Nieuwe chat! Zie dit topic.

twijfels topic #54687

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Emma1981
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 nov 2016, 23:41
Gender: Trans MtF

twijfels topic #54687

Bericht door Emma1981 »

Ik had a plan, al dat getwijfel was maar vervelend en ik ben een praktisch persoon dus dan pak je dat ook gewoon praktisch aan. Met praktische tests, make-up kopen, kleren kopen, en dan een live test. En dan zou het toch wel duidelijk zijn.

Helaas, nu met dank aan de t-breda meeting die live test kunnen doen, en tsja. Echt veel uitgemaakt heeft het niet, ook niet opeens een nieuw inzicht gekregen. Nu had ik ook niet de verwachting dat er filmesque een zoom op mijn gezicht zou zijn en ik opeens een realisatie of verheldering zou hebben. Maar helemaal niks had ik ook niet verwacht. Cynisch gezien is de grootste openbaring die daar uit kwam dat ik wattenstaafjes moet kopen om mijn foutjes in make-up bij te werken. Allemaal erg praktisch, maar niet verhelderend.

Voorheen had ik nog tegen mezelf gezegd, zolang ik me er niet slecht bij voel was het een succes, me nog vooral druk makende over de zenuwen en dergelijken. Dus wat dat betreft een succes. Maar is dat ook genoeg, nee, waarschijnlijk niet. In mijn hoofd had ik bedacht dat ik na de test of om een verwijsbrief kon gaan, of al mijn kleren en make-up aan een vriendin doneren. Niet dat ik verwachte dat ik het al meteen zou weten, maar met een op de website vermelde wachttijd van 20 weken zou er nog genoeg tijd zijn om daar een draai aan te geven.

Maar ja, als ze dan eerder bellen en zeggen "ja je kunt volgende week langs komen", wat zeg ik dan. "Ja, umm, ik had er eigenlijk op gerekend dat het allemaal wat langer zou duren". Maak je natuurlijk ook geen vrienden mee. En verder ook het idee dat ik het nooit zekerder zal weten, dat ik na 20 weken nog steeds niet verder ben in mijn denken.

Of misschien zijn dat ook beide drogredenen en ben ik gewoon bang voor wat er gebeurt en wat ik moet doen als de molen echt begint te lopen. Of een verkapte faalangst, "Nee, meneer. We behandelen hier enkel mensen met gender dysforie. U heeft gewoon een steekje los zitten, daar kunnen wij ook niks aan doen".

En misschien heb ik ook wel geen gender dysforie. Zolang ik me kan herinneren ben ik al niet blij met mijn lijf, maar ik kan me niet herinneren dat dat ooit met mijn geslacht te maken had, meer gewoon generiek. Ik kan me sowieso niet zo veel herinneren van vroeger. Dan lees je van die archetypische ervaringen, "Ik wist het al toen ik 12 was". Ik kan me niet eens herinneren wat ik vorige week gegeten heb, laat staan waar ik aan dacht of deed toen ik 12 was. Nee, qua lichaam en persoonlijkheid kreeg ik een 2 en 7 in mijn handen en daar ga je geen potje poker mee winnen. Meer een soort van apathisch door het leven gaan, jezelf af en toe maar zielig vinden en je er weer overheen zetten. De perfecte yup worden en storten op je werk, en daar je succes uit halen. Want een bedrijf interesseert het niet wie of wat je bent, daar kun je gewoon presteren.

Anyway, ik raak een beetje van koers. Ik moet gewoon meer tijd nemen, tijd om me over de twijfels heen te zetten en te zien wat het beste is. Maar ik heb ook het gevoel dat er een klok staat te tikken. Hoe eerder je begint, hoe beter het resultaat. Als ik een jaar wacht kan ik enkel nog tot de conclusie komen dat ik een jaar eerder had kunnen starten. Qua game theory is het niet lastig uit vogelen wat de winning strategy is. Maar helaas voor mij, hoe analytisch ik het ook kan benaderen, daar hebben mijn gevoelens lak aan.

Niet echt een vraag, of een stelling. Meer gewoon een beetje van mij af schrijven en dingen op een rijtje zetten.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Ylse »

Toen ik ruim 2 jaar geleden mij aanmelde voor het genterteam in Groningen wist ik bij god niet in welk hokje ik zou moeten passen. Ik liep wel eens in vrouwenkleren en dat voelde goed maar, omdat het stiekem gebeurde raakte ik er ook opgewonden van. Was ik nu transseksueel of "slechts" travestiet? Ik wist het niet en was bereid om te gaan onderzoeken.

Omdat ik een wachtlijst van 16 maanden te lang vond ben ik bij De Vaart in Assen terecht gekomen. Intensieve gesprekken, en ook veel, hebben mij doen inzien dat het geen seksuele lading had. Ik voelde me beter als ik als vrouw door het leven kon gaan. De snelheid waarmee ik het traject doorlopen heb heeft mij op sommige momenten zelfs verrast. Nu ben ik herstellende van mijn srs. Het voelt goed zo.

Ik wil daarbij niet suggeren dat dit voor jou ook geldt, ga gewoon op onderzoek en probeer uit te vinden welke rol je het beste past.

Succes met je zoektocht.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Elise »

Twijfels heeft iedereen wel gehad, en ikzelf heb ze ook nog wel steeds een beetje. Twijfel is ergens ook goed. Het heeft ook een functie. Het zorgt ervoor dat je niet roekeloos wordt in je keuzes.

Maar ook een genderteam kan je helpen bij die twijfels. Je hoeft niet al overal een antwoord op te hebben als je daar naar binnen stapt. Dus ik zou misschien niet wachten met aanmelden voordat je het zeker weet aangezien de wachttijden ook best lang zijn.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Eva »

Zoals al gezegd, Anne, slechts heel weinigen van ons hebben nooit twijfels gehad. De kans dat je over een paar weken tegenover een genderpsycholoog zit is te verwaarlozen, dus aanmelding kan geen kwaad; je hebt de tijd. Wel heb ik een andere overweging.
Bij het VUmc veranderen procedures doorlopend. Sommige heel erg traag, andere minder snel. Bij de meesten van ons bestaat echter nog steeds wel het beeld dat de aanpak van het Amsterdamse genderteam niet heel breed van opzet is. Met andere woorden: als er iets anders of iets meer met je 'aan de hand' zou zijn dan zul je door hen wellicht eerst naar begeleiding buiten de VU worden verwezen.
Als vaststaand mag wel worden aangenomen dat De Vaart in Assen, evenals de PII in Schoonhoven een bredere aanpak niet schromen. Het is bij die organisaties helemaal niet vreemd als je met de vraag binnenkomt "Kunnen jullie uitvogelen of ik óf transgender ben óf een beetje van het padje af". Om eerlijk te zijn heb ik dat indertijd zo gedaan en de uitkomst gaf me voldoende vertrouwen om het traject daadwerkelijk in te gaan.

Assen is wat ver weg voor jou en er zijn helaas ook signalen dat Alwin Man wat minder transgenders zou aannemen. Schoonhoven (PII, Tanja van Hengel) lijkt me voor jou niet te ver weg. Neem het eens in overweging, zou ik zeggen.

Het traject bij een particuliere organisatie zoals de PII kent andere hobbels dan dat bij het VUmc. Niet meer hobbels, zoals sommigen menen, maar andere hobbels. Laat ook dat geen beletsel zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Nate_0 »

Sterker nog, het UMCG heeft bijvoorbeeld als beleid dat je sowieso drie maanden op de wachtlijst komt te staan. Dit is omdat de mensen die zich impulsief hebben ingeschreven dan sowieso afvallen.

Wanneer je in het traject komt, word je sowieso eerst gediagnosticeerd. Er zijn immers mensen die niet transgender blijken te zijn, om wat voor reden dan ook (of in sommige gevallen het traject nog niet aan kunnen--maar dan krijg je oranje licht, zoals ik het begrijp). Gewoon doen, dus, want je hebt niets te verliezen.

Ik vertrouw iig in hun expertise wat betreft het mij wel/niet diagnosticeren, dat is iig waarom het diagnostisch traject oa vrij lang is.

Maar goed. Een andere optie zou ook nog kunnen zijn eens naar eeen seksuoloog te gaan. Die hebben over het algemeen meer expertise wat betreft dit soort zaken dan een 'huis-tuin-en-keuken' psycholoog.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk dat die twijfels, die ik ook gehad heb en me soms nog wel eens overvallen, alleen maar logisch zijn. Het is ook niet niks zo'n traject. Ik wens je in elk geval heel veel succes met je zoektocht.
Irene
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Tanja »

Ach Anne,
Ik wist het idd wel al voor mijn 10e levensjaar. Liet me maar graag opmaken door mijn nichtje en haar vriendinnen, liep met regelmaat in een jurkje van mijn tante etc. Ik wist echter nooit wat het was. Ging vervolgens echt alles doen om dit gevoel te verdringen, kreeg een relatie, werd pa, kocht een huis, dure auto etc etc. Alles deed ik om het maar weg te stoppen maar lukte dit??? NEEE. Het gevoel werd met de dag heviger en heviger , ik twijfelde elke dag enorm en wilde het uitschreeuwen maar ik had me al dusdanig in de nesten gewerkt dat het ook niet zomaar op te lossen viel. Nu loop ik inmiddels in de richting van de 50, heb gelukkig nog steeds het postuur als toen ik 20 was, maar slaap niet meer, heb overal last van, kort voor de kar tegen echt iedereen en nog wat ongemakken. "Gelukkig" een ongeval gehad op het werk waardoor ik verplicht met een psychologe moest praten. Toen brak ik gelukkig zodat er nu toch licht aan de horizon gaat schijnen. Ik heb de bevestiging gekregen wat ik eigenlijk zelf al 40 jaar weet... Ik ben een vrouw.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Eva »

Nate_0 schreef:Een andere optie zou ook nog kunnen zijn eens naar eeen seksuoloog te gaan. Die hebben over het algemeen meer expertise wat betreft dit soort zaken dan een 'huis-tuin-en-keuken' psycholoog.
Even voor alle duidelijkheid: Tanja van Hengel is geen 'huis-tuin-en-keuken-psycholoog' maar een gerenommeerd genderpsycholoog met een grote staat van dienst.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Nate_0 »

Eva schreef:
Nate_0 schreef:Een andere optie zou ook nog kunnen zijn eens naar eeen seksuoloog te gaan. Die hebben over het algemeen meer expertise wat betreft dit soort zaken dan een 'huis-tuin-en-keuken' psycholoog.
Even voor alle duidelijkheid: Tanja van Hengel is geen 'huis-tuin-en-keuken-psycholoog' maar een gerenommeerd genderpsycholoog met een grote staat van dienst.
Ik refereerde niet naar Tanja, die al überhaupt niet te boek staat als "psycholoog" maar genderpsycholoog, maar naar algemene psychologen bij bijvoorbeeld een GGZ/Lentis/etc. of de maatschappelijk werkers/sociaal psychologisch verpleegkundigen (of hoe ze ook maar heten) bij huisartsen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: twijfels topic #54687

Bericht door Jessy »

Met één enkele test kun je een dergelijke grote beslissing ook niet nemen. Daar is meer tijd voor nodig, veel tijd. En eveneens om de praktische dingen (zoals kleding, haar en make-up) onder de knie te krijgen. Bio-dames beginnen dit immers al op jonge leeftijd te oefenen, vaak met hulp van hun moeder en vriendinnen.

Je kunt natuurlijk wel de stap nemen om naar een psycholoog of psychiater te gaan die bekend is met genderdysforie. Wellicht kan die helpen om jouw leven te analyseren en zaken op een rijtje te zetten, zodat het op hun plaats valt. Succes met jouw zoektocht naar jezelf, en zet jezelf zeker niet onder druk om snel tot een conclusie te komen. Maar hou je ook niet in om vaker naar T-avonden te gaan op jouw verkenning.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.