Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe zeg je het tegen je partner

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door janine2363 »

Ik denk dat je soort van bevestigd wat ik bedoelde te zeggen. Mijn situatie had zoals de jouwe kunnen zijn en vice versa, het is een dubbeltje op zijn kant. Het zegt niets over onze partners over wie zij -zijn-, maar door veel omstandigheden hoe ze zich -gedragen- en wat ze aankunnen en niet iedereen kan hetzelfde aan.

Zelf zou ik niet snel zeggen dat mijn huwelijk door mij op een dieptepunt is beland. Natuurlijk is het zo dat in de toestand dat ik was het een kansloze affaire was, de kant van intimiteit dan, want dat -ging- gewoon niet (meer), maar als mensen met goed overeenkomende waarden en wereldbeeld, daar pasten we goed bij elkaar. Maar ook, een relatie is altijd met twee, ook al is de een meer "gehandicapt", vandaar dat ik zeg dat het "de redelijkheid voorbij" is. Zij draagt de verantwoordelijkheid voor haar keuzes en acties, het is te gemakkelijk om gewoon "schuld" bij een ander neer te leggen (wel verleidelijk, maar te simpel).

Ik in haar schoenen, ik had er ook niet goed op gereageerd (transman, daar kan ik mij -niks- bij voorstellen !), kans is klein dat ik bij haar-dan-hem had willen blijven, maar ik zou haar niet aangevallen hebben, zo'n "lashing out", ben ik te pragmatisch voor. Je pakt jezelf op en ga verder. Wat kan je anders doen ? Maar zij is anders en ook dat is zoals het is. Mijn deur zal ik niet dicht doen, maar wie binnen komt moet wel een modicum respect voor mij hebben.
Laatst gewijzigd door janine2363 op 26 sep 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door Dieuwertje »

janine2363 schreef: 26 sep 2017, 16:35Al met al, ik denk dat het er niet toe doet -hoe- je het tegen je partner zegt, maar of je partner ueberhaupt de boodschap aankan.
Daar zit veel waarheid in. Wel is het zo dat de manier toch ook uitmaakt. Het zo vertellen dat het niet direct een blokkade opwerpt helpt wel. De boodschap zal moeten bezinken, er zal over nagedacht moeten worden. Met een botte bijl vertellen kan er toe lijden dat het nadenken achterwegen gelaten wordt. Daarmee de kans van accepteren verkleinend.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 26 sep 2017, 22:21
Wel is het zo dat de manier toch ook uitmaakt. Het zo vertellen dat het niet direct een blokkade opwerpt helpt wel. De boodschap zal moeten bezinken, er zal over nagedacht moeten worden. Met een botte bijl vertellen kan er toe leiden dat het nadenken achterwegen gelaten wordt. Daarmee de kans van accepteren verkleinend.
Ik had het minder zwart wit moeten zeggen, maar ik zou "manier" als in woordkeuze vervangen door "manier" als "oprechte waarheid". Als je spreekt met de intentie van eerlijkheid en openheid, niets verbloemd, maar ook over wat je niet zeker weet, dan kan het hard klinken, maar de oprechtheid moet gehoord worden.

Het is ook zo, dat er zoiets als "te eerlijk", dan leg je de last eigenlijk bij de ander door te spreken over teveel dat niet voor de ander aan de orde is. Om goed te spreken moet aanvoelen wat de ander -kan- horen. Nu dat is waar ik dus geen talent voor heb en daar heb ik misschien een eigen ruit ingegooid.

Ik noemde "vertrouwen", want als je eerlijk ben, maar de ander wil/kan dat niet meer geloven (omdat de waarheid te hard is ?), dan wordt het moeilijk. Er is ook iets van goede wil. Je kan kiezen om te vechten om te blijven, je kan kiezen om de moeite niet te doen en te gaan, en daartussen; Tussen het blijven en gaan, om te slaan om de eigen pijn en verbittering te verwerken. Om te kunnen verwerken hebben mensen een weerwoord nodig, zich kunnen uitspreken en gehoord worden, maar dat is weer anders dan het zoeken van retributie, vergelding, dat zegt iets over de individu. Daar is de les van reddings zwemmers. Als je iemand veilig uit het water wil halen, zorg dat je de drenkeling in een hoodgreep van achter vasthoud, dat hij je niet mee onder kan trekken, anders, laat gaan. Maar je wens is toch om altijd iedereen uit het water te halen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 26 sep 2017, 16:35 Al met al, ik denk dat het er niet toe doet -hoe- je het tegen je partner zegt, maar of je partner ueberhaupt de boodschap aankan.
Ja, maar...

Correctie. Ik ga het wat positiever formuleren:

Ja, en... Of je partner überhaupt de boodschap aan kan heeft ongetwijfeld ook te maken met een al dan niet bestaande voorgeschiedenis van boodschappen. Er is nogal een verschil tussen out of the blue te horen krijgen "Scha-aat, ik ben geen man maar een vrouw! OK zo?" en een permanente open communicatie zonder geheimen betreffende de geesteskronkels van beider partners, die uiteindelijk eventueel uitmondt in de sereen en zonder vertrouwensbreuk gestelde vraag "kunnen wij samen verder als levenspartners of moet het anders gaan?"

Ja, en... (deel 2) Ook de configuratie -bij gebrek aan een betere term- van de relatie speelt een belangrijke rol. Is er sprake van dé mannelijke en dé vrouwelijke rol? Is dat dan een belangrijk element in de relatie? Is de cis-partner strikt hetero (of strikt gay)? Kan een platonische verderzetting van de relatie in dat geval een optie zijn? etcetera etcetera etcetera (met dank aan Yul Brynner)

Ik bedoel maar, de context is minstens zo belangrijk als de inhoud van de boodschap zelf.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 27 sep 2017, 23:28 Is er sprake van dé mannelijke en dé vrouwelijke rol? Is dat dan een belangrijk element in de relatie? Is de cis-partner strikt hetero (of strikt gay)? Kan een platonische verderzetting van de relatie in dat geval een optie zijn?
Een nieuwe interpretatie van deze song, voor de cis-partner de de ander voor zijn/haar ogen ziet verdwijnen
https://www.youtube.com/watch?v=aU3787NR-do

Een studente aan de KU Leuven (Bo Fagarde) heeft haar master gedaan over transgenders in een relatie. Dat beschrijft veel facetten van de context, zoals Sigrid ook noemt. Ik heb een PDF versie voor de geinteresseerden
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door ReneeCross »

Patricia schreef: 14 sep 2016, 15:56 Ik wil ook graag even reageren. Ik ben een van de partners die het verteld is. Ik ben getrouwd in 2009 met een man nadat wij al 8 jaar samen waren. Er werden weleens badpakken van mij gedragen maar ik had toen nog niet in de gaten dat mijn wederhelft dit meer dan prettig vond. Voor mij was dit meer gewoon een grapje en plagerij in begin. In 2011 volgde er een ontwikkeling waarbij mijn wederhelft zich openbaarde voor mij als tv-dame (travestie) Dat gebeurde alleen binnen muren en ik had er geen enkel probleem mee ik bedoel ieder zijn ding en ik ben open minded dus lekker doen.

Maar het begon zich steeds verder te ontwikkelen ook binnenshuis. En wij zaten in de zomer op een terrasje te genieten van een wit wijntje en een lunch en we hadden een heel ontspannen gesprek eigenlijk toen dus naar boven kwam dat ze de gevoelens had een vrouw te willen zijn en echt al jaren. Maar ik heb ook aangegeven dat het voor mij even als een wave te snel ging. Er veranderde dat jaar in een keer even te veel.. Dat ze vrouw wil zijn en van binnen van karakter al is vond en vind ik geen enkel probleem. Maar ik had in eerste instantie wel zoiets van een operatie HELL NO dat was echt mijn eerste gedachte.

Ik heb haar de vrijheid gegeven die keuze zelf te maken en ook gezegd toen als dat jou enige manier is om gelukkig te zijn dan moet je dat doen maar dan gaan wij verder als vrienden en niet als geliefde. Ze koos er toen voor om het niet te doen. Ik ben er toen meer over gaan lezen en leerde iemand kennen een man FtM noemen jullie dat geloof ik. En wende aan het samenleven met een vrouw. Ik heb er bijna 2 jaar aan moeten wennen en dit jaar 21 maart 2016 heb ik groen licht gegeven dat ze van mij ook instemming kreeg voor het traject en de daarop volgende operatie. Ze huilde van geluk. Nu inmiddels leeft ze zo, werkt ze zo, iedereen heeft positief geageerd en 28 september is de intake bij VU. Ik ben zelf bi seksueel wat het voor mij ook wat makkelijker maakt man of vrouw maakt mij niet uit.

Maar lang verhaal kort de beste tip die ik je mee kan geven is simpel GEEF JE PARTNER DE TIJD ERAAN TE WENNEN echt ik spreek uit ervaring als mijn lieve vrouw me niet die tijd had gegeven dan waren we wss niet meer samen geweest en nu gaat het beter dan ooit tevoren

Liefs en Respect Isla
wat een super mooie blik vanuit de partner. Zo mooi om te lezen. Dank je voor jou kant van het verhaal x
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hoe zeg je het tegen je partner

Bericht door Marijn »

janine2363 schreef: 28 sep 2017, 12:41 Een nieuwe interpretatie van deze song, voor de cis-partner de de ander voor zijn/haar ogen ziet verdwijnen
https://www.youtube.com/watch?v=aU3787NR-do
Oh, die is echt heel mooi. Die andere kijk op dit nummer.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown