Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

Nee hoor Fenka, wat mij betreft niet, case closed... ;)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Een en ander wat ik gezegd heb over bronnen staat niet haaks op elkaar als je goed leest wat er staat. Er staat nl dat de mening van een ander raar over kan komen als je zelf met je ervaring een heel andere mening hebt gevormd. Dan wil je dus weten hoe dat komt. Dus vraag je om argumenten en dat is soms de vraag om een bron.
Andersom heb je gewoon een eigen mening al gevormd. Iedereen zou zijn eigen argumenten ook kunnen onderbouwen met bronnen, maar meestal wordt er gewacht tot er om gevraagd wordt. Want soms heeft iedereen ongeveer de zelfde ervaringen of kan men er met logica ook wel uitkomen.
Een bron kan helpen de ander te vertrouwen, want vreemden op hun woord vertrouwen, zeker als je zelf andere ervaringen hebt, is soms moeilijk. Je weet ook niet zeker of ze wel echt gelijk hebben. Een ander kan wel weer wat anders zeggen...

Moet het even beeldend? Je hebt zelf altijd gedacht dat koeien altijd gevlekt waren. Je hebt nooit andere gezien. Miep beweert plots dat er bruine koeien bestaan. Dan wil je toch wel graag weten of dat wel kan en zul je waarschijnlijk een foto of bron over rassen willen zien waaruit dan blijkt dat het inderdaad zo is.
Andersom heeft Miep die bruine koe gewoon gezien al of niet in het echt, en is het voor haar logish dat ze bestaan en ze vraagt zich af waarom ze dat zou moeten onderbouwen. Maar ze kán dit doen met bronnen als ze de ander tegemoed wil komen.

Ik zie dus echt niet hoe een bron vragen in een discussie ongepast is.

Je kunt niet simpelweg stellen "Nick (of wie dan ook) moet niet om bronnen vragen" . Waarom zou hij of een ander daar niet om mogen vragen?
Je kunt ook gewoon ingaan op zo´n verzoek met:"Ik heb geen zin om bronnen te geven" of "ik ga in dit geval uit van eigen ervaring" of "ik denk dat het voor zich spreekt" of nog honderd en een mogelijkheden om het verzoek af te wijzen. Zoals je " ik pik her en der dingen op en mix dat met ervaringen, net als iedereen en kan echt niet onthouden waar ik een bepaalde mening vandaan heb of hoe die gevormd is".
Als jij voelt dat er om een bron gevraagd wordt om je mening aan de kant te vegen, dan geef je zelf die emotie en betekenis eraan.

Het maakt niet uit of degene die om een bron vraagt al of niet zelf bronnen geeft. Daar kan een ander ook gewoon om vragen en dat kan hij of zij ook gewoon weigeren, of er een gaan zoeken voor je.

En niet om het een of ander, soms worden dingen ook daadwerkelijk ontkracht door tegenargumenten al of niet ondersteund door bronnen. Of nog een andere kant wordt belicht. Daar is niks mis mee.

Je had Nick gewoon een privé bericht kunnen sturen met de mededeling dat je het vervelend vind dat er steeds om bronnen gevraagd wordt, ipv dat je het hier openbaar maakt alsof bronnen vragen op zich slecht is en de draad te laten de-railen (waar ik nu zelf ook aan meewerk, excuus daarvoor).

Ik ga er zelf gewoon vanuit dat iedereen gelijk heeft wat betreft eigen ervaringen en dat we van elkaar kunnen leren door elkaars ervaringen serieus te nemen. Conclusies kunnen we het beste trekken door een mix van heel veel ervaringen te maken aangevuld met bestaande onderzoekresultaten etc, de gewraakte bronnen... ;)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Om maar even op activisme terug te komen zou het wat zijn als het COC (of een andere instelling of particuleiren) op lagere en middelbare scholen ook voorlichting gaven over GD zoals ze dat ook doen over homoseksualiteit? Dus via actieve dscussie en niet met een praatje van zo is het?

Hoe zit het met voorlichting in Nederland en België op dit moment? Gaat dat alleen via de sites die je dus zelf op moet zoeken of zijn er posters in gebouwen etc?

Hoe groot denken jullie dat het bereik en effect is van de TV programmas als "Love me gender" en "Hji is een zij?"
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

Het effect is te klein. De meeste mensen die ik ken zeggen "misschien dat x liever als jongetje/meisje was geboren" maar dat is ook de volledige extent van het weten van transgender mensen. Daarnaast zijn die programma's denk ik te veel gefocust op het transgender zijn, waardoor je een hele gelimiteerde groep mensen uitnodigt te kijken. Het zou effectiever zijn om een (hoofd)persoon in een soap als GTST of weet ik veel wat openlijk transgender te laten zijn, en dan gespeeld door een acteur/actrice die ook daadwerkelijk zelf transgender is. Iets wat veel mensen bereikt, in ieder geval, zonder dat ze het zelf daadwerkelijk moeten "opzoeken".

Daarnaast... Ik deed een tijdje terug de HBO opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, en daar werd nauwelijks over homoseksualiteit gesproken--laat staan wat je moet doen als een cliënt transgender is. Pedofilie is wel uitgebreid behandeld, trouwens, want dat is interessant ofzo (niet dat het werd geaccepteerd; het grootste deel van de klas wilde NIET iemand met pedofiele gevoelens behandelen). De mensen daar waren volgens mij nog meer kortzichtig dan een 'random' greep mensen die op straat lopen, door constant aan te nemen dat wat zij menen de waarheid is, ook over diagnoses waar ze niets van af weten. (Voorbeeld: Iemand wordt kwaad vanwege een trigger bij borderline persoonlijkheidsstoornis--de reactie was "Maar als je je normaal weet te beheersen dan moet je dat ook kunnen als je niet goed in je vel zit."). Ik wil niet weten hoe zij denken over transgenders.
meerdere zakken met zaagsel
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Trans activism

Bericht door Isabelle »

Meer Voorlichting op scholen zou wel fijn zijn.
Heb er in mijn middelbare schooltijd niks over meegekregen op school.
Hoewel het natuurlijk wel veel moeilijker is uit te leggen dan homoseksualiteit aangezien het willen zijn van/ voelen als het andere geslacht nogal een breinkraker is. Veel meer dan : die valt op mannen en die valt op vrouwen of allebei.
Zolang we nog zo'n groot pakket aan eigenschappen en gevoelens associëren met man/vrouw zijn is het niet echt uit te leggen aan de jongeren/kleintjes denk ik.

De programma's 'Love me gender' en 'hij is een zij' worden volgens mij best veel gekeken en helpen dus ook wel bij het laten zien dat er transgenders bestaan in de wereld. Toch is het zo dat deze programma's ook weer een bepaalde stereotype beeld afgeven van wat transgender zijn inhoud > Door bepaalde verhalen te laten zien worden deze verhalen het beeld van transgenders en laten hiermee niet de grote diversiteit zien die er is.
Veel krijgen mensen het: van broeken naar rokjes idee om het simpel te zeggen.
Nu is het zo dat ik dan weer helemaal gek ben op het dragen van jurkjes en rokjes :P, maar qua veel karakter eigenschappen is het dan weer minder te merken.
Hier dus weer de terugkoppeling naar wat man/vrouw inhoud voor mensen.
Mensen doen erg veel aannames als ze iets geleerd is, wat je ook gaat hebben als je met de gemiddelde mens over ziektes gaat praten bijvoorbeeld.

Heel basaal zeggen: sommigen jongens willen meisjes zijn(en andersom), roept veel waarom vragen op bij mensen, terwijl sommige jongens vallen op jongens blind geaccepteerd kan worden. Bij homoseksualiteit is het verklaren dat je dat zo voelt genoeg terwijl bij transgenders men vaak vraagt naar een uitleg en beroep op het gevoel niet genoeg is.
Je ziet het met medici. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat een check of het gevoel echt is, rechtvaardig is. Aan de andere kant is deze check eigenlijk pure onzin als je kijkt waar dan naar gecheckt moet worden. Je moet dan een diep gevoel van binnen gaan meten aan wereldlijke zaken binnen de maatschappij. De vragen worden al snel :hield je in je kindertijd van Jongens/meisjeskleren dragen, Ging je veel met jongens/meisjes om.

Het is zeker zo dat vragen zoals dit vaak bijdragen doordat ieder mens een bepaalde identificatie zoekt met een groep waar deze denkt bij te behoren, maar wat nou als je een lesbisch meisje bent dat houd van jongensachtig kleden(wat lesbienes wel vaker hebben) en omgaan met jongen, in je jongens lichaam ? Dan wordt het opeens weer tricky. Als we toch uitgaan van een bepaalde bouwfout bij je ontwikkeling als mens bij transgender zijn, dan is het hypocriet om aan de hand van een begrip van jongen/meisje een test te doen of het gevoel wel echt is denk ik.
Zeker met mensen die Genderfluid, Non binair, third gender, enzovoort zijn, maar toch liever verder willen als het andere geslacht wordt het moeilijk. Dan moet je heel ver wegblijven van het VU met zijn rood licht.

Dus het effect van onderwijs en programma's is bewustwording van het bestaan en lijden, maar tegelijkertijd wordt het beeld van 'de transgender' neergezet alsof er bijna geen variatie mogelijk is, iedereen graag het idee van wat de maatschappij als meisje/jongen ziet nastreeft.
De diversiteit in de mens die dus ook trangenders omvat wordt niet genoeg meegenomen waardoor de een misschien als trans-vrouw/man meer als rechtvaardige trans wordt gezien dan de ander.

Misschien is de opkomst van trans mensen in de media wel het perfecte moment om deze diversiteit in mannen/vrouwen te promoten.
Misschien ook niet omdat het onderwerp nog best taboe is wereldwijd gezien en we beter onze zegeningen kunnen tellen en niet te veel tumult moeten maken.

Isabelle
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Amy »

Simão schreef:Okee, ik had het niet eerder hardop uitgesproken gezien door anderen, maar ik kijk dan ook niet naar crime scene docu´s ofzo. Ik gebruik logica en dan kom je er ook wel op uit. Met name dus omdat het zo op homofobie lijkt.
Heel triest en nogmaals, ik zou niet weten wat je er tegen kunt doen. Het is gewoon erg dat er zulke mannen zijn.

Ik heb hele kleine stukjes meegekregen van Maxim Hartman die zich hard maakt voor "de echte man" maar daar wordt ik echt niet goed van. Laat er alsjeblieft minder "echte mannen" komen en meer "mietjes". Ik denk dat de wereld daar beter van wordt.
Hoewel er dan ook weer beweerd wordt dat vrouwen op zich "een echte man" willen.
Maar wat ik eerder geloof is dat ze gewoon een rots in de branding willen en wellicht uiterlijk een leuke stoere vent. Maar niet persee eentje die geen emoties toont en stijf staat van ingehouden agressie ofzo.
Is het niet gewoon onzekerheid dat er voor zorgt dat ze zo fel reageren? Ze zijn bang dat hun mannelijkheid aangetast wordt omdat ze al het idee hebben dat die wankelt of zo? Zo komt het op mij over in ieder geval.

Ik val ook op mannen maar voor mij zijn die types juist helemaal niet aantrekkelijk en die zie ik juist als "mietjes". (Trans)vrouwen in elkaar slaan dat doen fatsoenlijke mannen toch niet?
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Simão schreef:Een en ander wat ik gezegd heb over bronnen staat niet haaks op elkaar
Je geeft zelf eerder aan dat een mening vaak vanuit meerdere bronnen en ervaringen gevormd is, waarbij vaak niet meer aan te wijzen is wat waar vandaan komt. Dat staat haaks op je stelling dat een bron soms gewenst is
Je kunt niet simpelweg stellen "Nick (of wie dan ook) moet niet om bronnen vragen" . Waarom zou hij of een ander daar niet om mogen vragen?
En dan komt iemand met een onderzoek o.i.d. als onderbouwing/bron en dan is het ineens een mening waar verder geen aandacht meer aan wordt besteedt.
Als jij voelt dat er om een bron gevraagd wordt om je mening aan de kant te vegen, dan geef je zelf die emotie en betekenis eraan.
Als er vervolgens helemaal niets met de gegeven informatie en bronnen gedaan wordt dan ga ik me wel vragen stellen.
Ik ga er zelf gewoon vanuit dat iedereen gelijk heeft wat betreft eigen ervaringen en dat we van elkaar kunnen leren door elkaars ervaringen serieus te nemen.
En daar schortte het nu juist aan, er werd helemaal niet ingegaan op wat er was geschreven, het werd volledig aan de kant geschoven.
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Amy schreef:Is het niet gewoon onzekerheid dat er voor zorgt dat ze zo fel reageren? Ze zijn bang dat hun mannelijkheid aangetast wordt omdat ze al het idee hebben dat die wankelt of zo? Zo komt het op mij over in ieder geval.
Misschien. Mensen willen duidelijkheid, begrijpen hoe de wereld om hun heen in elkaar zit, en begrijpen hoe ze zelf in elkaar steken, daarmee krijgen ze grip op de wereld, en op hun angsten. Dat hele TG gebeuren gooit nogal wat zekerheden overhoop, en daarmee hun grip op hun wereld, en hun leven. Zoiets. :?
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

@Isabelle, ik ben het met je eens dat zo'n simpele stelling te moeilijk uit te leggen is aan volwassenen. Maar kinderen, hoe jonger hoe beter omdat ze op dat moment nog niet gelimiteerd zijn aan de gedragsnormen, zouden gender denk ik beter snappen... Dat sommige kindjes met een plassertje liever een piemeltje zouden hebben, etc. en dat sommige jongetjes gewoon liever met poppen spelen en soms jurkjes willen dragen maar nog wel jongetjes zijn.

(Kinderen accepteren alles wat ze verteld wordt heel onbevangen, en vaak veel beter dan de ouders denken, zolang je het kort, duidelijk en eerlijk uitlegt. De dood bijvoorbeeld, of zelfs seks--in Zweden is het heel normaal om heel jonge kinderen heel simpel te vertellen hoe een broertje/zusje verwekt is).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

Ik heb zelf voor het eerst (serieus) over transgenders gehoord door een aflevering van Je zal het maar hebben. In die zin denk ik dat Hij is een zij met name echt wel bij mensen voor herkenning kan zorgen. Wel vind ik dat de focus toch ook erg op de operaties enzo ligt, als een soort cure-it-all. Een programma over genderdysforie zou m.i. meer de essentie van transgender zijn overbrengen, maar heeft natuurlijk niet dezelfde sensatie.
Hung her from the branches of a mango tree