Betere screening vereist, spijtoptanten

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gesloten
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Sara »

Toch maar eens terug naar het onderwerp: er bestaan spijtoptanten. Het zou blijkbaar beter zijn (voor wie?) als er geen spijtoptanten zouden zijn. Is nul spijtoptanten dan daadwerkelijk het doel (van wie?) of accepteren we (wie?) een zekere foutmarge in de intakes en behandelingen? Het middel 'betere screening' wordt voorgesteld, is ook aangetoond dat dit het middel is om dat doel te bereiken?

Ik vraag een paar keer wie, want het is mij eigenlijk niet duidelijk waar het hier nou om gaat. Wordt hier nou gevraagd om 'betere screening' namens of door spijtoptanten die de schuld blijkbaar neerleggen bij de behandelaars? Proberen we op de stoel te gaan zitten van de behandelaars en te filosoferen over hoe we 'ons' werk beter kunnen doen? Gaat het hier om mensen die succesvol door hun traject heen zijn gegaan maar op een of andere manier niet accepteren dat het systeem niet foutloos is?
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

Ik denk dat een betere screening :

Eerder vereist is bij de vele cis-mensen, die naar de plastische chirurgie stappen.
Daar zijn veel meer spijtoptanten, na de gevraagde Botox of uitgevoerde verbouwingswerken.

( Voor de cis lezers : Als het woordje, verbouwingswerken niet prettig voelt. Sorry, ombouwen, bij mij ook niet).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180910
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 mar 2018, 14:13
Gender: Trans MtF

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180910 »

Dat denk ik ook. Bij operaties kunnen altijd fouten worden gemaakt en in het gezicht is dat niet zo prettig. Littekens, scheve neuzen (veel mensen zijn niet tevreden met hun nieuwe neus), scheve wenkbrauwen en meer van dat soort dingen. Volmaakt is het bijna nooit. En dan moeten er weer hersteloperaties uitgevoerd worden...

Ik ken iemand die aan de gang bleef met plastische chirurgie. Die zag er na tig operaties erg vreemd uit, erg onnatuurlijk. Misschien heeft ze pech gehad en een slechte chirurg getroffen? Vreemd genoeg vond ze dat ze er erg goed uitzag en was ze nog veel meer gezichtsoperaties van plan, maar waarom precies is me een raadsel. Vond ze zich misschien totaal niet passabel of streefde ze een schoonheidsideaal na?
Met vriendelijke groet, Evi Dent
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20190712 »

Citizen Erased schreef: 08 mar 2018, 14:57

Ik denk (en ondervind) zelf dat de gedachte dat er meer tussen man en vrouw zijn in zit nogal vals is en meer wens dan realiteit. Iets voelen en iets zijn is nog altijd een wereld van verschil. Aangezien mensen daar al gauw van over hun theewater raken zal ik daar verder niet te diep op ingaan, maar ik denk wel dat OP een realistisch puntje aanstipt; in die zin dat je in de toekomst mogelijkerwijs meer 'spijtoptanten' gaat zien omdat men geslacht als een soort menukaart cq speeltuin lijkt te beschouwen ("desired configuration of secondary sex characteristics"). Nogal losgezongen van de werkelijkheid.
Mee eens! Nonbinary is, naar mijn mening, de verwarring van genderexpressie + genderrol met genderidentiteit. Lijkt compleet gestoeld op het idee dat gender een sociale constructie is, terwijl genderidentiteit dat niet is (hooguit expressie en rol). Dat gaat naar mijn idee wel spijtoptanten opleveren ja. Fijn hier op het forum te lezen dat ik niet de enige ben die zo z’n vraagtekens zet bij het non-binaire.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20190122 »

Ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om die paar spijtoptanten.

Er zijn ook zat debielen die hun gezicht vol laten tatoeëren die worden nog wel erger buitengesloten uit de samenleving en dat wordt gewoon maar gedaan bij iedereen die een gevulde beurs mee neemt!

Zo kan ik nog wel heel wat meer voorbeelden verzinnen maar je moet niet iedereen tegen zichzelf willen beschermen?
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Jannet V »

tanisha schreef: 10 mar 2018, 21:47 Ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om die paar spijtoptanten.

Er zijn ook zat debielen die hun gezicht vol laten tatoeëren die worden nog wel erger buitengesloten uit de samenleving en dat wordt gewoon maar gedaan bij iedereen die een gevulde beurs mee neemt!

Zo kan ik nog wel heel wat meer voorbeelden verzinnen maar je moet niet iedereen tegen zichzelf willen beschermen?
Slechte vergelijking. Iets met appels en stoeptegels of zo.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20190122 »

Jannet V schreef: 10 mar 2018, 22:00
tanisha schreef: 10 mar 2018, 21:47 Ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om die paar spijtoptanten.

Er zijn ook zat debielen die hun gezicht vol laten tatoeëren die worden nog wel erger buitengesloten uit de samenleving en dat wordt gewoon maar gedaan bij iedereen die een gevulde beurs mee neemt!

Zo kan ik nog wel heel wat meer voorbeelden verzinnen maar je moet niet iedereen tegen zichzelf willen beschermen?
Slechte vergelijking. Iets met appels en stoeptegels of zo.
Je bedoelt het is grijs en slecht voor je tanden?
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door qtr »

Ik weet niet wie hier wel eens met een spijtoptant gesproken heeft. Ik wel.

Eén die jarenlang geworsteld had met zijn genderidentiteit, aan HRT begonnen is, en er binnen een maand achter kwam dat dat dus absoluut niet het beoogde effect had, gelijk weer opgehouden is... en tot op vandaag zegt dat hij blij is dat hij het geprobeerd heeft, want nu weet hij dat tenminste en blijft het niet eeuwig aan hem knagen.

Een andere waar ik mee gesproken heb liep bij een endocrinoloog die erop stond dat als ze geen operatie wilde, dat ze dan niet echt transgender was, en die haar daarom op een ontzettend lage dosis hormonen hield, en dreigde om zelfs daar mee op te houden als ze zich nou niet snel voor een operatie inschreef. Onder die druk heeft ze uiteindelijk een vaginaplastiek gehad, en daar heeft ze nu spijt van, want dat was dus helemaal niet echt haar beslissing, en ze had dat eigenlijk veel liever niet gehad. Is verder wel degelijk een transvrouw en blij met haar transitie, maar specifiek niet met die operatie, en geeft altijd met nadruk aan als ze het hier over heeft dat ze er absoluut helemaal vóór is dat wie een vaginaplastiek echt wil die ook moet kunnen krijgen, en dat ze alleen boos is dat er zo'n druk op haar gezet werd.

Let even op dat tweede: die verwachting om ofwel niets te doen, of als je aan hormonen begint dan dus ook operatie te moeten, dat was iets dat bestond vanuit de gedachte dat als je mensen toestaat om zelf vorm te geven aan wat trans zijn voor ze betekent, dat er dan verwarde mensen in het traject terechtkomen en dat je spijtoptanten krijgt. En dat goedbedoelde beleid om spijtoptanten te vermijden leidt dus blijkbaar tot... spijtoptanten! Niet handig als je het mij vraagt.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Emma »

Hoeveel wil je er hebben? Eva en ik doen T-Amersfoort, T-Breda, een besloten groep in Breda en dan nog dit forum. We komen nogal wat mensen tegen. En daar zitten er best een aantal bij die van het begin af aan twijfelen en niet precies weten wat hun identiteit is en hoe ver ze eventueel medisch willen gaan. Sommigen besluiten dat ze ernaast zitten, en dat ze gelukkig zijn als ze hun genderexpressie wat minder binair maken. Anderen gaan veilig terug, soms de kast weer in, soms bleken ze niet in een kast te zitten. En weer anderen komen erachter dat deeltijd meer dan genoeg is.

Je eerste voorbeeld is daarom nauwelijks een spijtoptant te noemen. Het tweede wel, maar die praktijken zijn inmiddels in Nederland wel ongeveer de wereld uit. Dat soort spijtoptanten komen er niet echt meer bij.

De groep met de grootste kans op spijtoptanten tegenwoordig is de groep die nooit twijfelt. Een klein aantal van hen rennen zo snel mogelijk van eerste ingeving via geïmporteerde hormonen en een op het internet gekochte RLE verklaring naar een buitenlandse chirurg voor een geslachtsoperatie. Hebben geen tijd om over hun echte identiteit na te denken. En hoe strenger je screening, hoe groter deze groep.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

qtr schreef: 10 mar 2018, 22:59 Ik weet niet wie hier wel eens met een spijtoptant gesproken heeft. Ik wel.

Eén die jarenlang geworsteld had met zijn genderidentiteit, aan HRT begonnen is, en er binnen een maand achter kwam dat dat dus absoluut niet het beoogde effect had, gelijk weer opgehouden is... en tot op vandaag zegt dat hij blij is dat hij het geprobeerd heeft, want nu weet hij dat tenminste en blijft het niet eeuwig aan hem knagen.

Een andere waar ik mee gesproken heb liep bij een endocrinoloog die erop stond dat als ze geen operatie wilde, dat ze dan niet echt transgender was, en die haar daarom op een ontzettend lage dosis hormonen hield, en dreigde om zelfs daar mee op te houden als ze zich nou niet snel voor een operatie inschreef. Onder die druk heeft ze uiteindelijk een vaginaplastiek gehad, en daar heeft ze nu spijt van, want dat was dus helemaal niet echt haar beslissing, en ze had dat eigenlijk veel liever niet gehad. Is verder wel degelijk een transvrouw en blij met haar transitie, maar specifiek niet met die operatie, en geeft altijd met nadruk aan als ze het hier over heeft dat ze er absoluut helemaal vóór is dat wie een vaginaplastiek echt wil die ook moet kunnen krijgen, en dat ze alleen boos is dat er zo'n druk op haar gezet werd.

Let even op dat tweede: die verwachting om ofwel niets te doen, of als je aan hormonen begint dan dus ook operatie te moeten, dat was iets dat bestond vanuit de gedachte dat als je mensen toestaat om zelf vorm te geven aan wat trans zijn voor ze betekent, dat er dan verwarde mensen in het traject terechtkomen en dat je spijtoptanten krijgt. En dat goedbedoelde beleid om spijtoptanten te vermijden leidt dus blijkbaar tot... spijtoptanten! Niet handig als je het mij vraagt.
Vergeet je eigen inspraak niet:

Als je iets zelf niet wil, doe het dan gewoon niet en zoek gewoon iemand anders. We zij geen kinderen meer hé.

Een transitie, doe in de eerste plaats voor je zelf en niet voor een ander. En ik zal eens proberen of dat eventueel de oplossing is ?

Jeetje, ja wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.

@ Emma, idd: Ik ben, ik wil en ik zal, waar en hoe dan ook.

Grtz Nick ;) ( In mijn tijd moest men wel het volledige traject kiezen, inclusief scheiden, maar waren er meer spijtoptanten ?).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gesloten