Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Pas ik nou in een hokje of niet?
Amilia
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2016, 10:45
Gender: Genderfluid
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Amilia »

Herhaald gedrag leg ik uit als "mogen zijn wie je bent". Dat is nog vaag voor velen lijkt me. Doch ik heb voor mijzelf uitgezocht wie ik ben, een man, af toe vrouw, als man heel mannelijk, als vrouw heel vrouwelijk, ik sta me toe te wisselen wanneer de behoefte er is. Hooguit zijn er maatschappelijke omstandigheden waarin ik voor mijzelf heb bepaald.....nu even niet. Dat is dus mijn gedrag als het gaat om mijn gender. En hiermee ben ik dan ook duidelijk naar mijn omgeving. Dit is dan wie of wat ik ben. Ik gebruik nogal eens de term parttime transgender. Critici zullen dan zeggen: "Ja hoor, weer een hokje". Termen zijn altijd nodig, anders konden we niet schrijven of praten. "Mogen zijn wie je bent" van jezelf vooral heeft met gevoel te maken. Best lastig als je jaren lang jouw gevoel, jouw diepste zijn, hebt verstopt.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Dieuwertje »

Je eigen gender construeer je volgens Butler door herhaald gedrag
Maar dan had mijn gevoel vrouw te zijn tussen mijn 20ste en 50ste toch echt verdwenen moeten zijn. Al die tijd was ik toch vooral bezig om man te zijn. Of is 'vooral bezig zijn' wat anders dan 'herhaald gedrag'?
Amilia
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2016, 10:45
Gender: Genderfluid
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Amilia »

Dieuwertje schreef:
Je eigen gender construeer je volgens Butler door herhaald gedrag
Maar dan had mijn gevoel vrouw te zijn tussen mijn 20ste en 50ste toch echt verdwenen moeten zijn. Al die tijd was ik toch vooral bezig om man te zijn. Of is 'vooral bezig zijn' wat anders dan 'herhaald gedrag'?
Da's een goeie.......of was je van binnen toch veel, lees herhaald, met een verstopte Dieuwertje bezig?
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Dieuwertje »

Heel erg verstoppertje @Amilia. Maar ik liep als man rond en deed in ieder geval een poging mijn gedrag ook op zijn minst een beetje zo te laten zijn.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Simão »

Het is jammer dat een hele werk van deze dame wordt gereduceerd tot een zinnetje.
Wat ze vooral aangeeft is dat er verschil kan zijn tussen sekse en gender en dat je uiting kunt geven aan dat verschil.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Tanja »

Dieuwertje schreef:Heel erg verstoppertje @Amilia. Maar ik liep als man rond en deed in ieder geval een poging mijn gedrag ook op zijn minst een beetje zo te laten zijn.
Hier nog eentje en daar heb ik zo vreselijk veel spijt van,
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door EmmaJJ »

Tanja schreef:
Dieuwertje schreef:Heel erg verstoppertje @Amilia. Maar ik liep als man rond en deed in ieder geval een poging mijn gedrag ook op zijn minst een beetje zo te laten zijn.
Hier nog eentje en daar heb ik zo vreselijk veel spijt van,
ik heb het nooit geprobeerd, ik wist bij voorbaat al dat ik zou mislukken.

Niet helemaal waar, één keer heb ik het geprobeerd: dat was deze ervaring:
http://jacobjanvoerman.nl/de-pikorde/
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Hormoonmeisje »

Gender is mijns inziens zowel sociaal als biologisch beleefd. Het is geen of of verhaal maar een en en verhaal.
Ik geloof niet dat een cis man die vrouwelijk gedrag herhaalt plots een vrouwelijke genderidentiteit gaat krijgen. Net zomin geloof ik dat een transvrouw die 50 jaar of meer in diepe ontkenning leeft, plots een mannelijke genderidentiteit zal ontwikkelen.

Wat ik wel geloof is dat je een vrouwelijke genderidentiteit kan ervaren zonder hormonen of operaties. Immers is transseksualiteit een aangeboren probleem en geen ontstaan probleem.
Dus hoe je ermee omgaat kan voor eenieder verschillen.

Ik denk dat de schrijfster die zegt “je eigen gender construeer je door regelmatig je gedrag te herhalen” de onderliggende biologische bewijzen die genderdysforie als een aangeboren aandoening staven, negeert en alles aan transgenderisme afdoet als een sociaal-culturele ervaring.

Ik voelde me ook al vrouw toen ik naar de middelbare school moest in jongenskleding en mezelf moest aanpassen aan de rest om geen geweld te doormaken.
Immers, volgens de logica van de schrijfster, had ik me toch man moeten voelen als ik mezelf aanpaste aan de groep waarin ik ingestopt werd ( jongens op dat moment )?

Ik vind de schrijfster haar filosofie te zweverig en te antropologisch bekeken. Het mist de biologische onderbouwingen die wij vandaag de dag kennen als oorzaken van genderdysforie. Verschillen in de hypofyse en hypothalamus bijvoorbeeld.

Groetjes,
Kato
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Sara »

Hormoonmeisje schreef: 02 jan 2019, 05:14 Immers is transseksualiteit een aangeboren probleem en geen ontstaan probleem.
Is dit zo, of is dit iets wat sommigen zeggen om hun gedrag te rationaliseren? ‘Citatation needed’ in ieder geval.
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Je eigen gender construeer je door herhaald gedrag

Bericht door Hormoonmeisje »

Sara schreef: 02 jan 2019, 07:38
Hormoonmeisje schreef: 02 jan 2019, 05:14 Immers is transseksualiteit een aangeboren probleem en geen ontstaan probleem.
Is dit zo, of is dit iets wat sommigen zeggen om hun gedrag te rationaliseren? ‘Citatation needed’ in ieder geval.
Dokter Swaab zal je alle citation bezorgen die je nodig acht. Hij heeft zelf hersenonderzoek op transvrouwen post-mortem gedaan en ontdekte verschillen in hypofyse en hypothalamus vergeleken met cis mannen. De hersenen vertoonden structuren die meer analoog met cis vrouwen zijn.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Plaats reactie