Plannen om toch een stap te zetten..

Pas ik nou in een hokje of niet?
Mystery92
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2016, 07:50
Gender: Onzeker

Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Mystery92 »

Heey iedereen,

Ik ben een 23 jarige jongen (aankomend zaterdag alweer 24 pff) die erg twijfelt over ze identiteit. Ik verlang me er soms naar om een vrouw te worden en ik loop met deze gedachtes al zeker 3 jaar mee rond. De rede dat ik nooit stappen heb gezet is omdat ik toen destijds ook niet zelf wist wat ik wil of ben. Het is ook zo dat ik soms ook momenten heb dat ik prima vind als een kerel, maar dan kan het soms erg omslaan en wil ik graag een vrouw zijn. Ook is het zo dat ik niet onprettig voel met me mannenlijf, maar dat ik wel soms die drang heb dat ik liever een vrouw was.

Het voelt als een grote worsteling voor mij en ik voel me er ook erg alleen voor.. Soms heb ik ook gedachtes als weglopen maar dan denk je: Waar moet ik heen? En ben ik wel veilig? En hoe gaat me toekomst eruit zien? Ik heb op me 19e psychoses gekregen en daarna leed ik jaren aan depressie en angststoornissen. Inmiddels voel ik me wel stabieler, maar ik ga nog regelmatig naar me psycholoog om het erover te hebben. Ook heb ik het verteld over de situatie en is van mening dat ik er echt moet onderzoeken wat ik wil, anders lijkt het dat ik in een cirkel terecht komt. Het voelt dus voor mij soms alsof ik mezelf niet wil accepteren en dit is 1 van de grootste reden: Me omgeving en dat ik uit een moslim cultuur vandaan kom..

Ik weet simpelweg gewoon niet hoe ik ermee moet omgaan als ik dit tegen mijn eigen familie het ga zeggen. Ze zullen het niet bevatten en de confrontatie is simpelweg veels te eng. Vandaar ook dat ik aan weglopen dacht en gewoon vluchten en genieten van de vrijheid.

Maar voor vandaag heb ik me toch besloten om op ze minst aan te melden voor een intakegesprek. Ik wil namelijk weten waar ik mij meer thuis in voel en wat het beste voor mij is.

Alleen heb ik 1 vraag en dat is: Hoe kan ik mij aanmelden? En moet dat via een doorverwijzing van de huisarts of? In andere woorden moet de huisarts ervan weten over de situatie? Graag wil ik namelijk deze stappen graag zetten aangezien de intakegesprek al vreselijk lang kan duren..

Alvast bedankt iedereen...

Mystery92
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Fiona »

Ja, dat moet inderdaad via jouw huisarts. Je vraagt aan hem gewoon een doorverwijzing naar het Genderteam van het VUmc of UMCG. Veel succes en welkom hier. Je kunt ook veel informatie vinden op http://www.transvisie.nl
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Nate_0 »

Het is inderdaad via de huisarts aanmelden bij het genderteam.

Maar als je nog niet zeker weet wat je wel/niet wilt, en omdat je nog erg lijkt te twijfelen, kun je bij je psycholoog ook vragen naar een doorverwijzing bij een seksuoloog. Daar heeft mijn psychiater me in eerste instantie ook heen gestuurd, alleen bleek het bij mij al zo duidelijk voor mezelf te zijn dat het genderteam een betere plaats is. Maar goed, de meeste seksuologen hebben regelmatig clienten met genderdysforie en weten hoe ze jou kunnen helpen bij het wat duidelijker krijgen van wat je nodig hebt op dat gebied. Dan moet je het natuurlijk wel eerst aan je psycholoog vertellen...

Bij een seksuoloog kun je hoogstwaarschijnlijk eerder terecht dan bij het intakegesprek voor het genderteam--en daar komt nog bij dat als jij besluit nu het traject niet in te gaan bij het VUMC/UMCG, en over een paar jaar toch denkt dat je liever als vrouw verder wilt, daar extra kosten voor in rekening worden gebracht.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Anon20180501 »

Of, als je ze nog nooit gesproken hebt Mystery, zou ik het VUmc eens een keer bellen,
naar mijn weten hebben die ervaring met dit soort omstandigheden...

je zou ook even contact kunnen opnemen met transvisie, die kunnen je vast verder helpen.

Weglopen zou ik inderdaad alleen doen als het niet anders meer kan
Maar hier ben je iig zeker veilig... ;)
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door MichelleB »

http://everyoneisgay.com/being-muslim-and-trans/
Ik vond dit, misschien dat het helpt?
-Life is a work in progress-
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Vertrokken01 »

MichelleB schreef:http://everyoneisgay.com/being-muslim-and-trans/
Ik vond dit, misschien dat het helpt?

Ik vind dat een hypocriet artikel. Iran wordt daar als een geweldig open minded land gezien. Is het niet. De transvrouw in Iran heeft vaak niet eens een vrouwelijke identiteit. Het zijn heel vaak homoseksuele mannen die kunnen kiezen tussen de dood en transitie. Niet open minded dus :)
////
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Anon20180501 »

Je hebt gelijk hoor Elissa, het gebeurt soms om de verkeerde humanitaire redenen,
maar dat lossen we nu niet ff op en Mystery kan daar verder niets mee... ;)
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Vertrokken01 »

Daniéla schreef:Je hebt gelijk hoor Elissa, het gebeurt soms om de verkeerde humanitaire redenen,
maar dat lossen we nu niet ff op en Mystery kan daar verder niets mee... ;)
Dat is waar, Daniela, ik wou het topic helemaal niet ontsporen, dat artikel maakte me gewoon zo kwaad. Daar lossen ze transgenderisme niet op, daar creeren ze juist transgenderisme door cismensen in een verkeerd lichaam te stoppen. Die mensen voelen zich na hun transitie zoals wij ons ervoor voelden. Maakt me best kwaad dat ze in het artikel doen alsof Iran en de moslimwereld verlicht is. Waren ze echt zo verlicht dan zouden ze begrijpen dat liefde geen geslacht kent en dat holebi's evenveel rechten hebben als transgender personen. Soit, ik ga stoppen met tetteren erover.

On-topic : Mystery : ik vind dat je eerst je transgendere gevoelens moet exploreren en niet meteen naar een genderteam stappen. Je gaat er nu vanuit dat je moet kiezen om ofwel als man ofwel als vrouw door het leven te gaan. Tegenwoordig begrijpen gendercentra dat een transitie niet altijd binair hoeft te zijn. Jij kan genderfluid ( je geslacht verandert met de tijd ) of bi-gender ( twee geslachtsidentiteiten tegelijkertijd ) zijn. Je hoeft niet per-sé een binaire transvrouw te zijn.

Een persoon die een mooi voorbeeld is voor niet binaire transitie is Selm Wenselaers. Selm is oorspronkelijk van man naar vrouw getransitioneerd maar besefte in zijn/ haar transitie dat zij/ hij eigenlijk zowel man als vrouw is. Nu is deze persoon hormonaal vrouw , heeft geen SRS ondergaan , geestelijk tussen man en vrouw in. Hij/zij tegelijkertijd zijn zijn/haar voornaamwoorden.


Exploreer, exploreer , exploreer . De lichamelijke transformatie is het gevolg van de bewustwording en niet omgekeerd. Probeer eerst de bewustwording te vinden van wat je wil. Niets is verkeerd. Een transitie is een op maat uitgestippeld traject. Vagina, borsten ,... zijn daarbij geen stricte vereisten. Eenwording met je geestelijke ik is het doel van een transitie. Je moet je niet rushen naar het genderteam. Eerst zelf aan de slag gaan met je eigen ik door kleding , haarstijl en levensstijl in het andere geslacht te verkennen is een goede manier.

Tijd brengt raad.

Liefs,
Elissa.
////
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door MichelleB »

ElissaMtF schreef:
Ik vind dat een hypocriet artikel. Iran wordt daar als een geweldig open minded land gezien. Is het niet. De transvrouw in Iran heeft vaak niet eens een vrouwelijke identiteit. Het zijn heel vaak homoseksuele mannen die kunnen kiezen tussen de dood en transitie. Niet open minded dus :)
Okay, ik wilde ook graag on topic blijven, maar heb je wel hetzelfde artikel gelezen, Elissa? Iran wordt hier als voorbeeld gegeven van een land dat voornamelijk moslim is, maar wel regelingen heeft over transgenders (of dat ze überhaupt erkennen dat het bestaat). Het artikel gaat om het moslim zijn en dat er in het geloof heus wel acceptatie te vinden is. Beetje jammer dat dit meteen de grond in wordt geboord door 1 ongelukkig gekozen voorbeeld.

On-topic:
Ben het eens met Nate, ga eens naar seksuoloog. Die zou je misschien verder kunnen helpen en die heeft wellicht ook ervaring met anderen die uit zo'n situatie komen. Zij het moslims of christenen.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Plannen om toch een stap te zetten..

Bericht door Nate_0 »

MichelleB schreef: On-topic:
Ben het eens met Nate, ga eens naar seksuoloog. Die zou je misschien verder kunnen helpen en die heeft wellicht ook ervaring met anderen die uit zo'n situatie komen. Zij het moslims of christenen.

Yep. Mijn seksuloog gaf het zelfs ook aan, dat ze regelmatig mensen uit Islamitische, Joodse en streng Christelijke milieus ziet (er zit hier een streng Christelijke gemeenschap in de buurt met eigen school e.d.). Daarnaast kunnen zij helpen met het uitzoeken van je genderidentiteit, want net zoals Elissa aangeeft zijn er (heel veel) meer opties dan man of vrouw en niet iedereen wordt happy van hormonen/heeft ze nodig.
meerdere zakken met zaagsel