sociale transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: sociale transitie

Bericht door Eveliene »

Laten we eerlijk zijn. Op onze leeftijd (ik 53) kunnen we niet meer verwachten dat we er net zo vrouwelijk gaan uitzien als de meeste vrouwen die je in de supermarkt tegenkomt, hetzelfde probleem hebben we met onze stemmen.

Start alvast met ontharen en volg een make-up workshop en begin daarnaast ook alvast met logopedie zodat je een kleine maar belangrijke voorsprong hebt. Kijk naar de gemiddelde vrouw op straat en in de winkel hoe die gekleed gaan, je zal zien dat die zeer zelden op hoge hakken en in een kort jurkje lopen en pas je daar op aan. Helemaal onzichtbaar gaat niet lukken maar op een leuke manier kan je wel in de buurt komen.

Verder is het gewoon blij zijn met elke dag die op een fijne voorbij is gegaan.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Phlox schreef: 13 jul 2018, 08:59 Maar dan is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je met "gewoon vrouw zijn" bedoeld Je leeft immers al 100% als vrouw. Is gewoon vrouw zijn wel een realistisch doel.
Ik ben als man geboren dus daar schelen wat onderdelen met een vrouw.
Het uiterlijk speelt mee, maar ook het lichamelijke speelt een rol. Ik moet nog aan de HRT, dus er is een nog een lange weg te gaan. Vandaag voel ik mij trouwens weer helemaal top. Ik had gisteren echt een dipje.

Vanavond een make-up cursus van 2 en half uur. Daar gaan mijn vrouw en ik samen naar toe. Ik heb er zin in. :D
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

Ik had gehoopt dat Marica dit antwoord zou geven Eveliene, dit is namelijk precies wat ik bedoel. In gedachte kunnen we ons alles voorstellen, maar we hebben bovenal met de realiteit te maken. Het heeft niet zoveel zin om bij de pakken neer te zitten om wie je bent of verdrietig te zijn door jezelf onbereikbare doelen te stellen. Mijn realiteit is dat ik geboren ben als man. Daar kan ik niet omheen. Het enige wat ikzelf kan doen is kleine stapjes zetten en de scherpe kantjes er vanaf proberen te krijgen. Wat ik (eveneens 53) kan doen, is bewust te leven en na te denken wat binnen mijn bereik ligt en haalbaar is. Als je zo tegen het leven aankijkt pak je je geluk in plaats van jezelf ongelukkig te voelen over iets wat je toch niet zult bereiken.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: sociale transitie

Bericht door Eva »

Eveliene schreef: 13 jul 2018, 12:43 Laten we eerlijk zijn. Op onze leeftijd (ik 53) kunnen we niet meer verwachten dat we er net zo vrouwelijk gaan uitzien als de meeste vrouwen die je in de supermarkt tegenkomt, hetzelfde probleem hebben we met onze stemmen.
...
Ouder worden kan ook een voordeel zijn. De genderkenmerken verzachten op den duur. Anders gezegd: vrouwen gaan iets meer op mannen lijken en andersom.

Oh, neenee, we gaan het niet over mijn geboortejaar hebben :naughty:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Eva schreef: 16 jul 2018, 09:52
Eveliene schreef: 13 jul 2018, 12:43 Laten we eerlijk zijn. Op onze leeftijd (ik 53) kunnen we niet meer verwachten dat we er net zo vrouwelijk gaan uitzien als de meeste vrouwen die je in de supermarkt tegenkomt, hetzelfde probleem hebben we met onze stemmen.
...
Ouder worden kan ook een voordeel zijn. De genderkenmerken verzachten op den duur. Anders gezegd: vrouwen gaan iets meer op mannen lijken en andersom.

Oh, neenee, we gaan het niet over mijn geboortejaar hebben :naughty:
Klopt helemaal Eva. Ik hoef niet zo erg mijn best te doen om passabel te zijn. Bijvoorbeeld 3 weken geleden nog dat ik in de rij bij de dameswc stond tussen allemaal jongere dames in. Ze zagen een oudere vrouw (ik dus, een 53 jarige schone) en hadden vooral oog voor de telefoon. Op het terras met mijn vrouw, ook altijd wat de dames willen drinken.
Mijn sociale transitie loopt echt op rolletjes op dit moment.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

"we gaan het niet over mijn geboortejaar hebben....."

Die ben je vergeten?
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

1964 is de mijne, maar vaak genoeg gezegd dat ik 53 ben.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Phlox schreef: 13 jul 2018, 08:59 Maar dan is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je met "gewoon vrouw zijn" bedoeld Je leeft immers al 100% als vrouw. Is gewoon vrouw zijn wel een realistisch doel.
Als je schrijft "Is gewoon vrouw zijn wel een realistisch doel." dan schrijf je in de teneur van "kan ik vrouw worden". Antwoord is simpel: Nee.
Je bent wie je bent, zal niet veranderen, als je vrouw bent (al dan niet trans) dan ben je dat altijd al geweest. De enige keus is: Ga je leven
naar wie je bent omdat dat gewoon nodig is om gelukkig te zijn en eigenlijk toch een beetje los daarvan: Ga je jouw lichaam transformeren
naar zoals je je voelt

Als dan de vraag is. Kan ik leven en het leven beleven als een biologisch geboren vrouw. Antwoord is simpel: Nee, als je dàt als doel zou stellen (hoe mooi het ook zou zijn als het kon), dan denk ik dat velen altijd en eeuwig teleurgesteld zullen worden, tenzij je al héél jong van je gender bewust bent en je een HRT bent begonnen voor de pubertijd, omdat dan je lichaam ontwikkeld bijna als bij een cis vrouw.

Mijn antwoord op: "Is gewoon vrouw zijn wel een realistisch doel." Ik heb mij gerealiseerd dat ik nooit man ben geweest, zou niet weten wat daar aangenaam aan zou zijn, ook al is mijn lichaam ontwikkeld als dat van een man. Ik realiseer me ook, met enige verbazing toch wel, dat ik behoorlijk wat vrouw dingen gewoon weet/begrijp. Er is klaarblijkelijk veel wat toch van binnenuit komt, hormonen helpen dat te ontsluiten, maar je moet er dan natuurlijk wel aan toegeven. Nu dat heb ik gedaan en voor zover het gaat durf ik wel te zeggen "ik ben gewoon vrouw".
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

De vraag was eigenlijk gericht aan Marica.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Phlox schreef: 19 jul 2018, 09:12 De vraag was eigenlijk gericht aan Marica.
Zoals Janine al schrijft dat je lichaam als man is ontwikkeld is je nooit echt vrouw zal zijn. Hoe goed de hormonen en de medici hun best ook doen. Was ik er in mijn jonge jaren er toen wel bij en had ik er naar gehandeld, dan zou mijn vrouw zijn wel meer ontwikkeld zijn dan nu ooit het geval zal zijn. Dat is mijn mening, en misschien denk jij er anders over.

Ik maak er het beste van, en mijn vrouw zijn zal altijd die 53 jaar man zijn met zich meedragen. Het is deel van mijn identiteit en een erg groot deel van mijn leven. Dat is helemaal niet erg, en moet ik vooral niet wegstoppen, nergens voor nodig. Die mannenkennis is goud waard in mijn vrouwenleven wat rest.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie