Nieuwe chat! Zie dit topic.

sociale transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Estherdokkum
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2018, 08:46
Gender: Trans MtF

sociale transitie

Bericht door Estherdokkum »

Hoi Allemaal,

ik ben nog niet aan de hormonen en ik krijg ook nog gespreken met een sexuloog.
maar ik wil eigenlijk al met de sociale transitie en zo dus ook uit de kast komen als mij zelf.
maar hoe pak ik het aan?
waar moet ik op letten en wat moet ik niet doen?

ik zou graag wat tips willen.

Liefs
Esther
:hbeat:
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie

Bericht door Jannet V »

Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren. Op die manier werd het ook voor mij gemakkelijker. Verder gewoon openlijk zijn over alles, ook dat heeft mij enorm geholpen. Hang het gewoon aan de grote klok.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Estherdokkum schreef: 29 mar 2018, 19:29 maar ik wil eigenlijk al met de sociale transitie en zo dus ook uit de kast komen als mij zelf.
maar hoe pak ik het aan?
waar moet ik op letten en wat moet ik niet doen?

ik zou graag wat tips willen.
Vraagje: wil je een coming-out doen of volledig als jezelf gaan leven (sociale transitie lees ik als het laatste)

Om als jezelf te leven, wonen, werken (naar school gaan) is het IMHO wel nodig om casual te kunnen kleden, bewegen en communiceren. "Gewoon jezelf zijn" is namelijk niets bijzonders.

Maar om daar te komen moet je je vorm, stijl & smaak vinden. Niet alleen jezelf in de spiegel, maar ook hoe mensen op je reageren als je begint uit te gaan. Uiteindelijk leer je alles door het te doen en je te realiseren van: "Hey dat kan beter".

Ikzelf heb mijn grootste deel van mijn coming-out gedaan na mijn sociale transitie, die ben ik begonnen op mijn werk. Dat de mensen die ik ken maar dus eventjes niet meer had gezien, met mij konden kennis maken in de nieuwe vorm als het ware.
Gebruikersavatar
Wyatt
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2018, 19:22
Gender: Trans FtM
Locatie: Almere

Re: sociale transitie

Bericht door Wyatt »

Ik ontdekte zelf in mijn vakantie dat ik transgender ben en moest na mijn vakantie beslissen over coming out en sociale transitie. Ik heb gewoon gedaan wat voor mij goed voelde. Ik ben gewoon op maandag ochtend na mijn vakantie mezelf gelijk als man gepresenteerd. Chestbinder en sok in de (mannen boxershort) en als iemand vroeg hoe het met me ging, heb ik ze direct openlijk verteld dat ik ontdekt heb transgender te zijn en dat ik de transitie ga maken naar man.

Hoewel de open en eerlijk approach voor mij heel erg goed werkte, kan het natuurlijk best lastig zijn. Je moet je voorbereiden dat een ander inderdaad ook negatief kan reageren en daar moet je rekening mee houden. Toch denk ik dat als je zelf een beetje zelf vertrouwen uitstraalt dat je een heel eind komt. Met eerlijkheid kom je het verst, wees voorbereid op vragen die kunnen gaan komen en beslis in hoeverre je die openlijk wilt beantwoorden. Volg je intuïtie en doe wat goed voelt voor je.

Je kunt het natuurlijk ook in stapjes doen, neem eerst mensen in vertrouwen die dicht bij je staan of waar je in het dagelijkse leven veel mee omgaat. Twijfel vooral niet aan jezelf en je gevoel.

Succes met je sociale transitie!
Hope I keep by my side, I won't run and I won't hide.
The battlezone that is my life, Is mine to fight and mine to survive!
Gebruikersavatar
Estherdokkum
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2018, 08:46
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie

Bericht door Estherdokkum »

Beste Jaine,
ik wil me zelf zijn dus een antwoord op je vraag is dat ik meer me zelf wil zijn en als mede daardoor de coming-out er bij komt is dat mooi mee genomen.
en om daar een midden weg in te vinden vindt ik moeilijk.
en daarom vraag ik om tips.

Liefs Esther
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: sociale transitie

Bericht door Mr.X »

Ik heb het zelf in soort van fases gedaan. Niet met voorbedachte rade, maar zo ging het gewoon.
Eerst mijn ouders en siblings verteld. Daarna uitgebreid naar andere familie en vrienden. Ik heb toen later ook gezegd dat mijn ouders het aan andere familieleden mochten vertellen. Dit voor bijvoorbeeld omes en tantes die ik niet zo vaak zie, en niet even opbel (want dat doe ik nooit) met deze mededeling. Maar op die manier wist uiteindelijk de hele familie het.

Mijn vrienden heb ik het wat later verteld.

De laatste stap was voor mij heel handig. Ik heb facebook, en wilde een nieuw profiel want het oude profiel was gelinked aan van alles en nog wat uit mijn oude leven, waar ik niks meer mee te maken wilde hebben. Vaak zitten er op facebook ook meer kennissen dan echte vrienden. Mensen die je niet bezoekt of belt om zoiets te vertellen. Maar hoe zeg je het dan? Ik heb toen gewoon een berichtje op mijn timelijn gezet dat ik een nieuw profiel zou aanmaken om redenen die voor vele wel bekend waren. En zo niet, dan stond iedereen vrij om te vragen. En iedereen die graag vriend wilde blijven, die kon reageren, of een berichtje achter laten. Op die manier kom je er snel achter wie nog wel geinteresseerd is, en wie niet. Ik heb op die manier heel veel oude, vage mensen kunnen droppen, en met een kern geinteresseerden, die meteen geinformeerd waren, een nieuw profiel opgezet.

Dat was voor mij de laatste stap. Ik zat toen net aan de hormonen.

Natuurlijk kwam deze gefaseerde coming out met alle toeters en bellen van transitie, dus gesprekken, hormonen en uitzicht op operaties. Mijn tip is: informeer mensen zoveel mogelijk. Want rare reacties krijg je vaak van mensen die niet de juiste kennis, of juist bevooroordeelde kennis van transeksuelen hebben. Laat hen weten dat het niet iets raars is, dat je geen freak wordt (zoals zovaak op tv te zien is). Maar dat jij gewoon jij blijft, maar dan in een net wat betere, meer passende verpakking die jou als persoon heel erg blij gaat maken. Vooral dat laatste is heel belangrijk.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: sociale transitie

Bericht door Benjamin »

Jannet V schreef: 29 mar 2018, 20:25 Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren.
Waarom een vriendin en waarom cis?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie

Bericht door Anon20190501 »

Grosso modo is mijn sociale transitie/C.O. als volgt verlopen:

- 19xx - 2015: Open communicatie met mijn sambo - zij is altijd deelgenoot geweest van mijn emotionele knopen en kronkels, voor zover ik me er zelf van bewust was. Het heeft tot 201x geduurd voor het bij mezelf begon te dagen wat er altijd zo fout had gezeten.
- 201x: eerste voorzichtige baby steps qua kleding, damesjeans etc.
- januari 2016: aanmelding genderteam
- februari 2016: start psychodiagnostiek
- april 2016: start logopedie (en emigratie naar SE)
- zomer 2016: uit de kast bij een aantal goede vrienden - geen enkele negatieve reactie
- oktober 2016: start laserontharing
[zowel met logopedie als met laserontharing ben ik dus begonnen vóór ik mijn officiële diploma van Transpersoon kreeg. Ik zag het niet zitten om daarmee te wachten.]
- november 2016: uitreiking diploma van Transpersoon
- 22 december 2016: start HRT
- 23 december 2016: uit de kast bij mijn ouders - een splinterbom was er niks bij
- einde 2016: kerstkaartjes naar familie - nauwelijks reacties
- lente 2017: uit de kast bij schoonouders en -familie - verraste en bezorgde reacties, evenwel geen afwijzingen, inmiddels relatie als voorheen. Behalve dat ik nu hun schoondochter / schoonzus ben.
- lente 2017: start van procedures voor naamswijziging en wijziging wettelijke geslachtsregistratie. Beide procedures lopen nog, hopelijk komt dit binnen enkele maanden in orde
- heel 2017: uit de kast met zelfgekozen naam Sigrid bij nieuwe vrienden, kennissen en verenigingen hier in SE - ik kreeg al een tijdje vreemde blikken maar de Zweden zijn blijkbaar te fatsoenlijk om onnuttige opmerkingen te maken. Na C.O. vooralsnog geen negatieve reacties gehad
- 2018: ben bij organisaties (banken, verzekeraars etc) aan het informeren hoe de procedures voor wijziging van mijn persoonlijke gegevens in elkaar zitten.

Ik heb heel het C.O. / sociale transitie proces (vanaf 2016 dus) vrij goed gepland en me ook redelijk aan die planning gehouden. Planning is echter een dynamisch gegeven en het is me ook wel's overkomen dat ik door de realiteit werd ingehaald.
De enige echt negatieve reactie (i.e. ontkenning en al wat daar mee gepaard gaat) kwam van mijn ouders.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie

Bericht door Jannet V »

Benjamin schreef: 08 apr 2018, 20:16
Jannet V schreef: 29 mar 2018, 20:25 Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren.
Waarom een vriendin en waarom cis?
Omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat dit heel positief uitpakt. Snap je?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie

Bericht door Mirthe_s »

Jannet V schreef: 09 apr 2018, 19:51
Benjamin schreef: 08 apr 2018, 20:16
Jannet V schreef: 29 mar 2018, 20:25 Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren.
Waarom een vriendin en waarom cis?
Omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat dit heel positief uitpakt. Snap je?
Nee dat snap ik niet. Wat uit die ervaring maakt dat een cis beter is dan een trans?