Nieuwe chat! Zie dit topic.

vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Esther77
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2016, 15:30
Gender: Trans MtF

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Esther77 »

Ik heb ook nog een leuke... het VUmc wil dat ik bij de KNO afdeling een stem(band) analyse laat uitvoeren om een basis te hebben waar dan een logopedist mee aan het werk kan. Begin November dit jaar is dat aangevraagd. Ik kreeg nu onlangs een brief binnen met een afspraakbevestiging voor de KNO arts die deze analyse mag uitvoeren.. in midden-Oktober 2017 ?! Dat is toch wel heel lang wachten voordat ik dan uberhaupt goed onderbouwd zou kunnen beginnen met logopedie, terwijl de logopedisten verder helemaal niets met het VUmc te maken hebben..? Hoeveel weken is dat wel niet?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Emma »

Bekend probleem. Je kunt beter gewoon een logopedist zoeken, die analyse betekent helemaal niks.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door LunaWeisse »

Esther, ik zou hierin het VU passeren en bij je huisarts een verwijsbrief aanvragen voor een logopedist wegens genderdysfonie, en dan een logopedist in de buurt uitzoeken. Tegen de tijd dat je bij het vu aan de beurt zou zijn kan je allang een mooie vrouwenstem hebben :)
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anon20190516 »

Ik heb ook gewoon via de huisarts een verwijsbrief gehad en heb bij een lokale logopediste gelopen.
Ben inmiddels zo goed als klaar
Offline
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Nate_0 »

Er is dus al onafhankelijk onderzoek naar gedaan en het Vu heeft er op gereageerd...
VUmc, de grootste aanbieder van de transgenderzorg, is het niet eens met het beeld dat het onderzoek schetst. "Ik heb mijn twijfels over het onderzoek", zegt Martin den Heijer, voorzitter van het Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie van VUmc. "Het is onder 241 mensen uitgevoerd, maar die zijn gevonden met het domino-effect, een soort mond-tot-mondreclame. De kans is dus groot dat vooral ontevreden mensen aan dit onderzoek hebben meegedaan. Wij herkennen hun klachten in ieder geval niet en zien ook een hoop tevreden mensen."
(bron: http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/bijn ... ze-krijgen )
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Venusss »

Toevoeging:
Kwaliteit zorg
Martin den Heijer van VUmc legt uit dat het zorgtraject als betuttelend kan worden ervaren door sommige mensen, maar dat het ziekenhuis wil voorkomen dat mensen spijt krijgen van hun beslissing. "Het traject duurt lang zodat mensen voldoende tijd krijgen voor hun transitie. Nadat we mensen hormonen hebben gegeven, wachten we altijd een jaar met een geslachtsoperatie. In dat jaar krijgen mensen nog meer tijd om na te denken over of ze het wel echt willen, maar ook om hun sociale transitie in gang te zetten, om aan hun omgeving te laten zien dat ze van geslacht veranderen."

"We kijken dus samen met de patiënten of de behandeling wel het gewenste effect heeft, en of het een goede stap is. Dat hoort bij goede zorg. Uiteindelijk heeft, mede door deze manier van behandelen, bij ons hooguit 1 procent van de mensen spijt van hun beslissing. In andere landen ligt dat percentage hoger."

Het is waar dat VUmc de behandeling soms uitstelt op het moment dat iemand last heeft van psychische klachten. "Wij zijn een behandelcentrum voor genderdysforie, maar we hebben hier niet de mogelijkheden om ook mensen met een depressie te behandelen. Daar zijn de GGZ-instellingen voor, waar we mee samenwerken. Omdat het behandeltraject voor mensen met een genderidentiteitsstoornis intensief is, verwijzen we soms mensen met psychische klachten door voordat ze aan hun behandeling bij ons beginnen."
Als jij als patiënt de beste zorg voor jezelf wilt dan kan je dat interpreteren als duurste medicijnen of beste opgeleiden behandelaars. Wat veel mensen vergeten is dat bij de beste zorg, dat je patiënten ook neigt om te gaan over beschermen. Door bijvoorbeeld overbehandeling of onnodig dingen uit het verleden aan het licht te brengen. Ik kan verder ook begrijpen dat de wens van een patiënt op dit moment enigszins tot niet reëel is. Dit kan voor sommige patiënten zeer confronterend zijn, omdat wat door het Vu is gediagnosticeerd niet klopt met de verwachtingen of belevenis van een patiënt zelf. Dat er maar 1 procent van mensen is die spijt heeft van het traject vind ik heel erg klein. Daar zet ik eigenlijk zelf vraagtekens bij welke oplossing er in dat geval is gekozen door de patiënt, maar afgezien van alle argumenten heb ik eigenlijk best veel begrip voor Martin den Heijer's verweer.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Emma »

MdH is een arrogante zak die van alles beweert en belooft en niks waarmaakt zolang hij maar uit de wind kan blijven.

Zo duidelijk? Ik heb een aantal keer met die man aan tafel gezeten en hij deugt niet. Voor geen meter. Hij heeft geen flauw benul van wat wij moeten doormaken en lijkt ook geen enkele ambitie te hebben zijn inlevingsvermogen dienaangaande te verbeteren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anouk »

Emma schreef:MdH is een arrogante zak die van alles beweert en belooft en niks waarmaakt zolang hij maar uit de wind kan blijven.

Zo duidelijk? Ik heb een aantal keer met die man aan tafel gezeten en hij deugt niet. Voor geen meter. Hij heeft geen flauw benul van wat wij moeten doormaken en lijkt ook geen enkele ambitie te hebben zijn inlevingsvermogen dienaangaande te verbeteren.

Ik vind het erg jammer dat je wederom niet je neutraliteit weet te bewaren als beheerder. De essentie in deze discussiethread lag er juist op dat je je ongenoegens daar ter plekke kenbaar moest maken middels een klachtprocedure.

Met jouw persoonlijke mening en grieven vind ik dat je mensen een kant op stuurt.
Nothing changes as everything changes
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Danielle »

Dat dus, wat Anouk zegt. Door artsen een 'zak zonder inlevingsvermogen' te noemen komen we nergens. Behalve het uiten van persoonlijke grieven.

Ik ben zelf ook een voorstander van een informed consent model als het gaat om transgenderzorg. Maar dan wel met nadruk op informed en ik zie daar nog wel de nodige problemen. Mensen die hele onrealistische verwachtingen hebben van verschillende delen van de behandeling. Of die geen enkel vangnet hebben opgezet. Of gewoon onvoldoende voorbereid zijn op wat komen gaat.

Bijvoorbeeld: Ik hoorde laatst over iemand dat deze persoon niet in vrouwenkleren over straat wilde gaan, omdat deze bang was dat de buitenwereld dat niet zou accepteren. Maar als ze geen penis meer had zou die acceptatie er ineens wel zijn was haar verwachting. Dat is iemand die mogelijk prima thuishoort in een transitietraject, maar nog wel even heel veel moet werken aan het informed deel.

Het eerste dat een arts leert is "Gij zult niet kwetsen." Patiënten leggen een weigering van behandeling uit als pesten/onkunde/betuttelen. Artsen leggen diezelfde weigering uit als iemand tegen zichzelf beschermen. Een arts is niet alleen een behandelaar, hij is ook poortwachter én verantwoordelijk voor.de gevolgen. Helaas leidt die verantwoordelijkheid bij het VUmc tot onderbehandeling. (of wordt dat al dan niet terecht zo ervaren). Daar moet vergadering in komen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Anon20210626 »

Anouk ,

Volgens mij is Emma een van de weinige die dat ooit gedaan heeft . een klacht indienen , waarom zou ze anders met MdH aan tafel gezeten hebben?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.