Nieuwe chat! Zie dit topic.

Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Ik eis van niemand dat ze dingen g-slur of q-slur bestempelen, ik houd sowieso niet van trigger warnings en dergelijke dingen, maar ik vraag wel van mensen me geen queer of gay noemen, omdat het buiten de community van gendervariatie en geaardheid toch echt scheldwoorden zijn. Dat het inclusive is, kan inderdaad handig zijn in bepaalde situaties, (als je geen demiboys van 13 kwaad wilt maken lol) maar de connotatie van het woord queer is toch wel heel naar en om dan juist dat woord (i know, reappropriation, ben ik ook al geen fan van) te kiezen...Dan zetten we onszelf gezamenlijk weg als peculiar...als anders.

Komt bij dat ik zelf de hele community niet als een community ervaar. Dus het op 1 hoop gooien voelt niet chill. De mensen die ik ken die zich als queer identificeren zijn toch van een hele andere orde dan de meeste mensen die nu onder de parapluterm gegooid worden-zonder zich daarmee te identificeren. De 'parapluterm', het hele lgbtqiblablabla gebeuren, is niet alleen maar goed- al die letters/groepen zijn mensen met geheel andere ervaringen en struggles in de maatschappij. Dat dan de hoop waar we allemaal opgegooid zijn een naam krijgt wat buiten die hoop zelf als scheldwoord dient...Niet prettig. Dat we een gezamenlijk doel hebben klopt, ja, omarmen en gelijke behandeling van diversiteit, maar dat gezamenlijke doel is een maatschappelijk doel-daar hoeven wij onszelf niet als queer voor te groeperen.

Overigens werden in mijn social sciences studie en nu in m'n studie rechten het woord queer niet gebruikt. Gender-and sexual variants was/wordt gebruikt. Dat suggereert ook niet dat we een grote hoop vreemde wezens zijn met een dezelfde struggle, haalt het activistische en feministische randje ervan af en laat onze afzonderlijke identiteiten en ervaringen in tact.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Mooi geschreven stukje van meneer Segal...

Maar als je geen gay of queer genoemd wilt worden, kun je 'homo' even zo goed uit je vocabulaire scrappen. Dat is dan net zo goed een scheldwoord en een moniker die je niet gebruikt zou willen zien worden... En dan ook meteen alle andere woorden die worden gebruikt om ons aan te duiden, die ook overgenomen zijn als scheldwoord.

En hoezo zijn de mensen die zichzelf als queer omschrijven "van een hele andere orde"? We vallen toch allemaal onder die parapluterm? Daar ging het toch eerder in dit topic ook over... Iemand die zichzelf persoonlijk als anders identificeert, met andere struggles en een ander leven, heeft toch nog steeds raakvlakken met jou? Er zullen vrij weinig mensen zijn die LHBT als losse legoblokjes zien, of gender and sexual variants. Het zijn beide paraplutermen voor precies hetzelfde als queer...

Wat is er mis met feminisme, en met activisme? Zijn we te fel? Te gemeen? Wil je niet met ons vereenzelvigd worden omdat we van ons laten horen, met betrekking tot de problemen die wij hebben en die jij toevallig ook of juist niet hebt?

Of moet iedereen maar op zijn luie reet blijven zitten? En wat dan? Komen we dan ooit nog vooruit? Want er is een redelijke kans dat als de eerste en tweede feministische golven niet hadden bestaan, het vrouwenkiesrecht en vrouwengelijkheid nu hooguit nog in de kinderschoenen hadden gestaan... om nog maar niet van de LGBT-rechten te spreken.

Want in jou stukje lezen "feminisme" en "activisme" toch helaas echt als de woorden die je met de meeste afschuw uitspreekt...
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Queer is niet overgenomen tot scheldwoord, queer betekent abnormaal, daarmee duid je ons aan als abnormaal. Niet echt bevorderend voor het normaliseren. Homo is van homoseksueel, ja daar schelden mensen mee, maar is in eerste instantie geen derogatory term. Ik denk juist dat de overgrote meerderheid niets heeft met de parapluterm, de raakvlakken die ik heb met een lesbische vrouw zijn er minder dan die ik heb met hetero cis man...Een parapluterm voor vatiaties in gender, sekse en geaardheid is dus nutteloos wat betreft activisme, hetgeen we voor vechten zijn maatschappelijke problemen. En niet us against them. het hedendaags feminisme heeft 'us' enorm breed gemaakt en 'them' is een steeds kleinere specifieke groep waartegen wordt gestreden vanuit éen oogpunt en één maatschappijbeeld, daarmee ondermijn je een groot deel van de samenleving, groter dan de groep 'them'. Mijn homo-zijn en mijn trans-zijn heeft niks van doen met feminisme, heeft niks van doen met activisme, en zo zien de (merendeel niet millenials) om me heen dat ook. Juist door het intersectionele schaar je mensen onder een noemer die dat niet willen. Ik wil niet met feminisme vereenzelvigt worden, omdat in de huidige maatschappij de balans al is opgemaakt, het is tijd voor egalitaire samenleving, en niet om van een patriarchy naar een matriarchy te kantelen. En zoals het artikel ook zegt, het is 1 specifieke groep die zich oke voelt bij het woord queer. Die groep is inderdaad fel, en slaat nog eens de plank mis ook.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Prima. Ik heb geen zin in een verdere discussie maar ik ben het nog steeds oneens. :')
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190712 »

Kan ook niet anders als feminist haha :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Precies :D
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20190122 »

Kan iemand dit (g-slur of q-slur) voor mij vertalen? ik ben misschien wel wat ouderwets hoor!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Anon20230219 »

tanisha schreef:Kan iemand dit (g-slur of q-slur) voor mij vertalen? ik ben misschien wel wat ouderwets hoor!
Ik ook...draai nog cassette's dus ja hahaha
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Venusss »

kleine toevoeging want het woord "Queer" komt van "Questioning". Voor de omgeving is een queer is een groot vraagteken/mysterie. De term queer ontstond vroeger tijdens de punkscene waarbij het onbekend was of iemand man of vrouw was. Iemand die queer is voor zichzelf nog zoekende. Als queer zijnde doet iemands geaardheid en geslacht er niet toe. Queer is niet vergelijkbaar met travestie.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken