Nieuwe chat! Zie dit topic.

Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Dieuwertje »

Ja, er zijn nog meer mogelijkheden dan de VUmc. Maar die zijn schaars en ook daar zijn wachttijden als ik mij niet vergis. Dus als je helemaal niet wil wachten kom je toch in een grijs gebied.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 22 sep 2017, 13:59 Ja, er zijn nog meer mogelijkheden dan de VUmc. Maar die zijn schaars en ook daar zijn wachttijden als ik mij niet vergis. Dus als je helemaal niet wil wachten kom je toch in een grijs gebied.
Dat klopt niet helemaal hoor. Het is IMHO zeker absoluut af te raden om in een grijs gebied te zitten of stommiteiten te begaan door zelf medicatie. Het is gewoon zo dat er meer mogelijkheden zijn en dat de hulp daar mensenlijker en beter is. Het "traject" of het "proces" is voor een deel ontwikkeld denk ik te dienste van het ziekenhuis. Hoe kan je zoveel mogelijk mensen helpen zonder direct diep en persoonlijk in al die mensen te investeren. De psychologen en psychiaters hebben een grote ethische verantwoordelijkheid te nemen, dat moet je ook respecteren en zij vertrouwen op hun proces om zich in staat te stellen hun werk te doen. Maar bij kleinschaligere hulp werkt dat anders. Uiteindelijk zijn wij zelf de enigen die weten wie wij zijn de psychologen en psychiaters kunnen enkel helpen onszelf te kennen als je daar intensief en met betrokkenheid aan werkt dan kan dat snel gaan. Ik denk niet dat iemand kan uitleggen dat een wachtijd van een jaar, of 2 maanden tussen opvolgende afspraken daarbij kunnen helpen.

"Niet willen willen wachten" is niet hetzelfde als <klik> druk op de knop alles geregeld hebben. Mijn hoofd heeft ook tijd nodig, maar wachten in een wachtrij, dus in die tijd nog geen toegang hebben tot een psychologe die je juist zo nodig hebt ? Dat is zinloos.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Fay »

Komt het voor velen niet neer op: just something i have to do?

Althans, zo kijk ik er zelf tegenaan, ik kon niet meer door 1 deur met mezelf, of het was eruit stappen of het traject in, gelukkig? geen id, voorheen doodongelukig

Waar ik nu in zit, dit vel dit lijf deze ziel, dat voelt goed, en daar vaar ik op, het is verder , meer tevreden met mezelf, wat zonder hrt niet was gelukt

Gelukkig?ach ik zet laag in, tevreden zijn is al heel wat

Doe waar je je goed bij voelt, twijfels blijven en dat is gezond, je springt mogelijk in het diepe maar je kan er ook weer uit klimmen

Fay
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Nienke »

Fay schreef: 22 sep 2017, 21:45
Waar ik nu in zit, dit vel dit lijf deze ziel, dat voelt goed, en daar vaar ik op, het is verder , meer tevreden met mezelf, wat zonder hrt niet was gelukt

Gelukkig?ach ik zet laag in, tevreden zijn is al heel wat

Fay
Sinds de HRT voel ik mij gelukkig, en de wetenschap dat het een en ander veranderd, ik ben blij met elke stap tot nu toe...
Soms heb ik nu wel eens het gevoel, "er is niets meer aan de hand met mij" ik denk op het moment dat ik nu met medicatie staak alles weer terug bij af is, het ongeluk, verdriet, jaloezie en het denken etc... weer begint.. ik voel me nu goed.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

De bottom line zou zijn:
[...] I have thought for a very long time about transition, and I have arrived at this conclusion: if happiness is our criteria for deciding if you should transition or not, then a man with moderate gender dysphoria will not be happier if he transitions. Therefore, he should not transition.
De bottom line zou ook kunnen zijn:

Ik zie mij als een transgender met matige dysforie, maar daar gaat het niet om. Gender dysforie != transgender. Met dysforie is het me dunkt een noodzaak om jezelf te veranderen om aan een depressie te ontsnappen. Als je transgender bent, heb je de keuze jezelf te veranderen om gelukkig te worden. Ik zie het ect wel als een keuze. Transgener zijn kan je niet kiezen, maar wat je doet wel, er zijn zoveel facetten aan iemands persoonlijkheid je -zelf- en je -beleving van zelf-, je -expressie van zelf- en gender zit daar heel sterk door verweven.

Het is wel dat met het kiezen voor een je het ander moet laten. Je kan nooit de vraag stellen "was het het waard", want het is geen ruil handel, niet een beetje van dit en een beetje van dat. Je volgt je innerlijke waarheid ... of niet. En niet iedereen kan volgen, jammer zo is de wereld.

In alternatieve realiteiten had ik mijn transitie mogelijkerwijs niet gedaan, maar een ding weet ik zeker, daar had een volledige acceptatie van mijn naasten voor wie ik -echt- ben tegenover moeten staan. Geen concessies hier. Dus eigenljik denk ik iedereen die niet omarmd wordt als de persoon die hij/zij is door de mensen die het meest voor hem/haar betekenen. Moet onvermijdelijk een transitie doen om gelukkig te kunnen zijn. Tiens, een contradictie in mijn verhaal, er is dan toch niet zoveel keuze ;-)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Ylse »

janine2363 schreef: 25 sep 2017, 18:38 Geen concessies hier. Dus eigenljik denk ik iedereen die niet omarmd wordt als de persoon die hij/zij is door de mensen die het meest voor hem/haar betekenen. Moet onvermijdelijk een transitie doen om gelukkig te kunnen zijn. Tiens, een contradictie in mijn verhaal, er is dan toch niet zoveel keuze ;-)
Ik vind bovenstaande iets te veel richting "om gelukkig te worden ga ik in transitie" gaan. Een heel fout uitgangspunt denk ik zo. Want geluk hangt niet af van je transitie.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Nate_0 »

"Geluk hangt niet af van je transitie" is ook niet helemaal juist. Voor mij is mijn transitie wel een belangrijk onderdeel in het vinden van mijn geluk.

Ik denk dat het verschil 'm zit in de interpretatie. Ga je in transitie omdat je het ziet als een absolute oplossing voor problemen die je hebt (depressie, angsten, weet ik veel wat) dan is dat niet de goede reden. Ga je in transitie omdat je je gelukkiger voelt (maar erkent dat het je problemen niet per se op lost) dan is dat een prima reden. Zonder transitie zou ik bijvoorbeeld veel minder gelukkig zijn nu, mijn depressies zijn zwaar afgenomen in intensiteit en in frequentie, maar ik heb het nooit als een oplossing voor mijn problemen gezien. Dat dat nu wel zo lijkt, is enkel een mooie bijkomstigheid.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

Ylse schreef: 25 sep 2017, 19:08
janine2363 schreef: 25 sep 2017, 18:38 Geen concessies hier. Dus eigenljik denk ik iedereen die niet omarmd wordt als de persoon die hij/zij is door de mensen die het meest voor hem/haar betekenen. Moet onvermijdelijk een transitie doen om gelukkig te kunnen zijn. Tiens, een contradictie in mijn verhaal, er is dan toch niet zoveel keuze ;-)
Ik vind bovenstaande iets te veel richting "om gelukkig te worden ga ik in transitie" gaan. Een heel fout uitgangspunt denk ik zo. Want geluk hangt niet af van je transitie.
Mischien een misverstand over het woord transitie hier. Ik bedoel gewoon de overstap om als je ware zelf te leven. De rest is voor mij cosmetica. Ook niet onbelangrijk (ik wil er graag goed uitzien), maar het weegt niet op tegen het "mijzelf zijn"
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Ylse »

janine2363 schreef: 25 sep 2017, 19:56 Mischien een misverstand over het woord transitie hier. Ik bedoel gewoon de overstap om als je ware zelf te leven. De rest is voor mij cosmetica. Ook niet onbelangrijk (ik wil er graag goed uitzien), maar het weegt niet op tegen het "mijzelf zijn"
Dan had ik je dus verkeerd begrepen. Bedankt voor je uitleg.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Fay »

Maar wat als je tijdens je transitie begint te voelen merken dat je je in geen enkel lijf dat van jou is , je thuis voelt ,het geen van beide ok genoeg is? wat dan? zo sta ik er nu zo beetje in, en het helpt me niet verder, wat is dan nog de zin van een transitie"?

Fay