vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Nisss »

Hoi,

Ik weet nu niet met zekerheid of dit hier hoort en ik doe gewoon een poging.

Ik ben benieuwd of er animo is om een petitie dan wel actie te houden in samenwerking met transvisie over wachttijden en behandelingen bij de VU dat nu vooral om te janken is en niet meer is zoals 5 jaar terug toen jos nog werkzaam was. Oorzaken zijn o. A. de bezuinigingen. Medewerkers van de vu kunnen hier niks aan doen. Ze zitten echt wel enorm vol.

Mijn doel is om erkenning te krijgen zodat er hier eindelijk een keer wat aan gedaan kan worden.

Waarom moeten we in actie?
X - vu heeft een dominante positie (samen met groninen dacht ik) en de kwaliteit is door de jaren heen enorm enorm gedaald
X - de wachttijden zijn te laaaaang.
Voorbeelden:

- ik lees net een thread dat lotsgenoot 12 weken moest wachten. Dat kan toch niet? En hoe zit het met haar vervolgafspraken? (3 maanden per afspraak voor 30min gesprek?)
- bij de balie bij vu wordt er tegenwoordig standaard 5 tot 6 maanden gehanteerd voor een eerste gesprek (omg)
- ik heb groenlicht en ik moet 3 maanden wachten voor mijn gesprek voor hrt en the big operation. Intussen alle papieren al gelukkig kunnen aanpassen naar vrouw

X - hoe gaat het als jij door omstandigheden straks afspraak moet verzetten? Heb je 3 maanden gewacht bijv is eerst volgende pas over 3 maanden? Dat kan toch niet?

X - je wilt extra check up voor je hormoon niveaus.. Het lijkt nu alsof alleen de vu dit kan /mag doen. Dit kan gewoon niet! En dan wordt er verwacht dat je geduldig bent want het zit vol?

X - onduidelijkheden bij de patiënt geen aftercare.. En een van de meest gehoorde woord vanuit de medewerkers is.... Sorry....

En ik kan wel door gaan. Ik verwacht ook dat zelfmoord cijfers zullen stijgen komende jaren. Afgelopen maandag belde ik naar de poli. Er werd tot wel drie keer plots opgehangen. Elke bel poging duurt 30 min ivm wachtrij voordat ik aan de beurt zou komen. Dit kan gewoon niet!

Als wij samen een geluid kunnen geven dan weet ik zeker dat we hier verander in kunnen brengen.
Ik heb ook oplossingen hiervoor in mijn gedachten.

Lange bericht maaaar goed.

Ik ben benieuwd wat de reacties zijn.


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Nisss op 06 dec 2016, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door LunaWeisse »

I'm in. De wachttijden zijn momenteel moordend voor me en heb gister (6-12-16) er een gesprek over gehad met mijn behandeleer die op hele beleefde wijze mij liet weten dat ik kon klagen wat ik wilde maar dat het niet zo veel zin heeft.

Weet niet of het wat uit zou maken maar ik zou wel mijn handtekening zetten onder een actie om ze onder druk te zetten, al dan niet publiekelijk.

Ik begrijp best dat het moeilijk is om met 1400 aanmeldingen per jaar en een vrij klein team iedereen evenveel tijd, ruimte en kwaliteit te geven, maar geloof me, ze kunnen zelf absoluut wat dingen doen om het hele alles al aanzienlijk te verbeteren. Bijvoorbeeld, bij mij hameren ze op een light-switch transitie waar ikzelf niet zo aan toe ben nog terwijl ik zelf liever het wat rustig aan doe en full time ga wanneer ik daar aan toe ben. I.p.v. hun zeer starre protocol te volgen zouden ze ook wat losser kunnen zijn daarin en, imo, een tussenweg vinden tussen hun systeem en een informed consent type behandeling.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Danielle »

Begin met een officiële klacht indienen. Zonder klachten kunnen de directie of overheden niets, die varen een geen nieuws is goed nieuws beleid. Zolang er geen of weinig klachten via de officiële kanalen binnenkomen zal het wel in orde zijn. Dan komt een stapeltje handtekeningen onder een petitie uit de lucht vallen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anon20190501 »

Inderdaad, en bij uitbreiding geldt dat voor alle soorten officiële instanties. Een klacht is een (h)erkend 'event' dat een proces triggert. Officials krijgen een signaal binnen. Vele klachten betekent veel 'instances' (exemplaren) van dat proces en dus 'lawaai' binnen de organisatie.

Een petitie is binnen dat paradigma helaas een non-event dat uitdooft bij de receptie of de woordvoerder. Er is immers geen petitieproces en dus ook geen 'accountable' persoon/functie.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Venusss »

Verwacht niet op korte termijn grote veranderingen

Afgelopen jaar heeft transvisie het VU op de vingers getikt omtrent wachttijden, zie dit rapport (pagina 36)
http://www.transvisie.nl/transvisie.nl/ ... erland.pdf

Op 9 juni 2016 is er door transvisie een tweede brief gestuurd omtrent wachttijden:
http://www.transvisie.nl/transvisie.nl/ ... enVUmc.pdf
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anon20190501 »

Wat betekent transvisie voor het vumc? Luis in de pels of officiële partner/actor?

In mijn vorige bericht vergat ik te melden dat het aantal klachten een metriek is die normaliter op vrij hoog niveau gerapporteerd wordt. Als die metriek plots in het rood schiet heeft er iemand een probleem. Vandaar dat een klacht indienen de meest effectieve manier is om de aandacht te vestigen op een probleem.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Danielle »

Bij het indienen van een klacht hoef je de instantie, in dit geval het VUmc, ook heus niet tegen je in het harnas te werken. Als je op een goede manier jezelf verwoord kan zoiets heel opbouwend worden ontvangen. Gebruik bijvoorbeeld de Observatie-Interpretatie-Effect methode:

Observatie: vermeld wat er feitelijk (is) gebeurd. Bijvoorbeeld: "De wachttijden tussen aanmelden en intake zijn 12 weken."
Interpertatie: hoe interpreteer jijzelf dat wat je observeert: "Het lijkt erop dat er te weinig capaciteit is."
Effect: wat is het effect dat het geobserveerde op jou heeft: "Ik word door die lange wachttijd extra depressief."
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Emma »

Transvisie is niet de partij die het VUmc op de vingers kan tikken. Ik vermoed bovendien dat het VUmc Transvisie niet als volwaardige patiëntenvereniging ziet, waar ze helaas nog gelijk in hebben ook. Er ís helemaal geen patiëntenvereniging, en die is, hoe akelig ook, hard nodig. Ook al willen we de transgenderzorg zo graag depathologiseren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anon20190501 »

Emma schreef:Ook al willen we de transgenderzorg zo graag depathologiseren.
Willen we dat echt?
Dat lijkt me niet risicoloos, en dan druk ik me voorzichtig uit.
Immers, binnen de denk- en bestaanskaders van zorgverzekering/ziekteverzekering/verzekeringskassen (ik trek het even breder dan NL alleen) betekent geen pathologie meteen ook : geen verzekerde (vergoedde) zorg.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Emma »

Dat is een andere discussie. Wat we niet willen, is aangemerkt worden als geestesziek. En dat is wel wat er in de DSM-IV en ICD-10 staat. De DSM-IV is al lang opgevolgd door de DSM-5 maar die wordt in Nederland fijntjes genegeerd, en de ICD-11 is nog onderweg.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie