Zelfacceptatie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Jer158 »

Dat idee deel ik, Anne. Mensen die dichtbij je staan kun je beter niet hoppa voor een voldrongen feit stellen, maar hen stukje bij beetje meenemen op je pad naar jezelf. Jijzelf heb al jaren (waarschijnlijk) eraan kunnen wennen, dus het is niet gek als je voor anderen een beetje rustiger aan gaat doen. Voor mensen die weinig weten van trans zijn maar wel welwillend zijn, kan dat het verschil maken tussen acceptatie en afkeer.
Hung her from the branches of a mango tree
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Simão »

Dat is toch echt een gewetenskwestie en geen schuld kwestie.
Waar het mij om gaat is dat je je niet schuldig hoeft te voelen over wie je bent.
Hoe je met anderen omgaat en dus ook hoe je rekening houdt met een ander staat daar los van.
Maar het moet nooit zo zijn dat je jezelf verloochend omwille van een ander. Dat je dus maar helemaal niet toegeeft aan je innerlijk.
Het gaat niet om egoïstisch zijn, maar jezelf mogen zijn.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Alexandra »

Het leven is willekeur. Mij toestand is willekeur. Ik neem het leven zoals het is, en ja, elk mens wil het altijd beter en anders, iedereen jaagt iets na wat onbereikbaar is. Iedereen heeft dromen en verlangens. The chase is better than the catch. Uiteindelijk weegt de realiteit zwaarder. Ik accepteer het in zoverre dat ik nooit een normaal leven kan leiden. Het is zoals het is, en dat maakbare geloof ik niet meer in. Realiteit is keihard, maar wel veilig. Ik weet wat ik heb, wat ik kan, en ik ben trots op mijn kracht, gaves en talenten die ik heb kunnen ontwikkelen. Ik ben tevreden met mezelf, ondanks dat ik alleen ben.

Onvoorwaardelijke liefde, daar geloof ik ook niet meer in.

Het rugzakje raakt steeds leger... wel zo fijn als je veel wandeld ;)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Nienke »

Mijn tijd van geen zelfacceptatie is lang geleden en weg genomen door mijn vrouw die toen net mijn vriendin was, ik denk dat zelfacceptatie in het leven is geroepen door eigenlijk de normen en waarden van de grote kudde om het zo te zeggen, wanneer je niet "standaard" bent kun je daar niet aan voldoen, dat is iets wat je dan moet accepteren, dat je gewoon anders bent, aan de andere zijde, je bent wie je bent en dat is mooi.
maakt je toch soort van uniek.
Ik heb daar een hoop over nagedacht, stel dat je morgen een pil zou kunnen krijgen, die je helemaal veranderd totdat je geheel zou voldoen aan het plaatje wat iedereen verwacht, je bent dus geboren als man en wordt ook echt man of vrouw en wordt ook echt vrouw, zou je dat dan willen?, dat zou mij het gevoel geven dat de persoon die ik ben dood is gegaan, ik zou daar niet gelukkiger van worden.
Nee dan maar die weg met wat hobbels, en zijn het geen dat je bent. iedereen is mooi ook al ben je anders.
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Zelfacceptatie

Bericht door andreagen »

Inderdaad Nienke, ik hoop dat zo'n pil nooit uitgevonden wordt, want dan verliezen mensen hun , voor ieder mens een andere, unieke identiteit. Je bent, zoals je je voelt en wilt zijn, en dat andere mensen dan vinden, dat je anders bent, past schijnbaar in deze maatschappij van in hokjes indelen. En ondanks de volle rugzakjes die ieder van ons heeft, maakt zelfacceptatie het leven een stuk gemakkelijker. Groetjes Andrea.
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Venusss »

Er bestaat geen pil maar er bestaat op dit forum wel een topic over die zogenaamde pil die je aan het denken zet viewtopic.php?f=17&t=4243
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Simão »

Nienke, niet om het een of ander, maar als ik ben niet in transitie gegaan en heb mezelf gewoon geaccepteerd, dus dat staat ook los van een en ander voor mij. Als ik morgen wakker zou worden met het juiste lichaam, sprong ik een gat in de lucht hoor. Dat verandert mij niet als persoon en heeft ook weinig te maken met de buitenwereld, behalve dan met de positie van de vrouw hier in Portugal. Ik zie er nog als vrouw uit en heb daarvan alle nadelen. Maar dat staat los va het transgender zijn. Als mijn gender en geslacht gelijk zijn, ben ik echt gelukkiger en dat hoeft niet via een weg van levensgevaarlijke middelen en operaties van mij.
Zelfacceptatie is voor mij niet langs een ingewikkelde weg gegaan, maar altijd aanwezig geweest. Dat kán dus ook.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Zelfacceptatie

Bericht door andreagen »

Helemaal mee eens Simäo. Zelfacceptatie heeft alles te maken, hoe tevreden je met je lichaam en geest bent. En als je geen goed eigenbeeld hebt, is een operatie of andere ingreep geen garantie, dat je zelfacceptatie toeneemt. Het gaat erom hoe goed je zelf met je lichaam tevreden bent.
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Zelfacceptatie

Bericht door Alexandra »

Qua operaties, SRS & FFS, merk ik niet dat zelfacceptatie beter is geworden... het is eigenlijk hetzelfde gebleven. Ik had gehoopt dat deze operaties mijn leven zouden verbeteren/veranderen, maar dat is niet gebeurt. Ik voel me wel gelukkiger. Maar sociaal gezien ben ik nog steeds heel zwak, en loop ik 30 jaar achter de feiten aan. Het interne is niet verandert. Ik heb nog steeds last van depressies, en andere persoonlijkheidsproblematiek.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Zelfacceptatie

Bericht door janine2363 »

Alexandra schreef:. Ik voel me wel gelukkiger. Maar sociaal gezien ben ik nog steeds heel zwak.
Je persoonlijkheid kan veel vertellen wat je nodig hebt & hoe te vinden / krijgen.

Introvert: Plezier uit het bereiken van een doel, resultaat. Concrete doelen. Zwakheid: Over focus op het doel, verwarren van doel en middel
Extravert: Plezier uit het volgen van het pad, communicatie. Conceptuele zaken. Zwakheid: Gebrek aan focus, doelloos rondzwerven.

Soms is het moeilijk het doel te bepalen. Je laat je leiden door te positieve dingen, verlangens, of juist tegenhouden door negatieve, angsten.

Zelf acceptatie is IMHO een stukje van de puzzel. Het in balans zijn tussen die twee krachten, maar zoals ik hier boven schreef het staat IMHO niet helemaal los van het in balans zijn met je omgeving (het lichaam is ook een sort omgeving, een kledingstuk). Voor mij in ieder geval, SRS is een middle, niet een doel (en je kan behoorlijk ongelukkig zijn als je nooit middelen hebt om je wensen te vervullen). Maar nu is de vraag. Nu je je zelf bent, wat ga je doen ?

Ikzelf als (zeer) extravert persoon beleef ongelofelijk veel plezier en gewoon de deur uit gaan en interactie te hebben met de wereld om mij heen. Daarvoor hoef je niet veel te praten, gewoon er te zijn en het over je heen laten komen
Plaats reactie