Spijtoptanten

Pas ik nou in een hokje of niet?
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Spijtoptanten

Bericht door tanja1977 »

Ik volg enkele binnenlandse en buitenlandse fora over transseksualiteit.

Het valt me op dat er op Nederlandse fora geen aandacht wordt besteed aan mensen die achteraf spijt hebben van de geslachtsverandering.

Op buitenlandse fora is meer te vinden over mensen die spijt hebben van hun geslachtsverandering. Tevens lijkt het er op dat er in het buitenland meer “wettenschappelijk” onderzoek wordt gedaan en mensen beter gevolgd worden na de verandering. In Nederland vindt je geen betrouwbare cijfers. In Nederland (maar ook wel internationaal) wordt consequent een percentage van < 2% genoemd. Überhaupt blijkt er in Nederland geen budget te zijn voor het medisch blijven volgen van mensen die een geslachtsverandering hebben ondergaan. Dit wordt slechts een zeer kleine periode na de verandering gedaan. Hierna wordt men weer terugverwezen naar de huisarts en eventueel GGZ.

In verschillende buitenlandse websites wordt wel melding gemaakt van verkeerd gestelde diagnoses van genderdysforie, met alle gevolgen.
Waarom wordt er op Nederlandse fora zo fel gereageerd als het gaat om “terughoudendheid” qua geslachtsverandering?
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Spijtoptanten

Bericht door Anon20210626 »

Verkeerde diagnose ....... Ik wil wel een kanttekening plaatsen .
Mensen In een traject gaan soms heel ver in het volgen van een doel en hebben daar alles voor over . Ik denk dat het heel goed mogelijk is een psycholoog een goed voorbereid verhaal vertellen . Maar wie houdt je dan eigenlijk voor de gek ? Ik denk dat je jezelf daarmee uiteindelijk geen dienst bewijst.

Tsja en als dat dan het geval is , wie durft dan daar voor uit te komen .... Die drempel is misschien nog wel hoger als die van een ' coming out '

Maar over het algemeen gezegd ,

Waar diagnoses gesteld worden, is altijd kans op een foutieve , zeker omdat het geen abstracte en meetbare feiten betreft
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Spijtoptanten

Bericht door Emma »

Voor een deel komt dat omdat 'spijtoptanten' als voorbeeld gebruikt worden door allerlei tegenstanders, van transfoben tot reparatisten en alles wat daar voor, tussen en na komt. Dat vertroebelt de discussie nogal, en het is daarom nogal politiek correct om om het er niet over te hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Spijtoptanten

Bericht door Anon20180501 »

Emma schreef;
Dat vertroebelt de discussie nogal,...
Dubbele topics ook Emma :) mss beter een van de twee verwijderen of sluiten..??
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Spijtoptanten

Bericht door Beardelady »

Hoi,

Wat ik vaak mis is, dat komt omdat cijfers mij weinig zeggen, dat zonder de achtergrond waarom iemand spijt heeft. De cijfers hooguit koude informatie is.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Spijtoptanten

Bericht door Anon20190122 »

Ik vindt dat de nadruk spijt te veel bij de genderteams wordt gelegd je bent er zelf bij wat je laat doen en wat niet!

Mijn mening is dan ook spijt is eigen schuld leer er maar mee leven wat je hebt laten doen!
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

Mijn denken/mening:
Spijtoptanten, komt men overal tegen,........niet alleen in "transgenderland" !.

Een diagnose = geen verplichting :naughty: tot,..............!!! Bij twijfel: Second opinion, in "transgenderland" :snooty:..........!!!! Een "onjuiste" diagnose :whistle:

Daar volg ik, Renée, " Maar wie houdt je dan eigenlijk voor de gek ?". :liar:
Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: Spijtoptanten

Bericht door tanja1977 »

Waarom wordt er op Nederlandse fora zo fel gereageerd als het gaat om “terughoudendheid” qua geslachtsverandering?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Spijtoptanten

Bericht door Anon20180501 »

Kan je dat even toelichten Tanja..? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt als het punt dat je wil maken inmiddels nog niet is aangesneden...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Spijtoptanten

Bericht door Emma »

tanja1977 schreef:Waarom wordt er op Nederlandse fora zo fel gereageerd als het gaat om “terughoudendheid” qua geslachtsverandering?
De echte reden, ik zou het niet weten. Maar ik denk dat het een 'trannier than thou' ding is. Mensen willen niet voor elkaar onderdoen of laten zich meeslepen. Anderen die twijfelen of geen, of niet alle medische ingrepen willen, worden als 'minder' weggezet. Dat is onzin natuurlijk, maar ik heb het zien gebeuren. In zo'n klimaat zijn spijtoptanten natuurlijk helemaal van de ergste soort. Gelukkig valt het hier wat dat betreft wel mee.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]