Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

Fay schreef: 02 jan 2018, 18:31 Ja mijn omhulsel is voor mij belangrijk,en nee dat is geen ijdelheid, dat is wie ik van binnen ben, en als zodanig ook met dergelijk omhulsel wil kunnen functioneren
Wat simao scrijft spreekt mij aan, want mijn innerlijk komt voor mijn uiterlijk. En dat zal ik altijd benadrukken, maar er is absoluuut niks en niemand die mij van mijn lichamelijke transitie zal kunnen weerhouden. Daar ben ik het 100% met Fay eens.

Als mijn lichaam om een medische reden mijn fysieke aanpassing niet zou kunen verdragen. Dan ben ik nog steeds wie ik ben en erg blij datik mijzelf uiteindelijk gevonden heb. Maar dat probleem is er niet dus ben ik bezig met mijn hormoon behandeling en sta ik op de lijst voor mijn vaginoplastie. Ik wil mijn vrouwelijkheid en dat is absoluut geen ijdelheid nee, dat is esthetiek een uiting van schoonheid van wie ik werkelijk ben.

Hier wel de nadruk op esthetiek want dat is toch weer innerlijk, ook al is het uiterlijk. En daarom heb ik er ook een issue mee dat sommige trans belangenverenigingen puur voor verzekerings redenen zo hard benadrukken dat een geslachts aanpassende chirurgie niet esthetisch is. Natuurlijk is dat het wel, dat is waar het om gaat: Welbevinden !

Door het ontbreken van de notie van esthetiek, dat is mischien de reden dat je in Nederland en Belgie alleen een "penile inversion" kan laten doen. Zo van. Lekker goekoop en het "probleem" is weg. Klaar patient genezen. Niet dus
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Ik denk, in het algemeen, maar anderen kunnen daar misschien ook wat over zeggen, dat transmannen terughoudender zijn wat betreft het verkrijgen van hun penis dan transvrouwen en hun vaginas en niet in de laatste instantie vanwege risicos en beperkte mogelijkheden. Bij vrouwen zijn ze veel verder.
De wens voor een penis kan dan wel vurig zijn en je ook voor je gevoel meer compleet maken, maar de stap er toe is groot genoeg om tegengehouden te worden en te accepteren dat het zonder kan. Echter wij hebben natuurlijk wél het nut van proteses in welke vorm dan ook en een namaak vagina is een stuk lastiger of je moet gewoon je anus als goed alternatief willen zien, maar ziet je partner dat ook zo...

Voor ons is het wegnemen van de borsten al of niet alleen optisch een belangrijke stap. Transvrouwen kunnen juist daar weer met proteses wat doen.

Maar bij het gewone dagelijkse leven is het uiteindelijk niet écht belangrijk wat er in je broek zit, hoeveel waarde je er zelf ook aan hecht.Wij zitten ook niet bij anderen in het kruis te kijken en te speculeren, toch?

Dat stukje fysieke aspect snap ik verder heus prima. Als er morgen een kant en klare volledig werkend penis aangenaaid kon worden zonder risicos, zouden de transmannen wel in de rij staan denk ik.
Maar je kunt ook geen ijzer met handen breken en soms moet je keuzes maken tussen wat je wilt en wat kán en dan kun je wel blijven dromen over wat je wilt, maar als het niet kán (of je durft niet) zit je jezelf alleen maar ongelukkig te maken.

Het heeft te maken met loslaten en er zijn er maar weinig die dat kunnen, dus ik snap heus dat het niet voor iedereen zo werkt en dat ik een van weinigen ben die gelukkig is zoals ik ben. Ik heb helemaal niet het idee dat dit voor iedereen haalbaar is... Maar, terugkomende op het artikel, er is wel een groep bij wie dit zo gelukt is, alleen zijn daar wel wat voorwaarden voor nodig, oa bepaalde idealen loslaten. Als dat niet lukt, dan houdt het op voor die persoon.

Ik vind het alleen altijd jammer als men met "had ik maar" zo´n blijvende zwarte rand om het leven maakt, want men leeft maar een keer.
Met een "ik ben niet perfect maar ik ben de moeite waard" attitude kan men zonder die zwarte rand door het leven.

Nogmaals ik snap best dat mensen streven of verlangen naar het hoogst haalbare, maar het moet wel haalbaar zijn en je moet stappen ondernemen om het te gaan halen....anders is het verloren tijd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Het blijft dat er enorm veel gradaties zijn. We zijn allemaal verschillend en daarom is het soms ook lastig inleven of advies geven.
Wat voor de een vanzelfsprekend is, kan voor de ander een groot bezwaar zijn en andersom.
Maar het fijne van een forum is dat iedereen gewoon gedachten er over kan laten gaan en een mening kan geven zodat er een heel breed beeld komt en een ieder kan er uit halen wat aanspreekt.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Marina1993 »

Simão schreef: 05 jan 2018, 17:26 Echter wij hebben natuurlijk wél het nut van proteses in welke vorm dan ook en een namaak vagina is een stuk lastiger of je moet gewoon je anus als goed alternatief willen zien, maar ziet je partner dat ook zo...

Even tussendoor. De keuze voor wel of geen operatie zou natuurlijk nooit af moeten hangen van of een eventuele partner dat ''ook zo zou zien'' of zou accepteren. Lijkt mij dat je zoiets voor jezelf doet.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190501 »

Marina1993 schreef: 08 jan 2018, 11:38
Simão schreef: 05 jan 2018, 17:26 Echter wij hebben natuurlijk wél het nut van proteses in welke vorm dan ook en een namaak vagina is een stuk lastiger of je moet gewoon je anus als goed alternatief willen zien, maar ziet je partner dat ook zo...

Even tussendoor. De keuze voor wel of geen operatie zou natuurlijk nooit af moeten hangen van of een eventuele partner dat ''ook zo zou zien'' of zou accepteren. Lijkt mij dat je zoiets voor jezelf doet.
Natuurlijk doe je zoiets voor jezelf. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik zo'n drastische "life-altering" beslissing zou nemen zonder mijn partner daarin te kennen. Die moet er tenslotte ook mee leven, hoe je het ook draait of keert.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Marina1993 schreef: 08 jan 2018, 11:38
Simão schreef: 05 jan 2018, 17:26 Echter wij hebben natuurlijk wél het nut van proteses in welke vorm dan ook en een namaak vagina is een stuk lastiger of je moet gewoon je anus als goed alternatief willen zien, maar ziet je partner dat ook zo...

Even tussendoor. De keuze voor wel of geen operatie zou natuurlijk nooit af moeten hangen van of een eventuele partner dat ''ook zo zou zien'' of zou accepteren. Lijkt mij dat je zoiets voor jezelf doet.
Dat in niet over een geslachtsverandering op zich dat je uiteraard voor jezelf doet, maar de gevolgen voor sex als je het niét doet.
Sex heb je over het algemeen met een partner. De ene partner zal een probleem hebben met kont sex en een piemel erbij, de ander wel...
Dit was ook nog eens in het licht met het verschil met transmannen die van een protese gebruik kunnen maken.

Je gaat natuurlijk geen geslachtsverandering ondergaan voor een eventuele partner als of niet toekomstig. Dat staat er ook helemaal niet. ;)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Marina1993 »

Mijn punt was meer dat als een evt. partner zegt dat diegene geen sex/relatie met je zou willen omdat je wel of geen vagina/penis hebt, dat dat geen reden zou moeten zijn om het dan juist wel of niet te doen.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

De vraag die ik opwierp was of iemand in is voor anale sex, want dat is niet voor iedereen. Een ander kan dat gewoon geen lekker idee vinden. Dit staat volkomen los van beslissingen.
Je kunt uiteraard wel op rond van het feit dat iemand geen anale sex wil zelf beslissen niet met die persoon te gaan, maar je kunt niet voor die persoon beslissen of die anale sex okee vindt.... Vandaar dat ik dat gewoon openliet.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Charlotte_C »

Er zijn zoveel alternatieven om het intiem leuk te hebben. Anaal heeft daar voor mij nooit bij gehoord, hoort er nu niet bij en zal er nooit bij gaan horen.

Ik wens alle beoefenaars er veel plezier mee, maar sla mij maar over. Dan blijft er meer over voor anderen.

Groetjes,

Lotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Marina1993 »

Charlotte_C schreef: 08 jan 2018, 15:17 Er zijn zoveel alternatieven om het intiem leuk te hebben. Anaal heeft daar voor mij nooit bij gehoord, hoort er nu niet bij en zal er nooit bij gaan horen.

Ik wens alle beoefenaars er veel plezier mee, maar sla mij maar over. Dan blijft er meer over voor anderen.

Groetjes,

Lotte
Waar staat dat jij dat moet doen of leuk moet vinden dan?
Plaats reactie