Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe nu verder!

Pas ik nou in een hokje of niet?
Colin
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2016, 17:39
Gender: Onzeker

Hoe nu verder!

Bericht door Colin »

Hoi,

Ik heb nu sinds een aantal maanden het gevoel dat ik liever en vrouw wil zijn, maar het komt in golven. Het ene moment verlang ik er erg naar om als vrouw door het leven te gaan, en het andere moment heb ik zoiets van het is goed hoek ik nu ben. Hebben meer mensen dit gevoel? En zo ja hoe ben jij er mee omgegaan?
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Dieuwertje »

Ja, dat in golven herken ik wel. Maar op het moment dat ik het voor mijzelf naging kwam ik er achter dat het toch vooral momenten (tijden) zijn dat ik dacht 'waarom ben ik geen vrouw'. Omgekeerd was er eigenlijk nooit sprake van 'gelukkig ik ben een man'. Ik was (ben) er nu eenmaal niet altijd mee bezig. Er is ook nog een gewoon leven. Zolang ik mij bewust ben van hoe ik rond loop maakt het uit. Ben ik echter hard ergens mee bezig dan is er simpel weg even geen plaats voor hoe ik er bij loop.
En hoe ga je er mee om? Ik heb het jaren weggestopt. Daar word je niet altijd vrolijk van. Keuzes zijn daarin belangrijk. Bij mij was een goed huwelijk reden om er zo min mogelijk mee te doe.
Uiteindelijk zal het voor ieder weer anders zijn. Een psycholoog kan je helpen om een en ander op een rijtje te zetten. Dan kan, als de tijd daar is je aanmelden voor een diagnose traject. (zie het forum voor de opties).
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Ender »

Een goeie vraag die ik hier in het forum eerder voorbij heb zien komen is: in de periode dat je niet in een golf zit, zou het dan erg zijn om een vrouw te zijn?
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Jessy »

Heb je al eens de kans gehad om meerdere dagen fulltime als vrouw te leven, desnoods op vakantie in een vreemde omgeving? Wellicht kom je dan pas erachter hoe je je daarbij voelt, en of je op de mindere momenten gewoon weinig interesse hebt, of ook effectief iets mist dat je als man wel hebt.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Colin
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2016, 17:39
Gender: Onzeker

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Colin »

Ender schreef:Een goeie vraag die ik hier in het forum eerder voorbij heb zien komen is: in de periode dat je niet in een golf zit, zou het dan erg zijn om een vrouw te zijn?
Ik denk niet dat ik het dan erg zou vinden om vrouw te zijn. Alleen misschien is het de weg er naar toe die me nog een keer laat nadenken of waardoor het gevoel minder word
Colin
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2016, 17:39
Gender: Onzeker

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Colin »

Jessy schreef:Heb je al eens de kans gehad om meerdere dagen fulltime als vrouw te leven, desnoods op vakantie in een vreemde omgeving? Wellicht kom je dan pas erachter hoe je je daarbij voelt, en of je op de mindere momenten gewoon weinig interesse hebt, of ook effectief iets mist dat je als man wel hebt.
Nee, heb helaas nog nooit 'fulltime' als vrouw door het leven gekund. Dit omdat ik nog in een vroeg stadium zit, geen van mijn vrienden en familie weet hiervan. Ik wil eerst het gevoel zeker weten voordat ik het hun vertel maar misschien zie ik dat verkeerd!
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Isabelle »

Nee hoor zie je niet verkeerd, ik heb het ook pas iemand verteld toen ik het voor mezelf redelijk zeker wist ;)
Heb maanden op internet gezeten, gelezen en gezocht.
Het kan je als je emotionele steun nodig denkt te hebben, wel erg helpen als iemand het in je omgeving(in real life ) weet natuurlijk.

Ik denk voor de rest dat verschillende mensen, een verschillende aanpak en tempo hebben bij het proces, dus vind die van jouw.
Als je denkt : ik wil eens als vrouw over straat om te kijken hoe het is, doe het.
Wil je eigenlijk iemand hetr graag vertellen, zoek een vertrouweling en doe het.

Ik zou zoiezo veel gaan rondkijken op internet fora zoals deze en anderen. Mensen hun ervaringen lezen en je eigen bespreken.
Daarnaast lekker brainstormen en informatie opzoeken over transitie. Zeker het laatste geeft je ook een idee waar je aan begint, wat er kan gebeuren met je lichaam en geest en dus of je wel echt bereid bent zo iets groots te ondernemen.
Je hoeft niet in transitie nu , je kan ook een andere 'vent' zoeken.
Als je er dan niet uit komt voor je gevoel kan je altijd nog iemand inschakelen die je bij het proces helpt in Real life.

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Nate_0 »

Voor mij was het zo dat op het moment dat ik het min of meer zeker wist voor mezelf, alles best wel snel ging... Mannenkleding kopen, het aan vrienden en daarna de psychiater vertellen, kijken hoe nu verder. Alles versterkt elkaar ook een beetje, om eerlijk te zijn, en er komen een heleboel dingen boven die ik al lang was vergeten e.d.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is wat kleding kopen. Ik merk dat dat mij heel erg heeft geholpen bij het uitvogelen van 'vind ik dit fijn of niet'. Daarmee bedoel ik niet meteen een BH of een jurk, maar iets minder opvallend. Er is genoeg vrouwenkleding die niet zal opvallen als dusdanig als een 'jongen' het draagt.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Dieuwertje »

Nate_0 schreef:Er is genoeg vrouwenkleding die niet zal opvallen als dusdanig als een 'jongen' het draagt.
Als dat werkt dan is dat prima. Maar klinkt toch een beetje als of je er dan dus nog steeds als jongen (man) uitziet. Je (proberen te) presenteren als vrouw gaat net een stap verder. Maar om dat te doen moet je toch flinke drempels over.
Kijk ook eens in het 'contactgroepen & bijeenkomsten' onderdeel van het forum of er iets bij zit voor je. Op vele plekken hoef je niet meteen als het gewenste geslacht op te dagen.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe nu verder!

Bericht door Nate_0 »

Snap ik, Dieuwertje, alleen soms is het niet mogelijk om je te presenteren als het geslacht dat je voelt.

Ik bedoel, voor mij... het dragen van mannenkleding is niet iets waardoor ik er meteen passabel uit zie. Absoluut niet. En ik ben ook niet 'out' tegenover iedereen omdat dat op dit moment niet realistisch is. Toch helpt het dragen van deze kleding gigantisch met mijn dysforie en zekerheid over mijn genderbeleving.

Daarmee bedoel ik dat Colin aangeeft nog jong te zijn en ik weet niet of hij/zij nog bij de ouders thuis woont, maar is dat het geval dan is het toch handig dat de kleding niet meteen opvalt als vrouwenkleding mochten de ouders het vinden :)
meerdere zakken met zaagsel