?

Persoon: Nee, werkelijk niet. Ik vind het maar een raar gedoe.

Ik: Ik ben heel erg blij dat je je er niks bij kunt voorstellen! Dat betekent dat jij geen genderdysforie hebt. Echt, je hebt geen idee hoe kut dat is om te hebben. Ik wens het mijn ergste vijanden niet toe.
Touché :P
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

@Elissa: Het was niet happig bedoeld, er waren enkel en alleen wat opmerkingen over je stelling die ik wilde maken.

En qua het voorstellingsvermogen van anderen--die snappen het inderdaad niet. Maar in plaats van tegen een vrouw zeggen "stel je voor dat jij je man zou voelen want zo voel ik me" zeg ik "stel je voor dat jij nog helemaal bent wie je nu bent, met alle gedachten en gevoelens die je nu hebt, maar je hebt opeens een mannenlichaam." Toen ik dat tegen mijn seksuologe zei, zag ik meteen dat het binnen kwam.

Maar goed. Uiteindelijk is dit een soort gevoel/afwijking die onvoorstelbaar is voor iemand die geen genderdysforie heeft. Maar wat die ander vindt, denkt of zegt gaat natuurlijk helemaal niet van invloed zijn op hoe ik mij voel.
meerdere zakken met zaagsel
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Vertrokken01 »

Je voelt je gewoon vrouw of man of niet-binair, gender is geen wiskunde denk ik dan :/ zo leg ik het ook aan cisgendere mensen uit : als je gelukkig als vrouw, man of androgyne voelt dan behoeft het geen uitleg.
////
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Nate_0 »

ElissaMtF schreef:Je voelt je gewoon vrouw of man of niet-binair, gender is geen wiskunde denk ik dan :/ zo leg ik het ook aan cisgendere mensen uit : als je gelukkig als vrouw, man of androgyne voelt dan behoeft het geen uitleg.
In dat geval heb ik het verkeerd opgevat. Zoals ik je eerdere berichtje las kwam het op mij over dat het willen zijn van m/v belangrijker is dan het je m/v voelen.
meerdere zakken met zaagsel
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Vertrokken01 »

Nate_0 schreef:
ElissaMtF schreef:Je voelt je gewoon vrouw of man of niet-binair, gender is geen wiskunde denk ik dan :/ zo leg ik het ook aan cisgendere mensen uit : als je gelukkig als vrouw, man of androgyne voelt dan behoeft het geen uitleg.
In dat geval heb ik het verkeerd opgevat. Zoals ik je eerdere berichtje las kwam het op mij over dat het willen zijn van m/v belangrijker is dan het je m/v voelen.
Ik denk dat velen starten met het gevoel " ik wil X zijn " en naarmate je zelfzekerder wordt en de twijfels van een cismaatschappij meer de baas kunt evolueert naar " ik ben X " .
////
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Ik ben het volledig met Emma eens, dat ik niemand toewens om met deze extra complexiteit in het leven geconfronteerd te worden. Maar ik zou nu het heerlijke, duurzame en heel fijne gevoel toch ook niet willen missen, dat ik ook voor dit probleem rustig, weloverwogen en met doorzettingsvermogen, met een specifiek voor mijn persoontje optimale draai in mijn leven, een echt fijne oplossing heb gevonden.

Op het derde CIS argument in het verhaal van Veronica kun je nu natuurlijk reflecteren, dat sinds 1-7-2014 zelfs onze wetgever tot het inzicht is gekomen, dat het echte man of vrouw zijn uiteindelijk niet tussen de benen, maar tussen de oren wordt bepaald.

En om op dat 4e CIS argument in het verhaal van Veronica door te gaan, probeer ik in het derde deel van mijn voordrachten over gender dysforie, van de Vereniging Genderdiversiteit voor verreweg hoofdzakelijk CISgenders, altijd mijn gehoor een beetje te laten invoelen, wat transgenders vooral in hun eerste bewustwoordingsfase nu voor gevoelens bij zichzelf voelen opkomen.

Zo vond ik op mijn 4e op een zolderkamertje een tweetal jurkjes, die toevallig mij nog pasten ook. Kinderen vinden verkleden leuk, maar deze jurkjes aantrekken gaf mij een veel indringender gevoel. Ik voelde mij echt heel "fijn" in die jurkjes en werd als door als een magneet regelmatig naar dat zolderkamertje getrokken. Ik besefte al snel, dat mijn ouders en onze kennissen dat niet echt voortdurend konden accepteren. Ik heb toen besloten dat fijne gevoel voor mijzelf te houden en te koesteren, maar zorgvuldig af te schermen tegenover mijn omgeving. Maar veel transgenders ervaren in die fase problemen met zelfacceptatie. Klopt dit wel met mijn eventuele godsdienst, kan ik dit (vooral bij oudere transgenders) mijn familie en omgeving wel aandoen, hoor ik er nu nog wel bij ?

Op mijn 11e zat ik in de 6e klas van een toenmalige jongensschool, die een jubileum met een toneelstuk wilde vieren. Daarbij kreeg ik de rol van prinses toebedeeld. Omdat ik ook toen al helemaal niets van al dat jongensgedoe moest hebben, werd ik op het schoolplein gewoon genegeerd. Maar als prinses wilden de grootste belhamels nu ineens naast mij zitten en op de foto ! Die drie voorstelling dagen zie ik nog steeds als de meest gelukkige dagen van mijn jeugd.

Vervolgens ging ik naar die toenmalige showfilms uit Hollywood met veel mooie vrouwen in schitterende avondjurken. In mijn dromen was ik toen nooit die onoverwinnelijke Tarzan maar uiterst vaak juist zelf zo'n mooie vrouw in zo'n hartstikke mooie avondjurk.

Pas op mijn 42e ben ik begonnen om "uit de kast te komen". Ook daar zijn vele benaderingen voor mogelijk. Er zijn transgenders die gewoon tegen hun volledige omgeving aankondigen, dat zij na hun vakantie in een nieuwe hoedanigheid zullen terugkeren. Anderen beginnen voorzichtig binnen een hun vertrouwde kring. Zelf heb ik gekozen voor een bijbaantje als vrouw in een andere stad dan waar ik leefde en werkte. Uitsluitend na wat stemoefeningen en wat styling hulp lukte het mij daar om door in ieder geval een voldoende aantal mensen gewoon als geboren vrouw te worden gezien en behandeld. Een CISgender zal nooit echt kunnen invoelen, wat voor een geweldig fijn gevoel dat oplevert voor een transgender. Maar mijn argumenten komen op die voorlichtingen toch wel redelijk over.

Na een zeer ingrijpende epilatie van ongewenste lichaamsbeharing én het ontmoeten van een nieuwe partner, die haar leven ook met mij als vrouw wilde delen, heb ik mijzelf dus op mijn 49e het groene licht gegeven om op die manier de rest van mijn leven te gaan doorbrengen. Daar breken dan vervolgens nog een hoop vragen en discussies over los, maar ik heb toch het gevoel, dat ik dan bij veel CISgenders toch een zeker begrip voor onze gevoelens en situatie heb kunnen realiseren.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Irene_de_Vreede »

In serieuze gesprekken met cisgender vrienden leg ik het ook altijd zo uit. Ben maar blij dat je het niet snapt, want dan heb je er ook geen last van, het valt gewoon niet te snappen.
Irene
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Ik heb het in 1990 wel als enorm positief ervaren, dat van de ongeveer 100 sociale contacten van mijn nieuwe partner, aan wie zij mij dus doodgewoon als haar nieuwe levenspartner heeft durven voorstellen, slechts één contact afhaakte. Men snapt het misschien niet helemaal, maar bekijkt mij na mogelijk even schrikken, toch primair als de "MENS", die ik toch gewoon ben en waar je toch heel goed mee kunt communiceren en samenleven en daar gaat het toch uiteindelijk eigenlijk om.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Anon20190516 »

Hoeveel mensen spelen elke dag een rol?
Gedragen zich zoals vrienden,collega's,de samenleving verwacht hoe je je gedraagt.
De dooddoener"je moet jezelf zijn"wordt zo vaak gebruikt(of eigenlijk misbruikt)
Maar hoeveel mensen zijn "echt"zichzelf?????
Ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb om "echt"mezelf te zijn!
Als anderen daar moeite mee hebben,zegt dat meer over hen,dan over mij!
Offline
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Vertrokken01 »

Rikki schreef:Hoeveel mensen spelen elke dag een rol?
Gedragen zich zoals vrienden,collega's,de samenleving verwacht hoe je je gedraagt.
De dooddoener"je moet jezelf zijn"wordt zo vaak gebruikt(of eigenlijk misbruikt)
Maar hoeveel mensen zijn "echt"zichzelf?????
Ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb om "echt"mezelf te zijn!
Als anderen daar moeite mee hebben,zegt dat meer over hen,dan over mij!
Inderdaad en jezelf zijn hoef je anderen geen uitleg over.
Willen ze weten hoe een transgender zich voelt? Dat ze dan lekker zelf in transitie gaan i.p.v ons constant op de rooster te leggen over wat we voelen , hoe we weten dat het echt is enz :) Waarom? Daarom :P
////
Plaats reactie