Nieuwe chat! Zie dit topic.

sociale transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Lisa1973 schreef: 05 jul 2018, 17:47 @MichelleB, mijn eerste coming out in 2003 was ook gewoon van maandag nog als man en dinsdag als dame het kantoor in lopen....werd niet echt gewaardeerd en heb er wat ellende mee gekregen en mijn prettige werkomgeving was meteen over en sluiten
Had dat nog gevolgen voor die werkgever?
Ik ben in het begin van dit jaar als vrouw naar mijn werk gegaan en ben gewoon de bouwkeet binnengelopen. Gezegd dat ik Brigitte was(Naam die ik toen gebruikte) We hebben gelachen, en daarna was alles OK. Toen ik weer in mijn hijskraancabine zat werd ik erg blij dat de bouwvakker met portofoon mij gewoon Brigitte noemde. De bouwvakkers zelf hadden er geen probleem mee, de uitvoerder en mijn werkgever wel. Mijn contract werd niet verlengt met een drogreden als reden.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: sociale transitie

Bericht door Anon20230219 »

@Marica Nou de werkgever deed eigenlijk vrij weinig.
Men wilde men zelfs mij tijdens ziekte laten ontslaan omdat ik toen al 2 maanden thuis zat omdat ik na een keer of 8 lekke of kapotte banden had en naar huis kon lopen.
Dat ze mijn fiets beetpakte vond ik al erg genoeg maar toen mijn moeder haar fiets leende omdat ze wel begreep dat ik wel andere dingen wilde doen met de avond eenmaal thuis dan banden plakken en ik deze weer kon plakken of van nieuwe banden kon voorzien knapte er iets en zo heb ik mij ook ziek gemeld.
Heb gewoon gezegd dat ik het niet meer aankon vanwege de vele vernielingen aan eigendommen.
(En nog niet eens gemeld over andere kleinere pesterijen zoals uitsluiting en dat mij kansen werden ontnomen vanwege mijn beslissing.)
Mijn chef kwam toen thuis langs en ik had in de kamer een aardig stapeltje binnen en buiten banden neergelegd welke ik in die periode had kunnen vervangen.
Daarachter stond mijn moeder haar fiets met wederom een kapot gesneden voorband.
Hij beloofde beterschap maar legde een hoop van de aangedane pesterijen ook bij mij neer omdat ik zo radicaal was veranderd in zijn ogen.
Ik was er ook niet echt rouwig om toen ik te horen kreeg in 2006 dat ik geen baan meer had vanwege een reorganisatie.
Na 2 maanden keerde ik weer terug en sommige mensen boden hun excuus aan voor het gedrag van sommige collega's.
Anderen voor hun eigen gedrag maar de sfeer was verpest.
Vlak daarna kreeg mijn moeder een zware Tia en verloor ik een goede vriendin van mij.
Ik heb toen in dat licht mijn traject stop gezet, ook omdat ik geen hormonen meer had en ook niet meer kreeg van de huisarts of van die goede vriendin en ik weer terug ging naar mijn oude ik.
Een zeer zware periode uit mijn leven die tijd.
Toen mijn moeder overleed in 2014 en ik langzaam die klap te boven kwam heb ik uiteindelijk in 2016 besloten mijn traject alsnog te vervolgen.
Kon mij volledig richten op dit toch wel heftige proces.
Dingen welke mij toen overkwamen laat ik mij nu niet meer gebeuren.

Ik heb dat nu beter aangepakt en kan de mensen welke mij niet willen accepteren op het werk een plek gegeven.
Maar op het werk al een paar keer opmerkingen gehoord dat men begrip heeft maar dat het proces niet teveel de arbeid in de weg moet gaan zitten.
Dus men accepteert het wel maar het mag niet teveel geld gaan kosten.
Je bent niet de enige welke op gegeven moment geen verlenging krijgt vanwege een drogreden maar dat je zelf voelt dat het met je transitie te maken heeft.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Lisa1973 schreef: 06 jul 2018, 10:18 Dus men accepteert het wel maar het mag niet teveel geld gaan kosten.
Dat kreeg ik ook te horen van mijn laatste werkgever toen ik hun vertelde dat ik transvrouw ben. Helaas dat dat zo moet tegenwooordig. Ik hoop dat mijn transitie geen jaren gaat duren, zodat ik snel aan de gang kan als vrouw.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

Ga je nog niet als vrouw door het leven dan?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Lisa1973 schreef: 05 jul 2018, 17:47 @MichelleB, mijn eerste coming out in 2003 was ook gewoon van maandag nog als man en dinsdag als dame het kantoor in lopen....werd niet echt gewaardeerd en heb er wat ellende mee gekregen en mijn prettige werkomgeving was meteen over en sluiten.
Ik heb het netjes met management en HR besproken en een datum geprikt van wanneer ik als mijzelf zou verschijnen. Niemand houdt van confrontatie en verrassingen hè. En dat ging daardoor ook probleemloos. Voor mijn nieuwe baan waar ik recent begonnen ben speelde dat natuurlijk niet en deed er ook niet toe
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Marica schreef: 12 jul 2018, 15:52 Ik hoop dat mijn transitie geen jaren gaat duren, zodat ik snel aan de gang kan als vrouw.
Het duurt zolang als je zelf kiest / voelt dat goed voor je is. De dag dat je met je werkgever overlegt hoe je op het werk wil komen en hoe je genoemd wil worden en het is gedaan. De medische kant is een heel ander verhaal. Als je dat goed plan kan dat op zijn snelst in 8 maanden, maar de richtlijn is een jaar. Gerekend van het moment dat je je weg gekozen heb natuurlijk. De tijd die daarvoor komt, oh jee ;-)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Lisa1973 schreef: 06 jul 2018, 10:18 Dus men accepteert het wel maar het mag niet teveel geld gaan kosten.
Veel bedrijven hebben verzekeringen lopen voor arbeidsongeschiktheid wegens ziekte/ziekenhuis opnames, dus ze dragen de kosten lang niet altijd zelf
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

Quote: Ik hoop dat mijn transitie geen jaren gaat duren, zodat ik snel aan de gang kan als vrouw.

Welk onderscheid zit er tussen jouw sociale transitie en het "aan de gang gaan als vrouw?" Dit begrijp ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Phlox schreef: 12 jul 2018, 23:50 Quote: Ik hoop dat mijn transitie geen jaren gaat duren, zodat ik snel aan de gang kan als vrouw.

Welk onderscheid zit er tussen jouw sociale transitie en het "aan de gang gaan als vrouw?" Dit begrijp ik niet helemaal.
IK leef al 100% als vrouw maar toch is het niet helemaal wat ik voel en ervaar. Dat zit tussen mijn oren, en wil gewoon vrouw zijn. Maar als ik in de spiegel kijk, dan is dat nog lang niet het geval, en dat stemt mij verdrietig.

Ik heb gewoon even een OFF dag. :(
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: sociale transitie

Bericht door Phlox »

Maar dan is nog steeds niet helemaal duidelijk wat je met "gewoon vrouw zijn" bedoeld Je leeft immers al 100% als vrouw. Is gewoon vrouw zijn wel een realistisch doel.