Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Artikel over afweging transitie

Bericht door Theresa78 »

Hoi,

Ik kwam van het weekend dit artikel tegen: http://transcendmovement.com/im-transge ... ransition/. (en er staan nog een reeks van vergelijkbare artikelen op dat blog trouwens).

De bottom line is:
[...] I have thought for a very long time about transition, and I have arrived at this conclusion: if happiness is our criteria for deciding if you should transition or not, then a man with moderate gender dysphoria will not be happier if he transitions. Therefore, he should not transition.
Als zwaar twijfelende/angstige MtF raakte dit nogal een snaar of 6 bij mij :-), naast de stapel argumenten dat je maar niet teveel moet verwachten qua passabiliteit etc, ook de vraag, als je "succesvoller" was geweest in je leven als man (bijv. werk, relatie, etc), zou je dan nog steeds een transitie willen? Voor mezelf vind ik dat nogal een lastige vraag. Ik heb heb inderdaad qua werk en relatie en sociaal gezien niet super geweldig gedaan, maar eh... is dat dan iets waar ik "gewoon" aan zou moeten werken, los van gender issues, of zijn de gender issues nou juist de oorzaak (of draagt het er significant aan bij). Met andere woorden, zou ik in een transitie een "magische oplossing" voor dingen die daarmee niet opgelost worden :-).

Mijn vragen aan jullie:
- Wat vinden jullie van de argumenten uit dit artikel om geen transitie te doen? Gewoon harde realiteit? Of overdreven negatief?
- Hoe denken jullie over de vraag over het "anderszins succesvol zijn" vs. transitie willen?

Hoor het graag. Alvast bedankt.

Groetjes,

Theresa
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Jer158 »

Hoewel het artikel over MTF's gaat en ik daar als FTM weinig over kan zeggen, vind ik wel dat het belangrijke punten aanstipt. De quote die je aangeeft is er eentje waar ik mij in kan vinden. Al heb ik niet de behoefte om voor een ander te bepalen wanneer die wel of niet in transitie zou moeten gaan, dus die laatste zin vind ik niet helemaal op zijn plaats.

De vraag die ik moest beantwoorden om te bepalen of ik in transitie moest gaan, is nooit de vraag geweest of ik trans was. Ook niet de vraag of ik genderdysforie heb. De vraag was of ik met zeer grote waarschijnlijkheid kon zeggen dat er geen kans was voor mij om gelukkig te worden in mijn geboortegeslacht. Dát is de reden dat ik in transitie ben gegaan: ernstig beperkende genderdysforie. In transitie gaan heeft namelijk nogal wat sociale, medische, en financiële consequenties. Daar moeten m.i. dan ook (levens)grote voordelen tegenover staan om een transitie "het waard" te maken.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190122 »

Komt gewoon neer op dit kan je verder zoals je was?
Als het antwoord daarop nee is heb je nog maar weinig opties over en lijkt het me duidelijk moeilijker is het echt niet!
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Jannet V »

Ik heb het stuk niet gelezen, alhoewel mijn Engels niet echt slecht is snap ik van dit soort stukjes veel te weinig. Vaak is het net te technisch voor mijn doordeweekse Engels kennis. Maar ik wil wel graag antwoorden op je vragen.
Als ik niet in transitie was gegaan was het maar de vraag geweest of ik nog geleefd had.
Het anderszins succesvol zijn heb ik 40 jaar geprobeerd maar dat is geen succes geworden.
Perfect wordt het misschien nooit maar mag er ook iets te wensen blijven?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190501 »

Disclaimer: zie tijdstip can deze reactie. Kon even niet slapen en daarom de tablet erbij gepakt. Heb het artikel even vluchtig doorgenomen. Eerste indruk: simplistisch, heel erg binair-normatief (is dat een woord?), soso argumenten. Tweede lezing dringt zich op, evenals wat nader onderzoek naar achtergrond en bronnen van de site. Die ik vooraf niet kende.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Nisss »

Ik heb het snel doorgenomen.. Het is naar mijn mening idd persoonlijk. Je moet niet in transitie gaan als je in je hoofd veel obstakels hebt. Wat werkte voor mij was om elk moment van de dag af te vragen hoe het zou zijn als je (in geval van mtf) een vrouw was. Ben je dan happy en mentaal goed? Ik vind de argument over je naasten niet kloppen. Het gaat immers om jezelf. Anderen pleasen geeft je op lange termijn geen eigen geluk. Feit blijft, transitie op lange termijn is niet iets om te doen/leven met een kick. Leven als vrouw is lastig en jou zelf beeld als vrouw is belangrijk. Gelukkig ben ik passable. Dat helpt immens. Ik ben mezelf. En de wereld om me heen is positief veranderd. Als je twijfelt dan is mijn advies om babysteps te nemen, goed te evalueren, genieten van je leven en eventueel naar een psycholoog te gaan voor hulp. Alleen jij weet diep van binnen wat goed en slecht voor je is.

Mn Laatste zinnetje... Iedereen heeft enkele twijfels (ook al ontkent hij/zij dit) het is normaal en dat is wat ons mens maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Janna »

Het stuk net even doorgenomen en ik word er niet echt blij van.

De redeneringen zijn echt flinterdun. Om een voorbeeld te noemen: de schrijver adviseert niet met mensen te praten die een transitie hebben gedaan, want die zijn onbetrouwbaar. Ondanks dat het resultaat bijna altijd zwaar tegenvalt (volgens de schrijvers) kunnen die mensen niet meer terug en houden de illusie in stand dat het een succes was. Tja. Als ik van iemand hoor dat ik vooral niet met bepaalde mensen moet gaan praten, dan voel ik al nattigheid. "Luister alleen naar mij want alle anderen zijn onbetrouwbaar". Als je een auto wil kopen, vraag dan vooral niet aan de buren die dezelfde hebben of die bevalt, want ze zullen altijd ja zeggen omdat ze hebm al gekocht hebben, en er dus niet voor uit willen komen dat ze een vergissing hebben begaan. Ja, ja.

Het rijtje met verschillen in fysiek tussen mannen en vrouwen lijkt heel overtuigend maar dat is het niet. Ja, er zijn verschillen, maar de variaties binnen de 'groep' mannen en vrouwen is heel erg groot. Daarnaast is schoonheid (in ieder geval voor mij) helemaal niet het doel. Liever de lelijkste vrouw op aarde zijn dan de mooiste man.

Het artikel begint met het gebruikte criterium of een transitie een goede keus is: maakt het je gelukkig. Voilgens mij slaat de schrijver de plank daar al enorm mis. Natuurlijk hoop ik gelukkiger te worden door een transitie, maar waar het me in eerste instantie om gaat is om minder ONgelukkig te worden. Dat haalt meteen een ander argument van de schrijver onderuit: dat er andere manieren zijn om gelukkig te worden.

Al met al ben ik niet echt onder de indruk van het artikel. Ik lees ook kritische artikelen over transities om een vollediger beeld te krijgen. Daar staan best goede punten in om rekening mee te houden, maar dit artikel voegt m.i. niets toe.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Theresa78 »

Dank je wel allemaal! Food for thought... :D
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Het begint toch heel duidelijk met :
Deze essay is absoluut niet voor het tweede type dat zwaar transsexueel is en in transitie moet gaan. Ik wil die zelfs aandringen om dit niet te lezen omdat het bedoeld is voor mannen die, om een of andere reden, niet kunnen of willen in transitie gaan en daarom is het bevooroordeeld naar het accepteren van een leven zonder transitie.

Ik wil je laten weten dat als je in transitie moet gaan, ik je 100% steun en je het beste wens.
Ik ben iemand die niet in transitie is gegaan en ben toevallig ook gewoon gelukkig. Ik heb niet het idee dat ik nog gelukkiger kan worden als ik wel in transitie zou gaan. Ik ben vooral bewust van enorme risicos van operaties en vraag me af of het dat wel waard is.
Zo´n artikel is dus veel meer voor mij dan voor die al besloten hebben het traject in te gaan of al doorlopen hebben en dan terugkijken of het je gelukkiger heeft gemaakt. Natuurlijk ben je gelukkiger als je het type bent dat niet anders kon!
Er staat ook gewoon dat je het dan niet zou moeten lezen. Het is niet voor die transgenders bedoeld.
Ik ga het later vandaag uitgebreider lezen en zal er op terugkomen, maar ik weet nu al dat ik er anders over zal denken dan mensen die hebben toegegeven aan de drang om in transitie te gaan....
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Lise »

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n slecht artikel. Het enige dat me een beetje irriteerde is dat het bijna uitsluitend op uiterlijk focust (misschien de pre-occupatie van de schrijver), maar goed, misschien is dat ook wel een belangrijk onderdeel.

Janna schreef: de schrijver adviseert niet met mensen te praten die een transitie hebben gedaan, want die zijn onbetrouwbaar.
Volgens mij zegt de schrijver niet dat je niet met mensen moet praten die een transitie hebben gedaan, maar dat je met een flinke korrel zout moet nemen wat zij zeggen. Ik denk dat dat in veel gevallen wel terecht is. Ik denk trouwens dat hetzelfde ook andersom geldt.

Wat Simao (sorry, dat kronkeltje boven de "a" lukt me niet :) ) ook al schreef, er staat duidelijk boven voor wie het wel en niet bedoeld is. Als je bij zo'n artikel denkt: wat een onzin, dit gaat niet over mij, is het waarschijnlijk ook niet voor jou bedoeld. Maar als het ergens wel een snaar raakt, is daar een waarschijnlijk een reden voor.
Plaats reactie