Mijn "hokje" (brr)

Pas ik nou in een hokje of niet?
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Benjamin »

Haha, oké, nu snap ik het. Herken dat wel. Ik wil geen baard maar een snor, haha. Alleen dan geen damessnor maar zo eentje zoals die meneer op de Pringles-bussen. Maar om daar nu hormonen voor te gaan slikken ... Mijn langetermijndoel is een meester in het maken van nepsnorren te worden, dan is het probleem ook opgelost.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Jer158 »

Ook ik heb de indruk dat een groot deel van de "trans mensen" (waar trans = je niet identificeren met je geboortegeslacht) met meer of minder succes prima kan leven zonder medische en/of sociale transitie.

Ik ben niet meer man of mannelijk dan sommige vrienden (vriendinnen, zo je wil) van mij die prima zonder transitie kunnen leven, of zelfs het zelfs niet nodig hebben om zich als trans of als man te benoemen. Ik heb wel meer dysforie dan zij. Helaasch. En dat is m.i. dan ook direct het enige verschil
Hung her from the branches of a mango tree
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Goose »

Ik denk inderdaad dat het verschil tussen wel en niet in transitie gaan grotendeels te maken heeft met de hoeveelheid dysforie die iemand heeft. Als je weinig last ondervindt, zal je minder snel heel dat traject doorlopen om jezelf te veranderen.
Benjamin schreef: 30 apr 2018, 16:53 Haha, oké, nu snap ik het. Herken dat wel. Ik wil geen baard maar een snor, haha. Alleen dan geen damessnor maar zo eentje zoals die meneer op de Pringles-bussen. Maar om daar nu hormonen voor te gaan slikken ... Mijn langetermijndoel is een meester in het maken van nepsnorren te worden, dan is het probleem ook opgelost.
Ja precies. Voorlopig zijn er voor mij nog meer nadelen dan voordelen, en tenzij dat verandert ga ik niet teveel aan mezelf veranderen.

Voor mij was het trouwens voornamelijk de bakkebaarden. Ik denk dat dat besef een van mijn grootste teleurstellingen was bij het opgroeien. Of misschien is het omdat het aan de orde kwam lang voordat ik in de puberteit kwam.
Daan
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door AJpoekie »

Ik weet niet of je nog steeds herkenning zoekt, maar bij deze.
Ik denk dat ik ook redelijk behoor tot de groep mensen waarbij jij naar herkenning zoekt, hoewel ieder natuurlijk uniek in wat hij/zij wil en hoe hij/zij is.

Ik ben ook geboren als vrouw.
Voel mij echter meer man dan vrouw, ben nu ook aangemeld bij Stepwork en de VU en kan hopelijk na een wachttijd van 3 maanden eerst aan de slag bij Stepwork. Laten we zeggen dat ik mezelf voor 80% man voel.
Ik kleed mij meer mannelijk, omdat ik me daar beter in voel, waardoor ik helaas regelmatig uit het vrouwentoilet wordt gestuurd.. Omdat ik nog wel een vrouw ben, voel ik mij daar wel meer op mijn plaats, en wat moet ik in godsnaam bij een urinoir? Ik kan toch niet staand plassen.. In ieder geval, het is lastig, zeker als je niet in beide hokjes past en er net als ik wel wat meer mannelijk uitziet, want de buitenwereld wil je nou eenmaal wel ergens in een hokje plaatsen, denk ik. Ik vind het fantastisch als iemand mij een man of jongen noemt, maar uiteindelijk val ik weer door de mand als iemand me dan ineens aanspreekt bij mijn naam. Ik wil ook geen hormonen, maar wel graag een borstoperatie. Die dingen zijn mij echt te vrouwelijk en daar heb ik echt de meeste dysforie bij.. Voor een aantal effecten zou ik best wel hormonen willen, maar ja, je kan er niet één ding uitpikken en de rest van de effecten ongedaan maken ofzo. Wat relaties betreft, heb ik er geen gehad, maar ik val wel op vrouwen.

Een sociale transitie is niet voor mij niet echt nodig.
Ik ben gewoon ik, zo simpel als dat. Ik heb ook niet per se de behoefte om er een naam aan te geven, maar als dat dan echt moet noem ik mezelf non-binair. Een jongensachtige vrouw, of een vrouwelijke man. Hoe je het maar wil bekijken.
Ja, misschien dat ik nog eens in ALLE kringen mijn naam onofficieel laat aanpassen, wat ik binnen een kleine groep vrienden al wel heb gedaan.

Misschien dat je naar dingen kan zoeken om in contact te komen met mensen die zich ook met non-binair identificeren?
Daar krijg je wellicht wel de nodige (h)erkenning.
Voor mij helpt het ook heel erg om vlogs te kijken op youtube. En dit forum uiteraard. Sinds ik me hier heb aangemeld, voel ik me super erg gesteund. Soms enkel door verhalen te lezen van anderen, waarin ik mezelf kan herkennen en daardoor besef dat we met zoveel meer mensen tegen dezelfde dingen aanlopen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Benjamin »

Off-topic maar het is eigenlijk wel raar dat mensen die als man gegenderd worden het damestoilet uit gejaagd worden, en dat ik altijd zonder problemen bij de heren kan gaan pissen (er is naast de urinoirs ook altijd een poephok), terwijl ik toch echt onmiskenbaar een vrouw ben.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Jer158 »

Benjamin schreef: 24 mei 2018, 15:50 Off-topic maar het is eigenlijk wel raar dat mensen die als man gegenderd worden het damestoilet uit gejaagd worden, en dat ik altijd zonder problemen bij de heren kan gaan pissen (er is naast de urinoirs ook altijd een poephok), terwijl ik toch echt onmiskenbaar een vrouw ben.
Het hangt ook van de persoon af. Ik heb een tijd gehad dat ik in beide toiletten zonder problemen of commentaar kon gaan, terwijl ik andere mensen hoor over (perioden dat ze) in beide toiletten shit (no pun intended) krijgen.
Hung her from the branches of a mango tree
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door AJpoekie »

Jer158 schreef: 24 mei 2018, 16:18
Benjamin schreef: 24 mei 2018, 15:50 Off-topic maar het is eigenlijk wel raar dat mensen die als man gegenderd worden het damestoilet uit gejaagd worden, en dat ik altijd zonder problemen bij de heren kan gaan pissen (er is naast de urinoirs ook altijd een poephok), terwijl ik toch echt onmiskenbaar een vrouw ben.
Het hangt ook van de persoon af. Ik heb een tijd gehad dat ik in beide toiletten zonder problemen of commentaar kon gaan, terwijl ik andere mensen hoor over (perioden dat ze) in beide toiletten shit (no pun intended) krijgen.
Ja precies.
Ik denk ook dat mannen er het over algemeen niet zo moeilijk over doen... Ben door lange wachtrij ook wel eens mannentoilet in gesneakt en niemand die er wat van zei. Dit heb ik zowel in tijden gedaan toen ik er nog wel vrouwelijker uit zag als nu, nu ik er nogal androgyn/jongensachtig uit zie. Mannen bemoeien zich gewoon met hun eigen zaken, heb ik het idee.

Vrouwen zeggen wel eens: dit is het damestoilet
Ik ga er meestal van uit dat ze het goed bedoelen dus ik zeg gewoon "ja ik zie het" en dan loop ik toch door. Dat levert dan wel wat boze blikken op, maar ja: ik ben niemand een uitleg verschuldigd..
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Simon »

Ik ga op school gewoon nog naar de meisjeswc omdat ik nog lekker in de kast zit, en er piept ook regelmatig iemand 'Iiieuw, ik dacht dat er een jongen binnenkwam!' Op zich een compliment natuurlijk, maar ik vind het altijd wel grappig hoe gestrest vrouwen/meisjes ervan worden, terwijl de keren dat ik een herentoilet binnenloop niemand reageert, terwijl ik toch duidelijk een vrouwelijk uiterlijk heb. Mannen maakt het gewoon geen klap uit, lijkt haast wel. Die komen om hun ding te doen en gaan weer weg, vrouwen hechten veel meer waarde aan hun toiletbezoekjes, kunnen ze even make-up bijwerken, bijkletsen, en iemand met een jongensachtig uiterlijk is daarbij niet welkom, blijkbaar. Niet dat het mij veel uitmaakt. Ik doe mijn ding en ik ga weer weg. Waarschijnlijk zou het niemand opvallen als ik vanaf nu de jongenswc ga gebruiken, maar die stap is toch nog een beetje te groot.
Groetjes,

Simon
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door Benjamin »

Remi schreef: 24 mei 2018, 17:57 Ik ga op school gewoon nog naar de meisjeswc omdat ik nog lekker in de kast zit, en er piept ook regelmatig iemand 'Iiieuw, ik dacht dat er een jongen binnenkwam!' Op zich een compliment natuurlijk, maar ik vind het altijd wel grappig hoe gestrest vrouwen/meisjes ervan worden, terwijl de keren dat ik een herentoilet binnenloop niemand reageert, terwijl ik toch duidelijk een vrouwelijk uiterlijk heb. Mannen maakt het gewoon geen klap uit, lijkt haast wel. Die komen om hun ding te doen en gaan weer weg, vrouwen hechten veel meer waarde aan hun toiletbezoekjes, kunnen ze even make-up bijwerken, bijkletsen, en iemand met een jongensachtig uiterlijk is daarbij niet welkom, blijkbaar. Niet dat het mij veel uitmaakt. Ik doe mijn ding en ik ga weer weg. Waarschijnlijk zou het niemand opvallen als ik vanaf nu de jongenswc ga gebruiken, maar die stap is toch nog een beetje te groot.
Hier nog even op inhaken hoor. Heel vroeger bestonden er geen damestoiletten. Er was in de kroeg maar een toilet en daar werd je als vrouw aangerand of erger. Herman van Veen haalt dit gegeven nog aan in zijn liedje 'Adieu café':

Want zie, de nieuwe wet is
Dat zo'n café niet net is
De zoldering te laag is
Het licht er veel te vaag is
En dat er alle vrouwen
Hun plas op moeten houden
Omdat er geen wc is
Die veilig en privé is

Ik kan me vanuit dat gegeven wel voorstellen waarom vrouwen vaak een beetje hysterisch reageren op binnentredende heren. Zeker pubermeisjes. Het toilet is een soort bevochten veilige zone, en misschien weten ze dat instinctief?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Mijn "hokje" (brr)

Bericht door janine2363 »

Simão schreef: 30 apr 2018, 16:21
Benjamin schreef: 30 apr 2018, 15:12

Voor wat betreft je laatste opmerking: ik begin juist het idee te krijgen dat ´we´ met velen zijn. Ook hier zijn best aardig wat mensen die niet noodzakelijk hormonen/operaties willen/nodig hebben, maar toch niet helemaal cis zijn.
Dat geloof ik dus ook.
Er is ook nog een hele discussie geweest naar aanleiding van een artikel juist daarover. Mensen (vooral mtf) met zware dysforie kunnen het zich niet voorstellen, maar er is een groep die kan leven met in het midden hangen, heen en weer zweven of gewoon man of vrouw zijn maar dan zonder hulp van hormonen en operaties en niet in transitie willen gaan.
Of de groep die niet verder gaat dan nodig is om zich goed te voelen: cosmetisch (ontharen) -> hormonen -> chirurgie.

De notie dat je het hele pakket nodig hebt komt uit de wereld van het binaire denken. Dat er een "M" of "V" in het paspoort moet staan en dat er niks tussen zit (en die reden kwam voort uit wetgeving over dienstplicht, ja echt !)

En dan heb je nog het "dysforie hebben" (de diagnose) v.s. "dysforie ervaren", het eerste leid weer naar het binaire, het tweede hangt van héél veel zaken af. Hoe je je voelt, door hormonen, relaties, het vinden van je "ik-ben-ik" gevoel.
Plaats reactie