De eerste stap is gezet ...

Pas ik nou in een hokje of niet?
Plaats reactie
Mich
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2017, 23:34
Gender: Genderfluid

De eerste stap is gezet ...

Bericht door Mich »

Hoi allemaal

Mijn gevoelens van vrouw-zijn die ik de voorbije 28 jaar onderdrukt heb, nemen er niet langer genoegen mee om nog langer weggestopt te worden.
De kracht van deze vrouwelijke energie die ik ervaar is zo sterk dat ik het wel van de daken zou kunnen schreeuwen:" IK BEN VROUW'

Ik heb het in de afgelopen 3 weken verteld aan 2 vriendinnen en mijn schoonzus. Ze zijn alle drie open-minded maar toch kwam het natuurlijk voor hen als een shock. Dat is ook ergens normaal denk ik, als je iemand al 44 jaar kent als man.

Mijn intuïtie bleek juist te zijn, om hen al eersten in te lichten. Ze steunen mij, geven mij nuttige tips en benaderen mij nu al als vrouw :| Wat ik natuurlijk erg apprecieer. Ik heb allerminst de illusie dat iedereen in mijn omgeving het zo positief zoals hen zal onthalen, maar dat zijn zorgen voor later.

Afgelopen week heb ik de huisarts ingelicht. Gelukkig is dit een groepspraktijk, dus heb ik het verteld aan de vrouwelijke huisarts. Het vertellen aan een man vind ik moeilijker. Al moet ik bekennen, dar ik er 2 afspraken voor nodig had alvorens ik het hele verhaal over mijn lippen kreeg.

Als persoon met Klineflter xxy dien ik nu reeds elk jaar op controle bij de endocrinoloog. Dus de controle afspraak afgelopen vrijdag kwam zeer gelegen om ook daar mijn verhaal te doen over mijn vrouwelijke gevoelens en mijn wens om lichamelijk vrouw te zijn.

De endocrinoloog vond het aangewezen dat ik de hulp inroep van het genderteam van UZ Gent. Maar dat afspraak had ik zelf al gemaakt. Ik kan bij een seksuoloog verbond aan het UZ Gent op 5 oktober terecht, dus wordt vervolgd ...
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: De eerste stap is gezet ...

Bericht door Dieuwertje »

Mooi dat je een begin hebt gemaakt met het uit de kast komen. Eerst aan personen vertellen die je vertrouw en waarbij je de inschatting maakt dat het wel goed zal vallen is wel een prettig begin.
Ook ik vond het moeilijk het mijn (vrouwelijke) huisarts te vertellen. Vreemd eigenlijk, het is iemand met beroepsgeheim en niet iemand die (normaliter) tot je vriendenkring behoort en mogelijk per ongeluk de mond voorbij kan praten. Maar die afstand maakt het ook weer wat moeilijker. Maar toen ik eenmaal besefte waar ik mee bezig geweest was al die jaren (het verbergen) wilde ik wel verder. Dus afspraak gemaakt en verteld. Was nog wel lastig bij het afspraak maken. 'Waarvoor wilt u de dokter bezoeken?' 'Uhh, iets psychisch'. Dat was gelukkig genoeg info.

Elk jaar op controle bij de endocrinoloog van wegen xxy. Dan hoop ik maar voor je dat je geen extra testosteron gekregen hebt in al die jaren. Als dat zo is dan is daar natuurlijk niets aan te doen en zonder genderdysforie ook vaak wel een normale behandeling. Maar mogelijk is dit helemaal niet van toepassing op jou.
Mich
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2017, 23:34
Gender: Genderfluid

Re: De eerste stap is gezet ...

Bericht door Mich »

Dieuwertje schreef: 15 aug 2017, 23:16 Elk jaar op controle bij de endocrinoloog van wegen xxy. Dan hoop ik maar voor je dat je geen extra testosteron gekregen hebt in al die jaren. Als dat zo is dan is daar natuurlijk niets aan te doen en zonder genderdysforie ook vaak wel een normale behandeling. Maar mogelijk is dit helemaal niet van toepassing op jou.
Hoi Dieuwertje

Bedankt voor je reactie.

Jawel, ben 28 jaar lang tot vandaag behandeld met testosteron HRT. Maar ondanks dat bleef mijn vrouwelijke gender identiteit al die jaren gewoon overeind, gek eh? "Ze" is een pittige tante en laat zich niet zomaar temmen.

Elk testosteron middel verliest bij mij ook na enkele jaren zijn actieve werkingj. Geïnjecteerd worden met 4ml testosteron Nebido en je in de dagen erna "op en top vrouw" voelen, is wellicht niet wat de producent Bayer in gedachten had :)

De testosteron HRT zorgt bij mij voor een innerlijk conflict met mijn vrouwelijke gender identiteit. Het heeft me jaren gekost om duidelijk te krijgen hoe het echt zat. Het is niet de oestrogeendominatie in mijn lichaam de bron van mijn problemen is. Maar wel de testosteron supplementie die voor deze dualiteit zorgt.

Nu ik dit helder heb, wacht mij enkel nog de diagnose genderdysforie door het genderteam om van start te kunnen gaan met oestrogeen HRT.

De endocrinoloog kon reeds kwijt dat ik meteen kan switchen naar oestradiol, zonder de testosteron af te bouwen. Dus dat is op zich al heel goed nieuws.

Groetjes
epvanbeveren
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2017, 11:31
Gender: Trans MtF
Locatie: Richmond Virginia USA
Contacteer:

Re: De eerste stap is gezet ...

Bericht door epvanbeveren »

Gefeliciteerd met je voorgenomen journey. En wat leuk dat je naasten je accepteren. Veel succes.
Plaats reactie