Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevolg

Pas ik nou in een hokje of niet?
Suikerklontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Vrouw

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Suikerklontje »

Het gevoel wordt niet beter, eerder sterker. Niet om je tegen te houden! Wel om je voor te bereiden. Naar mijn mening stond ik er zelf eerst erg vrijblijvend in. Nu weet ik dat dit niet bij iedereen zo is.. Maar ik hoor het mij nog zeggen de dag dat ik hoorde met hormonen te kunnen beginnen; 'alles kan alleen maar beter worden nu!'.

Hormonen zijn een rollercoaster. SRS is best heftig, eng, ongemakkelijk.

Maar alles bij elkaar en uiteindelijk wel je eigen ding kunnen doen is enorm belonend..maar je gemoedsrust komt van binnenuit. De hormonen en SRS kunnen daar natuurlijk best wat aan veranderen, maar je moet er vooral zelf in groeien.

Dus! Alles is belonend als je doorzet, maar geef het de tijd! Sorry als ik maybe demotiverend overkom. Hopelijk niet. Ik ben enorm blij mijn transitie helemaal doorgezeten te hebben maar verwacht niet je eindresultaat in een paar maandjes te hebben behaald. Zie het als een 2e pubertijd. Geef het eventjes.
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

Lise schreef:
JA! JA! JA! Ik denk dat bijna iedereen op dit forum (de MtF-ers dan :)) deze vraag met ja beantwoordt. Maar die vrouw wordt je natuurlijk nooit, je zit vast aan wat je zelf bent. Het is niet een vraag die mij verder heeft geholpen in ieder geval. Ik ben doodsbang dat ik mijn leven verwoest op basis van een sprookje.
En stel nu dat die pil niet bestaat, en dat de pil om een "normale" man te worden wel. Het gevoel een vrouw te (willen) zijn verdwijnt, en je bent content om een man te zijn. Zou je die pil ook nemen? En als ze beide zouden bestaan, hoe graag zou je de ene nemen t.o.v. de andere?
Suikerklontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Vrouw

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Suikerklontje »

Interessante vraag wel. Ik zou nu echt niet meer als jongen door het leven willen gaan, maar als ik kijk hoe ik ben qua hardheid/assertiviteit/workaholic/andere traits. Dit kan natuurlijk ook bij vrouwen. Maar ik denk dat het 'beter' staat bij het stereotype man. Het VU wou mij pas naar de RL fase laten gaan na een gesprek met mijn psycholoog naast het VU. Zij geloofde het niet zo denk ik :/.

Qua persoonlijkheid en stereotypes.. zou man prima zijn. Qua uiterlijk/liefde/intiem, veellll liever vrouw. Ik denk dat er wel meer transvrouwen zijn die zich voor hun transitie op hun werk aan het storten waren met een constant gevoel dat er wel meer moest zijn dan dat?

Op het VU vroegen ze wat ik zou willen zijn als je gestrand was op een eiland met niemand anders. Eh.. noem me praktisch maar ik ben in dat geval liever een sterke en lange man dan een kleine vrouw met minder kracht. Maar gelukkig leven we niet op een onbewoond eiland en kan ik mannen vragen te helpen bij verhuizingen :P.

Ach ja.. pilletjes zijn er helaas niet. Maar het is leuk om er over na te denken.
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

Suikerklontje schreef:Interessante vraag wel. Ik zou nu echt niet meer als jongen door het leven willen gaan, maar als ik kijk hoe ik ben qua hardheid/assertiviteit/workaholic/andere traits. Dit kan natuurlijk ook bij vrouwen. Maar ik denk dat het 'beter' staat bij het stereotype man. Het VU wou mij pas naar de RL fase laten gaan na een gesprek met mijn psycholoog naast het VU. Zij geloofde het niet zo denk ik :/.
Is dat niet iets dat meer in je persoonlijkheid zit en niet zo zeer in je "gender"? Ik zou niet verwachten dat dat soort dingen echt gaan veranderen. Ben je hard voor, dan ben je hard na. etc etc.
Suikerklontje schreef: Qua persoonlijkheid en stereotypes.. zou man prima zijn. Qua uiterlijk/liefde/intiem, veellll liever vrouw. Ik denk dat er wel meer transvrouwen zijn die zich voor hun transitie op hun werk aan het storten waren met een constant gevoel dat er wel meer moest zijn dan dat?
Stel je hebt een "gender" spectrum, links 100% vrouw, rechts 100% man. Waar zit je dan? Overigens lijkt die verdeling niet helemaal het zelfde te zijn voor mannen en vrouwen. Vrouwen kunnen vrij eenvoudig dat spectrum op en neer fietsen zonder dat dat raar is, voor mannen lijkt dat veel beperkter te zijn.
Suikerklontje schreef: Op het VU vroegen ze wat ik zou willen zijn als je gestrand was op een eiland met niemand anders. Eh.. noem me praktisch maar ik ben in dat geval liever een sterke en lange man dan een kleine vrouw met minder kracht. Maar gelukkig leven we niet op een onbewoond eiland en kan ik mannen vragen te helpen bij verhuizingen :P.
Ik vraag me af hoe dit voor anderen zou zijn. Voor mij maakt het denk ik niet uit. Is het echt zo'n afweging tussen praktisch nut en innerlijk gevoel? Ik geloof niet dat ik dat voor mijzelf kan zeggen. Als ik op dat eiland zou zitten dan zouden de wensen denk ik hetzelfde zijn.

Stel nu dat je onder de Islamitische Staat zou moeten leven als een vrouw....dan denk ik dat ik liever een man zou blijven. Er zijn maar weinig dingen die je gevoel van zelf en gender overtreffen, maar een gevoel van menselijkheid is er 1.

Suikerklontje schreef: Ach ja.. pilletjes zijn er helaas niet. Maar het is leuk om er over na te denken.
Het is een gedachten experiment, en best wel zinvol denk ik.
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

Suikerklontje schreef:Interessante vraag wel. Ik zou nu echt niet meer als jongen door het leven willen gaan,
Maar zou je de pil slikken? Je bent dan een normale vent zonder die cross gender gevoelens. Geen hormonen, geen operaties geen benadeelde positie in de maatschappij, meer kans op liefde etc etc.
Lydia
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 aug 2015, 05:05
Gender: Androgyne

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Lydia »

anne-nienke schreef:
Suikerklontje schreef:Interessante vraag wel. Ik zou nu echt niet meer als jongen door het leven willen gaan,
Maar zou je de pil slikken? Je bent dan een normale vent zonder die cross gender gevoelens. Geen hormonen, geen operaties geen benadeelde positie in de maatschappij, meer kans op liefde etc etc.
Sorry, maar deze stelling is mij te bizar. Je gaat hier volledig op in de val van hetero/cis/neuro-normatief.

Zou je die vraag aan een homo stellen, welk antwoord verwacht je dan? Of wanneer je die vraag stelt aan een pesoon met aspergers?

Het is een onmogelijke vraagstelling; je vraagt nu of iemand normaal wil zijn, waarbij hun beleving en ervaring niet binnen de kaders van normaal vallen zoals die door de kudde is vast gesteld.

Zou jij die pil slikken? Ik namelijk niet, want dan ben ik ik niet meer.

Het zijn mijn belevingen en ervaringen die mij mij maken. Ik kan mij niet eens voorstellen hoe normaal (volgens anderen) zou moeten voelen, en kan me nog minder voorstellen wat ik daar voor op moet geven.

Sorry, maar dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
Sapere Aude
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Anon20180501 »

Lasten én Lusten, en hoe ga je daarmee om...

Jullie hebben beide gelijk in mijn ogen ;)
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

Lydia schreef: Sorry, maar deze stelling is mij te bizar. Je gaat hier volledig op in de val van hetero/cis/neuro-normatief.

Zou je die vraag aan een homo stellen, welk antwoord verwacht je dan? Of wanneer je die vraag stelt aan een pesoon met aspergers?
Dat is nu juist het idee van het gedachte experiment......je kan jezelf vragen stellen en kijken waar dat heen gaat.
Lydia schreef: Het is een onmogelijke vraagstelling; je vraagt nu of iemand normaal wil zijn, waarbij hun beleving en ervaring niet binnen de kaders van normaal vallen zoals die door de kudde is vast gesteld.
Net zo als de vraag: stel dat er een pil was waar mee je lijf spontaan vrouwelijk wordt....ook vrij onmogelijk. De vraag is meer een soort diagnostische tool om uit te vogelen hoe belangrijk die gevoelens voor je zijn. Of hoe groot dat deel van je identiteit is.
Lydia schreef: Zou jij die pil slikken? Ik namelijk niet, want dan ben ik ik niet meer.

Het zijn mijn belevingen en ervaringen die mij mij maken. Ik kan mij niet eens voorstellen hoe normaal (volgens anderen) zou moeten voelen, en kan me nog minder voorstellen wat ik daar voor op moet geven.
Om eerlijk te zijn weet ik niet goed of ik het zou doen. Dat is nu juist een beetje de uitdaging van de vraag. Ik worstel zelf enorm met het ping-pongen. Deel van het probleem is dat ik die kant van mezelf zo stelselmatig onderdruk dat ik niet goed weet wat daar allemaal zit.

De vraag is niet bedoeld om mensen te kwetsen.
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door LunaWeisse »

Ik zou geen van beide pillen slikken. Hoewel ik elke dag met mezelf in gevecht ben, is mijn gevoel voor individualiteit het grootst. Het trans zijn heeft me gemaakt tot wie ik ben, en ik zou ook de transitie niet overslaan, want ergens vind ik het wel interessant om mezelf te observeren en mijn lichaam te zien veranderen, wat ik zou missen bij een 'insta-vrouw' pil. De 'cis-hetero-man-die-nergens-last-van-heeft-pil' hoef ik al helemaal niet, anders zou ik nooit met 40 boeken in mijn hoofd zitten die er allemaal uit gaan in nabije toekomst ;)

Wel zou ik bij anderen wat insta-acceptatie-pillen naar binnen willen forceren :evil: :whistle:
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

FullMoonSynch schreef:Ik zou geen van beide pillen slikken. Hoewel ik elke dag met mezelf in gevecht ben, is mijn gevoel voor individualiteit het grootst. Het trans zijn heeft me gemaakt tot wie ik ben,
Ok, je bent transgender, en dat heeft een grote invloed op hoe je bent als persoon (en hoe je je ontwikkeld hebt). Dat lijkt me duidelijk, maar ik snap niet waarom dat perse iets is dat je daarom niet anders zou willen hebben. Het ene volgt voor mij niet noodzakelijkerwijs uit het andere.

Voor mezelf, ik weet eigenlijk alleen maar dat er bepaald deel van mezelf niet in lijn is met zoals ik naar de buiten wereld ben. Deze onbalans zorgt voor stress (etc etc). De "wordt magisch vrouw" pil zou die stress oplossen, maar de "magisch man" ook. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat ik teveel van mijn persoon moet opgeven om een normale man te zijn. Al is het voor mij niet duidelijk of die stress nu komt van onderdrukking of dat het komt door werkelijk ongemak tussen geslacht en gender.

Ik weet ook niet of gender zo'n belangrijk onderdeel is van wie ik ben, ik weet alleen zeker dat ik last heb van het feit dat het niet op 1 lijn zit mijn geslacht. Met andere worden, stel dat ik de "magisch vrouw" pil slik weet ik niet of er iets van mijn persoontje veranderd, heel weinig denk ik.

In deze video kan ik me wel vinden.....


FullMoonSynch schreef: De 'cis-hetero-man-die-nergens-last-van-heeft-pil' hoef ik al helemaal niet, anders zou ik nooit met 40 boeken in mijn hoofd zitten die er allemaal uit gaan in nabije toekomst ;)
Ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoeld.
FullMoonSynch schreef: Wel zou ik bij anderen wat insta-acceptatie-pillen naar binnen willen forceren :evil: :whistle:
Gewoon maar even de advocaat van de duivel spelen. Waarom wil je wel jou perceptie van wat normaal is op andere forceren, terwijl je weet dat als zij het zelfde doen dan is dat intolerant (ik ben alleen geïnteresseerd in je motivatie daarvoor, het is niet zo dat ik het met je oneens ben ofzo). Maar neem nu de mensen die transspecies (claimen te) zijn....moet daar ook een insta acceptatie pil voor komen?
Plaats reactie