Het hokje past mij niet..

Pas ik nou in een hokje of niet?
Followthefeeling
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:59
Gender: Onzeker

Het hokje past mij niet..

Bericht door Followthefeeling »

Hoi allemaal,

Sinds vandaag ben ik lid van deze site (8-2-2017) en lees van alles en nog wat. Ik lees herkenning maar zonder verbazing.
Een woord als 'hokje' en waar je allemaal aan zou moeten voldoen om in een hokje te mogen.
Dat zint mij ergens niet maar begrijp het ergens ook weer wel.
Ik doe soms bijna mijn best om naar een term/hokje te zoeken wat ik nu 'ben'.
Aan de andere kant, ik wil niet in een hokje en daar doe ik soms ook mijn best voor.

De tijd voordat ik mij hier inschreef, kon ik nergens mijn verhaal kwijt. En doe ik ook zeker niet zomaar.
Maar omdat er nogal een maatschappelijk taboe op rust, dat maakt het er ook niet makkelijker op.
Diep in mijn diepste gevoel zou ik met enige regelmaat volledig als vrouw willen gaan. Ik bedoel, de keuze kunnen en willen hebben in alles wat een vrouw kan en mag dragen.
In mijn eentje en in mijn omgeving gaat dat niet, daar ben ik te onzeker voor.

Ik ben hetero maar soms denkt 'men' dat ik homo ben. Waarschijnlijk door mijn vrouwelijke trekjes en voorkeuren en denken.
Denk ik. En okay, ik heb denk meer verschillende gevoelens te hebben dan een gemiddelde hetero.
Ik wil niemand veroordelen, ook mijzelf niet. Als ik de indruk wek, het is zeker niet mijn intentie.
Ik schrijf louter mijn denken op. Mijn verlangens en mijn eigenaardigheden.

Maar daardoor lijk ik soms in een isolement te komen omdat ik dit stukje niet kan delen.
Terwijl het zo prominente plek in mijn leven heeft.

Gelukkig zou ik bijna zeggen.., gelukkig lees ik bij anderen ook woorden als onzeker.
Ik ben dat ook vaak omdat ik denk ik bang ben voor afwijzing.

Afwijzing van mijn 'gedrag' wat binnenkomt als niet geaccepteerd.

Ik kan er nu eenmaal niets aan doen, ik kan het niet volledig onderdrukken en negeren.
Ik wil gewoon soms en heel vurig die vrouw zijn. En aan allerlei gevoelens van die vrouw willen toegeven.

Alles waar een vrouw zo van kan genieten, ik wil dat ook graag.

Hopelijk vind ik hier wat begrip, feedback. Ofwel misschien vind ik hier een stukje van mijzelf.

Mocht je wat willen weten, omdat iets vragen oproept.. ik zou zeggen vraag het.

Met respect en lieve groetjes, :character-daphne:

Followthefeeling
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Dieuwertje »

Soms is het wel prettig om in een hokje te passen. Zo zitten wij met z'n allen op dit forum in het hokje forumlid. Geef toe dat dat een heel ruim hokje is, maar wel een hokje. Ergens bij horen kan steun geven en een mens minder eenzaam laten zijn. In meerdere hokjes passen kan dan natuurlijk ook. Al was het alleen maar omdat hokjes elkaar overlappen. Maar wat is er op tegen als iemand zegt 'ik pas in het hokje vrouw, maar ook in het hokje man'. Zou toch gewoon moeten kunnen. Helaas zijn er altijd individuen die vinden dat als je ook in een ander hokje past je opeens niet meer bij het hokje mag waar zij in zitten (en soms is dat zelfs wettelijk geregeld). Heel jammer is dat. We kunnen alleen hopen (en er aan werken) dat dat in de loop van de tijd beter wordt. En vooral hopen dat het niet slechter wordt.
Followthefeeling
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:59
Gender: Onzeker

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Followthefeeling »

Hoi Dieuwertje,

Jawel dat is soms inderdaad zo ja, om ergens bij te horen. Maar ook dat is soms dubbel.
Dat kan iedereen het beste voor zichzelf 'bepalen'. Al is zelfs dat soms lastig.. (grijns)
Maar ik begrijp wel wat je zegt.

Iedereen wil graag iemand zijn denk ik.
Al had ik dat zelf toen ik jonger was meer dan nu.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Anon20180501 »

Twintig jaar geleden had ik voordeel van de hokjes-indeling, ik was nog zoekende naar mijn identiteit en seksualiteit en wilde gaan experimenteren in de homoscene, kijken of ik daar kon aarden, probleem was dat ik nog nooit in contact was geweest met die wereld en dus niet wist waar ik het moest zoeken, maar ik vond in een goudengids onder de H van Homohokjes in een sub-hokje het adres van een gelegenheid waar ik mijn vuurdoop had, en dat was in een saunahokje toevallig... :)
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Nate_0 »

En de andere hokjes zijn ook vrij open hier ;) Het punt dat je gedrag niet binnen hokje m/v hoeft te passen om als dat geslacht verder te gaan is meerdere keren gemaakt.

Het is alleen wel zo dat de meeste mensen zich wel het meest binnen een van die twee VOELT passen. Dat zijn de eigen gevoelens van de forumleden, en de incongruitie tussen aangeleerd gedrag m/v, de maatschappelijke wensen en het gevoel.

Je kunt heel prima iemand zijn die niet in een hokje past of wil passen (soms wordt dat gender niet conformerend of gender non conforming genoemd) of wisselen tussen je man/vrouw/iets/niets voelen (genderfluid) of niet binnen het binaire passen.

Een van de redenen dat hier termen voor zijn is zodat het gemakkelijker is gelijkgestemden te ontmoeten. Hier zijn namelijk Wikipedia pagina's etc over terwijl zoiets er niet is voor 'ik plaats mezelf niet in een hokje, qua geslacht of anders'. Daar komt nog bij dat voor verschillende categorieën en gevoelens de ideale behandeling anders is, en op het moment dat je aan de hormonen wilt wordt een kloppende diagnose (genderdysforie) wel heel belangrijk en daarbij helpt het je als je jezelf ergens in plaatst want het vu is wel heel zwart wit aan het denken ;)
meerdere zakken met zaagsel
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door EmmaJJ »

wow Nate mooi gezegd
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door EmmaJJ »

Followthefeeling schreef:
Ik kan er nu eenmaal niets aan doen, ik kan het niet volledig onderdrukken en negeren.
Ik wil gewoon soms en heel vurig die vrouw zijn. En aan allerlei gevoelens van die vrouw willen toegeven.

Alles waar een vrouw zo van kan genieten, ik wil dat ook graag.

Hopelijk vind ik hier wat begrip, feedback. Ofwel misschien vind ik hier een stukje van mijzelf.

Mocht je wat willen weten, omdat iets vragen oproept.. ik zou zeggen vraag het.

Met respect en lieve groetjes, :character-daphne:

Followthefeeling

Herkenbaar

Ik ben op dit moment een beetje weemoedig over alles wat ik hier in gemist heb, en niet meer in kan halen, en ook soms pessismistisch in mijn kansen ooit nog volledig vrouw te zijn. Ik laat die bui maar zijn. Hoort er ook bij
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Anon20190516 »

Hoi,ik heb heel lang in het verkeerde"hokje"als man moeten leven.ik ben nu dolblij dat ik volledig als vrouw door het leven mag en ik voel mij daar goed bij.dan is het maar een hokje,het is wel een hokje,waar ik me veilig en geborgen voel....
Rikki
Offline
Followthefeeling
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:59
Gender: Onzeker

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Followthefeeling »

Dankjewel voor jullie reactie's hoor.. :hug:
Ik ben 'nog maar' een leek, lees ik.. :D en kan nog veel leren en ontdekken.

Liefs,

Followthefeeling
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het hokje past mij niet..

Bericht door Jeste »

Het kan inderdaad moeilijk zijn, zeker omdat er ook misschien nogal wat tegenstrijdigheden zitten in hoe je voelt.
Followthefeeling schreef:Ik doe soms bijna mijn best om naar een term/hokje te zoeken wat ik nu 'ben'.
Aan de andere kant, ik wil niet in een hokje en daar doe ik soms ook mijn best voor.
Followthefeeling schreef:Diep in mijn diepste gevoel zou ik met enige regelmaat volledig als vrouw willen gaan. Ik bedoel, de keuze kunnen en willen hebben in alles wat een vrouw kan en mag dragen.
In mijn eentje en in mijn omgeving gaat dat niet, daar ben ik te onzeker voor.
Er zijn echter wel meer mensen die dat hebben. Is het voor je om contact te zoeken naar anderen bij wie dit speelt. Ga eens naar een bijeeenkomst. Bijvoorbeeld naar TransAnders van de Patiëntenorganisatie Transvisie. Of naar de GeENDER-meeting in Rotterdam (die laatste is te vinden op Facebook).
Onzekerheid is natuurlijk ook lastig. Probeer toch zoveel mogelijk om stapje voor stapje zekerder van jezelf te worden. Het kan lang duren, ook misschien vanwege je huidige levenssituatie, maar heb geduld en geef niet op.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Plaats reactie