Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Nate_0 schreef:Ik zeg niet dat voorlichtingen van het COC per sé verkeerd zijn... Da's namelijk niet waar. Het zal mensen best voorlichten, zeker de closeted LGBT studenten... Maar als iemand die uit een klein dorp komt en naar een kleine christelijke school voor het voortgezet onderwijs ging (+/- 300 leerlingen totaal) en de leraren daar ook vrij conservatief zijn, merkte ik dat ik me juist extra ongemakkelijk voelde bij dit soort voorlichtingen. Niet om wat het COC besprak/deed, maar om hoe er later door de leerlingen en leraren over gesproken werd. (De andere voorlichtingen die we kregen waren dingen als verslaving e.d. en het wordt op die manier toch al gauw een Groot en Vreemd iets, zeker in de meer conservatieve gebieden). Daarnaast zal niet iedereen het dúrven om informatie on line op te zoeken, voor het geval dat een ouder daar achter komt.
:wship:

Precies dat.

En dat was ook in mijn omgeving het geval, gewoon op een kleine school (ook +/- 300 leerlingen) in de randstad.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Ender »

Op de scholen waar ik zat was hier helemaal geen voorlichting over.. m'n moeder zei dat ze dat wel jammer vond want ze wíst het gewoon niet.. dus uberhaupt voorlichting lijkt me goed al is het maar om de term een keer te horen.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Ender schreef:Op de scholen waar ik zat was hier helemaal geen voorlichting over.. m'n moeder zei dat ze dat wel jammer vond want ze wíst het gewoon niet.. dus uberhaupt voorlichting lijkt me goed al is het maar om de term een keer te horen.
Ja. Überhaupt voorlichting van het COC (of in Groningen heb je Jimmy's die ook voorlichtingen geeft--hoewel dat met name MBO is) zou beter zijn dan géén voorlichting. Maar een standaard voorlichting in de biologie/maatschappijleer boeken en lessen zou weer beter zijn dan een voorlichting vanuit het COC, om eerder genoemde redenen.

Voorlichting zou ook op het HBO trouwens nog een ding moeten zijn... Zeker op sociale opleidingen. Op dat moment zou het COC juist wél weer een voorkeurspositie hebben, gezien het feit dat we regelmatig seminars hadden vanuit instanties buiten de school om, zodat mensen vanuit hun expertise en/of eigen ervaring spraken.

Ik weet dat we het níet besproken op mijn lerarenopleiding Engels maar een lerares wel uitspraak heeft gedaan tégen twee meiden in mijn klas die verkering hadden, en toen ik maatschappelijk werk deed, werd de ene openlijk homoseksuele leraar om die reden uitgelachen/niet serieus genomen/etc. want hij was toch maar homo... (En dan moet je mensen die problemen hebben gaan helpen.)
meerdere zakken met zaagsel
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Ender »

Ja dan zou het wel "normaler" worden als het in materie gewoon wordt vermeldt als "normaal" (als het gewoon in studieboeken wordt uitgelegd), ook over homo's.. dan wordt het een normaal iets van het leven. Denk dat je een goed punt hebt, Nate.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik had graag in mijn jeugd graag meer over de LGBT's te weten willen komen maar men vond dat blijkbaar niet zo boeiend in de jaren 80.
Terwijl je wel opgemaakte mannen op tv zag maar dat werd dan als rariteiten weggezet.
Dus vind het heel erg goed dat er nu wel meer informatie over wordt gegeven..
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door wiggeltje »

Op de eerste vraag:
Er bestaat geen redelijke reden waarom dat niet mag, of hebben ze in de VS het hebben van genderdysforie soms uitgevonden?
Uiteraard niet, en het is al zo oud als dat de mensheid bestaat. Dus waarom zou het rechtvaardig zijn om tegen iemand die zich tot het onderwerp voelt aangetrokken en zichzelf anders benoemd om van een forum te verbannen? Zoiets vind ik hooguit bekrompen, tenzij de gebannen persoon er een continu storende forumgedrag op nahoud en/ of de regels verbreekt.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Tja... Veel mensen in Amerika hébben een redelijk bekrompen denkwijze. Ik ken een transgender jongen in Texas (regio Dallas, waar alles redelijk "vrij" is) en hij ging voorheen wel naar FtM supportgroepen alleen hij is daar mee gestopt omdat die jongens zo macho mogelijk wilden zijn en deze jongen had geen zin om naar hun te luisteren en droeg bijvoorbeeld wel eens nagellak en hij datte met jongens én meiden ipv alleen meiden... Daarom werd hij uitgekotst door de anderen.

Het feit dat Trump gewonnen heeft zegt in zekere zin al genoeg (zijn vicepresident is iemand die de government funded safe spaces voor LGBTs weg wil halen en dat geld ipv daarvan naar conversiekampen wil laten gaan...). Ik weet dat jij pro-Trump bent trouwens, maar veel van zijn standpunten en uitspraken zijn ook behoorlijk bekrompen/slecht doordacht en vallen redelijk in lijn met Amerikaanse fora waar sommige termen worden verbannen. Valllen dus ook redelijk in lijn met waar deze mensen op willen stemmen...

(Op Tumblr worden posts met "queer" in de posts door sommige mensen--ook hoofdzakelijk Amerikaans--getagged als "q-slur" omdat ze zo tegen het woord queer zijn, bijvoorbeeld, ook al wordt het genoemd in referentie tot vakken als "queer history" wat gewoon op Universiteiten wordt aangeboden omdat het een betere verzamelnaam is dan gay of LGBT).
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Whoa, wordt 'queer' nu echt op uni's gebruikt?! Moet bekennen dat ik het een rotwoord vind hoor. Het is ook een slur, dat een deel van de groep het heeft toegeëigend is prima, een vrouw mag haarzelf ook bitch noemen, maar als een man dat doet....Dat is een beetje hetzelfde met 'queer'. Het klinkt mij enorm denigrerend in de oren...Het betekent vreemd/raar en word gebruikt om homo's en vrouwelijke mannen uit te schelden. De tijd dat ik in de UK woonde werd het ook écht gebruikt als scheldwoord. Om het dan als verzamelnaam te gaan gebruiken...bah.

Wat Trump betreft, denk dat een grote groep stemmers niet zozeer op hem maar vooral tegen the establishment hebben gestemd. Het is eeuwig zonde dat de democraten de boel gerigged hadden en Bernie Sanders het daarom niet is geworden/kon worden. De bekrompen Amerikaan is de groep ouderen, die ook massaal zijn stemmen, Bernie had de jeugd achter zich. Echt ik kan er wel om janken.
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

de zwarte schaap

Bericht door wiggeltje »

Ik vind het rot voor dat betreft met Trump en de funded safe spaces voor LGBT's. Ik zal het vast met je eens zijn dat Trump ook behoorlijk bekrompen denkbeelden heeft, maar Amerika heeft ook een cultuur van extremen. Het gaat daar vaak of ijskoud of snikheet en het is daar kiezen of delen. Sommige dingen liggen mij dan ook te moeilijk en zijn me te veel verspilling.

Verder vind ik het ook erg rot voor die jongen en voor mensen die zoiets gelijk meemaken. Hulp is eenmaal iets wat we nodig hebben (althans ik graag wel), en het samen zijn met gevoelsgenoten, ondanks we allemaal anders zijn en ook een eigen kijk op het leven hebben. Mijn enige ervaringen kan ik weerspiegelen met een religieuze (wel vriendelijke) sekte waarin ik studie kreeg. Alle schaapjes moesten hetzelfde zijn en wijk je af, dan ben je snel al de zwarte schaap en wordt je afgestoten/ uitgesloten. Dat laatste is dan iets extremer, maar zo gaat het een beetje. Uiteindelijk is de zwarte schaap de dapperste en wint!

ps: neem mij soms we met een korreltje zout ;)
Laatst gewijzigd door wiggeltje op 10 nov 2016, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Ho, wacht effe hoor Lucas. Queer is niet "nu" (als in de laatste paar jaar) pas in gebruik genomen. Queer is een woord dat in de jaren '80 al veel door de LGBT beweging werd gebruikt, en juist een hele groep gay mensen hebben de afgelopen tien jaar actie gevoerd om het woord "queer" uit te bannen (samen gaande met die community hun neiging om vooral zichzelf heel zielig te vinden maar bijvoorbeeld biseksuelen niet als onderdeel van de LGBT community te zien). Sinds begin jaren '90 wordt het al op universiteiten gebruikt.

Queer is de gebruikte term omdat LGBT(QIA) lastiger uit te spreken is, en omdat niet iedereen onder die genoemde termen valt. Dat queer als slur wordt gebruikt kun je beter nog vergelijken met hoe gay ook als slur wordt gebruikt, ipv iemand die zichzelf bitch noemt... En ja, ik wéét dat queer als scheldwoord wordt gebruikt, en in sommige gebieden meer/vaker dan gay. Eis jij van andere mensen ook dat ze gay als 'g-slur' bestempelen?

Nee, geef mij maar queer. Dan is het in ieder geval inclusive, en hoeven mensen niet met hun aromantic bisexual cafab demiboy aan te komen als iemand vraagt "wat" ze zijn... Komt nog bij dat wanneer je een LGBT-vriendelijke bar als "gay" bar omschrijft, je ook eigenlijk fout bezig bent... Ik zou liever niet gay genoemd worden, aangezien ik bi ben.

Fun fact: de meest prominente voorvechters van de LGBT community noemden zichzelf queer vanwege intersectionality e.d.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queer
http://x-cetra.tumblr.com/post/14946951 ... areproblem
http://violsva.tumblr.com/post/14939694 ... -more-than
meerdere zakken met zaagsel
Gesloten