Balans

Pas ik nou in een hokje of niet?
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Balans

Bericht door La-Clau »

Famous last words? Misschien wel, misschien niet, wie zal het zeggen. In ieder geval voor nu wel eventjes. En ja, ook nog bewust in het open gedeelte van het forum. Waag het eens om het te verplaatsen :) . Ik wil namelijk reacties, en geen overbodige geheimhouding voor wie dan ook.
Feit is dat ik vrij snel in dit forum (en chat) gesprongen ben, mede om het op gang te helpen omdat een aantal mensen die ik graag mag (en eentje zelfs meer) het heeft opgezet, en ik graag wilde dat het van de grond kwam. Misschien tegen beter weten in had ik de hoop dat dit nu eens een forum zou worden waar iedereen met een gender-issue tot haar of zijn recht zou komen.
Nu, een aantal maanden later ben ik tot de conclusie gekomen dat het opnieuw niet werkt. Dat de algemeen geaccepteerde dogma's van de transseksueel ook hier de overhand hebben. Dat er misschien wel anderen zijn die meelezen, zelfs af en toe iets posten of ergens op reageren, maar dat het toch hoofdzakelijk het zoveelste meldpunt of de zoveelste laatste strohalm is voor de wanhopige transseksueel. Daarmee voel ik me er niet meer echt thuis. Niet dat ik geen gevoelens die richting uit zou hebben, integendeel maar die heb ik wel degelijk. Maar daarnaast blijf ik ook realistisch. Ik ben niet als zodanig geboren, en zal dus ook nooit volledig tot de "gewenste" deelgroep behoren. In alle tijd dat ik er mee bezig ben zijn er voldoende obstakels geweest die mij aan dingen hebben doen twijfelen. Na de ontdekking en de euforie over het mogelijke eindresultaat kwamen die obstakels dan ook al snel op in mijn hoofd en moest ik me gaan afvragen of het het allemaal wel waard zou zijn. Twijfels dus. En een twijfel is bij mij een "nee", een vasthouden aan een situatie die me al bekend is, en daarmee een voorlopig besluit om nog niet te kiezen voor iets waarvan ik niet alle gevolgen kan overzien. Sinds die tijd heeft mijn leven zich gekenmerkt als een zoektocht naar een balans. Een balans tussen degene die ik was, en degene die ik denk dat ik zou willen zijn. Gelukkig ook een zoektocht waarin ik meermalen die balans voor een periode heb gevonden. Op dit moment zelfs al geruime tijd. Maar te weinig lees ik dus over anderen die dat ook gevonden hebben, of daarnaar zoekende zijn zonder de "traditionele" eisen die transseksualiteit aan iemand zou stellen. Te weinig mogelijkheden dus om de problematiek te bespreken met anderen. Want deze manier van leven heeft wel degelijk haar eigen probleempjes. Dingen waar ik niet blij mee ben, die ik anders zou willen zien. Maar niemand dus die daarin mee kan gaan. Volgens de dogma's ben ik een lafaard, iemand die geen keuze durft te maken, en daarmee dus niet iemand met een serieus genderprobleem. Terwijl volgens mij het bewust niet maken van een keuze ook een keuze is. En ik wel degelijk vind dat ik een genderprobleem heb. Een probleem dat alleen van een totaal andere orde is dan hetgeen ik hier de laatste tijd lees. De balans tussen (veel) meisje en (weinig) jongetje is er, en daar kan ik op dit moment goed mee leven. Komen er nieuwe inzichten zal dat wellicht veranderen, maar dat is iets wat pas dan aan de orde komt. Overigens ben ik de gehele periode dat ik er mee aan de slag ben gegaan nooit gestopt met leven. Het heeft nooit op dusdanige wijze mijn leven beinvloed dat ik niet meer blij en gelukkig kon worden van de dingen en gebeurtenissen om me heen. Ook daar voel ik me overigens hier vaak eenzaam in.
Maar al met al.........het lijkt er op dat het ook hier weer een beetje "op" voor me is. Dat ik hier niet vind wat ik zoek, en dat het dus tijd is om weer verder te gaan. Misschien wel tijd om het gendergebeuren die positie te geven die het hoort te hebben, namelijk het laten voor wat het is, en vooral door te gaan met leven zoals ik het graag wil. Misschien ook komen anderen, die ook op zoek zijn naar hun balans, of die misschien gevonden hebben, eens uit de kast, en vind ik eindelijk het klankbord wat ik zoek. In dat geval is er van famous last words geen sprake.

BTW: Ik neem niemand iets kwalijk, heb aan niemand een hekel, iedereen is zoals hij of zij is. Sommige mensen die op deze site actief zijn wil ik graag tot goede kennissen rekenen, misschien zelfs wel tot meer. Dat wil alleen niet zeggen dat het stuk waarvoor ik hier zou moeten komen. Het bespreken van mijn problematiek, en het zoeken naar oplossingen daarvoor, met jullie zou kunnen delen. Domweg omdat velen van jullie anders in elkaar zitten dan ik, en het dus soms moeilijk is om elkaar te begrijpen.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Balans

Bericht door Eva »

Naast mijn bureau hangt een grote bos sleutels. Erfenis uit vervlogen tijden. Neem 100 sleutels en leg ze op een rij. Aanschouw de verschillen en begrijp dan hoezeer T-mensen van elkaar verschillen. Dat ervoer ik ook afgelopen donderdagavond weer. In Nijmegen heb ik weer ervaren hoezeer mensen met een gender-issue in hun leven en doelen van elkaar verschillen.
Uiteindelijk zijn we stuk voor stuk uniek. Jij ook, Claudia.
Dat je nu even wat afstand wilt nemen vind ik niet vreemd, maar laat me de hoop en verwachting uitspreken dat dit geen definitief afscheid is. Je aanwezigheid, zowel virtueel als irl wordt gewaardeerd.

Dus: tot ziens! :hbeat:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Balans

Bericht door Arike »

Hoi Claudia,

Ik las vrijdag jouw woorden hier... Ik wilde niet als eerste reageren om niet de toon te zetten... Nu dik een dag later vind ik het wel tijd voor een reactie van mij.

Bij jouw post dacht ik terug aan de eerste keer dat we elkaar tegenkwamen. Het zal een jaar of vijf geleden zijn geweest. In Nieuwegein op de T&T-avond zochten we allebei herkenning in anderen van hoe wij onze T-kant beleefden (ik had wel wat inspiratie nodig om de juiste keuzes te kunnen maken...)
Die herkenning vonden we niet in elkaar. Dat was wel duidelijk. Maar waar dat nu precies in zat begreep ik pas veel later...

Pas jaren later kwam ik jou weer in "het echie" tegen. Ik was na een jaar of twee grotendeels afwezigheid weer opgedoken in het "T-wereldje". Allebei hadden we inmiddels de pruikentijd achterons gelaten en evenwicht gevonden in ons dagelijks leven. Dat was heel goed om te zien. Dat dat voor allebei met onze eigen invulling was, doet daar helemaal niets aan af. (ook al menen genoeg anderen juist mij te zien als de stereotype verbeelding van de geslaagde standaard trans, keurig volgens de dogma's...) Integendeel het is juist jouw evenwicht wat ik heel mooi vind, ik zou het niet kunnen!

Toevalligerwijs was het daags nadat we met een klein groepje de eerste plannen waren gaan smeden voor dit forum. Jij gaf aan, het vooral NIET de hele avond te willen hebben over een forum en andere T-zaken. En gelijk had je. Daarna werd het ook een avond die veel meer een avond was van vrienden en niet van transen, eerst bij de Argentijn en later bij mij thuis met ons vieren.

Zelfs als forummod moet ik toegeven dat ik zo af en toe mezelf afvraag wat ik hier eigenlijk doe op een t-forum en dito-chat. Alsof ik hier buiten geen leven heb, en daarin niet meer dan genoeg te doen heb... Ik zei het eerder deze week nog tegen iemand anders gezegd: Wie een forum of andere community start op internet moet in beginsel maar afwachten wie er allemaal op afkomt (al help ik ook op dit punt het lot graag een handje, als ik ook maar even de kans krijg).

Claudia, ik waardeer je inbreng hier op het forum en op de chat, maar daanaast nog veel meer het mooie mens dat jij bent. En daarom zeg ik dat in de eerste plaats als vriend, niet als forum mod.

Ik hoop dan ook dat wij elkaar nog wel weten te vinden in de toekomst. En wat mij betreft mag dat ook best weer in "de echte wereld" zijn.

Dikke knuf!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Balans

Bericht door finesse »

Claudia

ik heb je stukje 2 keer gelezen en me proberen in te beelden wat je bedoeld. het is herkenbaar...voor mezelf..en ik denk ook je bespiegelingen van dit forum. soms vind ik de stukjes en de reacties die hier worden gepost wat ver van mijn bed af of kan ik me er niet in herkennen. ik denk verder dat als je echt je gevoelens, ervaringen en andere zaken wilt delen dat je dat live moet doen. ik benut dan ook met name de fun en praktische kanten van dit forum.

En qua zoektocht en keuzes van het leven hebben we allemaal onze eigen sleutel in de hand waar we aan kunnen draaien, fine-tunen en levenservaringen mee kunnen openen en afsluiten. en ook iets niet doen of even de deur op een kiertje houden is een welbewuste sterke keuze!
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: Balans

Bericht door Xandra »

Claudia, herkenbaar, maar er zijn toch wel meer "niet-wanhopige" transgenders/transsexuelen op dit forum waar ik juist ook wel mensen zie die het forum verrijken met een lach en een lounge ruimte. Zelf ben ik weliswaar elke dag bezig met het trans zijn, als je een keuze gemaakt hebt zal je immers ook de consequenties moeten aanvaarden, alleen het opmaken kost me al meer tijd dan in mijn mannen tijd. Het belangrijkste lijkt mij, en gelukkig ook de mij behandelende tweede lijns psychologe Wendela Zwennis uit Schagen, is om je trans gevoelens in te passen in een goed functionerend maatschappelijk bestaan. Deze invulling is voor iedereen anders, sommigen zijn tevreden door eens per maand naar een T&T avond te gaan en voor enkelen is dat genoeg om verder een "normaal" rolbevestigend leven te leiden. Natuurlijk zijn ook de sociale randvoorwaarden essentieel om een min of meer gemakkelijk transsitietraject in te gaan. Zelf ben ik uitgewerkt, heb vaste relatie en moeder en kinderen die het allemaal prima vinden en me zelfs steunen. Ondanks al die liefde en steun die ik ontvang blijft er ook bij mij weleens de rust waar ik naar verlang. De dagen en uren dat ik me niet met mijn uiterlijk/innerlijk bezighoud nemen gelukkig toe in tijd. Ook wij kiezen voor een andersom traject dan het VUmc voorstaat. Neem eerst aantal jaren HRT en logopedie en breng bezoeken aan Mariposa en Travisage en andere MTF visagisten. Zal zelf tzt beslissen of een SRS een definitieve afronding moet zijn en Mieke en ik zullen die keuze maken en niet een willekeurige chirurg. Daarnaast houd ik me bezig met litteratuur en klassieke muziek en de natuur, woon middenin de polder. Ja, als ik nu naar buiten zou gaan om Sas, onze hond, uit te laten moet ik denken om mijn haardos te beschermen waar ik vroeger gewoon naar buiten stormde. Ja het trans zijn speelt dus altijd op de een of andere manier een rol in je dagelijkse functioneren, maar het heeft allang niet meer de overhand. Je geeft aan dat je in de ogen van anderen mogelijk te laf bent omdat jij geen keuze voor transseksualiteit wilt nemen. Eerder schreef ik al eens dat twijfel alleen maar een teken van intelligentie is. Belangrijkste is dat je (en ook ik natuurlijk) op een sociaal aanvaardbare wijze de GIS een plekje kan geven en het hanteerbaar maakt. Een SRS maakt uiterlijk natuurlijk geen ander mens van je, de verandering zal vooral de psyche betreffen hoewel saunabezoek natuurlijk wel eenvoudiger wordt (grapje). Voor ons is de passabiliteit het belangrijkste en daarbij is de SRS dus een mogelijk sluitstuk. Nu ja, ik kakel misschien maar wat, vind jouw bijdragen aan dit forum waardevol en zal je missen, lieve groet Sanne. PS heb net van de good-old Sabrina tip gekregen van winkel welke borstverhullende topjes verkoopt voor die dagen dat het om wat voor reden echt niet handig is om als vrouw ergens naar toe te gaan. Dat klinkt wel erg krom realiseer ik me een MTF die even FTM moet zijn, ja we leven in een merkwaardige wereld.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Balans

Bericht door Hedwich »

Als ultrastereotype fallushatende VU-trajectverslindende "alles-blijkt-opeens-te-kloppen" (etc) trans ben ik even het zwijgen toegedaan. Toch wil ik wat zeggen. En dat is dat waar je weg je ook mag leiden en waar je je ei ook kwijt mocht gaan kunnen, hoeveel onze persoonlijke belevingen ook mogen verschillen en welke kloof daar ook tussen mocht liggen, ik het tof vond om je vorige maand irl te ontmoeten omdat je gewoon een tof persoon bent.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Balans

Bericht door Silvia_weg »

Hedwich schreef:Als ultrastereotype fallushatende VU-trajectverslindende "alles-blijkt-opeens-te-kloppen" (etc) trans ben ik even het zwijgen toegedaan.
Belangrijk is niet alleen hoe je je voelt tijdens de transitie zelf, maar juist ook de periode erna... hoe ga je je dan voelen... hoe voel je je op de lange termijn. Dat zijn heel belangrijke vragen. Ik heb genoeg transseksuelen gezien waarbij "alles leek te kloppen" volgens hen dan, die totaal op de transitie zijn teruggekomen of erger.

Dus om op het eerdere onderwerp terug te komen. Twijfel is alleen maar gezond en kan voorkomen dat je stappen zetten die je achteraf gezien beter niet had kunnen maken. Probeer ook altijd van jezelf en je eigen gevoelens en je eigen psyche uit te gaan ipv een beeld dat je van buitenaf opgedrongen krijgt (een vrouw hoort zus of zo te zijn en het is alleen maar logisch dat ik de volgende stap zet enz.).

Probeer nooit voor jezelf je identiteit te bevestigen met externe middelen of wijzigingen aan je lichaam want de persoon die in je zit die ben je al. Je kunt het leven van die persoon hooguit wat makkelijk maken en het is zeeeer belangrijk voor je levensgeluk en gezondheid om jezelf te kunnen zijn. Maar dat betekent niet dat je je identiteit buiten jezelf moet zoeken. Dat zit binnenin jou. Je kunt jezelf niet "maken". Je kunt geen vrouw van jezelf maken als je dat van binnen niet al was.
Daarbij is het ook heel belangrijk vind ik voor ogen te houden dat de mate waarin je accepteren kunt dat je een transseksueel bent... ook de mate is waarin je kunt accepteren dat je een vrouw bent.

Dat is mijn ervaring althans. En neem de tijd... heeeeeeeeeeel veel tijd en dan nog meer tijd, ...

Persoonlijk voel ik helaaas! weinig verwantschap met andere transseksuelen. Dat vind ik echt wel eens jammer maar aan de andere kant heb ik het inmiddels ook niet per se meer nodig. Ik weet wie en wat ik ben en wat ik wel en niet wil. En zo leid ik mijn eigen leventje...
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: Balans

Bericht door Xandra »

Silvia, jouw avatar doet erg veel levenswijsheid/ervaring vermoeden, ben het 100% met je eens, neem geen overhaaste stappen die onomkeerbaar zijn. Voor zover mij bekend zijn alleen de operatieve ingrepen onomkeerbaar (SRS&FFS) de gevolgen van hormoongebruik zijn voor zover mijn kennis reikt wel grotendeels reversibel. Dat is de reden dat ik zelf eerst minimaal 3 jaar HRT en logopedie en visagie uitvoer. Er zijn publicaties waaruit blijkt dat je pas na 8 jaar de definitieve resultaten van hormoongebruik kunt zien. Dussssssss neem de tijd.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Balans

Bericht door Arike »

Ik vind het vervelend om in dit draadje off topic te gaan

Maar ik wil bij deze iedereen waarschuwen die de impact van hormonen op het lichaam onderschat...

"grotendeels reversibel" is echt wel te rooskleurig voorgesteld. Hrt gooit je lichaam goed door de war.

Naar mening zou iedereen die bij voorbaat serieus denkt aan terugdraaien, helemaal niet aan hormonen moeten beginnen.

Beter eerst een tijd in de gewenste vorm leven, ja zonder hormonen dus, dan kan je nog echt terug

Back on topic, graag
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: Balans

Bericht door Xandra »

Helemaal met je eens Arike, maar daar waar HRT veelal reversibel zijn geldt dat niet voor SRS/FFS. Bovendien komen er toenemend publicaties dat de hormonen bij de MTF's vrijwel geen of zelfs helemaal geen risico in zich meedragen. Wel moet men zich realiseren dat er infertiliteit op kan treden na 3-9 maanden. Het is voor mij nog immer een raadsel waarom zovelen geïnteresseerd zijn in de bloedwaarden, belangrijkste is toch dat je de zichtbare en voelbare veranderingen verkrijgt. Meten is weten komt al uit een lang vervlogen medcijnen doos. Sturen op effecten en niet op normaalwaarden is mijn motto.