Zelfacceptatie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Nienke »

Alles heeft voor en nadelen, sinds ik uit de kast ben heb ik het gevoel dat ik leef, straal ik veel meer als ooit er voor.
Ik ben tot op heden alles behalve alleen, hoop dat dat ook nooit veranderd, garanties heeft niemand.
In transitie gaan wil niet zeggen dat je ook gelukkig zal worden, daarvoor heb je echt meer puzzelstukken nodig.
Amilia
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2016, 10:45
Gender: Genderfluid
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Amilia »

Wat mooi dat ieder zo zijn/haar eigen invulling mag geven aan de discussie over zelfacceptatie. Ik geef er graag een persoonlijk noot aan en meer vakgerichte noot aan mee.
Mijn persoonlijke worsteling is wel zo'n 40 jaar oud. Onzekerheid, was ik gay, zocht ik naar seksuele spanning, wat had ik toch.....Nog nooit gehoord van genderidenteit. Living on the edge.....dat was toch mijn patroon?! Depressies en relatieproblemen, ik stond er om bekend. Toen ik me er in ging verdiepen, nog niet zoveel jaar geleden, en me toestond die vrouwelijke rol te leven, dit mocht delen met anderen, ontstond er zoveel vrijheid. Geweldig! Meestal leef ik als man, en soms komt Amilia om de hoek kijken. Amilia wil dan gewoon even haar vrouwelijke kant voelen en versterken met gedrag en kleding. Mijn partner ziet me het liefst als man, toch gaat zij mee naar symposia als ik spreek als Amilia. Dat is meer dan vrijheid, dat is echt voor mij een bevrijding.
Sterker nog ik heb hier mijn werk als coach van gemaakt, ik draag mijn verhaal uit en pleit voor "mogen zijn wie je bent.
Zelfacceptatie is de eerste trede van de ladder naar zelfvertrouwen. Zelfacceptatie is mogen zijn wie je bent met al je plussen en minnen. Daarna volgt zelfwaardering, de volgende trede op de ladder. Ik ben waardevol, ik ben de moeite waard. Na die stap volgt zelfvertrouwen. Ofwel ik vertrouw (op mijzelf). Ik vertrouw op wie ik echt ben en mag zijn.
Amilia
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2016, 10:45
Gender: Genderfluid
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Amilia »

Bij opleidingsinstituut ATMA ben ik assistent-mentor, onlangs zat in de lesstof "onzekerheid en faalangst". Het fundament voor zelfvertrouwen, als tegenhanger van onzekerheid, is zelfacceptatie. Ik kwam het onderwerp hier ook weer tegen. Reden om er een blog over te schrijven. De blog is geplaatst op www.travestie.org en je vindt hem op http://b-lifecoaching.nl/is-de-praktijk ... erbarstig/. Ik ben benieuwd naar jullie reactie op de blog.
Charlotte_B
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mei 2017, 07:12
Gender: Transgender

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Charlotte_B »

Bedankt voor de link naar deze blog Amilia.
Veel van wat je schrijft, vind ik terug in mijn eigen situatie/leven.
Als ik jouw blog en jouw reacties hier lees (bv. 'Zelfacceptatie is de eerste trede van de ladder naar zelfvertrouwen'), vrees ik dat ik nog met beide voeten op de grond sta. Meestal is dat goed, maar in dit geval zou ik liever wat hoger op de ladder staan :-)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Zelfacceptatie

Bericht door janine2363 »

Nienke schreef: 10 mei 2017, 02:31 ... sinds ik uit de kast ben heb ik het gevoel dat ik leef, straal ik veel meer als ooit er voor.
Voor mijzelf merk ik de meeste dingen niet zo op. Op zich wel gek, want ik kan mij duidelijk herinneren dat ik voor behoorlijk lange tijd zo'n beetje in apathie, half depressief, naar b.v. mijn computer scherm zat te staren, maar nu lijkt het wel de herinnering van iemand anders.

Mijn collega's op het werk daarentegen, letten dus duidelijk meer op, want zoals tussen zoals ze mij voordien kenden en nu, zeggen ze wel eens: "Goh, Janine je straalt helemaal !". En ik dan zo van "Uh, oh, ... ... echt ??!,... mmmja, ik voel me wel goed ja. Hey, dank je voor het compliment" ;-)

Had ik al verteld dat ik bijzonder sympathieke collega's heb? Dat zijn ze namelijk zeker. Ze doen echt hun best voor mij. Da's ook weer iets. Ze waren vroeger natuurlijk ook al sympathiek, want zij zullen niet zo snel veranderd zijn. Maar mijn perceptie van hen dus wel. "Gewoon mijzelf zijn" heeft dus echt wel wat interne deuren geopend.
Plaats reactie