Geslacht!

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Geslacht!

Bericht door Anon20180501 »

Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Geslacht!

Bericht door Simão »

Bedankt voor de tip!
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Geslacht!

Bericht door Alice »

Kleine aanvulling, waar gaat het over.

In Geslacht! vraagt Ryanne van Dorst zich af welke rol gender speelt in onze maatschappij.
Waarom denken we in de hokjes 'man' en 'vrouw'?
En zit er nog wat tussenin?

Vanaf 7 februari elke dinsdag om 22:05 uur op NPO 3!

Aflevering 1
Wat maakt een man mannelijk? En wat maakt een vrouw vrouwelijk? Daar gaat Ryanne naar op zoek. Ze ontmoet ex-schoonmoeder Patricia Paay. In haar ogen het toonbeeld van vrouwelijkheid. Ook ondergaat ze een baarmoederritueel om haar vrouwelijke kant te ontdekken. Tot slot ondervraagt ze Maxim Hartman. Wat wat is nou zijn visie op de rol van de man in onze samenleving?

Aflevering 2
In deze aflevering staat het lichaam centraal. In hoeverre bepaalt je lichaam of je je mannelijk of vrouwelijk voelt? Om hier achter te komen doet Ryanne een hormoontest met travestiet Snorella. Ook neemt ze deel aan een poseerclinic voor vrouwelijke bodybuilders. Ze ontmoet een meisje met een intersekse conditie, die is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen.

Aflevering 3
In deze aflevering stelt Ryanne zich de vraag: kan je je ook man of vrouw denken? Zit gender tussen je oren? Ze ontmoet hiphop artiest Mykkie Blanco, die zichzelf genderqueer noemt en als man in vrouwenkleding loopt. Ook gaat ze op bezoek bij politicoloog Mounir Samuel. Hij is een tijdje geleden uit de kast gekomen als man in een vrouwenlihaam. Tot slot ontmoet ze Eveline, die zichzelf op late leeftijd heeft gevonden als vrouw in een mannenlijf.

Aflevering 4
Is Nederland wel klaar voor het accepteren van een 'derde sekse'? Oftewel, niet man of vrouw, maar iets daar tussenin. Dat vraagt Ryanne zich af. Ze spreekt hierover met politicus Vera Bergkamp. Ze gaat winkelen in een genderneutrale kledingwinkel en ze ontmoet de controversiële artiest Genisis P Orridge, die van gender-vrij denken zijn levensfilosofie heeft gemaakt.



Rockzangeres Ryanne van Dorst valt niet in een hokje te plaatsen. Ze is een vrouw, maar niet een typisch meisje-meisje. En zij is daarin niet de enige. In het nieuwe programma Geslacht! gaat ze op zoek naar de vervagende grenzen tussen mannen en vrouwen. Tijdens een aankondiging van het programma zegt ze: "Ik ga een programma maken over de zin en onzin van gender en rollenpatronen."

Ella Bandita
Ryanne van Dorst ging jarenlang door het leven onder het pseudoniem Elle Bandita. Ze speelde onder die naam als punkzangeres en -gitarist. De laatste jaren is ze, onder haar eigen naam, steeds vaker op televisie te zien. Ze ging het klooster in voor Op zoek naar God, waar ze Christina Curry leerde kennen. Samen deden ze mee aan Jouw vrouw, mijn vrouw VIPS en ze was in 2015 een van de kandidaten van Expeditie Robinson. Daar viel ze mede op door haar schuine grappen.

Patricia Paay
Voor de eerste aflevering kiest ze bewust voor een bezoekje aan Patricia Paay. De televisiediva is volgens Ryanne het toonbeeld van vrouwelijkheid. En zij kan het weten, want Ryanne was een tijd lang de schoondochter van La Paay, toen ze een relatie had met haar dochter Christina Curry. Verder ondergaat Ryanne een ritueel waarbij ze haar baarmoeder meer leert waarderen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Geslacht!

Bericht door Freedom »

Goede tip Daniéla! En als ik Alice's tekst goed begrijp doet Eveline uit Hij is een Zij ook mee. Daar ben ik blij om want ik vind Eveline zo'n toffe vrouw!
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Geslacht!

Bericht door Anon20180501 »

Yw Freedom... :) Ik moet de eerste aflevering nog kijken maar zou inderdaad leuk zijn als Eveline van hier meedoet.

En dank je wel Alice voor de 'kleine aanvulling'... ;)
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Geslacht!

Bericht door Citizen Erased »

Kan Ryanne niet iedere dag op teevee? 8-)
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Geslacht!

Bericht door Venusss »

Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Geslacht!

Bericht door Isabelle »

Heb het gekeken. Super leuk programma.
Lekker luchtig over dingen en de presentatrice is geweldig !
De healing sessie was wat raar maar je moet je programma met iets vullen en ze deed er zelf lollig over dus vergeven.
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Geslacht!

Bericht door Elise »

Ik heb Ryanne heeeel lang geleden een paar keer gesproken en toen vond ik het al een toffe meid. Ik vind dat ze dit programma ook precies zo doet zoals ze ook is.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Geslacht!

Bericht door Simão »

Ik kan het helaas niet zien.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie