Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Trans activism

Bericht door Eva »

Voortzetting van een discussie onder Persoonlijke introducties klik hier voor er eerder werd geschreven.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

Thank You... :)
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Yes!!!!
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Ok, eerste aanzet. Ik ben op mijn manier ook een trans activiste, maar houd me niet zo bezig met beleid of ideologie. Mijn kracht ligt eerder bij het feit dat ik lekker kan koken. Wat ik wil is transen (en hun allies) samenbrengen op een plek waar iedereen zich veilig en geaccepteerd kan voelen, informatie kan uitwisselen en ze dan blij te maken met lekkere hapjes en een gezellige stemming. Veilige plekken zijn nodig zodat mensen die net of nog niet uit de kast zijn zichzelf kunnen zijn en ben blij dat ik al verschillende dames en een enkele heer daar naartoe wist te brengen, een eindje op weg te helpen. Ik heb een hekel aan politiek, mijn "politiek" is van persoon tot persoon, één op één.

Ik erger me er soms aan dat transen gebruikt worden voor veel bredere politieke doelen die in de laatste instantie vrij weinig met ons te maken hebben. Veilige ruimtes moeten van mij apolitiek zijn en maakte het meer dan eens mee dat zo'n ruimte door activisten gekaapt werd. Ben ik allergisch voor, zeker als subsidie wegsucken deel uitmaakt van dat activisme
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Trans activism

Bericht door Emma »

Ik heb het ook niet zo op het activisme. Ik vind het dan ook best moeilijk dat de overheid een organisatie als TNN, waar de activisten toch de overhand lijken te hebben, als gesprekspartner ziet. TNN is nu niet bepaald representatief voor de gemiddelde transgender. En daar word ik zelf dan ook weer een beetje activistisch van, maar dan op mijn manier.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

Naomi schreef:Ok, eerste aanzet. Ik ben op mijn manier ook een trans activiste, maar houd me niet zo bezig met beleid of ideologie. Mijn kracht ligt eerder bij het feit dat ik lekker kan koken. Wat ik wil is transen (en hun allies) samenbrengen op een plek waar iedereen zich veilig en geaccepteerd kan voelen, informatie kan uitwisselen en ze dan blij te maken met lekkere hapjes en een gezellige stemming. Veilige plekken zijn nodig zodat mensen die net of nog niet uit de kast zijn zichzelf kunnen zijn en ben blij dat ik al verschillende dames en een enkele heer daar naartoe wist te brengen, een eindje op weg te helpen. Ik heb een hekel aan politiek, mijn "politiek" is van persoon tot persoon, één op één.

Ik erger me er soms aan dat transen gebruikt worden voor veel bredere politieke doelen die in de laatste instantie vrij weinig met ons te maken hebben. Veilige ruimtes moeten van mij apolitiek zijn en maakte het meer dan eens mee dat zo'n ruimte door activisten gekaapt werd. Ben ik allergisch voor, zeker als subsidie wegsucken deel uitmaakt van dat activisme
Hoi Naomi,

Mooi v.b. Naomi. " Activist(e)" kan men idd overal zijn indien gewenst, naar eigen kunnen en mogelijkheden. Ook via één of meerdere veilige forums (Tijdens en na de eventuele gekozen volledige/gedeeltelijke transitie). Met andere woorden : zoveel diversiteit der beroep/kunnen/zijn en mogelijkheden.

Je zijn en je kunnen, open stellen der lotgenoten, vind ik" persoonlijk als activist" veel belangrijker dan : alle ongenoegen der GD van de daken schreeuwen, tot na zijn/haar transitie en dan liever,( naar eventueel eigen persoonlijke vrije keuze, in de massa willen verdwijnen/opgaan ).

Samen sterk, leer van elkaar. Niet alleen wat zijn/haar GD betreft, want ieder mens met GD, is los daarvan, gewoon mens met zijn/haar kunnen en niet kunnen. Met andere woorden : als ik weet dat een lotgenoot, kapper/kapster is, dan rij ik graag een paar Km om/verder. Niet alleen omdat zij/hij een lotgenoot is, maar omdat ik ook liever en graag, als " activist " een lotgenoot een hart onder de riem steek ( naar eigen kunnen of :" persoonlijke politiek" ).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

Politiek en (geestelijke) gezondheidszorg hebben sinds jaar en dag met elkaar te maken en helaas niet altijd in positieve zin. Wat dat betreft hecht ik veel waarde aan alle organisaties die opkomen voor onze belangen, ook al deel ik niet altijd hun ideologieën en zienswijzen...

Maar in plaats van elkaar te gaan bestrijden op politieke kleur cq agenda kunnen we ons beter richten op de inhoudelijke standpunten, mag van iedereen verwacht worden dat ze voor en/of na het afronden van het medisch traject klachtenvrij zijn en zonder noemenswaardige problemen kunnen functioneren in een maatschappij die vaak geen affiniteit heeft met alles wat afwijkt.??
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

Daniéla schreef:Politiek en (geestelijke) gezondheidszorg hebben sinds jaar en dag met elkaar te maken en helaas niet altijd in positieve zin. Wat dat betreft hecht ik veel waarde aan alle organisaties die opkomen voor onze belangen, ook al deel ik niet altijd hun ideologieën en zienswijzen...

Maar in plaats van elkaar te gaan bestrijden op politieke kleur cq agenda kunnen we ons beter richten op de inhoudelijke standpunten, mag van iedereen verwacht worden dat ze voor en/of na het afronden van het medisch traject klachtenvrij zijn en zonder noemenswaardige problemen kunnen functioneren in een maatschappij die vaak geen affiniteit heeft met alles wat afwijkt.??
Klopt Daniéla,

Maar veel lotgenoten, kunnen zich niet eens klachten vrij bewegen, " onder eigen lotgenoten " laat staan in de maatschappij. Ligt het begin punt dan niet,.................

Grtz NIck ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

Inderdaad Nick, zelfs lotgenoten onderling kunnen elkaar naar het leven staan en in die zin zou je inderdaad kunnen zeggen dat het begint bij de mens, tenminste, als je dat bedoelde te zeggen..??
Maar er bestaat ook nog zoiets als groepsdruk en beeldvorming door hogerhand, het tegen elkaar uitspelen van doel- en deelgroepen om het gewenste effect en resultaat te behalen.

Maar goed, dit is allemaal 'politiek geneuzel' in de marge, de vraag was... ;)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Trans activism

Bericht door Isabelle »

Ik vind het fijn als mensen zich inzetten voor onze groep. Als mensen willen vechten voor gelijkheid en acceptatie op het gebied van gender, go ahead.
Toch is inzetten voor deze gelijkheid en acceptatie natuurlijk wat anders dan de groep met gender dysforie representeren in het debat rond overheidsregelementen en medische procedures. Zoals Emma zegt over TNN en wat ik trouwens ook denk over COC die zich af en toe bemoeit met de kwesties rond transgenders, fijn dat ze onze zaak proberen te steunen, maar als ik het vaag mag formuleren, begrip tonen is wel wat anders dan begrijpen of weten hoe het zit. We zijn allemaal anders.
We hebben hier allemaal dan wel een beetje in andere mate last van Gender dysforie en verwerken het op onze eigen manier, maar wat we gemeen hebben is we ervaren wel een diep verlangen om er iets mee te doen of ons er iedergeval over uit te spreken.
Ik vind het dan ook nogal schadelijk, dat wanneer ik hier 0 medici zie die met gender dysforie bezig zijn er toch allerlei beleid en procedures worden geschreven hoe er met ons moet worden omgegaan terwijl uiteindelijk we dat zelf wel het beste kunnen bespreken en besluiten met hen.
Gewoon onze wensen en zorgen bespreken en serieus genomen worden. Dat iemand vertelt dat ze iets voor ons gaan doen in plaats van het bekende in overweging nemen en meenemen in overleg. Kort samengevat : meer inspraak voor mensen die met GD te maken hebben.
Dit behoren mensen die zich voor ons inzetten dan ook uit te dragen. Niet : 'meer aandacht voor het probleem'', wel : 'meer inspraak voor mensen met het probleem'


Ik heb persoonlijk nooit zo'n behoefte gehad om persé met anderen trans personen in real life veel af te spreken en ervaringen uit te wisselen, maar mijn omgeving is dan ook gewoon best accepterend en ik kan ook gewoon mezelf zijn.
De uitspraak van Nick, dat ieder met GD ook gewoon mens is los van zijn GD, dat omarm ik erg en gelukkig mijn directe omgeving ook.
We hebben als mens allemaal problemen en ik voel me als ik naar de wereld kijk niet in de positie om die van mij als zwaar te bestempelen.
Mijn opa zegt altijd, tel je zegeningen niet je gebreken.
Ik denk dan ook dat de focus in wat we uitdragen niet moet liggen bij de problemen die we ervaren en hoe zwaar we het hebben, maar bij wat we willen bereiken en dat we ook gewoon normale mensen zijn.
Ik stap dan ook bijvoorbeeld liever een Marokkaanse kapperzaak hier in Amsterdam West binnen dan dat ik omrij ergens naar een zaak waar meer acceptatie is. Je laat jezelf dan zien, kan een praatje maken(je bent immers gewoon klant) en men vraagt vanzelf je verhaal en wat je nou uiteindelijk wil.
Natuurlijk is het in het zo dat men je raar aankijkt of een beetje nors reageert op wat je zegt bij dat plekken waar ze zoiets niet gewend zijn (he welcome to trans life) maar ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen ons horen en zien en ook op een normale manier spreken.
Ik denk dan een beetje aan dingen zoals hoe buitenlanders bekeken worden in sommige kleine dorpen versus in de grote steden. Je moet er mee te maken hebben en er af en toe mee praten om een mening te mogen en kunnen vormen en acceptatie of in iedergeval tolerantie te creeëren.
Iedereen kan praten over zijn baan, hoe het gaat in de wereld, het weer of de politiek.
Ik vind het verdwijnen en omgaan met de massa best belangrijk. Hoe meer we zijn in die massa,hoe meer we respect en tolerantie we krijgen van die massa.
De opmerking die ik bijvoorbeeld graag hoor is die van een aantal buitenlandse mensen uit mijn buurt waar ik mee praat omdat ik ze ken van vroeger. Voordat ik me vrouwelijker presenteerde was het al zo dat wanneer een buitenlandse vriend die ze kenden tijdens een gesprek ons passeerde en er werd gevraagd: Wie is dat ? Dat er een antwoord kwam als : 'Zo'n Hollander die ik ken uit de buurt, hii is rustig'.
Het zelfde heb ik nu. Als mensen mijn karakter kennen van vroeger en met me praten zullen ze ook naar anderen verdedigen wie ik ben en daarmee zien mensen ook dat er meer is dan hoe je er uit ziet of wat je etnische achtergrond is. Het maakt me dan niet uit dat ik Hollander of Trans wordt genoemd door hen, we zijn nou eenmaal niet gelijk. Stappen richting gelijkwaardig zetten in hun ogen vind ik veel belangrijker.
Dat is een beetje mijn activisme. Gewoon me ding doen en situaties opzoeken die mensen soms misschien wat ongemakkelijk maken.
Laten zien dat ik zelfverzekerd ben en dat hoe ik eruit zie geen bal hoort uit te maken voor hen.

Ik vind ideologie juist weer heel belangrijk. Die van niet-transen, maar ook de transen zelf.
Omdat je vaak jezelf ziet in een weerspiegeling van een beeld dat de samenleving van je heeft en andersom. Ik geloof erin dat een beeld dat de samenleving heeft een grote invloed kan uitoefenen op (vooral jongere) transen en hun proces en dat de terugkoppeling van zelfvertrouwen en de eigenwaarde die we hebben en uitstralen ook weer grote invloed kan uitoefenen op hoe men ons ziet.

groetjes,
Isabelle
Plaats reactie