Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190501 »

tanisha schreef: Wat ik eigenlijk aan wil geven is dat er ook mensen met een andere reden als gd er doorheen komen en of die gelukkig gaan worden is nog maar de vraag
Euh - does not compute - division by zero - syntax error

Daar snap ik niks van. Kan je dat toelichten? Waarom zou iemand een jarenlang zowel lichamelijk als geestelijk zwaar traject doorlopen zonder dat daar een reden voor is?
Heb ik iets gemist?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Alexandra »

Ik vind dat een transitie, zeker operaties, de allerlaatste oplossing moet zijn. Alles je elk ander alternatief hebt uitgeput.

Er zijn vele risico's aan een traject verbonden: van problemen bij epileren, operaties, hormonen, psyche, etc. etc. op elke stap van een transitie zijn er risico's. Klein, maar ze zijn wel aanwezig. En dan heb ik het nog niet gehad over sociale uitsluiting. Misschien reageren mensen om je heen eerst goed, maar weet wel dat het tij kan keren en mensen niets meer van je willen weten. Ook qua werk kan het anders uitpakken. Werkgevers zullen het misschien niet toegeven, maar discriminatie komt voor.

Ik zou zeggen: ik hoop voor je dat je géén trans bent.

Zo ja, welkom bij de club... neem een glaasje ranja, en pak een stoel. En dat je er heel goed over nadenkt... :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Jer158 »

Alexandra schreef:Ik vind dat een transitie, zeker operaties, de allerlaatste oplossing moet zijn. Alles je elk ander alternatief hebt uitgeput.

Er zijn vele risico's aan een traject verbonden: van problemen bij epileren, operaties, hormonen, psyche, etc. etc. op elke stap van een transitie zijn er risico's. Klein, maar ze zijn wel aanwezig. En dan heb ik het nog niet gehad over sociale uitsluiting. Misschien reageren mensen om je heen eerst goed, maar weet wel dat het tij kan keren en mensen niets meer van je willen weten. Ook qua werk kan het anders uitpakken. Werkgevers zullen het misschien niet toegeven, maar discriminatie komt voor.

Ik zou zeggen: ik hoop voor je dat je géén trans bent.

Zo ja, welkom bij de club... neem een glaasje ranja, en pak een stoel. En dat je er heel goed over nadenkt... :)
Een belangrijk punt in mijn ogen, is dat vele trans mensen gewoon hun leven leiden in hun geboortegeslacht (meer of minder gelukkig). Dat maakt hen niet minder trans. Ik ben het wel met je eens dat niemand genderdysforie toewenst, en al helemaal niet van het kaliber dat je in transitie moet gaan. (Verder ben ik het ook met je eens, trouwens.)
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Sigrid schreef:
tanisha schreef: Wat ik eigenlijk aan wil geven is dat er ook mensen met een andere reden als gd er doorheen komen en of die gelukkig gaan worden is nog maar de vraag
Euh - does not compute - division by zero - syntax error

Daar snap ik niks van. Kan je dat toelichten? Waarom zou iemand een jarenlang zowel lichamelijk als geestelijk zwaar traject doorlopen zonder dat daar een reden voor is?
Heb ik iets gemist?
"Andere reden" is niet "geen reden" of "zonder reden", Sigrid.
Een andere reden kan bv een sexuele fantasie zijn, of gewoon denken dat je beter slaagt als vrouw in het leven dan als man, je denkt (meer) geld te kunnen verdienen in de prostitutie, algehele ontevredenheid over uiterlijk/ijdelheid, ik noem er maar wat.

(En ja dat zijn slechte redenen, en daarom kun je dat beter afraden bij hen, lijkt mij.)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Nate_0 »

Maar... zijn dat wel slechte redenen? Ik denk namelijk dat dat superindividueel is. En je kunt ook een béétje GD hebben, of géén GD ongeacht het lichaam waar je je in bevindt... En wat als prostitutie je enige optie is, en je meer geld verdient als shemale o.i.d. zodat je je familie beter kunt onderhouden...

Elders op het forum werd gesproken over een docu over borstgroei met mannen. Zo'n documentaire heb ik ook eens gezien, maar een van die mannen vond het helemáál niet erg en ging juist BHs shoppen met zijn vrouw...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Alexandra »

Daarnaast is er ook nog veel te weinig kennis van hoe groot de effecten van de media zijn in het beslissen dan wel beïnvloeden. Je zou je kunnen afvragen hoeveel mensen daadwerkelijk een transitie zijn gestart omdat het toevallig op TV was; Differentiële associatie is daar een voorbeeld van, het Werther-effect (naar Goethe). Dat is iets wat niet te onderschatten is... het is een griezelig effect, waar Iemand in staat kan zijn iets te doen wat normaal gesproken nooit in die persoon zou zijn opgekomen. Het is alsof de rem wegvalt. Het genderteam is dan de poortwachter in dit verhaal. Het komt redelijk vaak voor dat mensen geen groen licht krijgen, of zelfs al bij de intake afhaken. Ik heb getallen gelezen van rond de 30%-40%.

En ja, de groep die toch door de malle molen van het VU gaat en achteraf spijt krijgt is weliswaar een kleine groep, maar ze bestaan wel. De reden die ik vaak hoor is dat men niet spijt heeft van de transitie, maar op sociaal vlak achteruit zijn gegaan. Een enkeling is een echte spijtoptant, en wil weer terug. Gelukkig is die groep heel klein. Zo klein dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die geopereerd was, en terug wilde.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20180311 »

Terug niet, maar wel, had ik het geweten, ik had het nooit gedaan.
Wat geweten ?

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef:Maar... zijn dat wel slechte redenen? Ik denk namelijk dat dat superindividueel is. En je kunt ook een béétje GD hebben, of géén GD ongeacht het lichaam waar je je in bevindt... En wat als prostitutie je enige optie is, en je meer geld verdient als shemale o.i.d. zodat je je familie beter kunt onderhouden....
Ja, je hebt gelijk, natuurlijk, Nate, het is niet aan ons om daarover te oordelen, maar het blijven redenen die gewoon niks met GD te maken te hoeven hebben en waarbij je je kunt afvragen (als buitenstaander) of ze gelukkiger worden van de transitie, dat was de oorsprong van de toelichting waar om gevraagd werd.
En ook bij andere redenen dan GD gaat trouwens gewoon weer op dat als je noodzaak voelt, je het doet, maar het artikel gaat nog steeds over die niet willen of kunnen. Moet je die wel over de streep willen trekken of beter afraden?
Iemand die sterke drang heeft zal het afraden niet zoveel doen, die laten zich echt niet tegenhouden door negatief advies. Sterker nog, soms doet het ze juist sterker besluiten het wel te willen.
Iemand die het allemaal even niet weet, doet het dan wellicht (nog)niet. En beter safe than sorry. Of hoe ze dat dan ook in het Nederlands zeggen.
Ik ben daarom ook gewoon voor afraden bij die groep.
En bij die niet kunnen kan psychische ondersteuning belangrijk zijn om de situatie te accepteren ( of er mee om leren gaan). Zij hebben er niets aan om te horen dat transitie de oplossing is en dat ze alleen maar ongelukkiger zulken worden als ze dat niet doen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Alexandra schreef:Zo klein dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die geopereerd was, en terug wilde.
Maar heeft dat ook niet te maken met het feit dat ze het point van no return gewoon accepteren? Omdat ze die lijdensweg niet opnieuw willen doormaken om het te herstellen? Het zijn best heftige operaties en bv helemaal weer een penis creëren is verdomde lastig en ingrijpend, reden waarom veel ftm het niet eens willen.
Ik kan me zo voorstellen dat men daar inderdaad niet voor in de rij staat.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20180311 »

Simão schreef:
Alexandra schreef:Zo klein dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die geopereerd was, en terug wilde.
Maar heeft dat ook niet te maken met het feit dat ze het point van no return gewoon accepteren? Omdat ze die lijdensweg niet opnieuw willen doormaken om het te herstellen? Het zijn best heftige operaties en bv helemaal weer een penis creëren is verdomde lastig en ingrijpend, reden waarom veel ftm het niet eens willen.
Ik kan me zo voorstellen dat men daar inderdaad niet voor in de rij staat.
Idd. Simão,

En een natuurlijke functionerende penis, al helemaal niet meer.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .