Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef:Het effect is te klein. De meeste mensen die ik ken zeggen "misschien dat x liever als jongetje/meisje was geboren" maar dat is ook de volledige extent van het weten van transgender mensen. Daarnaast zijn die programma's denk ik te veel gefocust op het transgender zijn, waardoor je een hele gelimiteerde groep mensen uitnodigt te kijken. Het zou effectiever zijn om een (hoofd)persoon in een soap als GTST of weet ik veel wat openlijk transgender te laten zijn, en dan gespeeld door een acteur/actrice die ook daadwerkelijk zelf transgender is. Iets wat veel mensen bereikt, in ieder geval, zonder dat ze het zelf daadwerkelijk moeten "opzoeken".
Ik denk zelf ook dat zichtbaarheid in populaire programmas goed is, maar aan de andere kant blijft zo iemand dan wel de eeuwige transpersoon terwijl hij of zij in hetzelfde programma gewoon man of vrouw zou kunnen zijn.
Dus in hoeverre is het voor- of nadeling om het trans zijn in de verhaallijn mee te pakken?
Overigens heeft er ooit in de serie "Vrouwenvleugel" (begin jaren 90 denk ik) een transvrouw gezeten. Het feit dat deze bv haar adamsappel verborg en ook "erg" vond was geloof ik het enige dat er naar voren kwam. Maar het was voor iedereen van meet af aan duidelijk dat ze transvrouw was.
In Orange is the new Black heb je natuurlijk Laverne Cox die een transvrouw speelt en ook daar wordt het goed neergezet met de nodige oordelen vanuit de groep die het niet begrijpt.
Maar dan wel weer beide series over een gevangenis.....

Maar moet het eigenlijk over de transproblematiek gaan (in TV series in dit geval) om acceptatie te krijgen? Ik denk dat als iemand een beetje anders eruit ziet als het schoonheidsideaal gewoon zichtbaar moet zijn, maar voor mij hoeft niet de transproblematiek in elke storylijn erbij, hoewel ik daar ook niet tegen ben ofzo.
Misschien moeten gewoon diverse series transmensen introduceren om meer mogelijkheden te geven.
Overigens vind ik ook dat er plek is voor presentatoren die transgender zijn.
Vraag is of ze er in Nederland zijn.
Isabelle schreef:Meer Voorlichting op scholen zou wel fijn zijn.
Heb er in mijn middelbare schooltijd niks over meegekregen op school.
Hoewel het natuurlijk wel veel moeilijker is uit te leggen dan homoseksualiteit aangezien het willen zijn van/ voelen als het andere geslacht nogal een breinkraker is. Veel meer dan : die valt op mannen en die valt op vrouwen of allebei.
Zolang we nog zo'n groot pakket aan eigenschappen en gevoelens associëren met man/vrouw zijn is het niet echt uit te leggen aan de jongeren/kleintjes denk ik.
Kleintjes zijn op zich niet zo´n probleem, die kun je gewoon een heel basaal iets bij brengen. Wat jongeren betreft, heb je wel eens gezien hoe het gaat bij COC voorlichting over homo´s? Dat haalde ik bewust aan omdat dat gaat via actieve discussie. Waar denken ze het eerst aan als ze het woord horen? Zou je het accepteren als je eigen kind zo is etc. Ik heb ooit een programma er over gezien en dacht "ja! zoiets werkt!" want ze moeten nadenken en beargumenteren. Ze hoeven niet alleen maar wezenloos iets aan te horen want dat gaat toch het ene oor in en het andere uit bij mensen die het maar stom vinden.
Opvallend was trouwens ook dat de scociale controle werkt. Als er een uit de bocht vloog werd die daar door klasgenoten wel degelijk op aangesproken. En dát is ook belangrijk, want dat gebeurt dan hopelijk ook als een wil gaan pesten.
Dus ik denk dat als er een groep transgenders bereid is om zoiets te doen dat het best iets zou kunnen helpen.
Ik denk sowieso dat het vele moeilijker voor ze wordt om hard te oordelen of zelfs agressief te worden naar transpersonen als ze echt kennis gemaakt hebben met een aantal.

Isabelle schreef: Heel basaal zeggen: sommigen jongens willen meisjes zijn(en andersom), roept veel waarom vragen op bij mensen,
Sorry dat ik je tekort doe door alleen even dit zinnetje te pakken, maar dit zinnetje is volgens mij het hele probleem.
Mensen zien nog steeds dat een jongen een meisje wil zijn of een man en vrouw, of andersom.
En dat begrijpen ze niet. Maar ik vind dat zelf ook altijd een slechte insteek.
Maar waar het om gaat is dat je JEZELF wilt zijn. Dat je uiterlijke kenmerken niet kloppen met wie je bent. Gelukkig heeft men het tegenwoordig meer over de GD die meestal gepaard gaat met trans zijn en ik denk dat men daar wél wat mee kan. Je kunt dan namelijk dingen gebruiken als "stel een extra been groeit uit je schouder, zou je die er dan ook niet af willen laten halen? Of je vagina zit op je voorhoofd. Om maar wat te noemen. Dat je iets wilt rechtzetten dat niet klopt, wat feitelijk zo is, gaat er makkelijker in dan dat je voor hun idee soort van plots ook nog, van geslacht wilt veranderen.
Maar goed, je kunt het ook niet doen alsof elke transgender last van GD heeft want dat is niet zo, en het is ook niet bij iedereen in dezelfde mate.
Het blijft gewoon lastig om het uit te leggen, dus ook om het te begrijpen.


Wat dat betreft vind ik de titel Van "hij IS een zij" wel goed gekozen. Het gaat niet om iets willen zijn. Je bent het.
Jer158 schreef:Ik heb zelf voor het eerst (serieus) over transgenders gehoord door een aflevering van Je zal het maar hebben. In die zin denk ik dat Hij is een zij met name echt wel bij mensen voor herkenning kan zorgen. Wel vind ik dat de focus toch ook erg op de operaties enzo ligt, als een soort cure-it-all. Een programma over genderdysforie zou m.i. meer de essentie van transgender zijn overbrengen, maar heeft natuurlijk niet dezelfde sensatie.
Dat de operaties in Hij is een zijn voorkomen (ik vind niet dat daar de focus ligt, eerlijk gezegd kan ik me er maar 1 herinneren) vind ik wel okee omdat het toch vaak wel een wens is om je lichaam aangepast te zien en ik vind het onterecht als je dat weg zou laten. Verder geeft het natuurlijk meteen een draad door zo´n progamma omdat het in stukken gehakt wordt als er een "begin en eind" aan transitie zit voor mensen die helemaal geen idee hebben.
Het feit dat je nu diverse mensen volgt van verschillende leeftijden en in verschillende stadia vind ik juist de plus.

Wat is volgens jou de essentie van het transgender zijn dat ze in beeld zouden moeten brengen en hoe dan? Is dat dan niet meer iets voor een talkshow of lange docu?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

@Simao, ik bedoel juist dat het wordt aangegeven dat iemand transgender is (bijv. door jeugdfoto's van die persoon als het oude geslacht), dat het duidelijk is, maar dat het niet om de transgender problematiek gaat. Dan is de transpersoon zichtbaar als PERSOON, maar is er wel erkenning voor het transgender zijn.

Ik ken inderdaad Orange Is The New Black en Laverne Cox, maar ik weet ook dat veel mensen niets aan de serie vinden. Plus, veel van haar problematiek in de gevangenis gaat inderdaad over haar als trans zijnde en het lijkt me dat de gesprekken over dat ze wellicht beter op haar plaats is in een mannengevangenis nogal triggerend kan zijn. Haar trans zijn is bovendien ook nog eens de reden dat ze is begonnen met stelen om alles te kunnen bekostigen--niet echt toepasselijk op de gemiddelde transgender persoon en zeker niet in een land als Nederland.

(Maar goed, wat dat betreft--er zijn te weinig ontspannende films met LGBT karakters. Verreweg de meeste draaien specifiek om het LGBT zijn--acceptatie van gevoelens e.d., of zijn waargebeurde verhalen die ofwel moord ofwel HIV bevatten).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

Simão schreef:
Jer158 schreef:Ik heb zelf voor het eerst (serieus) over transgenders gehoord door een aflevering van Je zal het maar hebben. In die zin denk ik dat Hij is een zij met name echt wel bij mensen voor herkenning kan zorgen. Wel vind ik dat de focus toch ook erg op de operaties enzo ligt, als een soort cure-it-all. Een programma over genderdysforie zou m.i. meer de essentie van transgender zijn overbrengen, maar heeft natuurlijk niet dezelfde sensatie.
Dat de operaties in Hij is een zijn voorkomen (ik vind niet dat daar de focus ligt, eerlijk gezegd kan ik me er maar 1 herinneren) vind ik wel okee omdat het toch vaak wel een wens is om je lichaam aangepast te zien en ik vind het onterecht als je dat weg zou laten. Verder geeft het natuurlijk meteen een draad door zo´n progamma omdat het in stukken gehakt wordt als er een "begin en eind" aan transitie zit voor mensen die helemaal geen idee hebben.
Het feit dat je nu diverse mensen volgt van verschillende leeftijden en in verschillende stadia vind ik juist de plus.

Wat is volgens jou de essentie van het transgender zijn dat ze in beeld zouden moeten brengen en hoe dan? Is dat dan niet meer iets voor een talkshow of lange docu?
Ik snap dat het persoonlijk is, maar ik vind dat de focus bij Hij is een zij relatief veel ligt op de operaties, meer dan op de hormonen die m.i. een prominentere rol zouden moeten innemen. Ik begrijp het wel, je moet mensen over een langere tijd volgen om de resultaten van hormonen in beeld te brengen. Je kon bijv. bij Bo en Martin het verschil zien met het vorige seizoen, maar als ze daar al flashbacks van hebben laten zien zijn die bij mij i.i.g. niet blijven hangen. Een boel leken die ik spreek denken nog steeds dat de operaties de enige ingrepen zijn.

Hij is een zij heeft een heel positieve insteek. Je ziet een aantal transgenders die vrij gelukkig lijken met zichzelf, en grotendeels alleen in woorden vertellen over een periode waarin dat misschien niet zo was. Nu is transgenders neerzetten als een zooitje depressieve zieltjes een ander uiterste, maar ik denk dat de wens om "als het andere geslacht te leven" voor leken minder uit de lucht zou komen vallen als de dysforie en pijn pre-HRT en pre-op duidelijker in beeld zou worden gebracht. "Mensen zoals jij en ik" [voor de kijker] zitten namelijk niet zo met zichzelf in de knoop dat er geen andere optie is dan in transitie te gaan.

Ik chargeer, natuurlijk. Overall doet Hij is een zij een boel goed, en ik ben blij dat het er is.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

@ LGBT-representatie: De TV-serie The Fosters zou echt naar Nederland moeten komen. Gaat over een lesbisch "interracial" couple met een bunch biologische, adoptie- en pleegkinderen. Zitten ook andere karakters in die homo zijn, en twee secundaire karakters die trans zijn en ook gespeeld worden door transmannen. De serie doet een hoop aan het normaliseren van LGBT-zijn!
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Nate_0, dank je voor die toelichting, dat zitten we toch aan hetzelfde te denken.

Wat apart Jer158, want ik weet uit twee seizoenen maar van 1 operatie te herinneren. Iemand die een penis kreeg.
Dus het gaat denk ik om waar je op let, of bij leken, wat de meeste indruk maakt.

Ik weet niet of bij het hormonen verhaal voor en na heel belangrijk is, het lijkt mij meer dat je laat zien dat je naar "passable" gaat of dat bent geworden dankzij hormonen?

En ik kan me wel herinneren dat er ook verhalen waren van zelfmoordgedachtes, onzekerheden en relatieperikelen dus het is niet zo dat ze dat emotionele deel weglieten.
Maar ik denk wel dat ze bewust "licht" blijven.

Ik geloof trouwens ,net als jij, dat het zin heeft om meer over GD in beeld te brengen, en daar veel meer nadruk op te leggen in het algemeen als het over transgenders gaat. vVoral ook om van het heersende idee af te komen dat iemand plots een meisje of jongen wil zijn.

The Fosters lijkt me een prima serie. Kijk je die nu op de computer?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

Blijkt maar weer dat andere dingen bij mensen bijblijven. Ik ben blij om te horen dat jij het anders ervaren hebt, Simão. Het komt misschien ook doordat ik enerzijds op het moment meer uitkijk naar de hormonen dan de operaties, en anderszijds zou willen dat de mensen in mijn omgeving wisten van de effecten en het bestaan van HRT. En ik heb zelf ook pas van HRT gehoord toen ik op YouTube filmpjes ging zoeken. De jaren daarvoor had ik nooit het idee dat ik enigszins op een man zou kunnen lijken en dat het dus niet de moeite waard was om in transitie te gaan. Had ik eerder van het bestaan van HRT, had ik mogelijk veel jonger als in transitie gegaan.

Ik heb The Fosters inderdaad op de computer gekeken. Er is inmiddels al 3,5 seizoen uit.
Hung her from the branches of a mango tree
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Minne »

Over transgenders in tvseries gesproken, in de Netflix serie Sense8 zit een transvrouw character die ook gespeeld word door een actrice die zelf transvrouw is, en haar transzijn komt wel op in het verhaal(met name als ze over haar verleden verteld of tijdens interacties met mensen die haar voor haar transitie kenden)maar het gaat niet over haar transzijn, het hele verhaal gaat over heel iets anders. Ze is gewoon trans, net zoals andere characters gewoon homo zijn of andere dingen in hun leven hebben, het trans zijn is eigenlijk..geen issue, het is iets in de achtergrond, gewoon een van de onderdelen van haar verhaal. Ik vond het wel een verfrissende manier van een trans character neer zetten, zoiets zou ik wel vaker willen zien. We zijn meer dan transgender, transgender is niet onze identiteit. Het zou acceptatie bevorderen denk ik als dat beeld vaker getoond zou worden, dat transgenders ook maar gewoon mensen zijn.
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Ender »

Jer158 schreef:@ LGBT-representatie: De TV-serie The Fosters zou echt naar Nederland moeten komen. Gaat over een lesbisch "interracial" couple met een bunch biologische, adoptie- en pleegkinderen. Zitten ook andere karakters in die homo zijn, en twee secundaire karakters die trans zijn en ook gespeeld worden door transmannen. De serie doet een hoop aan het normaliseren van LGBT-zijn!
De series Transparent ook gezien? Gaat in eerste instantie om een (oudere) man die zichzelf wil worden, vrouw. En komt daarbij dat zijn hele gezin eigenlijk wat afwijkends heeft van de norm, maar wel realistisch overkomt.
The Fosters klinkt ook interessant, denk dat ik die ook maar eens moet opzoeken.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

Ben ik met je eens, Minne. Het zou alleen fijn zijn als niet alleen de Engelstalige Netflix originals met het idee van trans karakters die door trans personen zelf worden gespeeld zou komen (OITNB, Sense8) maar ook "gewone" Nederlandse televisie. (En meer transgender mannen, please :D)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

Ender schreef:
Jer158 schreef:@ LGBT-representatie: De TV-serie The Fosters zou echt naar Nederland moeten komen. Gaat over een lesbisch "interracial" couple met een bunch biologische, adoptie- en pleegkinderen. Zitten ook andere karakters in die homo zijn, en twee secundaire karakters die trans zijn en ook gespeeld worden door transmannen. De serie doet een hoop aan het normaliseren van LGBT-zijn!
De series Transparent ook gezien? Gaat in eerste instantie om een (oudere) man die zichzelf wil worden, vrouw. En komt daarbij dat zijn hele gezin eigenlijk wat afwijkends heeft van de norm, maar wel realistisch overkomt.
The Fosters klinkt ook interessant, denk dat ik die ook maar eens moet opzoeken.
Ja, de eerste paar afleveringen. Ook leuk idd!
Hung her from the branches of a mango tree