Nieuwe chat! Zie dit topic.

Mijn issues dus...

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Elissa,
Heel hartelijk dank voor je heel fijne reactie. Ik denk ook inderdaad, dat het belangrijkste is, dat je jezelf tegenover je (mogelijk nieuwe) omgeving als een fijn mens moet presenteren en niet primair moet focussen, hoe je daar vanuit je transgender achtergrond overkomt. Ik heb mijn huidige partner eind 1986 in een lesbisch café (zelf in vrouwelijke hoedanigheid) ontmoet in een vijf uur durend diepgaand en uiterst open gesprek, toen ik alleen nog maar bezig was of en hoe ik als vrouw aan onze samenleving zou kunnen gaan deelnemen en zij zelf nog kort met haar tweede lesbische experimentele LAT relatie bezig was. Zij ging vervolgens voorzichtig een relatie met mij opbouwen op basis van de "mens", die zij die eerste avond had ontmoet en daarbij speelde mijn eerlijke voorstelling van zaken de primaire positieve impuls voor haar en mijn vrouwelijke gender identiteit geen negatieve , maar ook geen echte positieve geen rol.

Natuurlijk was het voor haar in 1990 een duidelijk waagstuk, om mij als haar nieuwe partner aan haar zeer uitgebreide sociale omgeving voor te gaan stellen. Velen waren nog niet van de schrik bekomen over haar lesbische aspiraties en nu kwam zij ineens met "ZO IETS" (fluisterende uitlating, die wij echt opvingen) aan ! Toen haar broer uit Nieuw Zeeland een keer met zijn vrouw naar Nederland kwam, wilde hij natuurlijk ook zijn zus bezoeken, maar had vernomen over wat voor partner daar nu bij betrokken was. Hij is meer dan een uur in onze straat in zijn auto blijven zitten omdat hij absoluut niet wist, waar hij met zo'n transgender dan over zou moeten praten, alvorens zijn vrouw hem forceerde om toch bij ons naar binnen te gaan !

Met die totale sociale omgeving, inclusief haar broer en echtgenote, hebben wij nu, op één uitzondering in de Bible Belt na, een perfect fijn sociaal contact ! Sterker, als iemand van haar vriendinnen ernstige problemen in haar relatie heeft en die met mijn partner wil bespreken, dan trek ik mij bescheiden op de achtergrond terug, maar dat wordt helemaal niet op prijs gesteld, want ik moet toch ook bij zo'n gesprek aanwezig zijn ! En als een van haar vriendinnen aan de keukentafel over haar streng katholieke opvoeding haar hart lucht en ik vertel, dat ik die ook destijds heb ondergaan, dan wordt mij gelijk spontaan gevraagd, wat mijn ervaringen "met die nonnen" destijds waren. Ik heb toen mijn arm om haar hals geslagen en in haar oor gefluisterd, dat zij toch wist, dat ik er in mijn jeugd anders moet hebben uitgezien. Daarop kwam zij bijna niet meer bij uit haar schaterlach en verzocht mij haar opmerking maar als een complimentje te beschouwen. En daar had ik natuurlijk absoluut geen enkele moeite mee.

Ik denk echt, dat veel transgenders te veel geconcentreerd zijn op hoe zij in hun wensgeslacht overkomen en daarbij vergeten om juist primair aandacht te besteden, aan hoe zij als MENS overkomen. En als men jou als MENS waardeert, dan heeft men meestal alleen nog maar respect voor de openheid, waarmee jij voor jouw diepste gevoelens durft uit te komen.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Een heel mooi voorbeeld van iemand, die ondanks een duidelijk lagere "passabiliteit" het in de V.S. toch tot transgender burgermeester heeft kunnen schoppen zie je in : https://en.wikipedia.org/wiki/Stu_Rasmussen
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

De foto's op de door mij opgegeven website over die eerste transgender burgermeester in de V.S. zien er veel passabeler uit, dan een in mijn bezit zijnde foto, die het VUmc Gender Team heeft gebruikt in haar promotie, dat dit soort resultaten vermeden kunnen worden, wanneer men in een vroeg stadium naar het VUmc toekomt. Maar ik kan in mijn bericht zo'n zeer onflatteuze foto, die het VUmc daarbij van Stu gebruikte, helaas niet meesturen. Bij Stu Rasmussen is geïnformeerd, of zij toestemming heeft gegeven tot het publiceren in zo'n "advertentie" van deze onaantrekkelijke foto. Dat is niet het geval geweest, maar zij vindt, dat je in haar functie gewoon moet accepteren, dat foto's van jou gewoon in publicaties terecht zullen komen.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20180501 »

Pleit je eigenlijk niet gewoon voor het Informed consent model voor non-ops* Sabrina.??
En is daar sinds de invoering van 'De deskundige-verklaring' eigenlijk niet al sprake van.?

*geen medische behandelingen
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Vertrokken01 »

Daniéla schreef:Pleit je eigenlijk niet gewoon voor het Informed consent model voor non-ops* Sabrina.??
En is daar sinds de invoering van 'De deskundige-verklaring' eigenlijk niet al sprake van.?

*geen medische behandelingen

Bedoel jij enkel hormoontherapie maar geen SRS, Daniela of bedoel jij totaal geen enkel medisch ingrijpen?
Non-op is toch dat je op zijn minst HRT wilt, medunkt?
////
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20180501 »

In dit geval bedoelde ik geen enkele medische behandeling Elissa.
Daarom de toevoeging.
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Vertrokken01 »

Daniéla schreef:In dit geval bedoelde ik geen enkele medische behandeling Elissa.
Daarom de toevoeging.
Bedankt voor het verduidelijken , Daniela :)
////
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Helemaal correct Daniéla !
Die "deskundige verklaring", die bevestigt dat de gevoelens van betrokkene "duurzaam" van aard zijn, berust ook volledig op "informed consent", waarna betrokkene onder eigen verantwoording de procedure in gang zet om de geslachtsvermelding in de BRP te wijzigen. Het Callen Lorde instituut in N.Y. hanteert eenzelfde procedure om met hormoonbehandeling een aanvang te maken. Na vele jaren ervaring levert dat bij hen minder dan 1% "spijtoptanten"op. Maar zelfs voor zo'n spijtoptant is er toch nog niet echt een man over boord. O.K , diens lichaam is onder eigen verantwoording vervrouwelijkt. Maar mijn eigen lichaam was dat, behoudens dan die faliekant verkeerde verdeling van mijn lichaamsbeharing, eigenlijk van nature al zo. En dát vormde geen enkele handicap om een fantastisch mooie baan in een typische mannenwereld op te bouwen en ook in mijn verdere leven gewoon prima mee te kunnen draaien. Maar ik was wel altijd wars van typisch mannengedoe en mannenpraat.
Die zeer intensieve diagnose van 6 maanden, met tegenwoordig wachtlijsten in de orde van 9 maanden of meer, is nog steeds het gevolg van dat men vanaf 1975 alleen aan behandeling wilde beginnen als er voldoende zekerheid was, dat betrokkene die t/m de definitieve operatie(s) ook zou kunnen afmaken. Voortijdig afbreken werd gezien als weggegooide moeite en verzekeringsgeld.
Maar mensenrechten veranderen in de loop der jaren en onze wetgever paste zich daarbij aan. Maar als bij de intake van een VU gender team nu iemand, die al jaren met een aangepaste paspoort vermelding permanent in het wensgeslacht leeft en uitsluitend toch een of andere deelbehandeling wenst, dan moet toch middels die oude diagnose procedure eerst "even" worden vastgesteld of die persoon wel voldoende aan genderdysforie "lijdt". En als het om een mastectomie gaat, moet ook eerst ook nog een jaar gecontroleerde RLE worden doorlopen !
Dit was ook de kern van mijn posterpresentatie op dat WPATH symposium in Amsterdam. Daarop kreeg ik alleen maar verwonderde reacties over dat men dit in hun benadering natuurlijk al lang had aangepast . Zelfs een VUmc genderteam medewerker vertelde mij blij te zijn met mijn actie, maar dat zal waarschijnlijk een persoonlijke mening zijn geweest. En prof. M. den Heijer reageerde tijdens een kort gesprekje in de lunchtuin met : "Maar velen willen toch nog steeds zo'n complete behandeling".
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Anon20180501 »

"Maar velen willen toch nog steeds zo'n complete behandeling".
Ik ben het helemaal met je eens Sabrina, maar ik ben ook voor meer zelfbeschikkingsrecht als iemand een complete behandeling wil.
Ik wacht met smacht op je/de volgende posterpresentatie... ;)
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Mijn issues dus...

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Daniéla,
Mijn poster had ook betrekking op alle facetten van de zorg, die door elke individuele transgender geambieerd wordt. Ik kan hier helaas die poster niet als bijlage meezenden, maar ik kan wel de kale tekst weergeven. Mijn poster heeft een lichtblauwe achtergrond met wat vage witte wolken en onder de titelregel vliegt een vogel die vrije ruimte in.
De eerste twee alinea's zijn letterlijk overgenomen uit de SOC, die de WPATH zelf uitbrengt. De laatste alinea geeft mijn interpretatie daarvan weer. Toch wel een beetje tot mijn verbazing kreeg ik een enthousiaste goedkeuring voor het mogen brengen en toelichten van deze posterpresentie. Maar toen ik daar op inging, kreeg ik wel een rekening van $ 720 voor deelname aan dit symposium, want alleen de sprekers op de openingsceremonie waren daarvan vrijgesteld en Maxima zal dit ook wel niet hebben moeten betalen. Ik reageerde daarop, dat het mij heel primair ging om het toelichten van mijn poster en ik daar deze volledige deelname kosten niet voor wenste te betalen en mij dus terugtrok. Tot mijn nog veel grotere verbazing kreeg ik twee weken later het bericht, dat ik op basis van een "scholarship" het hele symposium kosteloos mocht bijwonen ! En daar zat ik dan op mijn leeftijd op basis van een studentenregeling midden tussen de chirurgen, endocrinologen, psychologen en alle wat te maken heeft met de transgenderzorg, waar ik zelf nooit gebruik van heb gemaakt ! Hieronder dus in ieder geval de teksten, die op mijn posterpresentatie voorkomen :

Not some Protocol, but the Transgender has prime PRIORITY
(afbeelding van uitvliegende vogel)
Chapter 1 of the Standards of Care (SOC) states :
The SOC articulate standards of care but also acknowledge the role of making informed choices and the value of harm-reduction approaches. In addition, this version of the SOC recognizes and validates various expressions of gender that may not necessitate psychological, hormonal, or surgical treatments.


Some patients who present for care will have made significant self-directed progress towards gender role changes, transition, or other resolutions regarding their gender identity or gender dysphoria. Other patients will require more intensive services. Health professionals can use the SOC to help patients consider the full range of health services open to them, in accordance with their clinical needs and goals for gender expression.

Optimal State of the art transgender healthcare should start with an investigation about the momentary situation and experience of a new candidate. Next this candidate should be supported in finding out as much as possible by self experience which of the following possible steps and/or treatment options are really required for him or her from now on, to integrate incongruent gender feelings into a future life.