Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Anon20190501 »

Vroeger (dwz pre-hrt, dus 6 weken geleden ;-) ) was ik helemaal geen zoetekauw. Integendeel, ik was veel meer van de chips en de borrelnootjes. Sedert enkele weken is dat omgeslagen. Ik kan nauwelijks van de chocola en de koekjes blijven.

Van mogelijke veranderingen in eetpatroon als gevolg van hrt is mij niks verteld vooraf.

Zijn er nog mensen die daar "last" van hebben/hadden?
Is het van tijdelijke aard?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Mr.X »

Ik ben dan geen MtF, maar kan hier misschien wel een verklaring voor bieden. Het lijkt wat op PMS, en dat heeft alles te maken met estradiol schommelingen. Verhoogde estradiol kunnen dit soort symptomen geven. En met HRT doe je dus exact dat.

Overigens lust ik nog steeds chocolade, net zoals vroeger voor de testo. Maar ik vind vlees, en zoute snacks nu ook veel interessanter.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Ylse »

Bedankt voor je verklaring Mr.X, ik heb na mijn SRS enorme vreetbuien en probeer dat weer een beetje in te dammen. Ik vroeg me al af waar dat vandaan kwam. Mijn eigen veronderstelling was dat het kwam van het feit dat het lichaam na de operatie veel herstelwerk moet verrichten.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Anon20190516 »

Ik ben ook dol op warme chocolademelk,chocoladerepen(bijna paas,dus paaseitjes)koekjes,taart enzenz
Terwijl ik vroeger ook meer van hartige dingen hield als borrelnootjes en chips.ik eet het ook TE veel en merk dat nu aan mijn gewicht
Moet daar hard nodig iets aan doen!!!
Rikki
Offline
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door andreagen »

hallo lieve mensen. Ik herken het probleem. Alleen begon het bij mij na mijn SRS. Ik krijg ontzettend vaak zin om te eten, terwijl ik voor mijn operatie zeer vaak op de weegschaal ging staan en op mijn gewicht lette. Om aan te sterken eet ik nu maar raak, maar ben wel in vijf weken 3,5 kilo aangekomen. Vooral pure chocolade eet ik te vaak. Over een aantal weken moet het gewicht er toch maar weer vanaf. Andrea.
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Jeste »

Niks van gemerkt. Zowel hartig als zoet vond en vind ik lekker. Wat er wel is veranderd, is dat ik bij het koken veel meer met kruiden ben gaan doen en ook dat ik aandachtiger eet, waardoor ik veel meer geniet van het eten. Maar dat komt vooral doordat ik meer tijd had gekregen om dat te doen. Dat kan voor wat betreft dit onderwerp eigenlijk wel buiten beschouwing blijven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Vraagje voor hrt ervaringsdeskundigen: sugar craving bekend neveneffect?

Bericht door Janice »

Heel herkenbaar, bij mij is dat gevoel en zeker de moodswings na 2 jaar hrt wel verdwenen. Alhoewel ik nog wel de opvliegers heb, zelfs na een oestrogeen verhoging... heel hinderlijk.
Plaats reactie