Mijn issues dus...

Pas ik nou in een hokje of niet?
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Ender »

De OP van dit draadje heeft maar 2 berichten geplaatst en dat was in 2014... is het niet een beetje dood-doenerig om er dan nog op te reageren? =x
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20230219 »

..een enkeling negeert mij volledig omdat ik er nog redelijk mannelijk op mijn Avatar te zien ben
Hoi Lisa, heel naar dat je het gevoel hebt genegeerd te worden door een enkeling maar dat overkomt gelukkig iedereen, je kan en zal namelijk nooit allemans-vriendin worden, ik zou het niet eens willen zijn... :) en het ligt zeker niet aan het feit dat je je qua voorkomen (nog) mannelijk presenteert, dat is het geval bij de meeste leden wanneer ze zich hier aanmelden... ;)

grts Daniéla[/quote]

Hoi Daniéla,

Nee verder is het niet erg, alleen jammer that's all.
Moet eerlijk toegeven dat hier wel stukken vriendelijker aan toe gaat dan op het forum van zo'n 10 jaar geleden waar ik toen al hulp zocht.
In het echte leven ben ik ook niet meteen een vrienden maker, het is vaak mijn humor welke het ijs dan breekt.
Als ik er daartoe klaar ben dan zal wat vrouwelijkere foto voor mijn avatar gaan maken maar vind mijn haren nu te kort en heb 200 verschillende kleuren erin door uitgroei en niet goed pakkende haarverf de vorige spoeling :lol:
Kortom ik moet daar nog naartoe groeien omdat opmaken en echt vrouwenkleding aan is echt nog alleen voor binnen, zou willen dat ik zo naar buiten kon lopen maar dan wordt ik nogal apart aangekeken denk ik..
Vond het tijdje geleden al even schrikken dat ik op zondag even snel de winkel in hupte en er nog nagel lak op mijn vingers zaten.
Kassa dame keek wel verbaasd maar zei verder er niets op..

Liefs:Lisa
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20230219 »

Ender schreef:De OP van dit draadje heeft maar 2 berichten geplaatst en dat was in 2014... is het niet een beetje dood-doenerig om er dan nog op te reageren? =x
Sorry Ender,

Echt niet gezien dat dit al zo oud was maar wordt soms zo blind als een mol..moet echt aan een bril :lol:
Aan de andere kant heeft het wel weer een discussie aangezwengeld welke misschien voor anderen ook nog nuttig kan zijn.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Amy »

Daniéla schreef:
..zoals bijv. ook de vrouwenbesnijdenis in sommige Afrikaanse landen
Ik snap en heb begrip en respect voor je standpunten en strijd Sabrina, maar het gaat me te ver om de hrt en srs te vergelijken met een onvrijwillige verminking. Ik herinner me nog dat je ons er bewust van wilde maken van het feit dat je met een srs een gezond lichaam verminkt, dat klinkt al bijna net zo religieus, vind je zelf ook niet.??

Gelukkig zijn hrt en srs niet meer verplicht en ook vanuit de trans-community zelf komt daar steeds meer begrip en respect voor, het is vooral de buitenwereld waar nog veel werk te verzetten is...
grts Daniéla
Ja ik volg het ook niet helemaal waar Sabrina het over heeft. Ik doe HRT en de SRS als mijn eigen keuze en er zijn ook genoeg mensen die het niet doen ook als hun eigen keuze. Ik snap niet waar dat forceren vandaan komt?
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Vertrokken01 »

Amy schreef:
Daniéla schreef:
..zoals bijv. ook de vrouwenbesnijdenis in sommige Afrikaanse landen
Ik snap en heb begrip en respect voor je standpunten en strijd Sabrina, maar het gaat me te ver om de hrt en srs te vergelijken met een onvrijwillige verminking. Ik herinner me nog dat je ons er bewust van wilde maken van het feit dat je met een srs een gezond lichaam verminkt, dat klinkt al bijna net zo religieus, vind je zelf ook niet.??

Gelukkig zijn hrt en srs niet meer verplicht en ook vanuit de trans-community zelf komt daar steeds meer begrip en respect voor, het is vooral de buitenwereld waar nog veel werk te verzetten is...
grts Daniéla
Ja ik volg het ook niet helemaal waar Sabrina het over heeft. Ik doe HRT en de SRS als mijn eigen keuze en er zijn ook genoeg mensen die het niet doen ook als hun eigen keuze. Ik snap niet waar dat forceren vandaan komt?
Snap ik ook niet. Ik zou juist doodsbang zijn moest ik ooit van de hormonen af moeten gaan. Die testosteron komt nooit meer mijn lijf in of hij wordt gedegradeerd naar de bijnieren lol

Mensen lijken hun eigen ervaringen vaak op te dringen aan anderen. In Sabrina haar geval zal leven als vrouw zonder hormonen de juiste beslissing geweest zijn, bij ons is dat SRS en hormoontherapie. Het verschil ligt 'm waar je op het genderspectrum zit. Sabrina is wat ze een transgenderist noemen, iemand met een niet-gehormoneerd en niet-geopereerd mannelijk lichaam die als vrouw leeft.

Dan heb je de bigenders of androgynen , die vaak wel nood aan een hormoonkuur hebben maar niet aan geslachtschirurgie.

Tot slot heb je de transseksueel verregaand.
Wij zijn de groep die voor HRT en SRS gaan om zo dicht mogelijk het gewenste target gender te bereiken.

Allemaal even geldig op eigen manier.
Jammer die clash tussen de gendergroepen die er vaak is.
////
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Jer158 »

Ik denk dat die gendergroepen ook niet zo zwart-wit zijn, Elissa. Sabrina is passabel zonder HRT. Wie weet zou zij een andere keuze hebben gemaakt als ze zonder HRT niet passabel was. Er zijn ook allicht genoeg mensen die voor HRT hebben gekozen maar dat niet per se hadden gedaan als ze ook zonder HRT passabel waren geweest.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20230219 »

Denk dat de term Passabel ook zeker van uit de persoon zelf komt..
Daar kunnen hormonen of operatie een klein deel in bijdragen maar het is geen wonder middel.
Ik zelf had dan eigenlijk voor mijn 25ste moeten gaan beginnen aan het traject om zogezegd passabel te zijn of te worden.
Als jij een sterke uitstraling hebt ondanks dat je er niet op en top vrouwelijk uit ziet dan zal de omgeving je eerder als vrouw aanvaarden dan dat je als een onzeker vogeltje door het leven gaat..
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Daniéla en Amy,
Ik begrijp dat, wanneer mensen bijv. sterk een SRS ambiëren, men daar anders tegenaan wil kijken. maar ik hoop dat jullie begrijpen, dat ik tegen dat gedwongen opsluiten in psychiatrische klinieken (in de V.S. zelfs tot rond 1990 !) en het later bijv. in onze 1e transgenderwet wet opnemen van een gedwongen HRT +SRS, wanneer mensen hun genderidentiteit officieel erkend wilden zien , aankijk als het laten prevaleren van een cultureel waanidee boven de wensen en gevoelens van een individu.

Acht jaar na het Yogyakarta Principle 3 in 2006 ging in ieder geval onze wetgever mee met deze fundamenteel nieuwe definitie : "Een man is een mens die zich een man "voelt", " en wijzigde onze BW 1:28 over de geslachtwijziging in 2014 uiterst ingrijpend in die richting. Daarvoor heeft het VUmc tevens een tweede zeer korte diagnose moeten realiseren om in de zogeheten "deskundigeverklaring" te kunnen verklaren, dat deze gender identiteit gevoelens "duurzaam" zijn. In de versie van eind 2014 van het oorspronkelijke VUmc transgender protocol zie ik aan het einde van de inleiding uitsluitend slechts één kleine handreiking in het zinnetje : "Het huidige protocol is geschreven in termen van transitie, maar op geleide van de wens van patiënt kan aan de hand van dit protocol een individueel behandelplan worden opgesteld". Dat maakt een patiënt wel extra afhankelijk van de empathie van de hem of haar toegewezen psycholoog. Voordat ook onze bevolking overwegend die revolutionair nieuwe M/V definities zal gaan accepteren, dat zal nog wel een of enkele generaties duren.

Ik heb al meerdere introductie avonden van het VUmc gender team bezocht, om rechtstreeks ook hun visie te kunnen vernemen. Eind 2015 vroeg ik aan het einde van zo'n sessie, of er al gedacht werd aan een meer stapsgewijze opvulling van het nu bestaande zeer grote gat tussen enerzijds de diagnose voor die "duurzaamheid verklaring inzake BW 1:28" en anderzijds de oorspronkelijke diagnose "gender dysforie", voor mensen die naar hun eigen gevoel wel degelijk een gedeeltelijke of gehele medische transitie behandeling wensen. Het duidelijke antwoord was : "Nee". Men wil ook voor gedeeltelijke behandelingen eerst een volledig beeld van de betrokken transgender. Hopelijk hanteert het VUmc die benadering niet ook bij de ingang van hun Eerste Hulp.

In de pauze had ik net een gesprek gehad met een V/M, die op de VUmc wachtlijst stond. Maar vermoedelijk had hij al eerder hormonen gehad en zag er al heel mannelijk uit en leefde ook al enige tijd als zodanig. Alleen was zijn erg forse buste niet met een binder plus een oversize colbert goed te camoufleren en was dus zijn enige doel een mastectomie. En stel dat hij later spijtoptant zou worden, dan is het niet meer hebben van borsten voor zo iemand toch totaal niet vergelijkbaar met de situatie van een vrouw die door borstkanker zo'n behandeling heeft moeten ondergaan. Maar het VUmc is dan onverbiddelijk ! Eerst wachtlijst, dan diagnose, pas dan na hopelijk groen licht alsnog een gecontroleerde RLE en pas na zo'n jaar of drie dan eindelijk die verlangde mastectomie ! Op de recente WPATH conferentie in Amsterdam viel mij sterk op, dat er door andere gender teams in andere landen al veel meer afgewogen, op het gebied van voor én nadelen van redelijk snel wel behandelen versus voor én nadelen van niet behandelen wordt nagedacht en beslist.

Mijn issue is, dat ook onze VU gender teams meer patiënt dan protocol gericht zouden moeten gaan werken. Ik weet wat het inhoudt, om lange tijd frank en vrij helemaal volgens mijn eigen gevoel te kunnen en mogen leven. En dat wens ik mijn transgender collega's, die mogelijk daarbij wél zorg ambiëren, zonder m.i. onnodig zware beproevingen en barrières, ook toe.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Elissa, Jer en Lisa,
Ik heb inderdaad zorgvuldig overwogen, wat ik wel en niet nodig had en welke nadelen daarbij betrokken zouden kunnen zijn. Ik daarbij gekozen om alleen mijn genderexpressie doormiddel van bijv. 500 uur elektrische ontharing ook tijdens hittegolven en zonder heel regelmatig scheren en make-up gebruik goed in stand te kunnen houden. In tegenstelling tot HRT en bijv. mastectomie bij V/M's, had ik daar geen enkel verwijsbriefje voor over, maar hoefde ik daarvoor alleen naar een duidelijk eenvoudiger model auto over te stappen en dat had ik er graag voor over. En met een badpakje van Danaë kan ik ook zonder SRS gewoon onopvallend naar het strand of naar een zwembad. Maar niet iedereen zal zo makkelijk over het hebben en/of ontbreken van wat ongewone lichaamsdelen heen kunnen stappen. Als er in 1952 al puberremmers verkrijgbaar zouden zijn geweest, dan zou ik daar zeker haast een moord voor hebben willen begaan en hoe mijn leven dan (ook zonder moord) verder verlopen zo zijn, daar komen wij natuurlijk nooit meer achter.

Ik heb vaak die opmerking van Lisa gehoord, wanneer ik het had over dat ik het voordeel heb om ook zonder hormonen al passabel als vrouw i.p.v. als man in jurk over te komen. Men vindt dan, dat dit echt meer te maken heeft met hoe ik blijkbaar overkom, dan hoe ik er precies uitzie.
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Vertrokken01 »

Sabrina40 schreef:Hallo Elissa, Jer en Lisa,
Ik heb inderdaad zorgvuldig overwogen, wat ik wel en niet nodig had en welke nadelen daarbij betrokken zouden kunnen zijn. Ik daarbij gekozen om alleen mijn genderexpressie doormiddel van bijv. 500 uur elektrische ontharing ook tijdens hittegolven en zonder heel regelmatig scheren en make-up gebruik goed in stand te kunnen houden. In tegenstelling tot HRT en bijv. mastectomie bij V/M's, had ik daar geen enkel verwijsbriefje voor over, maar hoefde ik daarvoor alleen naar een duidelijk eenvoudiger model auto over te stappen en dat had ik er graag voor over. En met een badpakje van Danaë kan ik ook zonder SRS gewoon onopvallend naar het strand of naar een zwembad. Maar niet iedereen zal zo makkelijk over het hebben en/of ontbreken van wat ongewone lichaamsdelen heen kunnen stappen. Als er in 1952 al puberremmers verkrijgbaar zouden zijn geweest, dan zou ik daar zeker haast een moord voor hebben willen begaan en hoe mijn leven dan (ook zonder moord) verder verlopen zo zijn, daar komen wij natuurlijk nooit meer achter.

Ik heb vaak die opmerking van Lisa gehoord, wanneer ik het had over dat ik het voordeel heb om ook zonder hormonen al passabel als vrouw i.p.v. als man in jurk over te komen. Men vindt dan, dat dit echt meer te maken heeft met hoe ik blijkbaar overkom, dan hoe ik er precies uitzie.

Ik ken nog iemand die zoals jij leeft en ook niet afhankelijk van genderteams wou zijn. Die persoon was eerst gendertravestiet en was redelijk bekend in het transmilieu in Belgie maar ik moet wel opmerken dat die persoon er zeer seksueel getint bij loopt en dat geeft het " man in dress effect " . Jij hebt zachte wenkbrauwbotten en vrouwelijke kaaklijn. Daardoor ben jij zo goed passabel, Sabrina, goede botstructuur doet meer dan hormoontherapie op slechte botstructuur zou kunnen doen.

Ik herinner me wel dat die persoon een borstvergroting heeft laten doen. Zonder psychiatrische verwijzing of iets dergelijks. Gewoon naar de wellnesskliniek in Belgie geweest. Net zoals u heeft die ontharingstherapie gehad.

Het succes van die persoon in het als vrouw leven ligt 'm in dat die persoon zich niks van de mensen aantrekt.

Jij loopt er mooi vrouwelijk gekleed bij en deftig, die persoon echter loopt er echt superopzichtig bij met tijgermotief,...
Dus ik denk dat het ook van je mindset als vrouw afhangt.
Loop je rond met een zeer mannelijk gezicht en opzichtig , schaars gekleed , dan gaan de mensen eens smakelijk lachen. Loop je er gewoon deftig bij en doe je je best zonder al te veel carnaval dan laten de mensen je met rust.
////
Plaats reactie